Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 185

Ämne: The Beatles

  1. #1
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran

    The Beatles



    The Beatles sista album Let It Be släpps idag som 5 cd/lp/digital deluxe utgåva med mycket skönt extramaterial. Även om det är deras "sista album" så är det mestadels inspelat ett par månader innan Abbey Road som är deras näst sista album. Men det kanske alla redan har koll på. Oftast inget favoritalbum bland fansen, men albumet har många starka låtar.

    Apple, 3 Savile Row, London


    Spellista Youtube
    https://www.youtube.com/watch?v=dwta...85VkmJY_G06ryI




    https://youtu.be/auTzvaAbpVs
    Senast redigerat av Kloon den 2021-10-15 klockan 14:25.

  2. #2
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    1600:- för vinylutgåvan på Ginza.. ouhff... Dagens ofynd? typ 1000 spänn över vad som är rimligt för en reissue (typ)

  3. #3
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1600:- för vinylutgåvan på Ginza.. ouhff... Dagens ofynd? typ 1000 spänn över vad som är rimligt för en reissue (typ)
    Håller med om att det är mycket pengar. Men 5 vinyler och en 100 sidor bok har aldrig kostat 600:-.
    Men allting ligger på youtube, och man kan lyssna med gratiskonto på Spotify.

  4. #4
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Såg även att Peter Jackson klipper om massa material från den gamla dokumentären (vad den nu hette) å skall släppa en ny dokumentär om inspelningen och allt runt den. Skulle visst vara "lite gladare" än den gamla

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg även att Peter Jackson klipper om massa material från den gamla dokumentären (vad den nu hette) å skall släppa en ny dokumentär om inspelningen och allt runt den. Skulle visst vara "lite gladare" än den gamla
    Yes, Get Back! 25-27 November. 3 episoder a 2h på Disney+.


    https://youtu.be/Tb83rbm0IVI

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så får man skaffa D+ i en månad. Hade hellre sett på bio, men TV är ju billigare och smittfriare också... Och Disney behöver väl lite mjölkpengar

    Men hur låter plattan? Från vinyl alltså. Jag giller generellt INTE de förra remastrarna (de la CD-remastrarna på vinyl, idioterna). Alldeles för modernt tänkt (=massor av baraföratt-parallell/C-komprimering som gör soundet sorgligt istället för flummigt). Är dessa bättre? Lyssnar lite nu och de kanske är "bättre" men inte i NÄRHETEN av hur bra orginalmixen är. Not. Even. Close. Vafan sysslar de med. VARFÖR??? (Orginalversionen finns inte ens på Tuben att jämföra med...)

    Så här sent i historien så har faktiskt Let It Be blivit det mest spelade Beatles-albumet här hemma. Tidernas bästa country-platta ju
    Senast redigerat av Ambulansen den 2021-10-15 klockan 10:49.

  7. #7
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur låter plattan? Från vinyl alltså. Jag giller generellt INTE de förra remastrarna (de la CD-remastrarna på vinyl, idioterna). Alldeles för modernt tänkt (=massor av baraföratt-parallell/C-komprimering som gör soundet sorgligt istället för flummigt). Är dessa bättre?
    Har ingen aning hur dessa låter på Vinyl, har bara lyssnat online. Men du har helt rätt. Alla Beatles vinyl reissues sedan mitten av 80 talet är i princip CD på vinyl. De enda undantagen är Monoskivorna som släpptes 2014. Min UK utgåva Av Let It Be från 1981 är dock helanalog och låter svinbra.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Min UK från -70 låter ännu bättre

  9. #9
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min UK från -70 låter ännu bättre
    Härligt! Dom har en tendens att vara ganska likvärdiga.

  10. #10
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Kul med första bilden.... Yoko hänger runt.. hehe... konstigt att det blev risig stämning!

  11. #11
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul med första bilden.... Yoko hänger runt.. hehe... konstigt att det blev risig stämning!
    Varför?

  12. #12
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    hm.. fyra gubbs träffas i liverpool gör musik ihop. blir typ störst i värden etc, etc.. en av dem tycker plötsligt det är en bra idE att konstant ha med sin flickvän när den ska spela in musik... hm...

  13. #13
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hm.. fyra gubbs träffas i liverpool gör musik ihop. blir typ störst i värden etc, etc.. en av dem tycker plötsligt det är en bra idE att konstant ha med sin flickvän när den ska spela in musik... hm...
    Ah, den gamla. Själv tycker jag det är rätt svårt att veta exakt vad John, Paul, George och Ringo tyckte om saker och ting.

    Älskar förresten den här låttexten av Yoko:

    "What happened to me was that I was living as an artist and, who had relative freedom
    As a woman and was considered the bitch in the society
    Since I met john, I was upgraded into a witch and I was...and I think that that's very flattering
    Anyway, what I learned from being with john is that the society solely treated me as a woman, as a woman who belonged to a man who is one of the most powerful people in our generation, and some of his closest friends told me that probably I should stay in the background, I should shut up, I should give up my work and that way I'll be happy
    And I got those advises, I was luck, I was over thirty and it was too late for me to change
    But still, still, this is one thing I want to say, sisters, because, with the wish that you know
    You're not alone, i...because the whole society started to attack me and the whole society wished me dead, I started accumulating a tremendous amount of guilt complex and in result of that I started to stutter. and I consider myself a very eloquent woman and also an attractive woman all my life and suddenly, because I was associated to john, that was considered an ugly woman, ugly jap, who took your monument or something away from you
    And that's when I realised how hard it is for woman, if I can start to stutter, being a strong woman and having lived thirty years by then, learn to stutter in three years of being treated as such, it is a very hard road"

    https://open.spotify.com/track/4KhSQ...a4ac6f3224455f

  14. #14
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    jo, svårt att veta... såklart... men med ett minimum av själv-reflektion och insikt i konstnärliga processer så kan man ju nå den tveklösa konklusionen att gruppdynamiken i en skapande process dramatiskt förändras när något sådant sker. och detta har zero, nada , silch med kön att göra även om det kanske hade det i detta fall.? det vi ju precis som du säger ingenting om...

  15. #15
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo, svårt att veta... såklart... men med ett minimum av själv-reflektion och insikt i konstnärliga processer så kan man ju nå den tveklösa konklusionen att gruppdynamiken i en skapande process dramatiskt förändras när något sådant sker. och detta har zero, nada , silch med kön att göra även om det kanske hade det i detta fall.? det vi ju precis som du säger ingenting om...
    Mm. Kanske så.

    Jag tycker att ” Kul med första bilden.... Yoko hänger runt.. hehe... konstigt att det blev risig stämning!” är en rätt klassisk kommentar som jag hört i alla år som jag känt till Beatles. Och jag är rätt säker på att den är formad av såväl synen på kvinnor som på icke-vita. (Obs, inte riktat till dig. Utan handlar om bilden av Yoko genom historien).

    Att hon själv var konstnär och musiker glöms liksom bort av farten. Och att det fanns fler konstnärer och musiker kring Beatles under den här tiden som säkert påverkade såväl deras dynamik som musik.

    Därför tycker jag det är intressant att i alla fall försöka omvärdera bilden lite. Inte gå på det gamla vanliga och fundera kring om det man tror om en situation eller person är helt egna tankar. Eller eventuellt formade av något annat.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tror (baserat på samma alla biografier och dokumentärer alla har sett ) att gruppdynamiken redan hade förändrats innan Yoko började vara med. De hade alla lite olika grejer för sig, till skillnad från några år tidigare då de BARA var Beatles 24/7.

    Rätt naturlig avslutning på en lagom lång resa, för ett av historiens viktigaste band. Hade man verkligen velat höra deras decline över typ 3 plattor till liksom? Näe...

  17. #17
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror (baserat på samma alla biografier och dokumentärer alla har sett ) att gruppdynamiken redan hade förändrats innan Yoko började vara med. De hade alla lite olika grejer för sig, till skillnad från några år tidigare då de BARA var Beatles 24/7.

    Rätt naturlig avslutning på en lagom lång resa, för ett av historiens viktigaste band. Hade man verkligen velat höra deras decline över typ 3 plattor till liksom? Näe...
    Håller med! Och så gjorde de ju riktigt bra och spännande grejer på egen hand sen också. Förutom kanske Ringo men ni får gärna tipsa om bra Ringo-sologrejer som jag borde höra!

  18. #18
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Personligen bryr jag mig inte alls om vilken roll Yoko Ono spelar i hela Beatles historien. Delvis för att det var väldigt länge sedan och delvis för att John Lennon ville ju ha henne där. Som jag förstår det så förändrades gruppdynamiken rejält efter hemkomsten från Rishikesh i Indien 1967. Men dom gjorde ändå mycket fin musik efter det både tillsammans och individuellt.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ringos grej är att han håller stilen, bättre än de flesta, än idag 80 år gammal

  20. #20
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ringos grej är att han håller stilen, bättre än de flesta, än idag 80 år gammal
    Ja. Alltså jag gillar ju Ringo! Och trumma kan han. Men just hans sologrejer har jag inte riktigt hittat till. Och sen är kanske inte Octopuses Garden nån jättefavorit som har lockat till mer lyssning heller.

  21. #21
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Alltså jag gillar ju Ringo! Och trumma kan han. Men just hans sologrejer har jag inte riktigt hittat till. Och sen är kanske inte Octopuses Garden nån jättefavorit som har lockat till mer lyssning heller.
    Men "With A Little Help From My Friends" är magisk efter "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" på Pepper.


    (edit: ändrade trådtitel för att matcha diskussion.)
    Senast redigerat av Kloon den 2021-10-15 klockan 14:27.

  22. #22
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm. Kanske så.

    Jag tycker att ” Kul med första bilden.... Yoko hänger runt.. hehe... konstigt att det blev risig stämning!” är en rätt klassisk kommentar som jag hört i alla år som jag känt till Beatles. Och jag är rätt säker på att den är formad av såväl synen på kvinnor som på icke-vita. (Obs, inte riktat till dig. Utan handlar om bilden av Yoko genom historien).

    Att hon själv var konstnär och musiker glöms liksom bort av farten. Och att det fanns fler konstnärer och musiker kring Beatles under den här tiden som säkert påverkade såväl deras dynamik som musik.

    Därför tycker jag det är intressant att i alla fall försöka omvärdera bilden lite. Inte gå på det gamla vanliga och fundera kring om det man tror om en situation eller person är helt egna tankar. Eller eventuellt formade av något annat.
    Jo men jo, jo.. jisses... Det va ju såklart en en populärkulturell kommentar från min sida. Men det gör inte bilden mindre kul. Populärkultur är kul ibland. F.ö. är Yoko såklart en oändligt mycket mer intressant konstnär en Beatlarna men hon gjorde inte lika bra kommersiell pop-musik. (obs subjektivt). Även om hennes främsta konstnärliga insats skulle varit (men det är det inte) att vara den som enligt mediabilden splittrade Beatles så skulle mitt omdöme står kvar. Din syn på "kvinnor" och "icke-vita" får stå får dig men projicera inte någon åsikt på mig och inte i detta forum.

    Vänligen "yokofan"

  23. #23
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men jo, jo.. jisses... Det va ju såklart en en populärkulturell kommentar från min sida. Men det gör inte bilden mindre kul. Populärkultur är kul ibland. F.ö. är Yoko såklart en oändligt mycket mer intressant konstnär en Beatlarna men hon gjorde inte lika bra kommersiell pop-musik. (obs subjektivt). Även om hennes främsta konstnärliga insats skulle varit (men det är det inte) att vara den som enligt mediabilden splittrade Beatles så skulle mitt omdöme står kvar. Din syn på "kvinnor" och "icke-vita" får stå får dig men projicera inte någon åsikt på mig och inte i detta forum.

    Vänligen "yokofan"
    Intressant. Då är vi nästan helt överens. Din första kommentar speglar inte direkt den här bilden. Men det kanske handlar mer om min magreaktion på ett sånt inlägg på ett grabbigt musikforum på internet, än din kommentar specifikt. Jag har ju ingen aning om vad du tycker eller tänker om nånting så lite svårt att tolka på annat vis än helt fristående.

    Det ÄR ju trots allt ett ganska uttjatat påstående. Eller har jag fel? "Den jobbiga flickvännen som skulle sitta med och som splittrade Beatles".

    Jag markerade även att när jag pratar om synen på "kvinnor" och "icke-vita" i det här sammanhanget så menar jag i en historisk kontext som jag eventuellt gissade färgade din kommentar. Jag är ledsen om det var otydligt. Eller hur kan det vara otydligt när jag faktiskt ordagrant skrev "(Obs, inte riktat till dig. Utan handlar om bilden av Yoko genom historien)."?

    Här är föresten min lista på mina favorit-Yoko-låtar föresten. En mycket bra språngbräda in i helgen om du frågar mig!:
    https://open.spotify.com/playlist/5W...9d708eea9e4f22


    Edit: Självklart hade flera låtar från "It's alright, I see rainbows" och "Starpeace" varit med på listan om de funnits på Spotify.

  24. #24
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    En unboxing från min favoritkanal

    https://youtu.be/-KPit1G7fqM

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Onödigt klåfingrigt trådnamnbyte... Det har inte ens hittills blivit en allmän beatlestråd. Låt den heta som den hette, det blir för virrigt annars.

  26. #26
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Lyssnade igenom hela Let It Be Deluxe utgåvan igår. Själva LIB albumet låter fantastiskt. Glyn John mixen är trevlig, men jag föredrar nog "Let It Be... Naked" om jag skall vara helt ärlig. Man kan ha sina åsikter om Phil Spector, men på något vis så är hans version ändå "originalet" vid detta laget. Rehersals och olika tagning är förstås också trevligt. Riktigt kul att höra tidiga embryon av Gimme Some Truth (en personlig Lennon favorit) & Something. Rekommenderar alla en lyssning!

  27. #27
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Mitt Beatles intresse har gjort att jag börjat följa Mike Pachellis kanal på Youtube. Jag har aldrig spelat gitarr men jag gillar verkligen pedagogiken och bakgrundsinfon han bjuder på i sina videor. Jag önskar jag var hälften så musikalisk som honom. Skön snubbe också.


    https://youtu.be/LWgsevK7VT0

  28. #28
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tycker Ringo ser fräsch ut för sina 81 år. Denna videon har han laddat upp idag! Medan Pauls röst börjat låta ganska ålderdomlig (nästan liten som Johnny Cash lät) tycker jag nog att Ringos står sig ganska bra. Lite Rock n Roll för att kickstarta helgen?


    https://youtu.be/vNSVGoPkiWk

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag lyssnade genom mina New Musik-plattor igår, så jag har fått min dos av Lennon-McCartney också.


    https://youtu.be/W4RqTu4NPp0

    Ingen Beatlesfavorit och ingen New Musik-favorit, men med lite drag i lurarna så lyfter den.

  30. #30
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Är smått besatt av Deep Deep Feeling från McCartney III. Vilket jäkla epos till låt!!


    https://youtu.be/vqCz6RH0T60

  31. #31
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    En av mina favoriter med Paul.

    Skönt att påminna sig om att mitt bland allt blaj han släppt genom åren så kan han vara så här bra när han vill.


    https://youtu.be/f78ojRL5zIw

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är smått besatt av Deep Deep Feeling från McCartney III. Vilket jäkla epos till låt!!


    https://youtu.be/vqCz6RH0T60
    III är fan bra.

  32. #32
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ny snippet från kommande dokumentär.

    Is that one called I've got a feeling?

    https://youtu.be/nSrCk1icisI
    Senast redigerat av Kloon den 2021-11-12 klockan 18:41.

  33. #33
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hm.. fyra gubbs träffas i liverpool gör musik ihop. blir typ störst i värden etc, etc.. en av dem tycker plötsligt det är en bra idE att konstant ha med sin flickvän när den ska spela in musik... hm...
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm. Kanske så.

    Jag tycker att ” Kul med första bilden.... Yoko hänger runt.. hehe... konstigt att det blev risig stämning!” är en rätt klassisk kommentar som jag hört i alla år som jag känt till Beatles. Och jag är rätt säker på att den är formad av såväl synen på kvinnor som på icke-vita. (Obs, inte riktat till dig. Utan handlar om bilden av Yoko genom historien).

    Att hon själv var konstnär och musiker glöms liksom bort av farten. Och att det fanns fler konstnärer och musiker kring Beatles under den här tiden som säkert påverkade såväl deras dynamik som musik.

    Därför tycker jag det är intressant att i alla fall försöka omvärdera bilden lite. Inte gå på det gamla vanliga och fundera kring om det man tror om en situation eller person är helt egna tankar. Eller eventuellt formade av något annat.
    Jag hänger inte upp mig på kön, etnicitet o.s.v. - skala bort allt sådant och se det så här:

    Några personer har spelat eller skapat något tillsammans (det behöver inte vara musik) i många år och helt plötsligt bestämmer sig en av dem för att dra in en annan utomstående person i gruppen, mestadels mot de andras vilja, en person som inte har varit med i början, en person som inte spelar själv - personen bara sitter där mitt ibland dem och inte bara någon enstaka gång, utan nästan alltid.

    Sedan spelar det ingen roll om det är ett syskon, förälder, kompis, partner - bara att en utomstående som inte bidrar aktivt, är partisk med en person i gruppen och sitter där som ett spöke påverkar givetvis gruppen och oftast inte positivt.

    Hade man bytt ut Yoko t.ex. mot George Martin och han hade agerat på samma sätt som Yoko, tror jag att t.o.m. det hade påverkat gruppen negativt, även om han var mer opartisk och inte hade en känslomässig relation med en av dem (vi bortser från rykten).

    Det handlar alltså inte om personerna, utan om företeelsen.

    Jag tycker att det begås två fel i diskussionen om Yokos roll & påverkan:
    1) att peka ut Yoko för att hon är kvinna, Japan etc.
    2) men det är också lika fel att försvara henne och att skylla tillbaka på argument 1.

    Oavsett vem personerna i en sådan grupp är, är det oehört omdömeslöst och destruktivt för gruppen, att en gruppmedlem gör så här.

    Så tänker jag

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Samtidigt skämtar ju Paul om hur det kommer se ut för framtiden, "de kommer tro vi slutade spela för att Yoko satt på en förstärkare" och så garvar de.

    Tror hela grejen mest är en skvallermediagrej.

    (såhär tycker jag https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3613929)

  35. #35
    Emax
    Emax är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ser vad Beatlarna själva sagt så tyckte de att Ono var ett problem. Sen kanske orden blivit snällare på ålderns höst. Man kan väl säga att John var problemet då han bröt mot koderna.

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vad de sagt en gång eller två när kameran råkat vara på.

    Sen gick ju J +Y på heroin, vilket kanske var ett reellare problem.

  37. #37
    Emax
    Emax är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad de sagt en gång eller två när kameran råkat vara på.

    Sen gick ju J +Y på heroin, vilket kanske var ett reellare problem.
    Lite mer än så är det. Även andra som jobbat i studion har ju vittnat om hur de var.

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast när ett band kört så hårt så länge är allt skavigt. Det är tydligt. Hade det varit åt helvete på riktigt hade det inte blivit såpass asbra plattor på slutet tror jag.

  39. #39
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är smått besatt av Deep Deep Feeling från McCartney III. Vilket jäkla epos till låt!!


    https://youtu.be/vqCz6RH0T60
    Nästan allt som hänt efter Beatles gillar jag inte. Men det här är bra.

    Jag älskar offbeat shakern. Suverän musik!

  40. #40

  41. #41
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Då är dagen kommen!
    Idag släpps första avsnittet av The Beatles: Get Back på Disney +.

    "You're giving us a lift Bill." Trevligt att Billy Preston rosas i detta klippet.


    https://youtu.be/385eTo76OzA

  42. #42
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Underbart!

  43. #43
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Tack för tips Kloon, detta ska jag kolla på.

  44. #44
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Klar med första delen, satt med ett leende hela tiden och älskade varje sekund.

    Men denna kommer absolut inte vara för alla, är du inte insnöad i The Beatles utan bara en casual lyssnare tror jag att du kommer tycka det är lite tråkigt och utdraget.

  45. #45
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klar med första delen, satt med ett leende hela tiden och älskade varje sekund.

    Men denna kommer absolut inte vara för alla, är du inte insnöad i The Beatles utan bara en casual lyssnare tror jag att du kommer tycka det är lite tråkigt och utdraget.
    Lite sjukt med 4K-överföringen. En del material ser ut som det var filmat igår.
    Jag delar upp den i flera sittningar så blir det inte allt för segt. Hade nog inte orkat se i ett sträck ens om jag var ett mega-fan.

  46. #46
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Klar med avsnitt 2, vilken fantastisk gåva denna dokumentären är. Nästan 5 och en halv timmas material hittills och det är ett avsnitt kvar.

    Jag kan inte låta bli att undra om inte folk var trevligare mot varandra förr i tiden. Jag tror inte det finns en enda karaktär i dokumentären som jag inte tycker om. Vilket härligt leende Billy Preston sitter med hela tiden. Och Mal Evans, vilken hjälte! Deras "allt i allo" vars liv fick ett tragiskt slut blott 7 år senare.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Mal_Evans

  47. #47
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Som innan nämnts bör man nog vara musikbörd eller stor Beatlesfantast. Sambon somnade medan jag satt som fastklistrad

  48. #48
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Första kvarten var ju fantastisk… sen blev det lite segare… :-)

  49. #49
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte låta bli att undra om inte folk var trevligare mot varandra förr i tiden.]
    Jag vill inte vara sån men det kan ju vara kamerans påverkan också
    Men jag hoppas nog att du har rätt.

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill inte vara sån men det kan ju vara kamerans påverkan också
    Men jag hoppas nog att du har rätt.
    Sades av Ringo i Anthology att Billy Prestons närvaro fick dem att skärpa sig, försöka vara professionella och undvika det mesta av gliringar och surmagat...

  51. #51
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Idag den 29:e November är det 20 år sedan George Harrison dog.


    https://youtu.be/yhqmzjTNDnI

  52. #52
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag den 29:e November är det 20 år sedan George Harrison dog.


    https://youtu.be/yhqmzjTNDnI

  53. #53
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran

  54. #54
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Har sett hela och gillade allt förutom att de tagit bort all grain på dessa 16mm filmrullar och uppskalat det till 4K.. Blir lite plastigt att se på och jag tycker tidsandan försvinner.. nu kom jag in i hela programmet så det var absolut inget jag satt och störde mig på hela tiden men det slog mig fram och tillbaka genom alla dryga 7 timmar...

    Nu har de säkert klippt bort en del som kanske satte personer i dålig dager men jag håller med trevlig och mycket inspirerande att se även om det är långt ifrån hur jag själv skapar musik

  55. #55
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Fick just på Let It Be (naked version), som tydligen är en återskapning på hur albumet var tänkt att låta när det spelades in innan Phil Spector.
    För min del så föredrar jag just denna albumversion

    https://open.spotify.com/album/4KYcf...TEOSmzkuUfE2ZA

  56. #56
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Många versioner på Naked är fantastiska. Men om vi tar låten Let It Be, så är versionen på standardalbumet överlägsen när det gäller gitarrsolot. Strax innan 2 min strecket! Jag är ingen gitarrsolo fantast, men jag får gåshud varje gång.


    https://youtu.be/AbNFLI720_U


    https://youtu.be/lcA-qlMP11s

  57. #57
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sett hela och gillade allt förutom att de tagit bort all grain på dessa 16mm filmrullar och uppskalat det till 4K.. Blir lite plastigt att se på och jag tycker tidsandan försvinner.. nu kom jag in i hela programmet så det var absolut inget jag satt och störde mig på hela tiden men det slog mig fram och tillbaka genom alla dryga 7 timmar...

    Nu har de säkert klippt bort en del som kanske satte personer i dålig dager men jag håller med trevlig och mycket inspirerande att se även om det är långt ifrån hur jag själv skapar musik
    Sett hela nu och tyckte tvärtom att kvalitén på bilden var en del av behållningen och att det ger en mer rättvis upplevelse av "tidsandan". Tycker de flesta som var med känns som tagna ur nutid på ett väldigt skönt sätt, utom, faktiskt, George Martin, som kändes som från en äldre stramare tid.

    Synd att inte "Something" fick ta lite mer plats, hade varit kul att se hur George Harrison kom vidare med texten. En av deras skönaste låtar på flera sätt tycker jag. Denna videon hade kunnat avsluta serien:


    https://youtu.be/UelDrZ1aFeY


  58. #58
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Om man känner sig extra nördig har Andrew på Parlogram Auctions tagit fram Get Back muggar (kopior).

    https://parlogram-auctions.creator-s...g?product=1566


  59. #59
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man känner sig extra nördig har Andrew på Parlogram Auctions tagit fram Get Back muggar (kopior).

    https://parlogram-auctions.creator-s...g?product=1566

    Hon jag bor med är så såld på dokumentären så hon strax efter hon sett den beställde en Höfner. Känns ju som den här muggen skulle komplettera basen perfekt. Hm, undrar om det hinner fram till julafton...

  60. #60
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ikväll har en nyproducerad video av George Harrisons My Sweet Lord premiär på YT.



    https://youtu.be/04v-SdKeEpE

Liknande ämnen

  1. Tre 99:or remixar Thomas Jackson - Ute idag!
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-10-15, 13:04
  2. Ny singel ute idag!
    Av Kloon i forum Skivor & artister
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 20:52
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-02-03, 14:50
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-03, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •