Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Jaha...

  1. #1
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator

    Jaha...

    Efter att ha jobbat i Cubase sedan mitten av 90-talet har jag nu bestämt mig för att satsa på Ableton Live för de fåtal liveframträdanden jag gör. (Cubase är inge vidare på det, ärligt...)

    Så min trogna MBP fick några bytes till idag. ...och jag har en jäkla massa att lära mig. Plus att Launchpad X ska in i det hela med.

    Tid...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20211107_222822.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	642,2 KB 
Id:	103944

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Framtiden!

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att ha jobbat i Cubase sedan mitten av 90-talet har jag nu bestämt mig för att satsa på Ableton Live för de fåtal liveframträdanden jag gör. (Cubase är inge vidare på det, ärligt...)

    Så min trogna MBP fick några bytes till idag. ...och jag har en jäkla massa att lära mig. Plus att Launchpad X ska in i det hela med.

    Tid...
    Framtiden!
    Ja Ableton Live är inte några bytes! Det är jättestort! Som vanligt i framtiden...


    https://youtu.be/1YKbb_AZysE

  4. #4
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framtiden!
    Snarare Livetiden.
    När jag påtar i studion kommer det säkerligen att vara Cubase som råder.

  5. #5
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Har också funderat senaste veckorna på att byta till Ableton (igen). Gränssnittet överlägset (och medföljande ljudpryttlar är helt superba), men jag är lite fast i det gamla. Dessutom gör jag ingen musik längre nästan

  6. #6
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Tänk om man kunde ta allt det bästa från både Ableton och Cubase och merga ihop dem i en super-DAW.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk om man kunde ta allt det bästa från både Ableton och Cubase och merga ihop dem i en super-DAW.
    Lämnade cubase för evigheter sedan, men varje gång jag redigerar audio eller gör vissa midi-editeringar tänker jag fortfarande samma sak...

  8. #8
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lämnade cubase för evigheter sedan, men varje gång jag redigerar audio eller gör vissa midi-editeringar tänker jag fortfarande samma sak...
    Samma här. När jag gör min musik gör jag den i Ableton (men med en massa outboards osv för det mesta, men inte alltid).
    När jag klipper mina radioprogram gör jag dock det i Cubase. Önskar jag kunde göra det i Ableton. Hade t om en kille från Ableton i Tyskland på studiebesök en dag i min studio för att han skulle första hur jag jobbar med Ableton vs. Cubase. Han var övertygad om att det borde gå att göra mina program i Ableton. När han åkte hem igen hade jag tyvärr övertygat honom om att jag är tvungen att stanna i Cubase för radion.

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Bara en sån sak som att man inte kan markera flera klipp och justera fades för samtliga. Alltså. Jag gillar verkligen Ableton generellt, men, kom igen!

  10. #10
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara en sån sak som att man inte kan markera flera klipp och justera fades för samtliga. Alltså. Jag gillar verkligen Ableton generellt, men, kom igen!
    Precis! Det gör jag alltid när jag klipper intervjuer t ex.

    Och hur markerar man flera ljudklipp i Ableton och flyttar dem utan att en massa andra klipp också kommer med?

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och hur markerar man flera ljudklipp i Ableton och flyttar dem utan att en massa andra klipp också kommer med?
    Man ser till att alltid bara vilja flytta klipp som ligger på samma spår och efter varandra såklart!

  12. #12
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Näääää, gör inte detta till till en gnälltråd om Ableton Live! Det är världens bästa DAW... det har jag minsann bestämt mig för och skrotat alla andra jag har fuskat i... ;o)

  13. #13
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Näääää, gör inte detta till till en gnälltråd om Ableton Live! Det är världens bästa DAW... det har jag minsann bestämt mig för och skrotat alla andra jag har fuskat i... ;o)
    Jaja, det ÄR världens bästa DAW. Den har bara vissa små, ehm, utrymmen för förbättring...

  14. #14
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ja, Ableton är det bästa! Har använt i snart 20 år och nästan dagligen.

  15. #15
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det sämsta är att det bara är 8 spår i gratisversionen, snåla tyskar!

  16. #16
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag köpte hela stora sviten - lika bra att gå all in. Och efter några dagars intensivt pillande och påtande så kommer vi rätt bra överens, Ableton och jag. Mycket nytt blir det när jag ska ta till mig allt.

    Målet är att kunna hitta ett workflow som ska funka live med en bra balans av livespelade och förinspelat. Till min hjälp har jag Launchpad X och Maschine Mk3, som samsas förvånansvärt bra.

    Så här kan det se ut...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ableton.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	866,1 KB 
Id:	103970

  17. #17
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    ...har blivit sugen på att uppgradera Launchpaden till en Push 2.

    Känns som en bra sak att göra, vad tror ni?

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...har blivit sugen på att uppgradera Launchpaden till en Push 2.

    Känns som en bra sak att göra, vad tror ni?
    Jag trivdes inte med push. Testat två gånger:

    * om du använder och har många samplingar tar det en evighet att scrolla, gå till datorn
    * tredjepartsvsts är svårare att få till så då får man, gå till datorn
    * för många effekter på en kanal, allt blir svårt, gå till datorn
    * om man jobbar mycket i arrangement view känns push lite som fel verktyg
    * lång inlärningskurva. Andra gången tvingade jag mig att köra utan mus o dator för att inte ta lättare vägen
    * stor! mycket större än en nätt launchpad
    * sen klarar jag inte av när saker gör för många grejer. Det var med mpc apk mk2 det landade för mig.

    Men många är ju saliga så frågan är om det passar dig!

  19. #19
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...har blivit sugen på att uppgradera Launchpaden till en Push 2.

    Känns som en bra sak att göra, vad tror ni?
    Är inget fan av några launchpads, men enligt Ski Oakenfull på Point Blank är det ju det bästa som hänt sedan skivat bröd.. bara "youtubea" å kolla lite om det kanske passar

  20. #20
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Tack för bra svar.
    Och jag har såklart Youtubat - men ville höra från er också.

    Jag inser också att den skulle ersätta Mk3 med. Det är väl inget annat att göra än att testa en Putt-tvåa..
    Senast redigerat av Göran den 2021-11-25 klockan 15:14.

  21. #21
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag trivdes inte med push. Testat två gånger:

    * om du använder och har många samplingar tar det en evighet att scrolla, gå till datorn
    * tredjepartsvsts är svårare att få till så då får man, gå till datorn
    * för många effekter på en kanal, allt blir svårt, gå till datorn
    * om man jobbar mycket i arrangement view känns push lite som fel verktyg
    * lång inlärningskurva. Andra gången tvingade jag mig att köra utan mus o dator för att inte ta lättare vägen
    * stor! mycket större än en nätt launchpad
    * sen klarar jag inte av när saker gör för många grejer. Det var med mpc apk mk2 det landade för mig.

    Men många är ju saliga så frågan är om det passar dig!
    Summerar de anledningar som gjort att jag i slutändan alltid hamnat framför datorskärmen med musen ändå...

  22. #22
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaja, det ÄR världens bästa DAW. Den har bara vissa små, ehm, utrymmen för förbättring...
    Men det verkar ju inte vara världens bästa Digital Audio Workstation om det nu är så bökigt att redigera..

  23. #23
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag funderar på att köpa en Intro-licens nu när det är extra billigt.

    Jag kör Studio 1 i dag och har historiskt gjort mest produktion i Pro Tools innan jag dumpade dem pga deras affärsmodell. Och lite i Logic på 00-talet.

    Steget från PT till S1 är naturligtvis väldigt litet jämfört med steget från S1 till Ableton.

    Berätta, vad är det som gör Ableton värt att satsa på? Jag är inte nödvändigtvis skeptisk, jag känner bara att jag vet för lite. Verkar vara ett annat arbetssätt än Logic/PT/S1.

  24. #24
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på att köpa en Intro-licens nu när det är extra billigt.

    Jag kör Studio 1 i dag och har historiskt gjort mest produktion i Pro Tools innan jag dumpade dem pga deras affärsmodell. Och lite i Logic på 00-talet.

    Steget från PT till S1 är naturligtvis väldigt litet jämfört med steget från S1 till Ableton.

    Berätta, vad är det som gör Ableton värt att satsa på? Jag är inte nödvändigtvis skeptisk, jag känner bara att jag vet för lite. Verkar vara ett annat arbetssätt än Logic/PT/S1.
    Jag körde ett crackat Live ett tag (efter Cakewalk), gjorde ett par låtar med medföljande ljudbibliotek och pluggar, kan bara konstatera att de låtarna lät väldigt bra i jämförelse med vad jag lyckas med normalt med Studio One.
    Överskådliga spår och interna pluggar.
    Behöver inte ha dubbla skärmar, växla mellan arrange och session/mixer med tab är något alla borde ta efter.
    Behöver inte vara annat arbetssätt än det gamla vanliga, jag använde aldrig session/clip, utan körde linjärt som vanligt.

    Vet inte riktigt varför jag gick till S1 egentligen, antar att jag var för fast i det gamla arrangetänket med kanal till vänster och spår till höger.

  25. #25
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Ja nu är en Push 2 beställd, så vi får se om vi hittar varandra eller om det blir en flopp.
    Återkommer.

  26. #26
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Tjohej alla glada Synthare

    Jag var nära på att beställa en Pro 3 igår. Men kom till insikt att jag Inte behöver fler sythar....Har många hårdisar och mjukisar. Istället fastnade jag på att testa Abletons egna synthar och Samplers. Tycker de verkar superkompetenta. Om än lite svåra att begripa och plottriga. Men jag tänkte lägga tid på att lära mig de som finns. När jag körde Reason hade man ju stenkoll på varje syhth/samper men när det gäller Ableton är det inte riktigt så. Är det någon som kommit ut på andra sidan och kan kör mycket av Abletons egna mjuksynthar? Och kanske MAx for Live?

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Wavetable är grym! Simpler är väldigt bra för vad den gör, den används mycket. Operator behöver ett nytt gränssnitt, den är på tok för plottrig för att jag ska orka, även om den är kompetent. AAS-syntharna har jag inte riktigt fastnat för, även om de är kompetenta. Kör mest corpus (heter den väl, PhysicalModelling-resonator-effekten).

    Sen ska man verkligen inte underskatta vad man kan göra med instrument-racks och ”enkla” byggstenar…

  28. #28
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Tack! Håller med! Allt finns i Ableton Live för att göra Kompetenta grejjor - det är bara (i mitt fall) "know how" som saknas. Nu skall jag grotta lite i dessa synthar. Men vet hur det kommer bli. Jag grottar och grottar och sen vips har det gått ett halvår och jag har börjat med en annan synth istället. Och glömt hälften

    Men 2 steg fram och 1 bak brukar vara min melodi. Kommer framåt men tar en djävulskt lång tid :-D.....

  29. #29
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Nu har jag suttit med AAS synthen bra många timmar i Ableton men har kommit fram till att jag inte tycker den är inspirerande....
    En fråga som är utanför denna tråd (ber om ursäkt för det). Men om man vill ha EDM typ Rave och Hardstyle-ljud vad skall man köra för synthar då? Har läst att Sylenth1 skall vara bra för EDM ljud . Eller är det värt att köpa en Access Virus TI2?

  30. #30
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pelle_P Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga som är utanför denna tråd (ber om ursäkt för det). Men om man vill ha EDM typ Rave och Hardstyle-ljud vad skall man köra för synthar då? Har läst att Sylenth1 skall vara bra för EDM ljud . Eller är det värt att köpa en Access Virus TI2?
    Alltså, väldigt svårt att tro att det inte skulle gå att göra med Wavetable…

    (I l f s, för mer oldschool rave/hardcore blir det väl wavetable in i simpler/sampler, så man får den”statiska/upprepande” känslan i ljuden…)

  31. #31
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, väldigt svårt att tro att det inte skulle gå att göra med Wavetable…
    Arturia Pigments kunde vara ett alternativ? I eller utanför Ableton.

  32. #32
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arturia Pigments kunde vara ett alternativ? I eller utanför Ableton.
    Ja den är ju ännu mer kompetent (i de flesta fall). Samma med Serum och/eller Phaseplant.

  33. #33
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    (I l f s, för mer oldschool rave/hardcore blir det väl wavetable in i simpler/sampler, så man får den”statiska/upprepande” känslan i ljuden…)
    Ja, det får inte bli för dynamiskt/organiskt.

  34. #34
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det får inte bli för dynamiskt/organiskt.
    Haha! Exakt....det får ju inte låta levande. Arturia Pigemts tycker jag dock låter lite för steril......Gillar Massive X bättre. Den är bra....Men svårbegriplig. Nu verkar det som att jag kommer köpa en Access Virus. Fick G.A.S tidigare idag.....Hatar när det händer.....Jag är helt hopplös...Har ingen karaktär

  35. #35
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Pelle_P Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Exakt....det får ju inte låta levande. Arturia Pigemts tycker jag dock låter lite för steril......Gillar Massive X bättre. Den är bra....Men svårbegriplig. Nu verkar det som att jag kommer köpa en Access Virus. Fick G.A.S tidigare idag.....Hatar när det händer.....Jag är helt hopplös...Har ingen karaktär
    Har du testat de olika unison-lägena i wavetable? Det är mer rave än man nånsin kan få till med en virus

  36. #36
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat de olika unison-lägena i wavetable? Det är mer rave än man nånsin kan få till med en virus
    Det skall jag testa. Tack för tipset. Men sitter nu med min nya (begagnade) Access TI2.. Den verkar ju vara Uuuuuber-grym! En rave-manick

    Här skall göras Gubb-rave
    Senast redigerat av Pelle_P den 2021-12-28 klockan 21:49.

  37. #37
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på att köpa en Intro-licens nu när det är extra billigt.
    Återvänder till den här tråden. Det visar sig att jag redan har 11 Lite, så behöver inte köpa för närvarande. Jag har också lyckats få in en del av mina pluggar, vilket ju gör programmet något mer användbart.

    Det jag funderar över är om jag till att börja med ska betrakta det mer som ett instrument än som en DAW och skaffa en begagnad Push 2 att experimentera med. Och eventuellt uppgradera så småningom, om jag känner mig redo att gå all in på Ableton.

    Push 2 ser ju faktiskt väldigt intressant ut, mer så än Maschine (som jag iofs inte prövat) eller MPC (som jag försökt bli vän med upprepade gånger, både MPC 1000 och MPC Live, liksom den lilla plattan som är tänkt till Ipad men som fungerade fint till MPC 2 i datorn tills jag uppgraderade till M1).

    Jag tror inte jag behöver Ableton för att producera, men Push verkar intressant att arrangera i.

  38. #38
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återvänder till den här tråden. Det visar sig att jag redan har 11 Lite, så behöver inte köpa för närvarande. Jag har också lyckats få in en del av mina pluggar, vilket ju gör programmet något mer användbart.

    Det jag funderar över är om jag till att börja med ska betrakta det mer som ett instrument än som en DAW och skaffa en begagnad Push 2 att experimentera med. Och eventuellt uppgradera så småningom, om jag känner mig redo att gå all in på Ableton.

    Push 2 ser ju faktiskt väldigt intressant ut, mer så än Maschine (som jag iofs inte prövat) eller MPC (som jag försökt bli vän med upprepade gånger, både MPC 1000 och MPC Live, liksom den lilla plattan som är tänkt till Ipad men som fungerade fint till MPC 2 i datorn tills jag uppgraderade till M1).

    Jag tror inte jag behöver Ableton för att producera, men Push verkar intressant att arrangera i.
    Det blev en Push 2 och den är ju så här vid första påseendet väldigt inspirerande. Undrar om jag inte måste köpa Suite också när mina 90 dagar är slut någon gång i början av maj.

  39. #39

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har en ableton 10 lite-licens du kan få av mig. Byts mot en kopp kaffe eller dyl om du vill!

  40. #40
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brottsofferfonden Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en ableton 10 lite-licens du kan få av mig. Byts mot en kopp kaffe eller dyl om du vill!
    Fast jag har Lite 11, det är Suite jag funderar på att köpa.

  41. #41
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag älskar hur denna tråden har muterat, och att inte bara jag kan dra nytta av den.
    Det är äkta 99-kärlek det!

    Annars rekommenderar jag att ni kollar upp Sutari på YT eller BC.

  42. #42
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar hur denna tråden har muterat, och att inte bara jag kan dra nytta av den.
    Det är äkta 99-kärlek det!

    Annars rekommenderar jag att ni kollar upp Sutari på YT eller BC.
    Kan du inte byta namn på tråden, till något mer Ableton-relaterat? Så fler upptäcker den tänker jag.

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte byta namn på tråden, till något mer Ableton-relaterat? Så fler upptäcker den tänker jag.
    ...till "Nehej..."??

  44. #44
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Alltså det här är ju ett riktigt Kinderägg! Upptäckte precis att det går att få grymt gitarrljud också. Så allt från galna granulära Max For Live-instrument över physical modeling till bluesgitarr. Klart värt pengarna för Suite + begagnad Push.

  45. #45
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Berätta om hur du gör gitarrljudet.

  46. #46
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Berätta om hur du gör gitarrljudet.
    Den här killen får berätta, han är proffs:


    https://youtu.be/FcpW7Ftcn7k

Liknande ämnen

  1. Jaha...
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 15:14
  2. Jaha ännu en våldtäkt!
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-23, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •