Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Spektrumanalysator

  1. #1
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

    Spektrumanalysator

    Jag letar efter en spektrumanalysator där man kan exportera ut själva analysen som en tabell. Dvs. jag vill peta in en signal och sen få ut övertonsinnehållet som siffror. Finns det?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kör du HW-analysatorer från Rhode&Schwarz, HP etc så går det att få ut via deras digitala PC-gränssnitt. Har ingen koll på mjukvaru-d:o men det torde nog vara givet i mer hi-end hybridlösingar.

  3. #3

  4. #4
    trumman
    trumman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ska det vara i realtid eller i vilken upplösning? Om man har möjlighet att köra script borde det gå att lösa med vanlig FFT eller den mer musikaliskt anpassade CQT-metoden. I python kan vanlig FFT göras genom numpy och CQT med tex librosa (ett paket för music information retrieval). Går säkert utmärkt att scripta i andra språk med

  5. #5
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ett Rhode & Schwarz hade ju varit drömmen. Men tror nog jag skulle köpa en liten bil istället om jag hade de pengarna över.

    Det behöver inte vara i realtid. Utan bara peta in en sampling på några få sekunder. Jag suger dock på python, har försökt men förstår mig inte på det. Men kanske får köra en vända till. Tack för tips!

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett Rhode & Schwarz hade ju varit drömmen. Men tror nog jag skulle köpa en liten bil istället om jag hade de pengarna över.

    Det behöver inte vara i realtid. Utan bara peta in en sampling på några få sekunder. Jag suger dock på python, har försökt men förstår mig inte på det. Men kanske får köra en vända till. Tack för tips!
    Nu har jag inte programmerat något ljudrelaterat i python men det låter som att det borde finnas bibliotek som tar dig ganska långt för att göra det. Typ likt detta:
    https://medium.com/quick-code/python...er-6a3c54ad950

  7. #7
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Dewesoft kan du köra på en PC gratis och jag tror du kan mata med ljud via mic in och då köra FFT i realtid men också spara som mätning och tex exportera till Excel eller asci.

    https://dewesoft.com

    Jag ska starta min arbetsdator strax och kolla så jag inte ljuger. Därefter skickar jag en länk till vad som ska laddas ned.

    Men även till en MAC kan du köra SignalScope. I det kan du exportera. Om du köra soundflower kan du också patcha ut från din DAW in i signalscope.

    https://apps.apple.com/se/app/signal...x/id1304775893

  8. #8
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Grymma tips. Tack! Testade Signalscope X och det gick att exportera. Men fick ut sjuka mängder datapunkter. Men har hittat en AU som verkar funka bra. Det blir lite handjagande, men det kan jag ta tror jag.

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Blir ju väldigt intresserad av applikationen du ska använda övertons-analysen till!

  10. #10
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Jag undrar också vad du håller på med zthee.

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nu har du nog redan fått tips som löser problemet, men MathLab borde också kunna producera det du efterfrågar. Inte gratis dock... GNU Octave är då ett open source alternativ.

  12. #12
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, MathLab var något av de första jag tänkte på. Jag är dock helt obekant med programmet, men vet om att det ska kunna göra typ det mesta man vill.

    Vad det blir får ni se, om det blir bra

  13. #13

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jädrar, det finns en export funktion i Audacity som ger en textfil!
    Faktum är att jag varit på jakt efter nått sånt sedan länge men inte orkat driva i mål.
    Måste kolla om det ger vad jag hoppas....

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-15, 01:29
  2. Spektrumanalysator?
    Av Dee i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 22:57
  3. Spektrumanalysator på enskilda spår, några tips?
    Av Sunseeker i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 15:10
  4. spektrumanalysator?
    Av Volantiz i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 23:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •