Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Minimiströmmar cv/gate

  1. #1
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior

    Minimiströmmar cv/gate

    Jag förstår att det här säkert kan variera en del, men finns det något riktmärke för hur många mA man behöver kunna leverera? Tanken slog mig när jag satt och knåpade ihop en passiv attenuator (spänningsdelare) och bara hittade en 100k-pot hemma.

  2. #2
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Man brukar väl kunna förvänta sig >= 100k impedans på en ingång, och enda kravet är väl att din utgång ska kunna hålla önskade spänningen över det.
    ex 5V / 100k = 0.05 mA

    Så inte så mycket..

  3. #3
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Ok tack, men jag menar bara att om jag lägger en 100k-pot i serie med det (eller i praktiken något mindre om det ska komma igenom nån signal), blir det ju ändå pyttigare. Funderade på när det börjar bli kritiskt.

  4. #4
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Det som oftast blir problem om du sätter en för hög resistans i serie är att spänningen på ingången inte blir vad du vill.
    Orsaken är att din utgångsresistans i serie med ingångens resistans bildar en spänningsdelare.

  5. #5
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Ah, ok då är jag med. Tack igen!

  6. #6
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Det brukar väl främst vara för pitch som det är känsligt. Där är det viktigt att rätt spänning kommer fram för annars låter det ostämt. Det är också därför man ibland behöver en active mult istället för en passiv för att splitta pitch. För modulation och gate märker man inte det på samma sätt.

Liknande ämnen

  1. En gate ut till två gate in?
    Av Keiowas i forum Modularer & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-10-14, 15:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •