Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Porcupine Tree 2021 - CLOSURE / CONTINUATION

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Porcupine Tree 2021 - CLOSURE / CONTINUATION

    Plötsligt händer det... Porcupine Tree återförenas 2021 och släpper nytt album!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	attachment-Porcupine-Tree-2021.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	194,9 KB 
Id:	103852
    Gavin Harrison, Steven Wilson, Richard Barbieri!


    https://youtu.be/AW5v4Ohxk5k

    Konstert i Globen 27/10 2022
    Senast redigerat av hasse_fx den 2021-11-03 klockan 21:15.

  2. #2
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Oj, så spännande...

  3. #3
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Låter helt OK. Synd att det är så länge till albumet.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Porcupine Tree var lite av doldisar när det begav sig, men tog med sig många nya grepp im i progrocken - Steven Wilsons udda stil och arr-vändningar, Richard Barbieri på keys med förflutet i Japan och inte minst Gavin Harrisons musikaliska trumstil.

    Denna låt "vände tillbaka" mig till progrocken igen efter ett antal år i skumma syntetiska utflykter

    Lång som sig bör, så orka er igenom hela stycket nu... Live på riktigt dessutom


    https://youtu.be/kgwgtERCVI4

  5. #5
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Porcupine Tree var lite av doldisar när det begav sig, men tog med sig många nya grepp im i progrocken - Steven Wilsons udda stil och arr-vändningar, Richard Barbieri på keys med förflutet i Japan och inte minst Gavin Harrisons musikaliska trumstil.
    Jag letade härom året efter ett band influerat av Pink Floyds 1970-tal, och fick tipset i en 99-tråd att kolla upp Porcupine Tree. Och The Sky Moves Sideways och Voyage 34 var verkligen precis vad jag letade efter.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mer material släppt...


    https://youtu.be/AY148yblJdg

  7. #7

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    spännande att kolla på dessa.... men vilket katastrofsolo drygt 4 minuter in av den andra gitaristen....
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Porcupine Tree var lite av doldisar när det begav sig, men tog med sig många nya grepp im i progrocken - Steven Wilsons udda stil och arr-vändningar, Richard Barbieri på keys med förflutet i Japan och inte minst Gavin Harrisons musikaliska trumstil.

    Denna låt "vände tillbaka" mig till progrocken igen efter ett antal år i skumma syntetiska utflykter

    Lång som sig bör, så orka er igenom hela stycket nu... Live på riktigt dessutom


    https://youtu.be/kgwgtERCVI4

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    spännande att kolla på dessa.... men vilket katastrofsolo knappt 5 minuter in av den andra gitaristen....
    Ja man får ju lite VCS-3-känsla Men det är ju live...

  10. #10

  11. #11

  12. #12

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstert i Globen 27/10 2022
    Imorgon dags för... konsterten

  14. #14
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Japp! Måtte ljudet vara bättre än på Björk...

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har goda förhoppningar från det jag hört live från SW tidigare

  16. #16
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, de gånger jag sett SW så har det låtit bra. Men Globen har ökänt knepig akustik. Jaja, bara att hålla tummarna. Och telefonen i fickan uppenbarligen.

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag fick plats längst bak så vi får se...

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Det var ju snyggt av Barbieri att ha på sig en Lustans Lakejer-tisha!

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jasså du var där framme och tittade - syntes inte från läktaren men ljudet var ok - främst andra avdelningen. Sedan fick jag äntligen se Anesthetize framföras live - höjdpunkt, även om jag gillar det nya materialet också!

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju snyggt av Barbieri att ha på sig en Lustans Lakejer-tisha!
    ...dessutom är han ju tvättäkta synthare

  21. #21
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jasså du var där framme och tittade - syntes inte från läktaren men ljudet var ok - främst andra avdelningen. Sedan fick jag äntligen se Anesthetize framföras live - höjdpunkt, även om jag gillar det nya materialet också!
    Jag gjorde såklart som anstår min ålder och nöjde mig med att sittdansa lite försiktigt!

    Jag såg inte mycket av Barbieri förrän bandet bugade och tackade för sig, det var då jag noterade tishan. Den klassiska svarta med rött och vitt LL. Undras om han haft den sen 1982!

    Jag såg f.ö. ett tips på tuben: Apples senaste trådlösa in-ear, AirPods Pro 2nd gen, har förbättrad version av läget "Adaptiv transparens", som ska brusreducera men ändå släppa igenom ljud. Youtubaren hävdade att det läget funkar kanon som transparent hörselskydd på konserter och det gjorde det faktiskt! Det tajtade t.o.m. till ljudet genom att den allra lägsta mullerbasen beskars lite. Så jag hade utmärkt ljud och tinnitusen var glad. Funkar förstås säkert med andra märkens motsvarande funktion också.

  22. #22
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag såg inte mycket av Barbieri förrän bandet bugade och tackade för sig, det var då jag noterade tishan. Den klassiska svarta med rött och vitt LL. Undras om han haft den sen 1982!
    Kan ju ha fått den 2017 också då han väl var med på jubileumsturnén för En plats i solen.

    Sjukt ledsen att jag missade konserten igår, låter som det var bra.

  23. #23
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Population three va ju en helt fantastisk instrumental låt. Svinbra trummor.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Använde mina 100kr plastpluggar - har servat min hörsel väl i många år nu. Apropå trummor så var de lågt mixade i början, men som sagt, i 2a set blev det bättre... Anesthetize lät riktigt bra som tur var

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använde mina 100kr plastpluggar - har servat min hörsel väl i många år nu. Apropå trummor så var de lågt mixade i början, men som sagt, i 2a set blev det bättre... Anesthetize lät riktigt bra som tur var
    Mina 100 kronors plastpluggar får pensionera sig nu. Fördelen med AirPods-tricket är att de sänker alla frekvenser ungefär lika mycket, så ljudkvaliteten försämras inte. Finns ju vanliga pluggar som fixar det också, men de kostar ju lite mer än en hundring. Dock mindre än ett par AirPods Pro...

    Den korta tid jag körde utan pluggar tyckte jag att ljudet ändå var helt OK, för att vara Globen. Jag hade befarat mycket värre.

    En kollega råkade f.ö. stöta på Steven Wilson i nåt sammanhang för några år sen och det enda SW sade till honom var - aha, du är från Stockholm, vet du några konsertlokaler med bra akustik där?

  26. #26
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina 100 kronors plastpluggar får pensionera sig nu. Fördelen med AirPods-tricket är att de sänker alla frekvenser ungefär lika mycket, så ljudkvaliteten försämras inte. Finns ju vanliga pluggar som fixar det också, men de kostar ju lite mer än en hundring. Dock mindre än ett par AirPods Pro...

    Den korta tid jag körde utan pluggar tyckte jag att ljudet ändå var helt OK, för att vara Globen. Jag hade befarat mycket värre.

    En kollega råkade f.ö. stöta på Steven Wilson i nåt sammanhang för några år sen och det enda SW sade till honom var - aha, du är från Stockholm, vet du några konsertlokaler med bra akustik där?
    Vad är det för 100-kronorspluggar?

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj, jag minns inte. Köpte dem på Apoteket för så länge sen att det bara fanns Apoteket på den tiden! Kan inte se nåt märke tryckt på dem heller.

    De kostade nog t.o.m. lite mer än 100 kr. De beskrevs som lämpade för musiklyssning och var bra mycket bättre på att dämpa frekvenserna jämnt än nån annan plugg jag testat då.

    En kollega (samma som pratade akustik med SW f.ö.) har nån variant som är individuellt utprovade, kostade runt 1500 kr och de ska vara riktigt bra på just det där med att inte förvränga frekvenskurvan. Jag har länge tänkt att jag skulle köpa nåt liknande, men nu känner jag inte längre att det behövs.

  28. #28
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj, jag minns inte. Köpte dem på Apoteket för så länge sen att det bara fanns Apoteket på den tiden! Kan inte se nåt märke tryckt på dem heller.

    De kostade nog t.o.m. lite mer än 100 kr. De beskrevs som lämpade för musiklyssning och var bra mycket bättre på att dämpa frekvenserna jämnt än nån annan plugg jag testat då.

    En kollega (samma som pratade akustik med SW f.ö.) har nån variant som är individuellt utprovade, kostade runt 1500 kr och de ska vara riktigt bra på just det där med att inte förvränga frekvenskurvan. Jag har länge tänkt att jag skulle köpa nåt liknande, men nu känner jag inte längre att det behövs.
    Ok! Kan vara sådana jag har!

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Min egen frekvenskurva är ändå så skev

    Skämt åsido, de här med ett antal flärpar, dämpar snyggt nog men är rätt känsliga på hur de "placeras" m.a.p. dämpning och frekvenskurva...

Liknande ämnen

  1. Porcupine tree
    Av Volantiz i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-10, 02:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •