Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: DAF - Robert Görl - Kunststoff

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    DAF - Robert Görl - Kunststoff


    https://youtu.be//qegRUtNWfdo



    Görl / DAF har nytt ute

  2. #2
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Kul att äntligen få höra nåt med sång från plattan. Gillar verkligen Night Full of Tension och har många minnen och stämningar från den.

    Inte lika bra som Ich denke an dich. Tycker basgången håller, men synten är för statisk. Trummorna är också rätt trist proddade - tycker det känns som om det finns en fin dynamik där någonstans som går förlorad. Sången funkar nog.

    Jag hade inte gjort det bättre själv, men jag hade gjort det annorlunda.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ich denke an dich är klart bäst så långt. Men det blir säkert en intressant skiva tänker jag

  4. #4
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ja, den verkar ju inte vara med på skivan tyvärr.

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Aha, det fanns en låtlista ute redan - ja nej, där var den ju inte med!

    Erste DAF Probe
    Im Schatten
    Kunststoff
    Wir Sind Wild
    Das Pur Pur Rot
    Gedanken Lesen
    Du Bist So Zart
    Ein Kind Aus Dem Ratinger Hof
    Loslassen
    Neue Welt
    Kein Ausweg
    Es Muss Ans Licht
    Holland Road
    Das Geschenk
    Nur Noch Einer

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jag tyckte det var ruggigt bra!

  7. #7
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Jag med!! Fan va bra.

  8. #8
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Nej, jag tycker inte det här håller 2021. Visst, är man puritan så känns detta välbekant men jag hade definitivt förväntat mig mer.
    Var är smärtan? Var är kraften? Utveckling? Det här känns bara bekvämt.

  9. #9
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Det låter bra, eventuellt för enformigt om man ska anmärka på något, basen. Lite förvirrande, är det gamla och/eller nya låtar? Kunststoff låter modernare, Ich denke ... mer oldskool. Båda har "ambientljud" inlagt på några ställen som inte känns igen, ett nytt grepp/signum? Kommer albumet på CD blir det säkert ett köp.

    "Gabi and I had some grand plans. We wanted to make a new DAF album. We were thinking of it being a mix of new tracks created on the fly and a selection of our best hidden gems left over from the 80s. We were really raring to do it. We were certain the album was a done deal. We wanted to finish producing it this summer. I listened to all our old bare-bones from back then again – absolute treasures! Gabi departed this life suddenly, a life he loved so much, and I've resolved to produce all of these unheard jewels for DAF and Gabi in spite of it all. They were written while we were sharing an apartment on Holland Road in London (1981/1982). I dedicate the song Ich denke an dich ('I Think of You') to Gabi." (Robert Görl, May 2020)

  10. #10
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Lite samma tematik

    https://youtu.be/MlyMKya65Io

  11. #11
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite samma tematik

    https://youtu.be/MlyMKya65Io
    Fast med många gånger fler ackord.

  12. #12
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter bra, eventuellt för enformigt om man ska anmärka på något, basen. Lite förvirrande, är det gamla och/eller nya låtar? Kunststoff låter modernare, Ich denke ... mer oldskool. Båda har "ambientljud" inlagt på några ställen som inte känns igen, ett nytt grepp/signum? Kommer albumet på CD blir det säkert ett köp.

    "Gabi and I had some grand plans. We wanted to make a new DAF album. We were thinking of it being a mix of new tracks created on the fly and a selection of our best hidden gems left over from the 80s. We were really raring to do it. We were certain the album was a done deal. We wanted to finish producing it this summer. I listened to all our old bare-bones from back then again – absolute treasures! Gabi departed this life suddenly, a life he loved so much, and I've resolved to produce all of these unheard jewels for DAF and Gabi in spite of it all. They were written while we were sharing an apartment on Holland Road in London (1981/1982). I dedicate the song Ich denke an dich ('I Think of You') to Gabi." (Robert Görl, May 2020)
    Daf-basar med pads på gjorde han redan på sin första soloskiva, och det har jag inget emot, däremot tycker jag att Kunststoff är trist proddad, framför allt hade jag velat ha ett roligare basljud.

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter bra, eventuellt för enformigt om man ska anmärka på något, basen. Lite förvirrande, är det gamla och/eller nya låtar? Kunststoff låter modernare, Ich denke ... mer oldskool. Båda har "ambientljud" inlagt på några ställen som inte känns igen, ett nytt grepp/signum? Kommer albumet på CD blir det säkert ett köp.

    "Gabi and I had some grand plans. We wanted to make a new DAF album. We were thinking of it being a mix of new tracks created on the fly and a selection of our best hidden gems left over from the 80s. We were really raring to do it. We were certain the album was a done deal. We wanted to finish producing it this summer. I listened to all our old bare-bones from back then again – absolute treasures! Gabi departed this life suddenly, a life he loved so much, and I've resolved to produce all of these unheard jewels for DAF and Gabi in spite of it all. They were written while we were sharing an apartment on Holland Road in London (1981/1982). I dedicate the song Ich denke an dich ('I Think of You') to Gabi." (Robert Görl, May 2020)
    Oklart vad som är vad som vad faktiskt. Jag antar vi får vänta på plattan och läsa på innerfodralet!

  14. #14
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Daf-basar med pads på gjorde han redan på sin första soloskiva, och det har jag inget emot, däremot tycker jag att Kunststoff är trist proddad, framför allt hade jag velat ha ett roligare basljud.
    Tror att jag har förbisett det solo-albumet, men ska lyssna på/audacitya nyutgåvan med extraspår från YT. Har inget emot padsen, tvärtom! (Gillar basljudet men lite väl monotont.)

    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oklart vad som är vad som vad faktiskt. Jag antar vi får vänta på plattan och läsa på innerfodralet!
    Ja så är det. Spelar egentligen mindre roll, nytt eller gammalt outgivet (om det är bra).

  15. #15
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att jag har förbisett det solo-albumet, men ska lyssna på/audacitya nyutgåvan med extraspår från YT. Har inget emot padsen, tvärtom! (Gillar basljudet men lite väl monotont.)
    Night Full of Tension. Inte lika punkig som DAF, men härlig platta. Annie Lennox är med på två spår!

  16. #16
    ordo
    ordo är inte uppkopplad

    Senior
    Nu finns hela albumet att lyssna på!

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ordo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu finns hela albumet att lyssna på!
    Vinylen är beställd sedan ett par veckor tillbaka. Hoppas det dyker upp nästa vecka.

  18. #18
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har lyssnat på DAF regelbundet sedan jag var 12 år gammal och bytte till mig Für Immer och You And Me Both (Yazoo) mot ett kendosvärd med en kompis till min bror. Det var Yazoo-skivan som lockade då jag inte kände till DAF. Blev dock helt sänkt av hur bra de var.
    Har börjat lyssna lite på nya skivan under dagen, men är tyvärr inte alls imponerad hittills. Får ge det ett par vändor kanske.
    Hur känner ni?

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hälften är rätt bra. Du bist so zart gillade jag mycket, men den tog de inte med på vinylen tyvärr (cdn har 15 spår, vinylen 10). Kunststoff tycker jag är bland de svaga.

  20. #20
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Efter en genomlyssning eller så. Tycker det låter bättre än förväntat, mycket av det gamla soundet finns ju där. Var aldrig någon extremfan av Daf, men detta är årets intressantaste i synthväg för min del (följer dock inte med eller letar mer noggrant). Lite tyska i sångväg är heller aldrig fel i genren. Ginza verkar ha det bästa CD-priset, har en order på gång.

  21. #21
    massive
    massive är inte uppkopplad
    massives avatar
    Senior
    Inte imponerad av första lyssningen. Efter andra och tredje så gillar jag den.

  22. #22
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Gillar!

    Det är iofs en del likheter med Görl's soloplatta, märks helt enkelt att energin från Gabi saknas (om man skall få till låtar likt de första plattorna)

    Bättre än förväntat!


    Släppte inte DAF en platta för några år sedan, eller har jag drömt det? Kanske fick jag bra höra någon demo... Den höll inte måttet!

  23. #23
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jag tyckte ändå den var lite fin, bara lyssnat sporadiskt på cykelturer mellan jobb och livet.. men jag får lite samma känsla som Ich Denk An Dich som jag tycker är superfin särskilt i sin kontext när Gabi just gått bort. Det här känns som lite vidare på samma tema, som light Light Head säger ovan Gabis energi saknas. Det fattas en hel människa, halva bandet, men att det får vara så, nästan som ett skal. Jag får känslan av att Görl sitter själv och pysslar för att han behöver det, och för mig känns det så mycket bättre än om han satt sig med nån ung förmåga som hjälpt till och producerat fram nåt nygammalt DAF-sound. Jag vet ingenting om hur det gått till alltså, ska jag tillägga.

  24. #24
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Det jag hört hittills (halva albumet typ) tycker jag är riktigt riktigt trevligt!

  25. #25
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Väntar fortfarande på att vinylen skall dimpa ner i hemmet.

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väntar fortfarande på att vinylen skall dimpa ner i hemmet.
    +1

    Min är beställd ihop med Lustanssinglarna (som släpps imorgon) så jag antar att alltihop dyker upp nästa vecka.

Liknande ämnen

  1. DAF - hyllningstråd
    Av Lindeberg i forum Skivor & artister
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2020-04-19, 19:22
  2. DAF till Jönköping 27/9
    Av El_Bruto i forum Evenemang
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-09-21, 09:07
  3. DAF på KB 17/2
    Av odlarn i forum Evenemang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 13:01
  4. Robert Görl...
    Av Superdigital i forum Allmänt om musik
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •