Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Varför känns C dur som hemma?

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Varför känns C dur som hemma?

    Jag har spelat i alla möjliga tonarter men när man landar på ett C så är det som att vara hemma på något sätt. Är det något utanför musik, rent matematiskt, eller är det bara där många låtar börjar, vanans makt? Jag är nyfiken på hur andra ser det, kanske några nya idéer.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    E A eller D (spelat gitarr i 50 år)

    Ergo - minst hemma blir då F, Bb, G#, C# och D#

  3. #3
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Men även på gitarr hittar jag hemmet på C. Det här kan ju vara väldigt subjektivt.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    G-moll är som ett häftplåster så fort jag hamnar vi ett klaviatur.

    Jag tror det är folkmusikådran som spelar in. Jag började med musik på monofont blås (tvärflöjt).

  5. #5
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Människor bär omedvetet på frekvenser och det har t.ex. producenter av avslappningsmusik tagit fasta på.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men även på gitarr hittar jag hemmet på C. Det här kan ju vara väldigt subjektivt.
    Antagligen för att jag ofta nyttjar öppna strängar nästan som borduner när jag "bara lirar"... Ska jag välja något hem är det väl A. Även A-moll -> C-dur känns oupplöst!

  7. #7
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Kanske är halvtoner inte direkt din melodi?

  8. #8
    deleted user
    Personlighetstest för musiker: vilken tonart / skala och bpm är du?

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personlighetstest för musiker: vilken tonart / skala och bpm är du?
    bpm??

    Grave – allvarligt, tungt
    Largo, Largetto eller Larghetto – brett, långsamt;
    Lento – långsamt
    Adagio – sakta
    Andante – lugnt gående
    Andantino – något rörligare än andante
    Moderato – måttligt fort
    Allegretto – något lugnare än allegro
    Allegro – glatt, hastigt
    Vivace – livligt
    Presto – mycket hastigt
    Prestissimo – så snabbt som möjligt

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man känner som man känner För mig, på klaviatur, var det C för hela slanten i ungefär halva livet nästan. Men det har jag jobbat bort

    (Bhairav thaat i E, 117 bpm )

  11. #11
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Eb spelar jag oftast i (Cm, Bb mixolydisk). Jag vill hävda att detta är en av de tonarter där avståndet mellan tangenterna på ett klaviatur bäst representerar skillnaden i pitch. I C dur har du ingen sådan referens.

    Mina minst tagna ackord är E, A, F#m, Em... Jag gissar att de är ovanligast att låna där jag hör hemma.

  12. #12
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    C och Am på klaviatur, för att jag är för kass för svarta tangenter. På gitarr är jag inte begränsad på samma sätt, men A och Am ligger bra till om jag ska plocka ackord med melodi.

  13. #13
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Em <3

  14. #14
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    C är ju väldigt förlåtande så det är ju inte konstigt om man hamnar där , men för min del så handlar det helt om vad som skall spelas,
    nått mer funk, soul liknande, landar jag ofta på ett am, ibland C, men det är ju typ samma

    blir det tal om blues så hamnar jag ofta på E av nån anledning.

    om jag övar på circle of fifts som jag ibland gör för att komma igång så börjar jag på dm

  15. #15
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antagligen för att jag ofta nyttjar öppna strängar nästan som borduner när jag "bara lirar"... Ska jag välja något hem är det väl A. Även A-moll -> C-dur känns oupplöst!
    Du har rätt. På gitarr så måste man stämma gitarren för att klinga rätt på C, det är nog det jag gör lite omedvetet. Det går inte att stämma en vanlig gitarr att låta perfekt hela skalan på alla strängar i alla skalor. Men det är en helt annan tråd.

  16. #16
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    när jag började spela piano var det c dur som gällde i alla låtar kanske det som har fastnat ochh inte försvinner

  17. #17
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    C dur? C moll ska det ju vara. =)

  18. #18
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Japp Cdur är väl vanligaste tonarten på keyboard så naturligt det känns hemma. A ligger nära manlig talröst? Stämton åtminstone och samma som tuutet i gamla telefoner. Så amoll känns nog hemma för många.

    På gitarr låter D mest bright så ett bra hemma ackord medans em tyngst även bra den med

  19. #19
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Väldigt sällan i C här. Är nog liksom MP G/Gm influerad. Sitter i örat bara...
    Kunde vara en bra övning att tvinga sig till nya spännande skalor och tonarter

  20. #20
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Cm. Hamnat väldigt ofta där i livet av någon anledning. Intressant frågeställning, måste ju hänga ihop med det man lärde sig och kände sig mest bekväm i först?

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vi kommer ju inte ifrån att hela notsystemet bygger på C-dur. Allt annat är avvikelser från C-dur som vi betecknar med toner som är höjda eller sänkta från C-dur. Jag är benägen att tro att just den aspekten av "musikteorin" är riktigt bra och pedagogisk faktiskt. På piano är ju nästan allt lättast i C-dur (utom penta, som ju finns representerad i de svarta tangenterna vilket i min bok gör klaviatursystemet jävligt genialt).

    Är man inte särskilt intresserad/i särskilt behov av fördjupning utan bara vill spela klaviatur av hjärtans lust så klarar man sig nog hela livet med bara C. Fast farsan, t.ex., sitter fast i F han och är glad ändå

    Själv använder jag alltid C-dur som grund när jag får tag på ett nytt blåsinstrument, så att jag från första början slipper problemet/det förbannade otyget/det rena larvet med klingande eller transponerande som blåsinstrument dras med.

    Så på dessa sätt är C ju "hemma" för mig med. Men nuförtiden bara teoretiskt.

  22. #22
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Människor bär omedvetet på frekvenser och det har t.ex. producenter av avslappningsmusik tagit fasta på.
    Det där är ju intressant om det stämmer. Har du mer info eller länkar?

  23. #23
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag tycker det finns gott om frekvensrelaterad musik på nätet som påstås ha olika effekter men jag vill inte peka ut någon och är tveksam till att det fungerar (harmonisering med neuronflöden / hjärtslag / dygnsrytm m.m.). Själv har jag upplevt att vissa bpm i sequencers känns mer naturliga än andra och på sistone för eget behov vaskat ut frekvensområde för att fasa ut tinnitus.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Allt som har en specifik storlek har ju en akustisk resonans. Sveper man med rösten från sitt basigaste till sitt diskantigaste kan man hitta en ton där man vibrerar bäst. Om det kan användas i hälsosammanhang vettifan dock men det görs väl, på den alternativa sidan. Jag kan nog mera tycka att det är obehagligt om nåt surrar kring frekvensen där jag resonerar mest. Men jag tycker också att kaffe eller alkohol kan vara obehagligt ibland, så det finns väl två sidor av det där också. Minst

    Att det skulle finns specifika frekvenser som alla individer reagerar på är ren NewAge skulle jag säga.

  25. #25
    carl!
    carl! är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Ingen koll på frekvenssnacket, men det finns evidens som kopplar samman 〜rytm med språkinlärning, se tex https://www.researchgate.net/publica...f_Oscillations
    så, dags att satsa på språkinlärningstechno? marknaden är enorm och outtömlig!

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Absolut! Att lära sig mått och former hjälper ordminnet kraftigt. Det var det enda sättet att spara information under lång tid i människans historia. Mina barn har kunnat hela rimmade böcker utantill redan som 4åringar. Nu har de glömt de för de minnena ligger liksom i en annan del av hjärnan, men jag som läst högt 1000 gångerminns de fortfarande.

    Vill nån höra en recitation av HELA Lennart Helsings ABC?

  27. #27
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    imho:

    Spela piano i C dur blir rätt naturligt iom att flesta keys går från C -> C samt att man (i europa/usa o gamla östblocket) utgått från "DO" i do-re-mi.... etc etc

    Personligen tycker jag vissa andra tonarter ger mer feeling än C-Dur & C-moll. T ex B/H (även om de är "svårare generellt att lira i). Därav såååå bra att man uppfann transponering

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    B har jag också alltid tyckt varit svårast, men på senare år har jag efter att ha nötit bort mina invanda banor liksom börjat se "the matrix" s.a.s. och har numera inga större problem att spela varifrån som helst på klaven.

  29. #29
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    I den mån man känner sig mer hemma i olika tonarter så tror jag också det beror på instrumentet man är van att spela på.
    Jämför med den här situationen: Man lyssnar på musik i olika tonarter. Är det någon tonart man föredrar? Bara de med absolut gehör borde ha sådana preferenser. Om man sedan stämmer om sitt instrument, höjer eller sänker en halvton till exempel, påverkar det vilken tonart som känns hemma?

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är ju intressant om det stämmer. Har du mer info eller länkar?
    det är inte sant

  31. #31
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bpm??

    Grave – allvarligt, tungt
    Largo, Largetto eller Larghetto – brett, långsamt;
    Lento – långsamt
    Adagio – sakta
    Andante – lugnt gående
    Andantino – något rörligare än andante
    Moderato – måttligt fort
    Allegretto – något lugnare än allegro
    Allegro – glatt, hastigt
    Vivace – livligt
    Presto – mycket hastigt
    Prestissimo – så snabbt som möjligt
    TACK ! Äntligen få jag se dem ihop. Men jag tycker att de borde uppdateras, Presto och Prestissimo känns lite grov. Vivace kanske borde ha undergrupper ? De kanske syftar åt hela stycket och inte bara takten ?

  32. #32
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Hade liknande funderingar för ganska många år sen. Och en dag när jag bytte intonation (microtuning skala) så upptäckte jag att med olika intonation så blev det uppenbart att det blev olika favoritackord som fick fin klang för mig (och vidare då också tonart/skala). Så jag tror (i alla fall med bakgrunden synt/klaviatur spelande) att det är hur intonerings-'felen' ger effekt på den tempererade skalan, och hur man vant sig vid att 'trivas' med hur 'felen' slår. (Vidare är det väl också att man lagt sig till med en spelstil, men det tror jag snarare bara är en sekundär effekt som kommer av intonerings-vane-problematiken...)

  33. #33
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade liknande funderingar för ganska många år sen. Och en dag när jag bytte intonation (microtuning skala) så upptäckte jag att med olika intonation så blev det uppenbart att det blev olika favoritackord som fick fin klang för mig (och vidare då också tonart/skala). Så jag tror (i alla fall med bakgrunden synt/klaviatur spelande) att det är hur intonerings-'felen' ger effekt på den tempererade skalan, och hur man vant sig vid att 'trivas' med hur 'felen' slår. (Vidare är det väl också att man lagt sig till med en spelstil, men det tror jag snarare bara är en sekundär effekt som kommer av intonerings-vane-problematiken...)
    Jag upplever definitivt att ett t ex ett maj7 klingar annorlunda i C jämfört med t ex E. Det inte bara tonhöjden som skiljer. När jag transponerar vissa låtar får de en annan klang än ursprungstonarten. Inte bättre eller sämre, men annorlunda.

  34. #34
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Apropå bpm på italienska trodde jag dubbel espresso var snabbast?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Full Fart Top Gear.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	54,0 KB 
Id:	103711

    Jag fick en elgitarr i ton-åren (ja, det var sjukt länge sedan) och gillade inte alls traditionell stämning (hoppet mellan G-B spökade nog för mig) så jag vred på känsla fram ett öppet G som sedan blev öppet EBEEBE för att passa bättre med omvärlden, det hade jag trots begränsningar kul med ganska länge till demolåtar m.m. https://www.gtdb.org/gdggdg > https://www.gtdb.org/ebeebe

    https://youtu.be/VqOoVBlhbwo

    Absolut gehör undrar jag hur många har egentligen, dom flesta kan nog stämma ett instrument med hjälp av en referenston att jämföra med (typ stämgaffel eller medmusikanter) men utan det behövs väl ett sjätte sinne att långtidspara referenstoner i?

    https://youtu.be/xVTNnFAHvHw
    Senast redigerat av RX11 den 2021-10-26 klockan 11:00. Anledning: https://www.gtdb.org/

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upplever definitivt att ett t ex ett maj7 klingar annorlunda i C jämfört med t ex E. Det inte bara tonhöjden som skiljer. När jag transponerar vissa låtar får de en annan klang än ursprungstonarten. Inte bättre eller sämre, men annorlunda.
    I 12t ET ÄR det samma klang (bortsett från högre/lägre pitch då). Men du kanske vibrerar bättre i E

    Det Dannes upptäckt är en äldre ingång på klaviatursystemet, där tonarterna FAKTISKT lät annorlunda, och där vissa tonarter lämpade sig bättre för vissa modus än andra.

    Ang. gehör så finns det Absolut, vilket betyder att man har en inre referens som gör att man direkt vet vilken ton som spelas. Och så finns Relativt, vilket betyder att man utifrån en given ton utan större problem stämmer alla andra toner. (Adam Neely har en mycket bra video på tuben om detta ämne).

  36. #36
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upplever definitivt att ett t ex ett maj7 klingar annorlunda i C jämfört med t ex E. Det inte bara tonhöjden som skiljer. När jag transponerar vissa låtar får de en annan klang än ursprungstonarten. Inte bättre eller sämre, men annorlunda.
    Känns ibland som man får flytta maj7an för att det ska kännas rätt, eller hela ackordet , ett Fmaj7 så hamnar ofta maj7an överst för mig medans jag ofta lägger den i mitten på ett C , gick det där förstå?

  37. #37
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I 12t ET ÄR det samma klang (bortsett från högre/lägre pitch då). Men du kanske vibrerar bättre i E
    Du har säkert rätt, men det är konstigt att jag inte uppfattar det så. Kanske är det så enkelt att när ett ackord spelas i en annan tonart blir vissa toner mer tydliga och andra mindre tydliga.

    Jag tog bara C och E som exempel, inte som faktiskt just de tonarterna. Jag kanske ska undersöka lite vilka tonarter jag upplever detta tydligast.

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Barockens affektlära gick ut på att olika tonarter har olika karaktär, och som nämnt har de det i icke-tempererade stämningar. Men jag antar att de flesta här spelar tempererat, så den effekten utgår.

    Klangfärgen borde inte ändra sig så radikalt om man transponerar en ters upp eller ner, utom på akustiska instrument med formanter och specifika resonanser som gör att de låter olikt i olika tonarter. Men klang är inte helt frikopplat från tonhöjd heller, högre toner låter ju alltid ljusare och lägre mörkare även om övertonsstrukturen vore identisk.

    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut gehör undrar jag hur många har egentligen,
    En promille, har jag läst. Har man inte utvecklat det i barndomen är det rätt kört.

  39. #39
    sprakmanick
    sprakmanick är uppkopplad nu
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gm här också. Förklaringen i mitt fall är att jag lärde mig en bit av Bachs fuga i just Gm (BWV 578) när jag började brottas med pianot och noterna. Gav snabbt upp fugan och noterna, men fastnade i Gm-träsket.

    Bastrummor man syntar ihop själv och basgångar i allmänhet låter rätt i G också, har jag fått för mig. Griller i huvet är vad det är!

  40. #40
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Det kan ha varit det första ackord du lärde dig, sånt brukar prägla en.

  41. #41
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Am känns mest hemma, låter bäst etc. (Är också ett av de få ackord jag känner igen i låtar.) Generellt låter de 6x treklangerna i övre delen av kvintcirkeln bäst i mina öron. Jag är ingen musiker (men kan väl om jag vill), utan mer intresserad av (synth)ljud, patch-programmering och maskiner.

  42. #42
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    brukar börjar på bokstaven Q på tangentbordet i Protracker, Fastracker, Famitracker, Goattracker, Sidfactory2, Jeskola buzz, DMC 5.0 å massa andra trackers genom åren. så C´t blev nog naturligast mycket pga av det.

  43. #43
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Ja det borde ha varit C:et ... Själv kom jag inte bra överrens med t.ex. Protracker och Fasttracker, använde istället mest OctaMED v5.01(?) med en A1200a (och lite Midi/synthar) resp. MED Soundstudio för PC.

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har ingen preferens mer än lägsta strängens lägsta ton om jag spelar gitarr. Annars nä.

Liknande ämnen

  1. Den synt som ALDRIG åker,, som det känns nu?? Och varför?
    Av Light Head i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2017-02-19, 12:48
  2. Vilken synt/syntar tycker du känns mest som ett riktigt instrument?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2014-07-11, 23:45
  3. känns det här som ett bra startsystem?
    Av godscent i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 07:39
  4. finns här nån som är hemma på avr programmering ?
    Av synth_ollie i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •