Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: När kan en server effektivisera musikproduktion med mjukvara?

  1. #1
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    När kan en server effektivisera musikproduktion med mjukvara?

    Även om detta kanske mer är high end så lägger jag det i lo/mid för att det är där jag vill undersöka relevansen för min fråga.

    Jag har börjat kika lite på äldre servrar för att experimentera lite med lagringslösning hemma och sedan sätta upp en privat cloud-lösning för att dela material med andra i ett filmteam jag är med i. Då kom jag att tänka på att jag hört hur t.ex. Junkie XL använder server-lösning för att köra mjukvaruinstrument ifrån för att avlasta datorn som DAW ligger på. (Nämns i flera av hans videor på Youtube, men här är en av dem: https://www.youtube.com/watch?v=ZPZ3...annel=JunkieXL ).

    Men det jag funderar på är när det börjar bli relevant med sådan lösning och vad som krävs för att det ska fungera. Jag har börjat fokusera mer på just filmmusik och märker att vissa projekt blir stora med många instanser av NI Kontakt när jag börjar experimentera med ett nytt projekt och har filmens hela timeline i ett projekt i den mer kreativa fasen. Det kan lätt bli rätt stor belastning för datorn även om det bara rör sig om kortfilmer än så länge. Jag vet att det inte är den optimala vägen att jobba, men det främjar kreativiteten för mig i början av ett nytt projekt. Samtidigt tycker jag det är drygt att växla mellan projektfiler när Kontakt-biblioteken läses in på nytt varje gång jag växlar projekt, även om de är uppe parallellt.

    Det vore väldigt smidigt att kunna köra instanser av Kontakt från annan hårdvara för att sprida belastningen lite. Men eftersom detta är nytt tänk för mig tänkte jag först höra mig för om när det faktiskt börjar vara relevant med sådan lösning och vilka krav det blir som en följd. Jag har än inte sett någon liknande lösning annat än i Junkie XLs videor, och det jag sett har inte varit så ingående beskrivet hur det fungerar.

    Jag kör ju nu en Mac Pro 2012 3.2 GHz, 24 GB RAM, där jag använder Logic. Kanske skulle jag vinna mycket på att bara uppgradera, men jag är samtidigt väldigt nyfiken på vilka möjligheter det finns med server. Finns det intressanta lösningar den vägen som är realistiska att kika på, eller är det en helt annan nivå som behövs innan det är värt det?

    När det gäller just serverhårdvara så är det ju ändå inte helt otänkbart att ta i lite extra i prestanda om jag har mer nytta av det på flera håll. Lagringen kommer ju inte ta speciellt stor belastning på CPU eller RAM annat än stundtals så en virtualiseringslösning med flera servrar på samma hårdvara skulle ju fungera bra i detta fall. Det kanske inte alls är en bra idé att tänka så här, men jag är ändå nyfiken på att lära mig mer. Är det möjligt och också användbart, eller blir det bara för komplext? Går det att sätta upp även med de förutsättningar jag har, eller tillkommer så mycket mer att det inte alls är värt det? Någon som är insatt och har lite idéer?

  2. #2
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag väcker liv i denna gamla tråden då jag börjar få mer förståelse för konceptet och kommer lägga upp en annan tråd med funderingar som kommer referera till denna tråden.

    Jag tycker att konceptet med att köra samplingsbibliotek på annan hårdvara, eller parallellt med ens DAW är intressant. Det verkar vanligt förekommande just inom film- och spelmusik eftersom man ofta jobbar med samma plugings/bibliotek i parallella projekt och vill minska ner laddtiderna när man växlar projekt genom att ha allt laddat i minne separat från DAWens minnesnyttjande. Det är något jag tycker är lite störande när man hoppar mellan olika projekt att det tar tid att ladda in alla plugin på nytt i minnet. Men att köra det på separerad hårdvara introducerar ju latnency. Däremot har jag sett konceptet köras på samma hårdvara. Till exempel med VSL, Vienna Ensemble Pro, går det ju att köra det parallellt på samma dator och ladda in alla bibliotek etc i det istället och bara låta ens DAW länka till de instrumenten så att det går att hoppa mellan olika projekt enkelt men redan ha alla bibliotek laddade separat i VE istället. Att köra på samma dator håller ju nere latnency så att inte det blir ett hinder.

    Men jag tänkte höra om någon här använder denna teknik och har erfarenheter att dela med sig av? Jag tycker att konceptet är intressant. Både att köra lokalt i samma dator eller att köra bibliotek på annan hårdvara känns intressant att se över mer. Men jag vill gärna lära mig mer och se vilka fallgropar det finns att se upp med

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Med din hårdvara du refererade till 2021, alltså en Mac Pro 2012 kan det möjligtvis vara relevant men med en modern dator stoppar det absolut upp arbetsflödet mer än vad det hjälper till.
    Jag skulle satsa på en ny dator med +96GB ram. Då kommer du kunna köra ganska många orkesterbibliotek samtidigt innan datorn går på knäna. Numera laddas allt mer in på RAM så det belastar inte hårddiskar på samma sätt som det gjorde för 10 år sedan.
    Däremot kan man ju absolut ha ljudbiblioteken på extern thunderbolt-disk tex så man inte fyller upp systemdisken direkt.
    Back in the days, ja 20 år sedan typ så körde jag 3 datorer med Gigasampler bibliotek (Tascam GVI), VE Pro och Kontakt. MIDI over Lan och audio via ADAT-kopplingar.
    Hade även program som flyttade musen mellan skärmarna till de olika datorerna, Teleport hette det nu när jag googlade
    Senast redigerat av Firechild den 2024-04-04 klockan 15:54.

  4. #4
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har fortfarande den Mac Pro som produktionsdator, men har iaf bytt till 6-kärning 3,33 GHz CPU nu och dubblerat ram till 48 GB. CPU-bytet var dock mest för att undvika problem som den 4-kärniga skulle riskera med Open Core. Dock överväger jag om jag skall skaffa något modernare för produktion, men jag vet inte riktigt om jag är redo att ta den kostnaden ett system med 96 GB ram skulle innebära. Tänket att ha biblioteken på annan disk än systemdisk är jag med på och i min Mac Pro har det ju gått bra att få in några fler SSDer för detta. Det jag tänker på som möjlig fördel med VE Pro är att slippa ladda in alla bibliotek vardera projekt jag jobbar med använder. Det är ju lite drygt att behöva vänta på det varje gång man växlar projekt. Det kan väl fortfarande vara en fördel om man på en modernare dator kör VE Pro på samma dator, men ändå separerat från DAW? Eller är det ett förlegat arbetssätt?

  5. #5
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså. Exvis Andy Gray kör ALLT från en Macbook Pro. Jag tror inte det är värt besväret att hålla på å försöka köra en massa externa maskiner och få det att sync:a och fungera tillsammans längre...
    https://youtu.be/B1uyBMXfrCg?si=qQ1DthXBVJXPCvRp&t=794

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    +1

  7. #7
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Exvis Andy Gray kör ALLT från en Macbook Pro. Jag tror inte det är värt besväret att hålla på å försöka köra en massa externa maskiner och få det att sync:a och fungera tillsammans längre...
    https://youtu.be/B1uyBMXfrCg?si=qQ1DthXBVJXPCvRp&t=794
    Intressant länk, tack.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-07-30, 21:23
  2. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-11-15, 17:05
  3. Musikproduktion förklarat med kaniner.
    Av outshape i forum Mixning & mastring
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2014-07-10, 16:59
  4. Gratis mjukvara som kan lite av varje
    Av HEK i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •