Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koppla "direct monitoring" - förslag?

  1. #1
    deadbeats avatar
    Veteran

    Koppla "direct monitoring" - förslag?

    Jag vill testa att koppla direkt från ljudkortet till "sångrummet", för att slippa eventuell latancy vid sånginspelning.
    Så långt är det inga problem, iom att vårat Focusrite har tillräckligt med utgångar osv.


    Men hur gör jag om jag vill ha lite effekt (reverb) på bara sången vid inspelning.


    Jag har sett lite lösningar där man skapar en egen effektkanal i daw som man kan använda. Visserligen med fördröjning men det kanske man kan stå ute med gällande just reverb-effekten. Fast jag tycker och tror att det blir lite krångligt med routing osv. Det måste vara enkelt iom att vi är några olika personer som jobbar i studion.


    Så jag funderar på om det i stället går att lösa med ett hårdvarureverb på nåt sätt? Om man kan få in reverb i lyssningen på endast sången vid inspelning, men utan att det spelas in såklart.


    Nu går lyssningen i sångrummet via en Monitor Station, men som jag ser det så skippar jag Monitor Station och går direkt till sångrummet via egna dedikerade utgångar från ljudkortet.


    Typ så här:


    Ljudkort -> Phonic hörlursförstärkare (i sångrummet)
    Mik -> ljudkort -> daw


    Och här vill jag alltså att sångaren ska kunna ha reverb om så önskas.


    Tips och förslag?

  2. #2
    deleted user
    Jag tycker inte det är något problem med fördröjning på reverbet. Det är den där fasförskjutna känslan i direktljuden som är störande! Men det har du ju redan lösning på..

  3. #3

    Veteran
    Jag sätter bara lyssningen i DAWen till 0 på sångkamalen och kör en post regel send på de effekter jag vill höra med sången. Sången via direkt monitor i ljudkortet . Enkelt och effektivt.

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sätter bara lyssningen i DAWen till 0 på sångkamalen och kör en post regel send på de effekter jag vill höra med sången. Sången via direkt monitor i ljudkortet . Enkelt och effektivt.
    Jo det är nog så de tips jag har kollat har funkat.
    Jag kanske ska testa den lösningen och även se om det funkar ok för övriga i studion.

  5. #5
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Kolla om ljudkortet har reverb. Det är rätt vanligt, just för det syfte du beskriver

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla om ljudkortet har reverb. Det är rätt vanligt, just för det syfte du beskriver
    Ja, det var min första förhoppning när jag började fundera runt detta, men det verkar tyvärr inte så.

    Bäst och roligast vore om jag kunde ha ett hårt reverb i sångrummet så den som sjunger själv kan styra mängd och volym, men det verkar lurigt att få till.

  7. #7
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var min första förhoppning när jag började fundera runt detta, men det verkar tyvärr inte så.

    Bäst och roligast vore om jag kunde ha ett hårt reverb i sångrummet så den som sjunger själv kan styra mängd och volym, men det verkar lurigt att få till.
    Skicka in sången i en liten mixer med aux, koppla in ett reverb, använd mixern som lyssning. Vissa mixers har ju inbyggt reverb också. Om du vill använda "finare" preamps måste du väl skicka sång från ljudkort direkt till mixern, och då slösar du eventuellt en kanal. I alla fall måste en stereomix från datamaskinen skickas till mixern.

  8. #8
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skicka in sången i en liten mixer med aux, koppla in ett reverb, använd mixern som lyssning. Vissa mixers har ju inbyggt reverb också. Om du vill använda "finare" preamps måste du väl skicka sång från ljudkort direkt till mixern, och då slösar du eventuellt en kanal. I alla fall måste en stereomix från datamaskinen skickas till mixern.
    Nu måste jag tänka några varv ...
    Alltså direct monitoring från ljudkortet in i mixer, plus mik in i mixer, där även sångarens lyssning (hörlurarna) är kopplade. Sen direkt ut från mik-kanalen till daw "pre fx". Tänker jag rätt?

  9. #9
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Jag använde en sån här: https://rolls.com/product/PM351. Musik till line in, ett reverb till instrument in, sedan kan sångaren justera nivåerna själv.

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Mixer är svaret! Soundcraft MTK?

Liknande ämnen

  1. ESI-kort Direct monitoring
    Av hairofthedog i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-02-17, 22:02
  2. Motu Ultralite MK3 - direct monitoring?
    Av hairofthedog i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-06-27, 11:07
  3. Latency, direct monitoring etc
    Av theVOID i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 21:32
  4. Direct Monitoring med 8in
    Av kush i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 00:44
  5. Direct monitoring "direkt medhörning" på svenska?
    Av leifislife i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-05-04, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •