Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 112 av 112

Ämne: Tips på grunderna i inspelning/mixning/mastering?

  1. #61
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Per spår ja, som nämnts. Ett annat tips, som hjälpt mig på senare år, är att använda subgrupper så ofta det är motiverat. Det betyder alltså att routa ett paket av spår som är besläktade på något sätt (t.ex. trummorna) till ett eget group-track. Då kan man balansera trumljuden mot varandra och sen t.ex. höja/sänka/trycka mute/fixa EQ eller lägga kompressor på hela trumpaketet. Underlättar processen mycket.



    (Just vaniljsocker är faktiskt en utmärkt "hemlig ingrediens" i matlagning Kan diskret testas i allt möjligt. Kan likt litelite kanel uppgå i andra smaker och förhöja. )

  2. #62
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hepp samma tänk om man gör en radioitervju.

    Klipp ut intervjuaren till ett spår och den intervjuade till ett annat om nu nivåerna var olämpligt olika så är det hur lätt som helst att snygga till det.

    Lite jobb att göra men det är det värt. lite av samma tänk som med subbgrupper.

  3. #63
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Per spår ja, som nämnts. Ett annat tips, som hjälpt mig på senare år, är att använda subgrupper så ofta det är motiverat. Det betyder alltså att routa ett paket av spår som är besläktade på något sätt (t.ex. trummorna) till ett eget group-track. Då kan man balansera trumljuden mot varandra och sen t.ex. höja/sänka/trycka mute/fixa EQ eller lägga kompressor på hela trumpaketet. Underlättar processen mycket.
    Bra tips!

    (Just vaniljsocker är faktiskt en utmärkt "hemlig ingrediens" i matlagning Kan diskret testas i allt möjligt. Kan likt litelite kanel uppgå i andra smaker och förhöja. )
    Och för att förtydliga för mods så menar du alltså inte kokain utan faktiskt vaniljsocker!

  4. #64
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Speed och bilkörning går inte ihop, inte heller speed och mixning!
    Man behöver vara både utvilad och nykter för att bedöma vad man hör. Försiktighet med hög volym, ta regelbundet pauser.

  5. #65
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Samtidigt så finns det en poäng i att inte hålla på för länge, särskilt om elementen är få. Nåt med ett trumspår, ett basspår, ett ackordspår och ett melodispår tycker jag mår bra av att mixas snabbt. Annars får man för många idéer och det är inte den enkla grej man ville göra från början

    Sen det där att känna sig klar... Kräver mod, disciplin och lite själv-våld ofta.

  6. #66
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samtidigt så finns det en poäng i att inte hålla på för länge, särskilt om elementen är få. Nåt med ett trumspår, ett basspår, ett ackordspår och ett melodispår tycker jag mår bra av att mixas snabbt. Annars får man för många idéer och det är inte den enkla grej man ville göra från början

    Sen det där att känna sig klar... Kräver mod, disciplin och lite själv-våld ofta.
    Det där är intressant! När vet man att man är klar? Jag som inte fattat less-is-more kommer definitivt att köra fast.
    Är det referenslyssning som gäller?

  7. #67
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Speed och bilkörning går inte ihop, inte heller speed och mixning!
    Man behöver vara både utvilad och nykter för att bedöma vad man hör. Försiktighet med hög volym, ta regelbundet pauser.
    Ni som har ”forskat” på området, finns det någon koppling mellan bra mix - mindre trötthet också?
    Senast redigerat av Juno60 den 2021-10-24 klockan 14:31. Anledning: Lade till dubbelfnuttar

  8. #68
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Inget jag har forskat på, men det är fler här som har haft erfarenheten av att jobba i för långa sträck. Som med allt annat behöver man hålla uppmärksamheten skärpt. Spelar man spåret i loop medan man skruvar på någon effekt och drar i reglar så kan man tappa perspektivet. Låten är ju sannolikt gjord för att lyssnas på rakt igenom, en gång, och det är sällan så man hör den när man mixar. Ytterligare ett skäl för pauser.

  9. #69
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget jag har forskat på, men det är fler här som har haft erfarenheten av att jobba i för långa sträck. Som med allt annat behöver man hålla uppmärksamheten skärpt. Spelar man spåret i loop medan man skruvar på någon effekt och drar i reglar så kan man tappa perspektivet. Låten är ju sannolikt gjord för att lyssnas på rakt igenom, en gång, och det är sällan så man hör den när man mixar. Ytterligare ett skäl för pauser.
    Det är här rutin och oiika "modes" kommer in - helhet och detaljer! Kunskap och känsla om hur olika delar av en mix påverkar helheten. Inte "skruva till" ljuden som att de ska stå för sig, utan hur de fyller sin funktion i mixen, momentant och i kontinuitet.

    Är ingen fan av "snabbt och enkelt" som metod i början - då behöver man mycket rutin vad som fungerar för att det inte ska låta slarvigt! Visst, det kan vara ett mål att låta spontant, live etc, men det är inte samma som slarvigt! Å andra sidan är det nästan större problem att skruva till alla ljud i minsta detalj så bra som möjligt, men som inte fungerar i mixen!

    Nu är det så att de flesta instrument med egen klang (dvs inte syntar) låter hyfsat bra ihop som de är, utan konstrande! Iofs läckert att dra in ett storband i rummet för att lyssna på lite musik när man hackar kod eller klyddar med Excelarken men i praktiken är man oftast tvungen att klämma in dessa i ett par små högtalare eller lurar. Problemet är alltså att "allting" ska klämmas in i något "litet" - en eller ett par högtalare och medier/situationer med både frekvens och inte minst dynamiska begränsningar. Kompromissen kallas mix

  10. #70
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Utmärkt uttryck! Mix = Kompromiss.

    Just när man hållit på tills man är trött. Då börjar man lätt göra ändringar på sånt man redan ändrat, som egentligen blev bra, för man har liksom filat ner sina inre frekvenstoppar.

  11. #71
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Det är här rutin och oiika "modes" kommer in - helhet och detaljer! Kunskap och känsla om hur olika delar av en mix påverkar helheten. Inte "skruva till" ljuden som att de ska stå för sig, utan hur de fyller sin funktion i mixen, momentant och i kontinuitet.
    Inga genvägar till det perfekta ljudet…
    Bonuspoäng för ordet ”klydda” i svaret. Det lär snart komma i ett språkkviss nära er…

  12. #72
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utmärkt uttryck! Mix = Kompromiss.

    Just när man hållit på tills man är trött. Då börjar man lätt göra ändringar på sånt man redan ändrat, som egentligen blev bra, för man har liksom filat ner sina inre frekvenstoppar.
    Frågan är om jag ska droppa den här tråden. Jag är ju alltid trött.
    Flera har återkommit till detta så det får tas på allvar, tack!

  13. #73
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tips för att veta när man är klar:

    Exportera ut låten som en egen fil och under tiden passar du på att ta en rejäl paus. Res dig och gå ifrån din mixplats, byt akustisk miljö, ta en promenad gärna - viktiga är att bryta ordentligt.

    När du kommer tillbaka och lyssnar på din fil så ha inte din DAW öppen! Det här är viktigt. Försök blunda och lyssna men om det inte går så ska du åtminstone inte se arrangemanget framför dig. Lyssna igenom låten från början till slut utan att röra någonting alls, inte volymen, inte ens datorn.

    Om du nu hör saker som:

    Oj vad hög basen är!
    Jag måste sänka sången i refrängen!
    Vilka vassa cymbaler det är i sticket!

    Så har du jobb kvar.

    Om du hör saker som:

    Hmm, kanske skulle komprimera bastrumman lite till...
    Kanske lite lite lite mer saturation på masterbussen...
    Hur skulle det vara med lite mer reverb på kören så den flyttas bak lite?

    Då kan du unna dig en vända till om du har tid och lust men du är egentligen klar

  14. #74
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    …och här kom en video på temat referenslyssning!


    https://youtu.be/PSIV7Tb8dv4

  15. #75
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Väl sammanfattat Stryph, jag gör exakt så

  16. #76
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips för att veta när man är klar:
    Utmärkt! Tack för detta!

  17. #77
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget jag har forskat på, men det är fler här som har haft erfarenheten av att jobba i för långa sträck. Som med allt annat behöver man hålla uppmärksamheten skärpt. Spelar man spåret i loop medan man skruvar på någon effekt och drar i reglar så kan man tappa perspektivet. Låten är ju sannolikt gjord för att lyssnas på rakt igenom, en gång, och det är sällan så man hör den när man mixar. Ytterligare ett skäl för pauser.
    Jag brukar dela upp mixjobb i lite olika delar.

    1. Kreativa delen, oftast när man kommer med fräsha öron gör jag justeringarna som man känner för och då utnyttjar jag det drivet så mycket jag kan och försöker ta pauser för att förlänga flowet.
    2. Maskinella tråkgrejer typ editering, automations-fix och filhantering, brukar jag jobba med om jag är trött i öronen eller bara opepp/okreativ för att slippa ta den tiden när man är på topp.
    3. Justeringar efter feedback, jag brukar fixa justeringar och passa på att fixa smågrejer under några mixrevisioner men försöker alltid vara hyffsat klar med mina egna grejer innan jag lämnar mixar för att slippa göra samma saker fler gånger.
    4. Med folk i rummet är det ännu viktigare att försöka gå iväg och hämta kaffe för att inte dras med i klienternas trötthet och hamna på villovägar, jag brukar dra på volymen när de vill poppa och gå iväg för att slippa sitta med för stark lyssning, detta är det svåraste att hålla ned volymen med folk i rummet.

    Brukar försöka smyga in så mycket av punk 2 så tidigt som möjligt redan vid inspelning för att slippa ett större lass i slutskedet.

  18. #78
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    En uppdatering till denna tråd som jag precis repeterat.

    Har kompletterat racket med en Expert Sleepers ES-8 för ljud/cv till/från datorn.
    Slog till på Bitwig Studio nu när det är nedsatt i pris.

    Att det blev Bitwig var mkt pga en vän som kör det och kan bistå med support.
    Testade gratisversionen ett tag och tyckte det verkade rimligt enkelt att förstå. Sen kan jag använda ES-8 för att skicka CV från Bitwig till racket också vilket kan bli en bonus framöver.

    Så inom kort ska jag försöka tillämpa alla fina råd ni bidragit med i denna tråd.
    Och där kom ett julrim också, bara en sån sak!

  19. #79
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Till er som kör modular och spelar in i Daw, hur gör ni med gain?
    Labba med nivåerna i modularen, i daw eller en kombo?

  20. #80
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag använder också Bitwig så har du några frågor eller vill ha specifika tips är det bara att fortsätta fråga här eller höra av dig så kan jag visa hur jag gör

  21. #81
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder också Bitwig så har du några frågor eller vill ha specifika tips är det bara att fortsätta fråga här eller höra av dig så kan jag visa hur jag gör
    Uppskattas! Tack!

  22. #82
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips för att veta när man är klar:

    Exportera ut låten som en egen fil och under tiden passar du på att ta en rejäl paus. Res dig och gå ifrån din mixplats, byt akustisk miljö, ta en promenad gärna - viktiga är att bryta ordentligt.

    När du kommer tillbaka och lyssnar på din fil så ha inte din DAW öppen! Det här är viktigt. Försök blunda och lyssna men om det inte går så ska du åtminstone inte se arrangemanget framför dig. Lyssna igenom låten från början till slut utan att röra någonting alls, inte volymen, inte ens datorn.

    Om du nu hör saker som:

    Oj vad hög basen är!
    Jag måste sänka sången i refrängen!
    Vilka vassa cymbaler det är i sticket!

    Så har du jobb kvar.

    Om du hör saker som:

    Hmm, kanske skulle komprimera bastrumman lite till...
    Kanske lite lite lite mer saturation på masterbussen...
    Hur skulle det vara med lite mer reverb på kören så den flyttas bak lite?

    Då kan du unna dig en vända till om du har tid och lust men du är egentligen klar
    Detta är så jag gör. Så det är bra

  23. #83
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är så jag gör. Så det är bra
    Med ödmjukhet kommer man långt!

  24. #84
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kommer sällan längre än 99/audius

  25. #85
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer sällan längre än 99/audius
    Sluta vara så ödmjuk då

  26. #86
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Kom att tänka på två tips till. Ett lite mer handfast och ett lite flummigt:

    Handfast
    Jag har tre olika volyminställningar jag lyssnar på. Svagt, starkt och skitstarkt. Dvs exakta siffervärden jag kör på förstärkaren. Jag växlar lite mellan dom när jag mixar men om jag inte upplever att mixen svarar mot min förväntning av inställd volym har jag jobb kvar att göra. Kanske spiller över på mastring också lite iofs. Men i läge skitstarkt ska inget sticka ut och skära i öronen eller kännas dåligt. Det är en mixgrej. I läge svagt ska jag kunna välja valfritt ljud och kunna hitta det i mixen. I läge starkt ska det börja kännas lite i kroppen.

    Flummigt
    När jag försökt förklara mixning och mastring för kolleger och familjemedlemmar har det väldigt ofta landat i att de frågar "men hur vet du vad du ska göra?" och jag svarar "det hör jag". Det är svårt att förklara det bättre än så. Så det här tipset är - träna din hörsel! Spendera timmavis med att lyssna på musik, med och utan fokus på den. Försök förstå varför den låter som den gör, tänk på om du skulle göra något annorlunda. Precis som allt annat du vill bli bra på måste du träna. Så att du "hör vad som är fel". Youtubevideos och tips är bra för att veta hur du ska åtgärda det du hör men om du inte hör det från början blir det ju svårt.

  27. #87
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Kalasbra Stryph.
    Att träna hörseln/öronen verkar vara ABC. Gick igenom lite videos av/med Dan Worrall och han trycker på det hela tiden.

    Och vila har flera av er tryckt på.
    Satt ett par timmar med Bitwig nyss och testade EQ och nivåer på en enkel inspelning, till slut blir man helt utmattad av att lyssna på samma sak om och om igen och helt omprogrammerad.

    Tror jag börjar förstå alla tips i denna tråd gradvis nu efter att ha börjat med grunderna i BW…

  28. #88
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Har lite samma "problem"/tankar som Juno60. Tror jag...
    Jag spelar in direkt från min modulär. Alltså direkt line out till digital inspelningsgrej.
    Således inga separata spår. Ja, ni fattar. Resultatet är en wav-fil.

    Dags för lite "sonic sweetening"

    I dag testade jag att följande:
    - Öppnade filen i Audacity.
    - Lite high pass filter och low pass filter
    - En omgång grov-eq. Kollar med plot spectrum!
    Vanligen fortsätter jag nu med Audacity.
    Lite normalisering, compressor, limiter och stärka upp volymen.
    Men not today!!!
    - Efter grov-eq, i Audacity, öppnade jag filen i FL-studio.
    - Där lade jag på en gnutta reverb, pillade med limiter, compressor och FL's Parametric EQ.
    - Sparade och kollade i Audacity.
    Tycker FL klarade compressordelen bättre, och denna parametriq EQ är najs!
    (Sänkte även hela låten 1 tonsteg )

    Musiken är ganska minimal (host) och när man kör kompressor drar man med sig brus.
    Lite brus är ju ganska nice, men kan man undvika det på något smart sätt?

    Önskar också tips!

    Fanns mycket bra i tråden. Ledde fram till en egen reflektion.
    - Hade möjligen lite svag inspelningsvolym. En digital inspelningsgrej vill man inte överstyra!
    - I en liten modulär kan inte varje röst filtreras och EQas för att hitta sin plats. Det blir lite grötigt. Det får jag leva med.
    - Skall ladda hem en compressor till FL. En annan än den inbyggda.

  29. #89
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det låter som att ditt arbetssätt skulle må mys av en liten enkel analogmixer med en och en sene eller två.

  30. #90
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Hej 99.
    Är det någon som har fått/snott/ärvt en bra sammanfattning/lathund över grundläggande begrepp man behöver kunna inom detta område?

    Tex:
    Dynamik - Ett begrepp som beskriver A - Påverkas av X
    X - Brukar också kallas Y - Beskriver fenomen Z - Påverkas av Gain

    Tror ni förstår.
    Alltså inte bara en lista med ordförklaringar utan också beskrivning av hur saker hänger ihop.

  31. #91
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter som att ditt arbetssätt skulle må mys av en liten enkel analogmixer med en och en sene eller två.
    Modulären har ju mixer - 3 stycken. Huvudmixern är en stereomixer med fx sänd och retur för fjäder.
    Om jag plockar fram en gammal mixer ur gömmorna, hur skulle det gynna mig? Möjligen kan man överstyra dem på ett gött sätt och jag får simpelt eq… what else? (Har funderat på’t. Skulle spara ett gäng hp.)
    Och ehhh är ”sene” en felstavning eller något jag inte förstår….

  32. #92
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och ehhh är ”sene” en felstavning eller något jag inte förstår….
    Det är skånska för ”send” mixat med ”fredagspilsner”

  33. #93
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dynamik
    Det är något som inte finns i dagens produktioner :-D
    Det vet till och med jag.

  34. #94
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är skånska för ”send” mixat med ”fredagspilsner”
    Suck, pilsnerlös fredag här… En apelsin är också gott. Faktiskt. Ju.

  35. #95
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är något som inte finns i dagens produktioner :-D
    Det vet till och med jag.
    Du vet definitivt mer än jag

  36. #96

    Veteran
    Audacity är lite opraktiskt att jobba i. Ljud vill man skruva i realtid vilket är svårt i Audacity.
    Mitt tips är att hoppa över Audacity och köra direkt i någon daw som hanterar ljudet direkt i realtid. Det kommer göra pillandet med musiken enklare och roligare när du greppat hur det funkar i en DAW.

  37. #97
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, ”send”, men det fattade inte luren.

    Jag menar isf att mixern ska integreras mer så att olika ljud/toner/oscillatorer ligger på olika kanaler och kan EQas individuellt, få ev effekter applicerade osv.

    Men som doktorn säger: Daw går också, så länge man inte matar in allt som en stereosignal och sedan hoppas kunna påverka mer i detalj efteråt.

  38. #98
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Eftersom jag (numera, back to the roots) till 99% (!) kör med hårdvara och endast använder datorn som sequencer (+ ev. sång) och tvåspårsinspelning samt har hela låten live på mixern, är det sällan som jag loopar något. Min trummaskin - Studio 440 - körs alltid i sync med datorn och linjärt. Ok att jag ofta går tillbaka och spelar upp samma del flera gånger men "aldrig" att jag loopar något. Likaså går jag också runt och placerar mig i olika delar/rum av lägenheten (har ingen som helst akustikdämpning eller liknande. Jaja, jag vet........) för att lyssna på nivåer/frekvenser, FX-inställningar mm. Att det sedan inte blir "kommersiell-kvalite" bryr jag mig mindre om...

  39. #99
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ”send”, men det fattade inte luren.

    Jag menar isf att mixern ska integreras mer så att olika ljud/toner/oscillatorer ligger på olika kanaler och kan EQas individuellt, få ev effekter applicerade osv.

    Men som doktorn säger: Daw går också, så länge man inte matar in allt som en stereosignal och sedan hoppas kunna påverka mer i detalj efteråt.
    Hmmm skall nog plocka fram en mixer. Har två. Skall kolla vilken som är tystast. Var redan på väg. Skissade på en variant med min €stereomixer A-138 i en minidoepfercase. Det börjar bli trångt igen. Råkade beställa 3 moduler. En beg och två att bygga (fast jag lovade mig att sluta).
    Vill hålla mig till 188hp (+ ev mini doepfercaset).
    Nåja det dröjer innan de kommer... En från frankrike och två från usa. Post och tull skall säga sitt.
    Men ändå. Det blir en ljudfil att jobba med.

    Att börja jobba med separata spår känns inte aktuellt. Vad säger du Juno60?

  40. #100
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att börja jobba med separata spår känns inte aktuellt. Vad säger du Juno60?
    Jag har börjat testa att spela in separata spår i Bitwig. Routar via en ES-8 så har inte så många parallella inputs till BW i dagsläget. Har provat att spela in ett spår i taget också men det känns inte lika bra när man är van att spela allt i en tagning. Vanesak antar jag.
    Det blir ju brutalt mycket mer kraftfullt att jobba med ljuden i en DAW. Risken för mig är att jag fastnar i ”hur” eftersom jag är helt ny på mixning, mastering och daw och då försvinner glädjen lite också med att spela. Tror ändå att det för mig är enklare att spela in hela modularen på en gång och jobba med EQ och kompressor i Bitwig än att göra det i Audacity. Försöker sätta nivåerna så gott det går i racket (Cosmix och 6xMix, filter etc).

  41. #101
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har börjat testa att spela in separata spår i Bitwig. Routar via en ES-8 så har inte så många parallella inputs till BW i dagsläget....
    Just det ja! Du gick all in. Från mitt perspektiv sett...

    Själv plockade jag fram en gammal mixer. Och jo, det är skönt med eq på varje kanal. Denna mixern har även ett high pass filter på varje kanal - low cut kallas det på mixern. Ett ganska skarpt filter för frekvenser under 75Hz. Det är trevligt. Det rensar upp ganska fint.

    I går spelade jag in en grej, utan mixern, och körde "masting" i audacity och FL-studio (se ovan).

    Spelade in ungefär samma sak idag fast går via mixer. "Liten enkel analogmixer", för att citera Machinepop. Skall köra filen via samma protokoll som i går och se om det gjorde susen. Såg även till att spela in med högre nivå.

    Nu börjar det bli svårt att få plats med kaktus och smurfar

  42. #102
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Blir intressant att höra resultatet/dina tankar!
    Inga smurfar här heller, utan analog mixer

  43. #103
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har kollat lite olika källor runt om.
    Bok jag rekomenderar: https://www.adlibris.com/se/bok/the-...-9780988839182
    Hemdsida jag rekomenderar: http://www.interruptor.ch/dub.shtml

    Plus 99musik.se då. Youtube avråder jag starkt ifrån.

  44. #104
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kollat lite olika källor runt om.
    Bok jag rekomenderar: https://www.adlibris.com/se/bok/the-...-9780988839182
    Hemdsida jag rekomenderar: http://www.interruptor.ch/dub.shtml

    Plus 99musik.se då. Youtube avråder jag starkt ifrån.
    Boken verkar intressant. Danke!

  45. #105
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det ja! Du gick all in. Från mitt perspektiv sett...

    Själv plockade jag fram en gammal mixer. Och jo, det är skönt med eq på varje kanal. Denna mixern har även ett high pass filter på varje kanal - low cut kallas det på mixern. Ett ganska skarpt filter för frekvenser under 75Hz. Det är trevligt. Det rensar upp ganska fint.

    I går spelade jag in en grej, utan mixern, och körde "masting" i audacity och FL-studio (se ovan).

    Spelade in ungefär samma sak idag fast går via mixer. "Liten enkel analogmixer", för att citera Machinepop. Skall köra filen via samma protokoll som i går och se om det gjorde susen. Såg även till att spela in med högre nivå.

    Nu börjar det bli svårt att få plats med kaktus och smurfar
    Ser fram emot din analys. Det vat just sådant som lowcut och "glitter" samt att kunna justera och panorera som jag tänkte på.

  46. #106
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Resultat av dagens övning. Nyinspelning genom "liten enkel analogmixer" (lex Machinepop).
    Lovar koppla in ett litet reverb!

    Något störd av hästskötsel och skjutsande hit och dit...
    Häst tar tid och pengar. Men man spar pengar eftersom man inte kan lägga mycket på €. Eller hur?!

    Anyway. Fick bort mycket av brus. Genom högre inspelningsvolym (I guess, och ingen fjäderefterklang).
    Låter hyfsat i mina vanliga lurar. Men i telefonen (in ear) och i bilen blir "sticks-ljud" och hi-hat
    väl dominerande. Ett hi-hatljud skall inte vara som en handske i ansiktet. Virveln är också väl snärtig.
    Troligen för att den går genom en VCF.

    Om jag skulle spela in igen (jag har ju inga separata spår att leka med...) så skulle jag fokusera
    på det som är eeeehhh unikt - temat - för (host) låten, och i min värld är det basen. Tycker den var kul.
    Kanske göra en riktigt minimal inspelning. Väldigt minimal techno... alltså...
    Bastrumma, bas och "sticks". Endast! I 20 minuter! Är inte det vad världen längtar efter?
    Jag skall banne mig....
    Senast redigerat av kbamod den 2022-01-14 klockan 07:38.

  47. #107
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Provlyssnade lite i lurar och jämförde med telefon. Har inte lyssnat i bil.
    Telefonhögtalaren klarar av förklarliga skäl inte av att reproducera de låga frekvenserna. Så hihat och klickljuden tar över hela ljudbilden. Sen i lurar så märker jag att hihat och virvel (fjärdedelarna) är högt mixade. Bastrumman blandar sig med basgången. Av det lilla jag har hunnit fånga upp av mixningstricks så skulle jag se till att skära bastrumman och basgången så att de inte äter upp varandras frekvensområden så mycket och sen laborera vidare med nivåerna.

  48. #108
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provlyssnade lite i lurar och jämförde med telefon. Har inte lyssnat i bil.
    Telefonhögtalaren klarar av förklarliga skäl inte av att reproducera de låga frekvenserna. Så hihat och klickljuden tar över hela ljudbilden. Sen i lurar så märker jag att hihat och virvel (fjärdedelarna) är högt mixade. Bastrumman blandar sig med basgången. Av det lilla jag har hunnit fånga upp av mixningstricks så skulle jag se till att skära bastrumman och basgången så att de inte äter upp varandras frekvensområden så mycket och sen laborera vidare med nivåerna.
    Då är vi i stort överens
    Det har varit bra att behålla en patch när man laborerat lite.
    Då kan jag skruva lite på en sak i taget. Är inte van att använda separat mixer till modularen.
    Dock vill jag faktiskt att bastrumma och bas skall blanda sig till en pulserande enhet.

    Kanske har det varit en bra testpatch. Klick/sticks-ljuden är svåra att få till i mixen.
    Får nog använda mina monitorer mer. Jag kör annars mest med hörlurar.

    Jag testade att verkligen maxa med compressor i DAWen. Det går att fullständigt mala ner all dynamik.

  49. #109
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Nu!
    Mitt recept för hygglig amatörmastring av ljudfil (enligt mig). Vad säges?
    Kedja: Liten analog modulär till liten analog mixer med fx "sene"(send/return) till Zoom H1 till lap-top med Audacity och FL-Studio.
    Lyssna nog! Med olika lurar och i högtalare.
    Höga nivåer i mixern.
    Hög inspelningsnivå.
    Det skall nästan klippa (kanske finns varningsdiod för detta?)
    Spela in!
    Titta på filen i Audacity.
    Titta på nivåer.
    Titta på spektrum.
    Titta på vågformen. Nivåerna för bastrumma, bas och tex virvel.
    Jämför med din referens låt - skaffa en sådan - på fil.
    Mastrar du en fil/wav så kan du inte ändra för mycket.
    Över till din DAW (FL-Studio i mitt fall)
    Kompressor
    EQ
    Stereoförbättrare
    Lyssna se och pilla!
    Över till Audacity igen.
    Normalisera till -2dB
    Filtrera bort frekvenser under 25Hz och över 16Hz
    Done!

    Dagens "låt" funkar i vanliga lurar, in-ear, lap-tophögtalare, direkt i mobil och bil.
    Självgod och nöjd
    Snärtig bastrumma och övertonsrik bas hörs även i telefon.

    Hmmm. Inte nöjd med hihat-ljudet. Får nog sätta något filter på det. Bandpass?
    Har egentligen planer på något passivt (DIY). BMC DAN har nog för brett spektrum och dålig snärt...
    Och... Hihatten kommer lite off? Får nog trigga den mha trigger-delay. Men varför låta som alla andra?

  50. #110
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu!
    Mitt recept för hygglig amatörmastring av ljudfil (enligt mig). Vad säges?
    Kul sammanfattning! Skulle vara intressant att höra version 2 jämfört med version 1.
    Måste man ta omvägen via Audacity?
    Varför EQ:a bort frekvenser i Audacity efter kompressor och EQ i FL Studio?
    Varför normalisera till just -2dB?

    Dessa frågor är säkert obvious för många men inte för mig.
    Bra konkret fortsättning på tråden för min förståelse!

  51. #111
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Såg just en bra översikt av vanliga mixningsfel man gör, signerat Musikersajten Studio.
    Många, om inte samtliga, har omnämnts av 99:or i tråden redan.

    Väl värt en titt om man inte orkar plöja hela tråden från start!


    https://youtu.be/HEjD_KacmX0

  52. #112
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Varför filtrera bort under 25 och över 16kHz?
    Varför -2dB?
    Ja, varför? Hur kan jag skriva något sådant?

    Vi uppfattar inte frekvenser över och under dessa, och kanske är det bra att rensa lite
    när man arbetar med en analog synt, som inte har några begränsningar.

    Jag påstår mig ha läst, att de algoritmer som tex youtube har blir hjälpta om man plockar bort lite.
    Detta gäller även att lägga mixen på -2dB.

    Men så börjar jag läsa på lite (lite alltså... #djuuuuptvatten).

    Nu hamnar i ett träsk av dB, RMS och LUFS...

    "RMS: the average loudness level of your signal over a given time period using the average power of the signal.
    LUFS: the average loudness level of your signal over a given time period based on human perception of loudness."

    LUFS är ett nyare mått än RMS.

    Spotify, youtube mfl "grejar" i alla fall med filerna så att vi lyssnare inte behöver pilla med volymen hela tiden.

    Men hur skall nivåerna se ut när du skickar in? Och vill bli berömd... Typ -10 LUFS och -1dB? Verkar ligga där...?

    Laddade hem YouLean Loudness Meter till DAWen. Funkar. Har inte fördjupat mig...
    Audacity har RMS. Inte helt samma, men enkelt! Tillgängligt.

    Jag påstod mig vara nöjd med min lilla amatörmastring. Men det skall jag tydligen inte vara. Det var igår det. Den är för klen!
    Då tar vi i lite! Använder Audacity. Det är enkelt. Kör en runda limiter till och kompressor igen.

    https://app.box.com/s/4543krjtupnwyxxb3q82p2fvzgzm5lto
    Nu har jag en fil med gårdagens mastering (första 30sek) - RMS -13,6dB Peak amplitud 0,266dB (faktiskt)
    Andra halvan, efter 30 sekunder, är en tuffare masting - RMS -10,4dB Peak amplitud 0,999dB
    Okey okey okey andra halvan ÄR hörbart kraftigare. Bättre vet jag inte, men...

    Då får jag ändra mitt recept
    Mixen skall upp till RMS -10dB Peak amplitud -1dB.
    Har inte kollat mha "YouLean Loudness Meter" ännu...

    Skall titta på video sedan. Tycker redan om den, eftersom han använder Notepad! Då måste han vara bra!

Liknande ämnen

  1. Vad tycker ni om vår mixning/mastering?
    Av NewWaves.band i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-03-14, 15:37
  2. Läsning om mixning & mastering
    Av SEKVENS i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-25, 07:13
  3. Hjälp med grunderna i mixning?
    Av Lofi i forum Mixning & mastring
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 20:18
  4. Mixer för inspelning och mixning
    Av gazt i forum Mixning & mastring
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-12-12, 22:12
  5. Mixning och Mastering
    Av sb.f i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •