Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Adam Beyer & Joseph Capriati: Är detta playback?

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Adam Beyer & Joseph Capriati: Är detta playback?


    https://youtu.be/yPc4-VX7gkc

    Är detta playback? Jag blir inte klok. Så synkroniserar man inte en spelning. Trummor, bas och gitarr fungerar inte så. Kan nån förklara?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag förstår nog inte frågan. Jag hoppade mig genom konserten förvisso, men såg bara en "vanligt" DJ-gig och inga liveinstrument. Inget verkade off av det jag hörde.

    Rätt länk?

  3. #3
    klonqs avatar
    Veteran
    Japp. Inte mycket är off, men deras förändringar och tryck på knappar påverkar inte musiken. Sen går de runt random, backar lite och sen går de fram och skruvar och en annan står och trycker. Men inget händer. Jag har inte sett hela, jag klarade inte av det. Aldelles för pinsamt.

    Jag har alltid gillat Adam Beyer men när jag såg det började jag undra. Så jag satte på en annan Adam Beyer dj mix, med Ida Engberg. Lika dant.


    https://youtu.be/-oxXAIl3vcM

  4. #4
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Han spelar väl ”skivor” i form av digitala filer på typ en cdj. Lr vad menar du? Han spelar inga instrument iaf men vrider ju på nån reverbpedal å rattarm nåt filter. Så ja det är playback. Alla djs är fake.

  5. #5
    klonqs avatar
    Veteran
    Inte instrument men dj settet är playback. Det är förinspelat. Så här skall det su ut när man dj'ar.


    https://youtu.be/WURTvsboDyM

  6. #6
    klonqs avatar
    Veteran
    Vad har man för förväntningar på en Live spelning? Den skall vara live.

    Här kommer en Live spelning med Oscar Mulero. Med en publik med andra förväntningar, det skall vara live. På CD.


    https://youtu.be/XRotY7PuWMc
    Senast redigerat av klonq den 2021-10-16 klockan 13:27.

  7. #7
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Såg de 5 första minuterna på adam beyer setet och det ser live ut. Förinspelade edits är ju standard i sån där arenatechno nuförtiden.

    Live som i laptop-dj live.
    Senast redigerat av peter4 den 2021-10-16 klockan 13:37.

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det är ju b2b, det ingår väl att den ena alltid har tid att chilla lite, eller lägga lite mer tid att preppa nåt i lurarna om man så vill.

  9. #9
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg de 5 första minuterna på adam beyer setet och det ser live ut. Förinspelade edits är ju standard i sån där arenatechno nuförtiden.
    Så man förväntar sig inte att det skall vara Live?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju b2b, det ingår väl att den ena alltid har tid att chilla lite, eller lägga lite mer tid att preppa nåt i lurarna om man så vill.
    Sant, men är det de det gör?

  10. #10
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Dessutom står det att sändningen är live, inte dj-setet. Men jag upplever det inte som playback.

  11. #11
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Skulle säga att 8av10 i publiken på den där ibiza-spelningen aldrig har hört en mix i otakt

  12. #12
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag vill inte bråka om det här. Men till övriga som läser tråden. Gå igenom materialet jag har postat, det är viktigt. Hör ni inga förändringar i grundmaterialet, så händer ingenting. Gör man ingenting med signalen så händer ingenting.

  13. #13
    popstasy
    popstasy är uppkopplad nu
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga att man får skilja på dj och dj. Adam beyer med fleras publik har nog andra förväntningar på kvällen än vad tex dj qberts publik har.

    Som att många som är tekniskt intresserade föredrar yngwie Malmsteens gitarrspel framför tex bob Dylan

    Edit: har inte lyssnat på setet
    +1
    Har dock inte heller lyssnat/kollat.
    (Jag kan dock tycka det är lite magstarkt av dig av dig att begära att gå igenom 3 DJ set när du inte själv ens kunde bemöda sig att gå igenom ett 10 min klipp som svar på din egen fråga i kompressortråden )

  14. #14
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Oscar Mulero såg för skön ut. Har lyssnat en del på honom men visste inte hur han såg ut

    Jag tycker nog att det mest är lite olika stil på framförandet bara. Oscar är ju mer lekstuga medan Adam låter musiken tala för sig.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Inte mycket är off, men deras förändringar och tryck på knappar påverkar inte musiken. Sen går de runt random, backar lite och sen går de fram och skruvar och en annan står och trycker. Men inget händer. Jag har inte sett hela, jag klarade inte av det. Aldelles för pinsamt.
    Exakt så. Då förstår jag hur du menar. Ja, som trashkaiser säger:

    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han spelar väl ”skivor” i form av digitala filer på typ en cdj. Lr vad menar du? Han spelar inga instrument iaf men vrider ju på nån reverbpedal å rattarm nåt filter. Så ja det är playback. Alla djs är fake.
    Fast alla är ju inte fejk, men den här typen av gig sorterar ju i samma fack som summerburstgänget. Riktigt tajt jockande är däremot imponerande.

    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle säga att 8av10 i publiken på den där ibiza-spelningen aldrig har hört en mix i otakt
    Vilket säger en del om både publiken och vad de brukar lyssna på.

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill inte bråka om det här. Men till övriga som läser tråden. Gå igenom materialet jag har postat, det är viktigt. Hör ni inga förändringar i grundmaterialet, så händer ingenting. Gör man ingenting med signalen så händer ingenting.
    Hehe inget bråk, bra, men jag lovar att risken för bråk minskar om du taggar ner lite i allmänhet. Allting en DJ gör hörs inte direkt, så är det bara.

    Jag är rätt säker på att fler än en här på forumet känner Adam, kanske nån kan framföra en hälsning hur han ser på anklagelsen att fejka sina set. Grejen är att jag ser inte riktigt poängen ens. Alltså självklart förekommer det, antingen pga kass dj eller så har man 15 min avslutning synkat till fyrvekerier som i fallet med SHM, men i regel finns det lixom ingen poäng när man ändå står där tänker jag?! Det finns förresten minst en tråd i ämnet sedan innan.. https://www.99musik.se/showthread.ph...fejkar-liveset

    Och återigen, när folk spelar ihop sådär är det inte som ett band utan just back to back, det är inte samma sak som att spela själv.
    Senast redigerat av kotten den 2021-10-16 klockan 17:23.

  17. #17
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran

  18. #18
    Fires_Of_Ork
    Fires_Of_Ork är inte uppkopplad
    Fires_Of_Orks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han spelar väl ”skivor” i form av digitala filer på typ en cdj. Lr vad menar du? Han spelar inga instrument iaf men vrider ju på nån reverbpedal å rattarm nåt filter. Så ja det är playback. Alla djs är fake.
    naj inte Richie Hawtin, Jeff Mills... Richad D James,, osv....

Liknande ämnen

  1. Bästa låten med Adam Beyer!
    Av klonq i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-13, 19:07
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-08, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •