Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: [M4L] behöver lite hjälp i max!

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    [M4L] behöver lite hjälp i max!

    Tänkte lära mig lite Max for live, så ja kan göra mina egna pluggar. Min första idé är en nice 70-tals phaser, tycker abletons inbyggda har så dåligt med sweetspots. Men jag hann inte långt innan det blev problem... När jag drar upp lfo-raten så börjar det låta ruskigt digitalt och glitchigt, fattar inte riktigt vad som pågår. Såhär låter det:
    https://soundcloud.com/modvo/phaser-...d3305d1f2de5ea

    Som ni hör så låter det ganska trevligt när lfo:n går långsamt, men helt sjukt när man drar upp hastigheten. Så här ser patchen ut:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	max phaser1.PNG 
Visningar:	34 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	103585

    Nån ruttad max-användare som kan se vad jag kan ha gjort fel? Är rätt ny på detta så vet inte riktigt hur allt funkar, är det kanske själva lfo:n som är konstig? Följde en tutorial online för att skapa den

  2. #2
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Skulle tro att det är för att filtret (phaseshift~) inte hanterar frekvensmodulation särskilt bra. Kanske någon äldre biquad-historia som typiskt ogillar att ändra frekvens så ofta. Jag skulle rekommendera att använda ett SVF-filter istället. Vadim Zavalishin går inpå detta i den här videon

    Tror inte det finns något inbyggt filter i msp som gör detta särkilt bra, men på tal om Zavalishin har jag portat hans TPT SVF till Gen~ https://github.com/ess-m/gen-filters

    Du kan lägga .gendsp filen i samma mapp som du arbetar i (eller bara kopiera innehållet i Gen~ patchern) så går det att använda på samma sätt som phaseshift-objektet i din skärmdump. Testade här och det lät fint! (Dock är det bäst att ta bort slide-objektet på frekvensingången om det är en audiosignal som ska in där)

    Går bra att byta ut phasor-cos kedjan med bara ett Cycle~ objekt också, det gör i princip samma sak fast med en vågformstabell istället för att beräkna den. Spelar ingen större roll förutom att det sparar lite processorcyklar.

    För övrigt är Gen~ något jag verkligen kan rekommendera om det är effekter eller syntes som du är intresserad av att göra.

  3. #3
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Wow, tack för hjälpen! Funkar finfint, nu låter det riktigt smooth.
    Men är fortfarande så grön på allt detta så fattar inte riktigt om jag laddat in gen-patchen på rätt sätt, just nu ser det ut såhär:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	max phaser2.PNG 
Visningar:	21 
Storlek:	62,8 KB 
Id:	103586

    Funkar jättebra men ska man verkligen se hela sökvägen?

  4. #4
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du har .gendsp filen i samma mapp som din max patch kan du skriva in namnet som i exempelfilen. Alltså [gen~ svf.gendsp]
    Eller så kan du bara öppna Gen objektet och kopiera allt, klistra in i en ny Gen-instans. Kanske enklast, så slipper du hålla på med dependencies.

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har .gendsp filen i samma mapp som din max patch kan du skriva in namnet som i exempelfilen. Alltså [gen~ svf.gendsp]
    Eller så kan du bara öppna Gen objektet och kopiera allt, klistra in i en ny Gen-instans. Kanske enklast, så slipper du hålla på med dependencies.
    Alright, tack!

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gui.PNG 
Visningar:	21 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	103602
    Nu blev min lilla phaser klar! Riktigt kul å pyssla med max asså. Nu låter den såhär:
    https://soundcloud.com/modvo/m4l-jui...dd91908674931a

  7. #7
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gui.PNG 
Visningar:	21 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	103602
    Nu blev min lilla phaser klar! Riktigt kul å pyssla med max asså. Nu låter den såhär:
    https://soundcloud.com/modvo/m4l-jui...dd91908674931a
    snyggt sound mono! Det lät som om du ändrade rate på LFO;er under spelande?

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    snyggt sound mono! Det lät som om du ändrade rate på LFO;er under spelande?
    Tack! Yes, rattade lite under inspelningen för att visa olika ljud. Alla parametrar går fint att automatisera

Liknande ämnen

  1. Ni som kan trummor, jag behöver lite hjälp...
    Av charliecrash i forum Slagverk
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-05-27, 14:56
  2. RME FF800, och behöver lite hjälp..
    Av Light Head i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-06, 20:04
  3. Behöver lite hjälp med tr-626.
    Av axelwaad i forum Övriga instrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 14:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •