Resultat 1 till 59 av 59

Ämne: Vilken modern poly låter mest vintage?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Vilken modern poly låter mest vintage?

    Hur låter vintage då?
    Jag tänker helt enkelt skitigt, lite svajigt, distorderat.
    Som exempel Polivoks (ej poly, jag vet), Prophet 600, i mina öron alltså.
    Exempel som jag tycker låter för rent; A1, Sledge, Rev2.
    Mopho mittemellan.

    Tittar på:
    OB-6
    Minilogue XD
    Prologue
    DeepMind
    JD-XA
    UDO Super 6
    System-8

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Prophet 5 Rev4 har svajet och värmen och överstyr en del i vcomixern. Men skitet/disten som original SSM Rev2 har tex, har den inte då denna distar en hel del i VCAerna, mycket mer än andra polys från den tiden, för att inte tala om den superheta signalvägen i Polivoks.

    Men av de du listar så är P5 Rev4 helt klart mest som en vintagepoly, vågar jag faktiskt utlova.
    Den låter väldigt stort. I nivå med andra klassiska vintagepolys faktiskt.

  3. #3
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Prophet-5 Rev4 tycker jag låter vintage.

  4. #4
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Take-5 verkar inte så dum heller, men saknar kanske lite topp i de högre frekvenserna.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Take-5 verkar inte så dum heller, men saknar kanske lite topp i de högre frekvenserna.
    Den låter inte som en P5 Rev4 kan jag säga, vi har en i bandet också.
    Låter bra med inte "vintage" på samma sätt faktiskt.

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Prophet 5/10 Rev 4.

  7. #7
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Novation peak har en bunt parametrar för drift och sånt, och saturation/gain på olika ställen i ljudkedjan. Tycker det går ganska lätt att få till ett ”gammalt” sound

  8. #8
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Polybrute lät gammal när jag provade den.

  9. #9
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag håller absolut med 655321 om att Peak klarar av att få till gamla, varma, analoga ljud. Jag har haft System-8 och provat OB-6, DeepMind och JD-XA. Ingen av dem kan "skita till" ljudet som Peak (eller Summit).

    Men detta är ju såklart min väldigt subjektiva åsikt.

  10. #10
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tycker take 5 låter rätt vintage. Tillräckligt med topp för mina öron. Bra tryck i basen också.

  11. #11
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophet 5/10 Rev 4.
    +100

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prophet 5/10 Rev 4.
    Mono, svajjar, går att överstyra, jepp.. den r nog den mest ”vintage”

  13. #13
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker take 5 låter rätt vintage. Tillräckligt med topp för mina öron. Bra tryck i basen också.
    Ja, tveklöst. Och den har en större bredd på ljuden än P5. Den är väldigt mångsidig och djup för ”sound design” imho, men samtidigt med många och breda sweet spots.

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Fasen, klart den bästa kostar 35k!

  15. #15
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen, klart den bästa kostar 35k!
    Självklart, det kan ju inte vara så att några fattiglappar får tillgång till riktigt vintagesound .

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Mina erfarenheter och synpunkter i ämnet:
    Take5: SSM2040-klonen SSI2140 blir aldrig vass i mina öron. Tror den låter mer åt Prophet rev2, fast med stabila VCO;er. Lite åt Roland-hållet i klangen, minus toppdiskanten. Liksom med gamla Polysix, får man till mer diskant med cutoff och hög resonans-topp. Men naturlig VCA/VCF saturation har den inte.
    System-8:utbudet av bra ACB-kloner är dess styrka. Drift på oscillatorer är lite för snäll. Dock medföljer Jupiter8, Juno-106, och JX-3P. Och saturation från originalen emuleras. Hade gärna sett att JX-8P och Juno Alpha kommit också, men det känns som om Roland satsar på Zenology-kloner numera.
    Jag har Roland tillgång till flera vintage monosyntar, samt Juno60 I ACB-format genom Roland Cloud.
    OB-6: En bra analog klon av OB-X, men lite för begränsad i sin ljudpalett i mitt tycke.
    Prologue:Bra effekter, och grym digital oscillator. Men filtret skär i mina öron på något sätt, och analoga syntmotorn känns lite enkel vad gäller modulationer.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    P6 med senaste firmware och vintage knappen i sin sweetspot så låter den bara fantastiskt varmt. Dra den genom ett chromeband på rött också så lyfter det fram skevheterna ännu mer.

  18. #18
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men av de du listar så är P5 Rev4 helt klart mest som en vintagepoly, vågar jag faktiskt utlova.
    Den låter väldigt stort. I nivå med andra klassiska vintagepolys faktiskt.
    P5/r4 är ju inte ens i listan?

  19. #19
    Emax
    Emax är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag lägger min röst på Arturia Polybrute.

  20. #20
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    P5/r4 är ju inte ens i listan?
    Ha ha, ja. Tror vi alla missförstått frågeställningen här. =)

  21. #21
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Listan var bara ett urval jag läst och tubat om, helt okej att ange andra 🙂

  22. #22
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Hyfsat budget-billiga MFB synth PRO tror jag passade in på rubricerad beskrivning ett tag i alla fall (...för moduler utan tangenter). Likaså ganska lyx-dyra Black Corporation Xerxes med dedikerade kontroller för drift, jag har dock bara hört demos av dessa på nätet men det finns ju 99:or som har använt dom IRL.

    https://www.99musik.se/showthread.ph...fting-utan-VCO

    Har för mig att jag kom fram till att med audiosplitters eller multi fx-looper typ bakvänd mixer kan man för relativt billig peng drifta ut en simpel valfri ljudkälla kors och tvärs ändå.
    Senast redigerat av RX11 den 2021-11-13 klockan 12:02.

  23. #23
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    För att justera mitt förra inlägg som jag tog bort så är det en riktigt knepig fråga med tanke på vilka syntar du har radat upp.
    Men jag skulle nog för det första stryka System-8:an. Visst låter den kanon. Men jag skulle våga säga att både UDO och DeepMind gör jobbet bättre med just juppe/juno interfacet som de har.

  24. #24
    deleted user
    När jag hade en UDO tyckte jag den lät VST. Det var liksom bräckligt och inte varmt. Visst, den livades upp väldigt fint när den överstyrdes genom effekter. Men i slutändan tycker jag den snarare briljerade i hur den var hands-on snarare än att den hade ett livfullt grundljud.

  25. #25
    Kewee
    Kewee är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    P5 rev4! Har en

  26. #26
    villeman
    villeman är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Polybrute lät gammal när jag provade den.
    Det är ganska intressant att Matrixbrute inte alls låter vintage. Äger ingen Polybrute men av demos att döma håller jag med om att den låter mer "gammal".

  27. #27
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Den mest vintageljudande nya polyn är ju Baloran The River. Men den är ju lite speciell med liten upplaga. Och rätt dyr.

    Prophet 5 rev 4 har jag inte testat ännu, men precis fått min Arturia Polybrute, har förhoppningar på den.

  28. #28
    villeman
    villeman är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Har aldrig hört en Udo låta så här varmt och fint. Det kliar ordentligt att trycka på köpknappen...

    https://youtu.be/kp0ARlMeg0M

  29. #29
    red
    red är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Prophet 6.

  30. #30
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Alla i listan är trevliga men den som låter mest vintage av dem i mina öron är helt klart OB-6.

    Prophet 5/10 rev 4 som många nämnt i tråden är väl den mest ikoniska av analoga polys och som ”alla” jämför med (har en, superlycklig). Nya Oberheim OB-X8 (beställt) låter vintage i kvadrat. De här två kostar dock en del och är man, som jag, inte gjord av pengar får man bortprioritera mycket annat. Den typen av syntar köper man mest för upplevelsen, att vara connected till instrumentet, gäller det bara ljudet av en poly vintage låter t ex nya GForce OB-E fantastiskt ”vintage” för bråkdelen av priset. Men handen på hjärtat: Hur kul är det?

  31. #31
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    gäller det bara ljudet av en poly vintage låter t ex nya GForce OB-E fantastiskt ”vintage” för bråkdelen av priset. Men handen på hjärtat: Hur kul är det?
    Vi är många här på 99musik som tycker det är skitkul!

  32. #32
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi är många här på 99musik som tycker det är skitkul!
    Då får jag rätta mig själv: Skitkul tycker många

  33. #33
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Vilken vintage poly låter mest modernt då?

  34. #34
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken vintage poly låter mest modernt då?
    OB-12? Zipper noise och aliasing, det är tuff digital framtid det!

  35. #35
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OB-12? Zipper noise och aliasing, det är tuff digital framtid det!
    Blir hippt det också! Som D/A-omvandlarna i DX7.

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir hippt det också! Som D/A-omvandlarna i DX7.
    D/A omvandlarna i DX7, första modellen med 14 bit DAC, låter fantastiskt tycker jag, ger ett skitigt bett som DX7 II med nyare 16 bit DAC saknar lite av och de finupplösta DACarna i nya ljudkort helt missar i DX7 klonerna (men i övrigt är mycket bättre naturligtvis).

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja DX7 har sitt "bruna" sound, men jfr "mjukvarutråden" så har det soundet mer med hur kretslösningen och nivåhanteringen kring D/A-omvandlaren ser ut snarare än antalet bitar i sig. T.ex. en av de mer välljudande digitalinspelarna på 80-talet var en Sony PCM-någonting (digital-till-Umax-tape) som jobbade med 14 bitars upplösning.

    14 bitar har potential att låta riktigt bra, med 84 dB dynamiskt omfång. Rippa en CD till WAV, sänk nivån 12 dB och rendera ut en ny WAV av den i 16 bitar. Importera den renderade filen och höj nivån 12 dB... Knappt någon förändring i soundet - inte ens om man sänker 24 dB (dvs till 12 bitar) kommer det mytomstunna "12-bitarscrunchet" fram. Det är andra egenskaper kring omvandlingen och intern gain staging
    som spelar in...

  38. #38
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är andra egenskaper kring omvandlingen och intern gain staging
    som spelar in...
    Så sant så sant. Rätt gjort (dither, etc) så är den enda skillnaden med lägre bitdjup att man får mer brus, men går man tillbaka till den tiden då lågt bitdjup var legio så var det annat också som påverkade ljudet negativt, men som kanske är svårare att kvantifiera och sätta fingret på.

    F ö minns jag när det begav sig hur jag hade möjligheten att jämföra en original-DX7 med en DX7 II. Jag förväntade mig en direkt hörbar skillnad i ljudet, men på alla ljud jag testade lät de identiskt, om man jämförde rakt av. När man däremot använde dem i en mix, så tenderade II:an att försvinna, medan originalet kom igenom mixen på ett annat sätt. Aldrig fått en bra förklaring till det.

    Sedemera har jag förstått att de mesta artefakterna i DX7-ljuden är resultatet av att det inte finns någon aliasreducering överhuvudtaget, vilket överglänser eventuella skillnader i bitdjup etc.

  39. #39

    Veteran
    FM syntes är intressant som den är.
    Jämförelser med första DX7 och senare versioner är helt ointressant kan jag tycka.
    Storheten ligger i syntesen inte i DA omvandlarna.

  40. #40
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FM syntes är intressant som den är.
    Jämförelser med första DX7 och senare versioner är helt ointressant kan jag tycka.
    Storheten ligger i syntesen inte i DA omvandlarna.
    Förstår vad du menar men håller inte helt med. På samma sätt som de olika SID-chippens artefakter har skapat klaner av följare på ena eller andra sidan, så är det nåt skimmer över hela grejen med första DX7/TX7 och hur jäkla on-the-edge av tekniken vs slutpris mot kund dom var i 1983. Dom fick trolla med knäna för den sista bit'en i D/An och det är det som ger den det gruset i diskanten som mkII saknar.
    FM i all ära men om den låtit snällare hade den kanske inte fått samma genomslag. Alla trummisar lät lika grusiga på den tiden.

  41. #41
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...ok, vill ni nörda ordentligt så finns i länken nedan en ordentlig reverse engineering av brun7. Intressant insikt är att den använder en 12-bits DA, muxad gör att undvika intermodulation, och med en slags expander för att utöka antalet bitar till 15. Liknande tänk att trolla med knäna, men tekniskt inte samma lösning, som Emax 12-8-12-lösning med digital "compander".

    Detta torde ge någon slags "intressanta" artefakter som inte direkt relaterar varken till bitkross eller aliasing.

    Men aliasing-artefakter (ca 50 kHz samplingsfrekvens btw) är lika mellan brun och svart och betydligt viktigare för soundet. Personligen föredrar jag klangen från II:an (i TX-802-form) alla dagar i veckan framför framför bruningen...

    https://ajxs.me/blog/Yamaha_DX7_Technical_Analysis.html
    Senast redigerat av hasse_fx den 2022-07-14 klockan 07:57.

  42. #42

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ok, vill ni nörda ordentligt så finns i länken nedan en ordentlig reverse engineering av brun7. Intressant insikt är att den använder en 12-bits DA, muxad gör att undvika intermodulation, och med en slags expander för att utöka antalet bitar till 15. Liknande tänk att trolla med knäna, men tekniskt inte samma lösning, som Emax 12-8-12-lösning med digital "compander".

    Detta torde ge någon slags "intressanta" artefakter som inte direkt relaterar varken till bitkross eller aliasing.

    Men aliasing-artefakter (ca 50 kHz samplingsfrekvens btw) är lika mellan brun och svart och betydligt viktigare för soundet. Personligen föredrar jag klangen från II:an (i TX-802-form) alla dagar i veckan framför framför bruningen...

    https://ajxs.me/blog/Yamaha_DX7_Technical_Analysis.html
    Läst och begrundat

  43. #43

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår vad du menar men håller inte helt med. På samma sätt som de olika SID-chippens artefakter har skapat klaner av följare på ena eller andra sidan, så är det nåt skimmer över hela grejen med första DX7/TX7 och hur jäkla on-the-edge av tekniken vs slutpris mot kund dom var i 1983. Dom fick trolla med knäna för den sista bit'en i D/An och det är det som ger den det gruset i diskanten som mkII saknar.
    FM i all ära men om den låtit snällare hade den kanske inte fått samma genomslag. Alla trummisar lät lika grusiga på den tiden.
    Testade en DX7 för några år sedan och i mitt minne brusade DX7 en hel del. Bit no, den här rackaren var clean och nästan som mina VST FM syntar, besvikelse.
    Fast om man lyssnar riktigt noga kanske man hör skillnad.

  44. #44
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .
    Men aliasing-artefakter (ca 50 kHz samplingsfrekvens btw) är lika mellan brun och svart och betydligt viktigare för soundet. Personligen föredrar jag klangen från II:an (i TX-802-form) alla dagar i veckan framför framför bruningen...

    https://ajxs.me/blog/Yamaha_DX7_Technical_Analysis.html
    Det var högt för den tiden kan jag tycka utan att veta så mycket om vad jag talar om.

    Kul att du föredrar 802 - haft en sån men tyckte den bruna DX7an föll mig bättre i smaken (som jag lämnade kvar i Sibirien av alla ställen på 80-talet när jag varit och lirat i utbyte mot en handsnidad stor örn). Haft en DX7II med Grey Matter E! under många år - ger en del av 802ans features som multitimralitet mm. Yamahas FM-syntar älskade och hatade - jag älskar dem (om man slipper fabriksljuden som gett dem lite dåligt rykte då alla överanvänt dem - finns nästan sockerkaksrecept med Electric Piano 2, Tubular Bells och Marimba).

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Nothing gets old as fast as a new sound."

    Milton Babbit, 2005

    Edit - Sagt även nästan 40 år tidigare av en ung Babbit i BBC Radiophonics-dokumentären, när han rynkade på näsan åt de nya modularsyntarna de köpt in...

  46. #46
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Apropå FM-syntes, på 80-talet innan house/techno-scenen lade rabarber på FM kopplade en kompis till sin MIDI-försedda hemkeyboard en FB01 med ett lead-preset som hette "Heavy" som skar igenom högljutt elgitarr- och trumskrammel i replokalen, 1987 lät det så här i ett annat rum i samma hus som låg vägg i vägg med trummorna men från bortre sidan av replokalen hördes ändå FM-syntes överrösta elgitarrerna; https://vocaroo.com/12oXBUF7lkxy

    I WulfgangSvukans demo tror jag "Heavy" hörs vid 08:25; https://www.youtube.com/watch?v=oqIOTwUjlks&t=506s
    Senast redigerat av RX11 den 2022-07-14 klockan 12:00.

  47. #47
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OB-12? Zipper noise och aliasing, det är tuff digital framtid det!
    Ska man vara sån är ju faktiskt tidig VA numera vintage - Nordlead fyller 30 om två år.

  48. #48
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    FM kan låta brutalt om man nu vill det (typ Skrillex) eller jättemjuka och snygga pads dränkta i verb i ambient musik och allt däremellan - helt klart användbart i många setups m.a.o. Ger man programmeringen lite tid är Yamahas FM syntar, åtminstone de med 6 operatorer (oscillatorer och modulationskällor) klart bland de mer underskattade syntarna idag. Men 1,6 miljoner kronor för en DX1 kanske inte är underskattat direkt…

    Har inte testat Korgs nya take av den, OP6, men verkar intressant som en modern DX7.

  49. #49
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man vara sån är ju faktiskt tidig VA numera vintage - Nordlead fyller 30 om två år.
    Fast jag är nästan 50 och inte det minsta vintage, toppmodern fortfarande.

  50. #50
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FM kan låta brutalt om man nu vill det (typ Skrillex) eller jättemjuka och snygga pads dränkta i verb i ambient musik och allt däremellan - helt klart användbart i många setups m.a.o. Ger man programmeringen lite tid är Yamahas FM syntar, åtminstone de med 6 operatorer (oscillatorer och modulationskällor) klart bland de mer underskattade syntarna idag. Men 1,6 miljoner kronor för en DX1 kanske inte är underskattat direkt…

    Har inte testat Korgs nya take av den, OP6, men verkar intressant som en modern DX7.
    Yamahas senaste FM i MODX/Montage med 8st OP är ju rätt kompetent i sammanhanget

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    DX-seriens styrka, som gör dem så bra på att härma naturliga instrument/ljud är de avancerade enveloperna... Mycket mer "spelvänliga" än de rudimentära ADSR som de flesta analogerna lider av.

  52. #52
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var högt för den tiden kan jag tycka utan att veta så mycket om vad jag talar om.

    "We know from the service manual that the OPS processes all 16 six-operator voices in ~20.368032μs. From this we can determine that the synth's overall sample rate is 49096Hz."

    Det är ju upplösningen internt. Samplers från den tiden körde ju inte med så hög frekvens bl a p g a att minnena var så dyra och 50kHz kräver ju dubbelt så många kilobyte RAM jämfört med 25kHz.

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "We know from the service manual that the OPS processes all 16 six-operator voices in ~20.368032μs. From this we can determine that the synth's overall sample rate is 49096Hz."

    Det är ju upplösningen internt. Samplers från den tiden körde ju inte med så hög frekvens bl a p g a att minnena var så dyra och 50kHz kräver ju dubbelt så många kilobyte RAM jämfört med 25kHz.
    I Chowning/Bristows bok: "However, our calculations has enable us to estimate that the sampling rate for the DX7 is at least 50,000 Hz"

  54. #54
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Chowning/Bristows bok: "However, our calculations has enable us to estimate that the sampling rate for the DX7 is at least 50,000 Hz"
    Ja dom kunde väl också räkna med Nyqvist, och valde nåt som låg över. 48k är ju i grannskapet.

  55. #55
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Synclavier hade väl himla hög sample rate, i klass med "vilken vintage poly låter mest modern?".

    Synclavier + 303 = https://www.youtube.com/watch?v=kzaNrAeJzdM&t=530s

    Källa; https://www.joness.com/gr300/Roland_...ember_1985.htm
    Senast redigerat av RX11 den 2022-07-14 klockan 17:22.

  56. #56

    Veteran
    D50 presetsen låter väl vintage?
    Korg M1 pianon och orgel basar låter väl vintage?

    Haha… eller?

  57. #57
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ja, en del modeller har väl något slags "uncanny valley synthesis" över sig; https://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley


    Vad skulle det bli översatt till syntes?
    DX7 = "robot"
    D50 = "gosedjur"
    M1 = "lik p.g.a likhet"

  58. #58
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag tycker om alla riktiga synteser, det enda jag har svårt för är samplers och romplers där ljudet ändrar karaktär från en halvton till en annan.

  59. #59
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    D50 presetsen låter väl vintage?
    Korg M1 pianon och orgel basar låter väl vintage?

    Haha… eller?
    Digitalt är det nya vintage.

Liknande ämnen

  1. Mono/Poly låter i bakgrunden :(
    Av skogge i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-19, 10:36
  2. Modern GBG metall låter som -00 synth...
    Av enapa i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-09, 00:17
  3. Modern analog synth som låter Roland?
    Av JollyJack i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 13:58
  4. DAT´en låter som modern electro?
    Av drdreas i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •