Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Låta sampling bestämma tempo

  1. #1
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran

    Låta sampling bestämma tempo

    Det här lär ju garanterat gå att göra men jag är för seg i skallen för att fatta hur.
    Jag spelar in från modularen, tempot blir ju som det blir. Sedan vill jag klippa en bit av den samplingen och definiera hur lång i antal takter den är och det tempot ska sedan vara mastertempo för allt annat. Jag gör ju uppenbarligen något galet för antingen byter samplingen tempo när jag definierar att biten ska vara t ex 8 bars lång eller så "bestämmer" Ableton vad samplingen har för bpm innan jag klipper i den vilket typ alltid är åt helvete eftersom den är lång och skev.

    Så hur gör man?

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Bredvid Warp-knappen finns en där du kan ändra från Follow till Lead, då anpassar sig tempot på projektet efter clippet.

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ..men just det, samplingen behöver nog ligga i arrangern för att kunna styra tempot, inte session mode!

  4. #4
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bredvid Warp-knappen finns en där du kan ändra från Follow till Lead, då anpassar sig tempot på projektet efter clippet.
    jepp, det hade jag testat men då anpassade det sig till hela samplingens uppskattade bpm men inte min bit. Men ditt svar hjälpte mig ändå i mål tror jag för nu klippte jag i Session först och flyttade sedan över urklippet till Arrange och slog sedan på Lead och det verkar funka. tack!

  5. #5
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Det där med att ableton gissar bpm är något jag stör mig på. Men om man slår av warp, klipper till sin lilla sampling så den är korrekt längd för att loopas, väljer rätt vad-det-nu-heter (där man kan välja beats, pro, complex-pro) och sedan kör "set 1:1 here"-tricket alternativt trycker på warp igen så brukar det bli jädrigt nära

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Litet tips:
    Gå in i preferences och stäng av "auto warp" för både långa och korta samples, då slutar ableton störa med sina dumma gissningar

  7. #7
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja, alltså allt kring warping är lite småmeckigt tills man hittat sätt som funkar för en, men precis, och om man vet eller vill ha den till en särskild bpm så kan man ju bara markera gula markern i början på samplingen och skriva in rätt nuffra där för hand.

    Edit: Fast Warp Straight tar väl iofs projektets BPM och sätter där bara så.

  8. #8
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Litet tips:
    Gå in i preferences och stäng av "auto warp" för både långa och korta samples, då slutar ableton störa med sina dumma gissningar
    Ah. Tack. Den hade jag missat!

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Man bör väl klippa samplingen så hårt det går för att få den att ha rätt tempo via längd? Alternativt loopa den redan i editor om första transienten hamnar fel.

  10. #10
    spinner
    spinner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Om det nu inte måste bli 100,00 % exakt som ditt klipp, kan du ju sätta önskat BPM på projektet och använda warp mode på klippet, tillräckligt nära kanske? Är det klippt rätt mot transienterna visar ju Ableton vilket BPM det har analyserat för klippet så kan du utgå från det. Övriga klipp från samma modularsampling får ju warpas de med, så de håller samma ton som ditt temposättande klipp.

  11. #11
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Vill även tipsa om ett extremt enkelt sätt att räkna ut exakt bpm från en sampling i ableton. Det här tricket hade jag missat rätt länge, och det hjälpte verkligen mitt workflow. Funkar bara i arrangement view förresten.

    Klipp samplingen noggrannt till något jämnt antal bars, typ 8 eller 4. Sen ser du till att warp är på, och sen håller du inne shift och drar i kanterna på klippet tills det är 4 eller 8 bars långt i tempot som ableton har för tillfället. Sen är det bara att gå in i klippet och kolla vad tempot är, åsså är det bara att använda det tempot sen

    Tog ett tag innan jag fattade att man kan warpa hela klipp genom att hålla inne shift, allt detta sker alltså direkt i arrangement view och inte i clip-editorn. Grymt smidigt asså

  12. #12
    deleted user
    Nån gång vill jag kontaktmicka hjärtat, koppla till ableton o se vad som händer.

    Kanske lägga nån gate eller ngt på för att ta bort andraslaget.

    Dansa -> snabbare musik
    Meditera -> drone
    panikångest -> gabber

  13. #13
    kettmpa
    kettmpa är inte uppkopplad
    kettmpas avatar
    Senior
    Hej, jag brukar ta den samplingen som jag vill ha, ta reda på vilket BPM den går i orginal, gör den i sitt orginal BPM, sen i clipmode "warp; sen tar jag fliken nedanför *complex pro* eller bara *complex* sen höjer jag i den BPM jag vill ha

Liknande ämnen

  1. Sampling med spdif jämfört med analog sampling ?
    Av pumahane999 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-05-22, 17:46
  2. Tänkte skaffa nytt interface, men kan inte bestämma mig..
    Av m i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-12-11, 14:42
  3. Ok, då kommer dagen jag måste bestämma mig.
    Av jazzdoktorn i forum Allmänt om musik
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-11-24, 22:07
  4. Bestämma taktens längd i Electribe?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-26, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •