Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Sänkning av prestanda med nya Logic updaten, för 2020 m1?

  1. #1
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

    Sänkning av prestanda med nya Logic updaten, för 2020 m1?

    Så jag har jämfört prestandan för märkte att ett låtprojekt med 3 kanaler igång, en bas, en kick och en melodi. Låg på 2% CPU load med tidigare versionen av Logic. Med senaste Logic updaten så låg CPU load på 80% med samma projekt, samt att playhead laggade rätt fint. Ändrade inga system settings i logic, 128 buffer. Så antingen tänker jag mig att någon plugin spökar och inte lirar med nya uppdaten, eller så har Apple medvetet sinkat prestandan förra säsongens burkar?

    Lite som med Apples podcast app på iphone, som fick min äldre iphone att bokstavligen koka och automatiskt stänga ner appen pga att den inte pallade köra den.

    Någon som upplevt någon skillnad i prestanda med 2020 m1 med senaste Logic updaten? Jag har ej installerat Monterey, de kanske har sett till så nya Logic updaten enbart ska köras smooth på den?

  2. #2
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag har jämfört prestandan för märkte att ett låtprojekt med 3 kanaler igång, en bas, en kick och en melodi. Låg på 2% CPU load med tidigare versionen av Logic. Med senaste Logic updaten så låg CPU load på 80% med samma projekt, samt att playhead laggade rätt fint. Ändrade inga system settings i logic, 128 buffer. Så antingen tänker jag mig att någon plugin spökar och inte lirar med nya uppdaten, eller så har Apple medvetet sinkat prestandan förra säsongens burkar?

    Lite som med Apples podcast app på iphone, som fick min äldre iphone att bokstavligen koka och automatiskt stänga ner appen pga att den inte pallade köra den.

    Någon som upplevt någon skillnad i prestanda med 2020 m1 med senaste Logic updaten? Jag har ej installerat Monterey, de kanske har sett till så nya Logic updaten enbart ska köras smooth på den?
    De sänker inte medvetet prestanda på Logic, av med foliehatten
    Kan ju vara en bugg eller en plugin som bråkar.

  3. #3
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De sänker inte medvetet prestanda på Logic, av med foliehatten
    Kan ju vara en bugg eller en plugin som bråkar.
    Yes skrev det med. Men konspirationsteorierna är ju så spännande! Någon annan som märkt av problem med plugins/logic etc med Monterey eller bara senaste Logic updaten? Funtar på om problemet försvinner ifall jag installerar Monterey. Plugin jag körde vid test tillfället var förvisso Reason Europa. Och den känns lagom övergiven av Propparna. :/ Den har nog inte ens midi learn vad jag kan se?

  4. #4

    Veteran
    Version 12 av Reason tar mellan 50-100% mer av CPU än 11an för mig.

    Skicka in en bug rapport till Reason studios.

  5. #5

    Veteran
    Tråkigt att höra att du har problem. Jag trodde mitt problem med 12an var relaterat till gammal hårdvara.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Dessa problem är alltid relaterade till ljudkortsdrivarna.

  7. #7

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessa problem är alltid relaterade till ljudkortsdrivarna.
    Tyvärr gäller det inte Reason 12. R11 funkar finemang medan R12 är en CPU hog av oanade proportioner.
    Har provat med två olika ljudkort från olika tillverkare. Har en ticket inne hos Reason Studios. Får se om de kan lösa problemet.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nja jag skulle konstatera det som att du ju har tweakat ditt Windows tidigare, som du själv berättat right? Det är nog någon tjänst / funktion som programmet försöker kommunicera med och den är möjligen avaktiverad i din dator skulle jag gissa. Körde själv betan på min bog standard Mac och det var helt snarlik prestanda med R11. De gör inte aktivt några val att göra saker segare, ej heller Apple. Tvärtom så jobbar man väldigt mycket med optimering för att få saker att rulla så smidigt som möjligt. Det är givetvis ett givande och tagande eftersom man för varje version höjer prestandakraven. På Propellerhead brukade tongångarna gå som så att programmen skulle rulla bra på upp till fem år gamla datorer, som en utgångspunkt.

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja jag skulle konstatera det som att du ju har tweakat ditt Windows tidigare, som du själv berättat right? Det är nog någon tjänst / funktion som programmet försöker kommunicera med och den är möjligen avaktiverad i din dator skulle jag gissa. Körde själv betan på min bog standard Mac och det var helt snarlik prestanda med R11. De gör inte aktivt några val att göra saker segare, ej heller Apple. Tvärtom så jobbar man väldigt mycket med optimering för att få saker att rulla så smidigt som möjligt. Det är givetvis ett givande och tagande eftersom man för varje version höjer prestandakraven. På Propellerhead brukade tongångarna gå som så att programmen skulle rulla bra på upp till fem år gamla datorer, som en utgångspunkt.
    Jag har haft ett support ärende hos Reason Studios i två månader utan att de kan lösa det.
    R11 funkar fint, Tracktion Waveform funkar fint. Reason 12 katastrof.

  10. #10
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes skrev det med. Men konspirationsteorierna är ju så spännande! Någon annan som märkt av problem med plugins/logic etc med Monterey eller bara senaste Logic updaten? Funtar på om problemet försvinner ifall jag installerar Monterey. Plugin jag körde vid test tillfället var förvisso Reason Europa. Och den känns lagom övergiven av Propparna. :/ Den har nog inte ens midi learn vad jag kan se?


    Testa med att ta bort pluginen, får du samma resultat så är det ju inte den... om inte, ja då har du svaret

  11. #11
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Testa med att ta bort pluginen, får du samma resultat så är det ju inte den... om inte, ja då har du svaret
    Yes, men får bli vid senare tillfälle, blir kompatibilitetsproblem med logic projektfilen, när man hoppar mellan nya å gamla logic. Man får i vart fall upp en varningsprompt för det när man öppnar logic projekt saveat i nya logic updaten i gamla logic. Nu hade jag förvisso inte använt någon ny plugin/funktion ännu i nya updaten. Så inga issues so far med projektet.

    Och eftersom allt nu funkar perfekt, så ska jag inte agera ”betatestare” mer. :P

  12. #12
    not2logic
    not2logic är inte uppkopplad
    not2logics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det är inte säkert att det faktiskt är ett problem. Jag har märkt att indikatorn för CPU-belastning ibland flippar ut och visar mycket större användning än vad som är fallet. Har upptäckt fenomenet på sparade låtar som jag inte rört på något vis överhuvudtaget, vid uppspelning har indikatorn visat helt olika belastning. Kan visserligen vara Gremlins i min maskin!?

  13. #13
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Kanske Gremlins är farliga! Don't feed the mogwai after midnight... Lutar som sagt åt någon gammal plugin som inte lirade med nya logic updaten. Skulle gissa på Reason Europa plugin, ska göra lite nya test framöver då jag införskaffat Reason Studios 12. Så ska prova med Europa i Rack Plugin formated istället. Den är i alla fall uppdaterad/underhålls. Europa VST/AU plugin känns som abandonware.

  14. #14
    CJake
    CJake är inte uppkopplad
    CJakes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Skummade igenom tråden lite.

    Jag har den senaste macbooken 2021, m1pro 16 GB ram, 10 kärnor etc och senaste Logic.
    Tyvärr funkar inte Logic så bra som jag hade hoppats. Trots att jag kör relativt få spår och wffekter på varje kanal etc så ligger CPU högt. Ibland hoppar saker och ting till. Lagg vid inspelning av audio.

    Cubase 11 Pro på samma Macbook är blixtsnabbt och stabilt!

    Konstigt att Logic drar så mycket mer resurser än Cubase.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Uppdaterade härom veckan från Catalina till Big Sur för att kunna köra Logic Pro 10.7 på. Ser ut att ha tappat en del prestanda på en 6-kärnorns i7 men är som alltid helt stabilt och glitchfritt. Tackar/mixar fortfarande med buffer på 64 och samma låga latency.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdaterade härom veckan från Catalina till Big Sur för att kunna köra Logic Pro 10.7 på. Ser ut att ha tappat en del prestanda på en 6-kärnorns i7 men är som alltid helt stabilt och glitchfritt. Tackar/mixar fortfarande med buffer på 64 och samma låga latency.
    RME?
    Vad får du får latency i ms?

  17. #17
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Charming Jake Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skummade igenom tråden lite.

    Jag har den senaste macbooken 2021, m1pro 16 GB ram, 10 kärnor etc och senaste Logic.
    Tyvärr funkar inte Logic så bra som jag hade hoppats. Trots att jag kör relativt få spår och wffekter på varje kanal etc så ligger CPU högt. Ibland hoppar saker och ting till. Lagg vid inspelning av audio.

    Cubase 11 Pro på samma Macbook är blixtsnabbt och stabilt!

    Konstigt att Logic drar så mycket mer resurser än Cubase.
    Ja det var exakt min upplevelse. M1 pro med expanderad ram 16gb. ”Apple silicon, offers unrivaled performance!” Jojo i ett år, och ööh i Rosetta mode. Fortfarande inte utbrett native m1 stöd bland olika plugin-tillverkare. Verkligen varit/fortsätter vara en rörig CPU arkitektur ”transition phase”. Känns som man deltar i en gigantisk beta.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-12-24 klockan 15:23.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    UCX ger 5.5 ms rountrip, 2.8 ms output. Några ms sämre med Quad Cortex i aggregat med UCX.

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    UCX ger 5.5 ms rountrip, 2.8 ms output. Några ms sämre med Quad Cortex i aggregat med UCX.
    USB?
    Samplingsfrekvens?
    Senast redigerat av drloop den 2021-12-24 klockan 20:46.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    FW400 44.1 kHz

  21. #21

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FW400 44.1 kHz
    Lysande! RME är kanon!

Liknande ämnen

  1. CPU-prestanda stationär VS laptop? Vad för laptops ska man jaga?
    Av MrLonghair i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-03, 22:40
  2. Begagnad mac, mest prestanda för pengarna?
    Av mah i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-09-11, 22:52
  3. Ny processor, vilken ska man välja för bästa prestanda
    Av DjNau i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-05-03, 16:42
  4. Minsta prestanda för Garageband?
    Av johancpersson i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 20:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •