Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: AKAI MPC Live II alternativ?

  1. #1
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran

    AKAI MPC Live II alternativ?

    Kan man få förslag på andra maskiner än AKAI MPC, ex Live II. -vilken står i blicken nu.

    Behov i samma "låda". ( alternativt split på 2 DT burkar )
    Sequencing +song arr.
    Sampling
    MiDi
    CV/GATE
    USB

  2. #2
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Låter som en akai force det där.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Deluge!

  4. #4
    655321
    655321 är uppkopplad nu
    655321s avatar
    Veteran
    Deluge är väl den mest kapabla på många sätt. Jag försökte med mpc några gånger utan att bli vän, men delugen är kvar. Det jag saknar mest med mpc är framförallt alla effekter och ljuddesign-möjligheter, men går förbi det genom att göra ljud på annat håll och sampla in i deluge.

  5. #5

    Veteran
    Fin maskin, mitt val om jag skulle köra utanför datorn. Älskar MPC konceptet, körde MPC60 på svartvita tiden så jag är färgad av historien. Hittade mina gamla livediskar till MPC60 i veckan…

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Deluge verkar bra på papper men när jag väl testade den så insåg jag att den lät skit. Smaksak :-)

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deluge verkar bra på papper men när jag väl testade den så insåg jag att den lät skit. Smaksak :-)
    Jag körde Deluge som skissmaskin i två år men bytte i somras mot en extra Octatrack. Deluges syntar är inte så spännande tyvärr. Och effekterna...Nej, tack. Dock sjukt kul sequencer och typ oändligt med kanaler och grym till sampling. Blir nog en igen tids nog...

  8. #8
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Jag använde min deluge ganska länge men tycker den är för oöverskådlig, man måste hålla allt i huvudet. Även om de kom med en arranger så är också den svår då det är total avsaknad av information om vad de olika spåren är. Annars gillade jag padsen och hela den biten skarpt, det var kul att skissa på den.

    Fn tycker jag force är närmast "daw" och är ganska lättjobbad bara man inte förväntar sig smidigheten hos tex ableton live som den "emulerar"

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Deluge med 16x16 matris och en liten 3-LED info intill varje spår skulle göra väldigt stor skillnad.
    Så man kunde få en hint om vad varje spår är, t.ex.
    BD
    SD
    DR
    HH
    SY1
    SY2
    BAS
    STR
    PAD
    808
    909
    o.s.v.


    Dock tycket jag synten låter skitbra, bara fräsa på med unison och saturation, då vaknar den

    Men effekterna är verkligen inte bra, särskilt märks det på reverbet och chorus i mono (brukar köra en snabb LFO till pan för fejkstereo).

  10. #10
    655321
    655321 är uppkopplad nu
    655321s avatar
    Veteran
    Håller helt med om effekterna och syntmotorn i Deluge, de låter rätt tråkigt. Jag brukar sampla in enstaka långa toner från andra syntar eller andra instrument, och använda den samplingen som oscillator, då blir det genast mycket roligare. Man behöver också jobba en del med gain i olika steg, framförallt sänka nivån på oscillatorn.

Liknande ämnen

  1. AKAI MPC Live, One, X, Keyboard
    Av rallsmoke i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 772
    Senaste inlägg: 2024-01-11, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •