Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Starta upp studion efter 15 års paus

  1. #1
    Muratores
    Muratores är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Starta upp studion efter 15 års paus

    Hej alla

    Har haft studion nedpackad i 15 år men vill nu starta upp igen.
    Har kört med Windows och cubase, äger några waves, Groove Agent och har ett gäng mickar och en Joe meek preamp, har ett gäng gitarrer, en bas och en Vox-stärkare (den där med simulerade ljud) och har ett par Event aktiva monitorer.

    I vilket fall så kör jag bara med Apple idag (iPhone och iPad) så känner mig mest bekväm med detta och funderar därför på Logic och en MacBook, lägger gärna pengar på ett bra kort (dyrt) kort som tex Universel Audio Apollo Twin USB Duo Heritage.

    Några tips, vad skall jag tänka på?

    Mvh
    Fredrik

  2. #2
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Några tips, vad skall jag tänka på?

    Mvh
    Fredrik[/QUOTE]

    Ha roligt är mitt tips.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag hade fixat ett babyface pro fs. Bästa latencyn i branchen, minsta AD/DA färgning, monitorcontrol direkt på enheten. Midi i breakout.
    Mycket extrafunktioner som du kommer ha nytta av. Asgrymt kort.

    Sen är det väl bara installera daw-of-choice och burna loss

  4. #4
    Muratores
    Muratores är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ringflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några tips, vad skall jag tänka på?

    Mvh
    Fredrik
    Ha roligt är mitt tips.[/QUOTE]

    Jo det som är planen ��
    Förr tog jag allt så superseriöst men nu blir det bara skapande för min egen skull men vill få en bra start med bra grejer där allt förhoppningsvis fungerar smidigt och lätt.

  5. #5
    Muratores
    Muratores är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade fixat ett babyface pro fs. Bästa latencyn i branchen, minsta AD/DA färgning, monitorcontrol direkt på enheten. Midi i breakout.
    Mycket extrafunktioner som du kommer ha nytta av. Asgrymt kort.

    Sen är det väl bara installera daw-of-choice och burna loss
    Ser att det ljudkortet är 3-4 tusen billigare, då kan ju det va ett alternativ ��

  6. #6
    Muratores
    Muratores är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade fixat ett babyface pro fs. Bästa latencyn i branchen, minsta AD/DA färgning, monitorcontrol direkt på enheten. Midi i breakout.
    Mycket extrafunktioner som du kommer ha nytta av. Asgrymt kort.

    Sen är det väl bara installera daw-of-choice och burna loss
    Behöver dock inte spela in en massa instrument samtidigt, blir mig själv och kanske att nån polare lägger på nåt spår ibland

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ett "lite" dyrare men spännande alternativ, om det är mest gitarr och bas som ska spelas in, är att använda en Quad Cortex eller en Fractal FM9 som kombinerat 8-kanals USB-interface, multi-effekt OCH förstås de bästa möjliga amp/cab-modellerna.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Muratores Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver dock inte spela in en massa instrument samtidigt, blir mig själv och kanske att nån polare lägger på nåt spår ibland
    Tror inte man får med 2x24 omvandlare i det priset. Snarare två in och två ut, plus två till hörlur, men kolla spec för exakt...spec

  9. #9

    Redaktör
    Logic är ett bra alternativ. Beroende på vad mer du vill spela så kan det vara värt att skaffa någon kontroller med lite reglar, pads eller liknande – ska man komma igång tror är det bra med så låg tröskel som möjligt mellan idé och genomförande, och där kan sånt hjälpa.

  10. #10

    Veteran
    Jag gjorde precis som du en omstart (för många år sedan) och har hela tiden jobbat med att få ett så smidigt arbetsflöde som möjligt.
    Alla jobbar på olika sätt och man har olika behov.
    Personligen så har jag kommit fram att så få knapptryckningar/moment är grejen.
    Tex, om jag lägger körer så gör jag det i olika tonlägen och behöver justera lyssning. Då vill jag ha en ratt för att sätta gainen, volymratt till hörlurar och en ratt för att balansera mellan ljud från DAW och direkt ljud från mikrofon.
    Använde tidigare ljudkortets mjukvara för att sätta nivåerna på lyssningen och det var ingen höjdare, lätt att ta fel på inställningarna när man lutar sig ned över dator och skall justera.

    Jag kom ifrån Cubase när jag startade om, testade ett stort antal DAW innan jag valde en som fortsatte med. Det blev inte Cubase som jag då hade kört sedan hedenhös. Igen så fokuserade jag på det som jag kände förenklade och hjälpte mig med det kreativa jobbet. En DAW som inte hade alla Cubase finesser men hade ett för mig bättre arbetsflöde. Hade kvar Cubase länge innan jag vågade släppa licensen. I princip hade jag inte en enda gång startat Cubase för de funktioner som jag var orolig att jag skulle sakna.

    Så mitt råd är, tänk igenom dina behov. Köp det som känns rätt i ditt förmodade framtida arbetsflöde och var inte rädd att ändra saker om det känns som att nåt hindrar dig på vägen. Köp inte massa prylar på en gång utan ta det med ro, det mest nödvändiga och känn efter vad som är nästa pryl.

  11. #11
    Muratores
    Muratores är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Så då har jag beställt lite ��
    16-tums MacBook Pro – rymdgrå
    Med följande konfiguration:
    Apple M1 Pro med tiokärnig processor, 16-kärnig grafikprocessor, 16-kärnig Neural Engine
    16 GB enhetligt minne
    1 TB ssd-lagring
    16-tums Liquid Retina XDR-skärm
    Tre Thunderbolt 4-portar, HDMI-port, SDXC-kortplats, MagSafe 3-port
    140 W usb-c-strömadapter
    Bakbelyst Magic Keyboard med Touch ID – svenskt
    Logic Pro
    Swissonic EasyKey 49
    Shure SM7B
    Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen
    beyerdynamic DT-770 Pro

    Fick med utan extra kostnad dessa två:

    1x iZotope RX 8 Elements BDL
    Free addon: iZotope RX 8 Elements BDLiZotope RX 8 Elements - Bundle Version (ESD); audio restoration software; Attention: for Bundles only!; essential tools for audiorestoration based on the algorithms of the RX 8 software; RX Audio Editor standalone for up to 32 clips and horizontally scrollable spectrogram view and edit; Repair Assistant can detect issues like noise, clipping, clicks and more and offers processing suggestion at three different intensities; contains the modules De-click, Dialogue De-noise, De-hum, De-clip and Voice De-noise; contains 4 modules, 4 plugins and 11 utilities

    Artiklenummer 517460 0,00 SEK
    iZotope Nectar Elements BDL 1x iZotope Nectar Elements BDL
    Free addon: iZotope Nectar Elements BDLiZotope Nectar Elements - Bundleversion (ESD); channelstrip plugin; Attention: for Bundles only!; enable fast and easy editing for vocal tracks; contains six different processors for tweaking vocals: compressor, de-esser, tonal and subtractive EQ, pitch correction and reverb; automatically detect resonant frequencies, reduce problematic sibilance and choos the right amount of compression and reverb; 3 Vibe modes to define the basic character: Modern, Vintage or Dialogue with 3 intensity levels

    Vad är detta, är det nåt att ha?

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mitt förslag är att fokusera på att komma igång med Logic och vad som finns där (plugin-syntar och effekter, göra inspelningar och mixningar).

    Izotope Nectar är en plugin för att med flera effekter för att enklare få till sångljudet - kompressor, de-esser, EQ med mera.

    Izotope RX är till för att reparera och rädda gamla inspelningar som är brusiga eller innehåller knäppar och annat skräp.

  13. #13
    Muratores
    Muratores är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ok, tack för svar, blir nog att koncentrera mig på att lära mig logic först, förr när jag körde med cubase så läste man massa tjocka böcker men numera så finns väl mycket tips på youtube. Så fort jag fått grejerna så blir det nog att skapa lite enklare musik med nån trumloop och lägga lite synthar som bakgrundsmatta innan jag ger mig på att spela in gitarrer och basar och sedan sitta och skruva lite tills man kommit inne det.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  15. #15
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    … och grattis att komma igång igen efter 15 år - helt rätt!

  16. #16
    mcamusik
    mcamusik är inte uppkopplad
    mcamusiks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan rekommendera den här kanalen starkt!
    https://youtube.com/c/WhyLogicProRules

    Bland dem bästa tutorialkanalerna jag sett, lär mig saker än idag från denna kanal

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mcamusik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan rekommendera den här kanalen starkt!
    https://youtube.com/c/WhyLogicProRules

    Bland dem bästa tutorialkanalerna jag sett, lär mig saker än idag från denna kanal
    +1

  18. #18
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Funkar de allra flesta audio plugins med M1? Eller måste man köra vissa i x86 compatibility mode?

  19. #19
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Muratores Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    1x iZotope RX 8 Elements BDL
    Free addon: iZotope RX 8 Elements BDLiZotope RX 8 Elements - Bundle Version (ESD); audio restoration software; Attention: for Bundles only!; essential tools for audiorestoration based on the algorithms of the RX 8 software; RX Audio Editor standalone for up to 32 clips and horizontally scrollable spectrogram view and edit; Repair Assistant can detect issues like noise, clipping, clicks and more and offers processing suggestion at three different intensities; contains the modules De-click, Dialogue De-noise, De-hum, De-clip and Voice De-noise; contains 4 modules, 4 plugins and 11 utilities

    Vad är detta, är det nåt att ha?
    Hade nöjet att jobba med producentproffs en dag, och han tipsade om just iZotope RX som de pluggar som sparar honom mest tid vid mixning. Så jag slog till och är supernöjd. De-click t.ex. klarar jag mig inte längre utan, jättebra för att fixa smackiga vokaler utan att behöva handjaga. Sedan är spektrogramfunktionen jätterolig om man är lite ljudnörd. Jag gillade RX så mycket att jag köpte upp mig till standardversionen när det dök upp ett bra erbjudande.

    Nectar har jag däremot aldrig förstått mig på, även jag har Essentials-versionen. Det känns lite mer som om man är för lat för att processa vokaler själv, eller vill erbjuda "jag mixar och mastrar din låt för 200 kr".

    EDIT: Och ja grattis från mig med, vad roligt!

  20. #20
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mcamusik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan rekommendera den här kanalen starkt!
    https://youtube.com/c/WhyLogicProRules

    Bland dem bästa tutorialkanalerna jag sett, lär mig saker än idag från denna kanal
    Bra tips, tack

Liknande ämnen

  1. är det bara min mac som inte vill starta efter nyåret?
    Av Aminozyra i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 18:35
  2. Att Komma Igång -- efter tio års paus
    Av mpetersson i forum Allmänt om musik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-10-22, 20:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •