Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Basen - husmorstips för det svåraste att mixa?

  1. #1
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior

    Basen - husmorstips för det svåraste att mixa?

    Hobbymixare med perfektionsdrag här. Har en stor utmaning: Mina lyssningsförutsättningar är inte de bästa. I mids/upper mids kan jag sätta mixar som låter bra lite överallt, men basen. BASEN. Rackarns.

    När jag roterar mellan studiohögtalare, olika hörlurspar, bilen, bluetooth-högtalaren så är basregistren alltid sån lotto. Jag lyssnar och det mullrar. Jag kapar botten och får istället nåt fjös som bara ligger och knorrar i mellanregistret.

    Jag är väl medveten om devisen att mixen ska låta bra på alla högtalare även innan man går till mastring, men alldeles för ofta har jag gett upp och hoppats på att någon löser det i mastringen (vilket brukar gå bra, för all del ).

    Asså jag är inte dum i huvudet, förstår att det här är en hel vetenskap och ni är hantverkare som är bra på detta, men finns det några knep och knåp man kan ta till för att komma närmare en bra nivå för bas när de akustiska förutsättningarna för lyssning inte är optimala. Tänker främst balansen mellan bas och kick och övriga grejer. Jag pysslar oftast med elektroniska ljud. Finns det några plugins med magisk auto-eq man kan fuska med? Något knep med lyssning som kan ersätta det akustiskt balanserade rummet? (Mina bästa resultat får jag med rumssimulatorer, typ Waves Abbey Road 3, och hörlurar. Med dem tycker jag att jag kan ratta fram en helt ok balans)

  2. #2
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Testa att bara skära lite lätt i basregistret istället för att kapa? Brukar ba sänka subbasen på mastern ett par få decibel, så blir det oftas rätt schysst. Man kommer ofta rätt långt med lite mer subtila justeringar

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ett standard tips, men det är en relevant metod: referenslåtar. Välj ut ett antal (5-10 kanske) låtar som du tycker om och är i din uppfattning bra mixade och är i samma genre som du jobbar med. Lyssna och analysera mixen/balansen i dina högtalare/rum men också i andra miljöer. Av och till så lyssnar du på några referenslåtar och jämför din egen mix hur den står sig. Kom ihåg att anpassa lyssningsnivån. Du får troligen sänka nivån på referenslåtarna eftersom de är mastrade och det är inte din mix. Men det är OK. Öronen måste ha samma nivå annars lurar man sig. Så sänk så att det låter lika högt.

    Jag är helt övertygad om att du kommer att lära dig detta med tiden eftersom du redan hör när det låter fel. Kämpa på ett tag så kommer det.

    Visst kan man titta på nån spektrumanalysator men öronen är överlägset bäst. Några magiska pluggar finns det inte imho.
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-11-16 klockan 16:37.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men öronen är överlägset bäst
    Du har helt rätt. Det kräver däremot att lyssningen kan återskapa ljudet på ett bra sätt, för annars så blir det ändå bara en gissningslek. Det är milt sagt rätt svårt att höra vad som faktiskt händer där nere då lyssningen bara levererar en tjock gröt som bas. Mycket vanligt problem.

    Det här är en av de största anledningarna till varför många mastering-rum är så väldigt påkostade. Det behövs verkligen för att kunna höra sådana viktiga detaljer.

  5. #5
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Tack för tipsen! Ja fan, just referenslåtar kan ju faktiskt funka, eftersom återgivningen där jag sitter borde bli lika (dålig) på dem som när jag lyssnar på de egna grejerna. Ska testa!

    Jag har inga illusioner om att det är vettigt ljud där jag sitter haha. Jag skulle bara vilja komma förbi den där känslan av lökigt till att ändå få till det lite ok.

  6. #6
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Det de andra sa. Men jag vill poängtera lyssningen - det är ju svårt att mixa saker man inte hör. Kan lyssningen inte återge vissa frekvenser kommer du aldrig veta vad som finns där. Så kan din lyssning inte spela under, säg 40Hz, så skär där. Då vet du att det inte finns nån information där som kan spöka till saker. Eller hellre, fixa till lyssningen

    De flesta DAW kan väl idag lägga pluggar på utgången, alltså nåt slags masterplug som ligger efter det som renderas ner till fil? Isf kan du ju lägga ett EQ där för lättare rumskorrigering så kanske du kommer lite närmre. Till exempel om du har en puckel vid 45Hz eller nånting som gör ljudet bumligt och stökigt. Då kan du dämpa den utan att det påverkar hur låten blir i andra system. Eller kanske tvärtom, om du har för lite bas vid 50Hz och tenderar att höja i mixen så det låter konstigt på andra system så kan du höja det här utan att det kommer med i filen sen.

    Hoppas det inte blev för krångligt förklarat

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har mixat i 30+ år och jag håller med. Basen, eller rättare sagt basbalansen, är det svåraste i en mix.
    Det finns inget annat sätt än att ge sig in i leken och bli "klar" med flera mixar så gott man kan. Spela dessa mixar i många situationer och gärna låta andra höra. När man spelar upp det tillsammans med andra hör man DIREKT vad som är fel. Det är en bra katalysator.

    Högpassfiltrera hela mixen vid 35hz innan du behärskar basmix. Högpassa även alla ljud som inte alls ska ha bas vid 200hz.
    Det hjälper enormt redan där när man sen mosar ut den genom en radiokompressor där allt får samma volym.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det där med referenslåtar; man bör även lyssna på all möjlig musik i sina mixningshögtalare för att lära sig deras ljudbalans och rummets inverkan. Jag skulle säga att det kan ta flera veckor med hyggligt mycket musik för att öronen ska aklimatisera sig. Visst går det kanske fortare för en erfaren men det tar tid - inget man gör på en timme och sedan är det klart. Och just att lyssna på all möjlig musik är kanske inte det som alla gör i högtalarna man har för musikproduktion, utan det gör man i andra högtalare eller lurar. En bra sak med att lära sig sin lyssning är att det är gratis

    Själv har jag gjort en hel del större ändringar i min set-up senaste halvåret och det har tagit flera veckor varje gång att hitta "hem" - att mixa var helt omöjligt innan dess.
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-11-16 klockan 23:14.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det de andra sa. Men jag vill poängtera lyssningen - det är ju svårt att mixa saker man inte hör. Kan lyssningen inte återge vissa frekvenser kommer du aldrig veta vad som finns där.
    Vilka frekvenser som kan spelas upp är bara en liten del av det hela. Det är inte bättre i rum+ljudsystem som spelar mycket djupare, men där basen studsar runt en massa eller där högtalarna inte längre hänger med och då istället även de börjar gröta ihop allt, vilket gäller typ de flesta högtalare som normalt sitter i hemstudios. Basen är därför generellt sett rätt knepig. Basen är däremot rätt enkel att få till då lyssningen väl sitter.

  10. #10
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ja, du uttrycker det mycket tydligare än jag. Jag skrev med avsikt ”lyssningen” för att poängtera att det är högtalare och rum (och förstärkare osv) som helhet men jag känner att jag missade lite och uttryckte mig lite snurrigt.

    Bra klargörande Volantiz!

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skrev med avsikt ”lyssningen” för att poängtera att det är högtalare och rum (och förstärkare osv) som helhet
    Det tyckte jag var rätt tydligt! Men jag tolkade din text som att det var frekvensåtergivning som var i fokus där då du skrev "återge vissa frekvenser". Den biten är helt rätt, men det är enligt min erfarenhet inte där de vanligaste problemen sitter. Ett större problem som jag nästan alltid märker i olika studios (och därmed även i de flesta mixar jag får) är istället främst hur grötigt basen låter. Det är lite synd. Men tekniken går framåt och numera finns det t om hörlurar som kan återge bas snyggt, men de kostar..

  12. #12
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ännu mer bra input Volantiz! Hur mycket dålig bas kan du rätta till i mastring?

  13. #13

    Veteran
    Det är få grejer som låter nere i basfrekvenserna i popmusik, basinstrumentet vare sig det är en synt eller basgura, baskagge och möjligen någon effekt eller puka.
    Med andra ord något av det lättaste som finns om man jämför allt annat bös som trängs i övriga frekvenser.

    Balans mellan baskagge och bas är helt avgörande.
    Arret spelar stor roll, som vanligt missas det ofta tycker jag.
    Man kan sidechaina baskagge mot basen för att få tydlighet på baskaggen tex.
    Fast jag gillar mer att få en samverkan mellan baskagge och bas. Har man djupbas i den spelade basen kan jag offra ”boffet” (subbasen i baskaggen) om arret är rätt. Är baskaggen ensam någon gång så automatiserar jag EQn på baskaggen så att baskaggen får botten igen.

    Ett misstag är att det blir mycket gott runt 100hz det är väl där jag skulle rikta min uppmärksamhet.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket dålig bas kan du rätta till i mastring?
    Mycket! Det är dessutom väldigt ofta vi landar i att jag behöver gå ner på stem-nivå och där öppnar det upp sig ännu större möjligheter.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är få grejer som låter nere i basfrekvenserna i popmusik, basinstrumentet vare sig det är en synt eller basgura, baskagge och möjligen någon effekt eller puka.
    Med andra ord något av det lättaste som finns om man jämför allt annat bös som trängs i övriga frekvenser.
    Ja, så kan man absolut se det! Samtidigt så är det väldigt ovanligt att jag får en mix där jag INTE behöver städa upp exempelvis märkliga resonanser i basen.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett misstag är att det blir mycket gott runt 100hz det är väl där jag skulle rikta min uppmärksamhet.
    Ja, eller runt 45Hz.. eller 187Hz.. eller 143Hz.. eller 80Hz.. eller ... ..

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Sen är ju arrangemanget av låten samt ljudval en grej som kan göra en låt svårare eller lättare att mixa, det är lät att man grötar på för mycket i samma register för att få saker fetare. Det är lätt att hamna i ett läge där man lagt på massa feta stereoeffekter som käkar upp väldigt mycket ljudbild.

    Nu går ju ofta låtskapande och mix hand i hand så man kan ju med sin egen musik gå tillbaka till grundljuden istället för att mixa ihjäl sig och köra fast om det dyker upp problem.

    Lyssna på helheten och inte sitta med soloknappen på enstaka element, jag brukar mest sola saker för att se om det är något som stör inte hur det låter.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Håller med trådskaparen.
    Helt klart är bas svårast att mixa!
    Speciellt i rockmusik...distade guran är nedstämd i D, basen likaså...sedan har trummisen en bastrumma som skall sticka ut...
    Jösses, jag har inte hittat riktigt rätt efter snart två år i detta träsk.
    Senaste mixen jag gjorde mixade jag av misstag elbasen för lågt för att det blev något tjall med recallen men sedan tyckte alla inblandade att mixen satt som en smäck!
    Jag skär i alla fall alla guror runt 60 Hz, rätt hårt. Elbasen skär jag inte men ligger i trum-bussen så den komprimeras med trummorna. Eventuellt om man skall ta till att side-chaina basen från bas-trumman. det får bli på nästa album!

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    D är väl inte nedstämt :-)

    Tycker nog annat än bas är svårare att mixa. Men man får ju göra det enkelt för sig, torr bas (eller i alla fall bara diskant från den skickad till rum), torr bastrumma, båda helt i mono. Sen är det ju bara att ställa nivåerna, komprimera basen med trumman lite, hitta rätt mängd dist. Och ha bra hörlurar på sig (kostar väl en hundradel av jämförbar lyssning i högtalare+Rum – ge upp och köp bra lurar!). Diskant och mellanregister är väl svårare, sång och olika frekvenser som far omkring, reverb och distade gitarrer. Osv.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vilda resonanta syntbasljud kan vara luriga. De får t.ex. så olika amplitud beroende på tonhöjd. Mycket kompressorjobb kan det bli.

    Med elbas i mickad stärkare kör jag rutinmässigt att sänka det lägsta (en slope från runt 40 snett neråt), bumpa upp litegrann, centrerat på 80 ungefär, sist skära uppifrån så långt som låtens sound tillåter. Ibland vill man ju ha hela plonket, men oftast behövs det inte alls.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man ska dista.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska dista.
    Dist är ju också kompression, om än deformerad.

  22. #22
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dist är ju också kompression, om än deformerad.
    Ja. Som regel. Men jag har kodat ihop en VST som distar med bibehållen dynamik. Den är skitknäpp. Men låter helt ok 😊

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dist är ju också kompression, om än deformerad.
    exakt. Färre parametrar att hålla ihop i huvudet.

  24. #24
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    En dist med mix/blend är väldigt bra att kunna behålla lite ren bas så det är tydligt, man brukar inom rock köra en linead bas för de låga frekvenserna och stärkaren för resten för att få djup bas men ändå kunna ha bra fjong på själva helheten.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En dist med mix/blend är väldigt bra att kunna behålla lite ren bas så det är tydligt, man brukar inom rock köra en linead bas för de låga frekvenserna och stärkaren för resten för att få djup bas men ändå kunna ha bra fjong på själva helheten.
    Japp. Linad bas med blend har jag kört (boss odb-3). Sen tror jag jag distade mer efter det iofs, inte jättemycket. IR i mono för lite fräs (/fjong).

  26. #26
    hans olof
    hans olof är inte uppkopplad
    hans olofs avatar
    Senior
    Kanske någon här som har erfarenhet av pluggar som t.ex Izotope Tonal Balance Control 2? Den är väl iaf tänkt att fungera som ett hjälpmedel när lyssningen inte är helt 100. Men kanske mer för balansen överlag?

    En dynamisk EQ kan tämja muller i basen utan att urholka för mycket tycker jag. Den i Ozone 9 har en preset att utgå ifrån t.ex.

    Men ja det är ju sånt som kostar pengar och inte direkt husmorsknep. Mixa i mono kanske?

    Annars tror jag på charliecrashs tips om att högpassfiltrera vid 35hz, om du inte har subwoofer och superbra lyssning och akustik där du mixar. Det är ju verkligen inte all slags musik som mår bra av att vara för bastung heller. Ofta är det nog bättre att sikta på att det låter tight snarare än stort.

    Referenslåtar är ju bra också. Samla på dig material i bra ljudkvalitet utan "mellanhänder" som typ vinylrippar eller där något kan ha förändrat ljudet. Men ta rimliga låtar så att du faktiskt använder dom. Om det är för påkostat eller avlägset blir det lätt att man bara blir ännu mer osäker. Som att jämföra sin selfie med nån jävla fotomodell liksom. Iaf för mig

    Om du inte redan gjort det så försök få några av dina låtar mastrade så att du får ett hum om hur det påverkar dina mixar. Det kan vara en ganska rejäl skillnad speciellt med elektronisk musik. Du kommer lära dig att liksom mixa för mastring tillslut och känna vad som är bra nog.

  27. #27
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa att bara skära lite lätt i basregistret istället för att kapa? Brukar ba sänka subbasen på mastern ett par få decibel, så blir det oftas rätt schysst. Man kommer ofta rätt långt med lite mer subtila justeringar
    Är du min broder? Ja exakt så.

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hans olof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske någon här som har erfarenhet av pluggar som t.ex Izotope Tonal Balance Control 2? Den är väl iaf tänkt att fungera som ett hjälpmedel när lyssningen inte är helt 100. Men kanske mer för balansen överlag?
    Den visar en relativt lågupplöst bild av hur energin ligger över frekvensspektrat. Det kan absolut hjälpa en liten bit där. Men exakt, den är mer för balansen överlag.

    Citat Ursprungligen postat av hans olof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En dynamisk EQ kan tämja muller i basen utan att urholka för mycket tycker jag. Den i Ozone 9 har en preset att utgå ifrån t.ex.
    Ja, det finns några tillfällen då en dynamisk EQ är ett riktigt bra alternativ där!

    Citat Ursprungligen postat av hans olof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars tror jag på charliecrashs tips om att högpassfiltrera vid 35hz, om du inte har subwoofer och superbra lyssning och akustik där du mixar. Det är ju verkligen inte all slags musik som mår bra av att vara för bastung heller. Ofta är det nog bättre att sikta på att det låter tight snarare än stort.
    Alternativt låt någon som kan höra vad som händer där nere sköta filtreringen.

    Citat Ursprungligen postat av hans olof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Referenslåtar är ju bra också. Samla på dig material i bra ljudkvalitet utan "mellanhänder" som typ vinylrippar eller där något kan ha förändrat ljudet. Men ta rimliga låtar så att du faktiskt använder dom. Om det är för påkostat eller avlägset blir det lätt att man bara blir ännu mer osäker. Som att jämföra sin selfie med nån jävla fotomodell liksom. Iaf för mig
    Ja! Det här är bra!

    Citat Ursprungligen postat av hans olof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte redan gjort det så försök få några av dina låtar mastrade så att du får ett hum om hur det påverkar dina mixar. Det kan vara en ganska rejäl skillnad speciellt med elektronisk musik.
    Korrekt, det är inte ovanligt alls att det blir en rejäl skillnad

    Citat Ursprungligen postat av hans olof Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kommer lära dig att liksom mixa för mastring tillslut och känna vad som är bra nog.
    Mixa för mastring? Snarare mixa så att det låter bättre

  29. #29
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag är endast en nivå över total nybörjare. Har lyckats lite bättre på senare tid med slate vsx (club och bil-simuleringen avslöjar endel om botten), samt fuskar ytterligare med att lyssna på botten genom hårt LP-filter för att höra att arret blir "tight" där och, i förekommande fall, att sinusarnas volymenvelope inte grötar onödigt mycket. Vet inte om detta är bra tips, men nöden har ingen lag

    Har börjat med en annan slentrian-sak också, på bas och typ allting.. kompressor där sidechain-signalen är ett bandpassfilter runt grundtonerna - ratio sisådär 1:1.3 och threshold minimum. Lite autovolume sådär, utan att HF-transienter osv stör kompressorn. Gillar detta bättre än all hipp spektralkomprimering för att jämna ut ljudet i steg 1. mvh Fulmixaren

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:19
  2. Basen, den där fantastiska basen!
    Av skogge i forum Allmänt om musik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-11-19, 22:55
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 16:14
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-01, 23:47
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •