Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Backing tracks / spela upp ljudfiler live

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Backing tracks / spela upp ljudfiler live

    Ja, detta med att ha ljudfiler som ska spelas upp kan man ju lösa på några olika vis. Jag har trummaskin (i dator) men kommer såklart spela upp WAV istället för att ha ett program som rullar. Sen är det lite intron och någon gitarrslinga också, men i princip trummor. Alltså trycka play innan varje låt, inget mer duttande eller vridande live.

    Hur tänker ni? Jag har velat mellan ifall jag eller en ljudtekniker ska trycka på play, samt ifall jag ska ha dator eller en ipod, eller typ cd-kassettspelare. Något som inte strular och inte behöver pausas (CD/kassett faller lite bort där). Samtidigt ska det innebära lite klickande och vara svårt att göra fel.

    Några alternativ
    En ipod med låtarna + en timme tystnad, och så trycker man framåt bara när nästa låt ska börja.
    fördelar: liten och portabel, svår att göra fel. Batteri
    nackdelar: trots allt lätt att göra fel. sladden kan åka ut, pilligt interface och en skärm som stänger av sig. Batteri

    En maxpatch, tryck på space för nästa låt
    fördelar: kan bete sig precis som jag vill, kan kombineras med en midipedal eller motsvarande. Batteri+ström är mest pålitligt, kan helt slippa titta på datorn
    nackdelar: kan krascha.

    Ljudtekniker trycker play
    fördelar: jag slipper tänka på det
    nackdelar: jag kan oroa mig över att hen trycker fel. Eller "säga till"/hinta, vilket är jobbigare än att bara trycka och kan bli fel

    jag trycker på play:
    fördelar: det blir rätt. mest REAL
    nackdelar: kanske inte ser så coolt ut

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag trycker på play:
    fördelar: det blir rätt. mest REAL
    nackdelar: kanske inte ser så coolt ut
    Det här hade jag valt. Så länge man konstrar till det med tekniker, automatisering etc så kör man lätt i diket.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp. Ibland behöver man skriva för att tänka :_)

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Ibland behöver man skriva för att tänka :_)
    Sedan kan du ju gömma undan datorn om den mest agerar bandare. Det finns få saker som är fulare på scen än en jämrans laptop.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En ipod med låtarna + en timme tystnad, och så trycker man framåt bara när nästa låt ska börja.
    fördelar: liten och portabel, svår att göra fel. Batteri
    nackdelar: trots allt lätt att göra fel. sladden kan åka ut, pilligt interface och en skärm som stänger av sig. Batteri
    Har faktiskt använt ipod för backingtracks för spelningar efter förra Lisa & Kroffe-skivan, Göteborg Energi. Funkade väldigt bra. Körde på adapter så att vi inte behövde oroa oss för att batteriet skulle ta slut.

  6. #6
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    start stopp via fot pedal borde gå att ordna blir lite snyggare så

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har faktiskt använt ipod för backingtracks för spelningar efter förra Lisa & Kroffe-skivan, Göteborg Energi. Funkade väldigt bra. Körde på adapter så att vi inte behövde oroa oss för att batteriet skulle ta slut.
    ah, ja adapter är ju smart. Men det blir flera klick per låt - om man inte kör långa låtar med tystnader och trycker framåt såklart... Kanske får bli det. Måste vara stabilaste lösningen? Fast mindre snyggt än en fotpedal.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan kan du ju gömma undan datorn om den mest agerar bandare. Det finns få saker som är fulare på scen än en jämrans laptop.
    Men mer true att visa, och min laptop är jättesnyggt klistermärkt!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    start stopp via fot pedal borde gå att ordna blir lite snyggare så
    Japp. Vet inte om jag hinner/orkar fixa det innan fredag bara. En arduino micro i HID-läge eller en Pro Mini som pratar serial. Funkar ju... Pyttelite kod. HMMM

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    En nackdel med att jag trycker är att jag/någon måste dra en sladd för det ljudet från mig till PA. Om ljudteknikern trycker finns ju allt på plats. Men det är en liten grej

  9. #9
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Som jag brukar påpeka, tricket med laptop är att klicka med stil:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hqdefault.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	15,8 KB 
Id:	104035

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Alltså jag spelar ju gitarr, kan inte stå och hålla på sådär. På sin höjd blir det väl en stortå på spacetangenten (mkt stiligt!)

  11. #11
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Skaffa någon digital porta? Med punch in/ut (fast den ska ju inte spela in då förstås.)

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Haha, DET är overkill. Den ska bara spela upp ett stereospår. Eller multikanal om/när jag orkar det. Skulle ju helst ha bastrumma+fluff i stereo.

  13. #13
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag körde i flera år med en iPod. Då hade jag bouncat hela giget, alltså alla låtar inkl övergångar till en wav. Press play, sen bara fokusera på spelningen. Man blir lite mer begränsad med typ mellansnack och impro men för mig som behöver repa för att känna mig trygg var det väldigt skönt att ha hela strukturen satt.

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag funderade lika länge på det där. Det ska va rock-effin-solid, balanserad utgång, möjligt att lätt göra nåt med det om det behövs.

    Slutade med en win7 laptop som bara gjorde detta, ett Peavey USB-P och Traktor med DJ2GO som kontroll.

    Hallå, nu kunde jag ju loopa en 8bar mitt i eller få ett aaaaaaaaslångt intro/outro och allt i perfekt kvalitet.

    Laptopen krashade i brutal solvärme en gång och efter det satte jag en stor usb fläkt under och sen dess har den bara rullat på.

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag körde i flera år med en iPod. Då hade jag bouncat hela giget, alltså alla låtar inkl övergångar till en wav. Press play, sen bara fokusera på spelningen. Man blir lite mer begränsad med typ mellansnack och impro men för mig som behöver repa för att känna mig trygg var det väldigt skönt att ha hela strukturen satt.
    Det (bounca allt) funkar inte för mig, måste kunna stämma gitarren eller dricka osv, så behöver ha kontroll över när nästa låt börjar.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderade lika länge på det där. Det ska va rock-effin-solid, balanserad utgång, möjligt att lätt göra nåt med det om det behövs.

    Slutade med en win7 laptop som bara gjorde detta, ett Peavey USB-P och Traktor med DJ2GO som kontroll.

    Hallå, nu kunde jag ju loopa en 8bar mitt i eller få ett aaaaaaaaslångt intro/outro och allt i perfekt kvalitet.

    Laptopen krashade i brutal solvärme en gång och efter det satte jag en stor usb fläkt under och sen dess har den bara rullat på.
    Balanserat kör jag inte ännu. Minitele :-D tror inte det blir ett problem med brum. Men får nog lösa balanserade utgångar i framtiden. (Eller så tar jag med mitt usb-ljudkort bara…)

  17. #17
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag spelar ju gitarr, kan inte stå och hålla på sådär. På sin höjd blir det väl en stortå på spacetangenten (mkt stiligt!)
    En sån här t(r)ycker jag att du ska ha. Det är coolt.

    Namn:  EF8FBD81-A144-4426-845B-85F6C6F6A84C.jpeg
Visningar: 246
Storlek:  15,1 KB

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Balanserat kör jag inte ännu. Minitele :-D tror inte det blir ett problem med brum. Men får nog lösa balanserade utgångar i framtiden. (Eller så tar jag med mitt usb-ljudkort bara…)
    Jo minitele borde vara förbjudna på scen Nä men serious, dom suger getarsle och när man blåser ut det i 4 stackar i ca 100dB så är det inte coolt med knaster och brum öht. Du vill ha full dynamik när du har din publik där.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jobset äe nog sant. Och känns lite mer stabilt med stora kontakter. Om jag har så långa trs vet jag inte men jag kan iofs skaffa. Första spelningen nu kör vi själva, kommande två kan jag ju bara be om stereo line (balanserat) i förväg.

    Kör på midi eftersom det ändå ska in i maxmsp. Tog en Teensy LC, laddade in deras exempelkod som skickar C4 näe man jordar input noll. Har testat med en pincett, perfekt.

    Så har jag gjort en maxpatch som har en .txt med låtnamn.wav i ordning, när man håller nere pedalen i 2000ms kör den första, när sen har laddats spelas den. Inget loopande. Sen 2sek, nästa låt, osv. Blir bra. Electrokits minsta alu-låda, footswitxh och 5m microusb-kabel. Med förlängning till usb behöver man ju inte ens ha datorn på scen…

    Har borra och löda kvar. Och rendera wavs och döpa rätt och lägga i mappen.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Midi är ju 10x bättre än HID, nu kan ju någon sitta och dutta runt på datorn utan att det händer något. Måste inte ha fönstret aktivt osv.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kan väl se ascoolt ut att trycka play. Gör en grej av det. Skådespela lite. Tejpa en häftig pappersskulptur på datorn. No shame!

  22. #22
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Låter stiligt! Fattar 2sek-grejen rent praktiskt, men tänk om att om det räckte med ett vanligt tryck så kan man till exempel sätta upp knappen på en vägg och skalla den. Klart man KAN skalla en switch på golvet i två sekunder också samtidigt som du spelar gitarr iofs.. ja, detta vill jag se.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter stiligt! Fattar 2sek-grejen rent praktiskt, men tänk om att om det räckte med ett vanligt tryck så kan man till exempel sätta upp knappen på en vägg och skalla den. Klart man KAN skalla en switch på golvet i två sekunder också samtidigt som du spelar gitarr iofs.. ja, detta vill jag se.
    Vill inte kunna råka trycka. Jag kommer alltså inte behöva tajma något, eftersom alla låtar börjar med trummor.

    Vet inte om jag kommer skalla den... eller bygga en skulptur för den delen :-) Eller jag vet att jag kommer nog inte göra det

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan väl se ascoolt ut att trycka play. Gör en grej av det. Skådespela lite. Tejpa en häftig pappersskulptur på datorn. No shame!
    Ingen skam, mest praktiska funderingar. Har man datorn på scengolvet kan man kliva på den. Ska man ha den inte på scengolvet behöver man ha något att ha den på. Där den inte vibrerar ned. Osv.

  25. #25
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sån här t(r)ycker jag att du ska ha. Det är coolt.

    Namn:  EF8FBD81-A144-4426-845B-85F6C6F6A84C.jpeg
Visningar: 246
Storlek:  15,1 KB
    tror jag har ett par sånna liggande

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    :-) förvisso snyggt, eller en sån riktigt återställningsbar nödstopp. Men jag kör på min fotgrej.

  27. #27

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    En cd-spelare? Känns som att den har fler nackdelar än fördelar.

  29. #29
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    hade på den tiden vi körde med lite backing en liten bärbar mdspelare på scen som gick direkt i stageboxen ,
    hade först en "stationär" men den hoppade ibland när det blev för mycket baskagge i livemusiken

  30. #30
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Använde en boss looppedal förut till det.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LesslieHammond Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hade på den tiden vi körde med lite backing en liten bärbar mdspelare på scen som gick direkt i stageboxen ,
    hade först en "stationär" men den hoppade ibland när det blev för mycket baskagge i livemusiken
    Ja, optiska/mekaniska media är nog inte en bra idé i mitt fall. Har ssd i laptopen :-)

  32. #32
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En cd-spelare? Känns som att den har fler nackdelar än fördelar.
    Eller så ser man den som USB-spelare med balanserad ut som råkar ha en CD. Försökte hitta en motsvarande maskin med endast usb/SD, men det verkar inte finnas, eller så kostar det 3x mer.

  33. #33
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har mest kört intron och liknande från ipod/ipad (med spellista med tysta spår imellan låtarna som man stegar fram till nästa när det är dags) till min egen mixer på scen med minitele och då har det faktiskt funkat varje gång utan missljud. Det finns små ljudkort för såna enheter som kanske är smidigare om man vill ha balanserat. Körde ljudeffekter på detta sätt på en teater där jag körde ljud utan ljudkort. Det är varjefall smidigare än dator.

    Finns det inte nån typ DJspelare med mp3/usb eller nått som har blivit utdaterat som kan vara billigt.

    Alesis IOdock/liknande med en gammal padda skulle jag nog tycka var en ganska bra grej, skönt att ha lite större skärm om man inte vill ha den i nyllet.

  34. #34
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ah, ja adapter är ju smart. Men det blir flera klick per låt - om man inte kör långa låtar med tystnader och trycker framåt såklart... Kanske får bli det. Måste vara stabilaste lösningen? Fast mindre snyggt än en fotpedal.
    Körde faktiskt en spelning med rullbandare som backing också.

    Då la vi bara in lite tystnad emellan låtarna.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så ser man den som USB-spelare med balanserad ut som råkar ha en CD. Försökte hitta en motsvarande maskin med endast usb/SD, men det verkar inte finnas, eller så kostar det 3x mer.
    Ah, den spelar USB med. Ok, men det gör ju datorer. Orkar inte läsa på om vad den kan göra då jag ändå kan köpa mycket dyrare saker för de pengarna.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mest kört intron och liknande från ipod/ipad (med spellista med tysta spår imellan låtarna som man stegar fram till nästa när det är dags) till min egen mixer på scen med minitele och då har det faktiskt funkat varje gång utan missljud. Det finns små ljudkort för såna enheter som kanske är smidigare om man vill ha balanserat. Körde ljudeffekter på detta sätt på en teater där jag körde ljud utan ljudkort. Det är varjefall smidigare än dator.

    Finns det inte nån typ DJspelare med mp3/usb eller nått som har blivit utdaterat som kan vara billigt.

    Alesis IOdock/liknande med en gammal padda skulle jag nog tycka var en ganska bra grej, skönt att ha lite större skärm om man inte vill ha den i nyllet.
    Har man en mixer på scen räcker det ju med obalanserat fram till den tycker jag.

    Men jo, bra tips. Tror jag kör vidare på dator med fotknappen. Och så en ipod nano som backup. Behöver väl spela pausmusik från något också liksom.

  36. #36
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Eller en ipad med Qlab: https://qlab.app/

    Gratisversionen borde duga för att bara trigga nästa låt.

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har ingen ipad :-)

    - - - Updated - - -

    (alltså, ni får såklart fortsätta tipsa, men jag kommer testa min lösning imorgon och förmodligen köra på den framöver. men andra kan ju såklart vara intresserade)

  38. #38
    herrwidell
    herrwidell är inte uppkopplad
    herrwidells avatar
    Senior
    Jag tänker också direkt på Qlab, dock är det exklusivt för ios/osx. Det går att trigga cuer med alla möjliga protokoll om man vill slippa daska till en dator/tangentbord. Fruktansvärt stabilt och kompetent program.
    Gratisversionen till osx har två ljudutgångar men det går att hyra licens för 4dollar/dag om man skulle vilja köra fler kanaler.

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, finns det till iphone och inte kräver ipad kan det ju vara ett alternativ. Fast då måste min telefon å andra sidan ligga vid mixerbord (eller på scen till di-box). Samt att jag måste köpa en usb-lightning-adapter, men det kan ju vara ok. Bra tips! Från Baltimore dessutom. 's all in the game

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C97F86DE-1DDD-48EC-A543-A0DE045E4262.jpeg 
Visningar:	20 
Storlek:	106,3 KB 
Id:	104059

    Teensy LC

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2753E3AB-EEA8-46E0-BF23-E018FC92A469.jpeg 
Visningar:	19 
Storlek:	376,6 KB 
Id:	104064

  42. #42
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Haha. Efter allt (inte så mycket) jobb med dator och spelaren så var adapterkabeln för ljudet fuckad. Körde en sån hård minitele-tele istället, vilket kändes läbbigt i en dator. Så det blev ipod i fredags, fasttejpad i en sub (i efterhand inte den smartaste platsen, men någon hade ställt mixern där). Det gick strålande. Ska nog köra på det så slipper jag ha med dator.

  43. #43
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. Efter allt (inte så mycket) jobb med dator och spelaren så var adapterkabeln för ljudet fuckad. Körde en sån hård minitele-tele istället, vilket kändes läbbigt i en dator. Så det blev ipod i fredags, fasttejpad i en sub (i efterhand inte den smartaste platsen, men någon hade ställt mixern där). Det gick strålande. Ska nog köra på det så slipper jag ha med dator.
    Tror fortfarande på en beg usb-djspelare av nån sort. Då har du kontroll och kan göra små edits vid infall
    Min egen lösning med Traktor och programmera om knapparna på en controller efter behov har funkat skitbra. En sån grej som extranummer, och man kan dra på stort reverb innan man loopar introt och fadea upp strukturen i det tills folk hajjar vilken låt det är, allt "on the fly" är rätt användbart.

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    edits? Jag spelar som sagt gitarr (och sjunger), och varken kan eller vill ratta några reglage under tiden. Och låtarna är fasta arr.

    Det jag däremot kommer göra är separera ut bastrumma och kanske virvel på en kanal och resten (cymbaler och krafs, lite melodier) på den andra. Så kan jag ha olika nivåer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 22:25
  2. Spela upp musik långsamt?
    Av Butterfly i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 00:27
  3. Spela upp midi och audio
    Av drdreas i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-01-21, 15:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •