Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: LinnDrum

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    LinnDrum

    Såg att det inte fanns en generell tråd om LinnDrum, bara köpes/säljes samt service etc. Här är officiella LinnDrum-tråden!


    https://youtu.be/OltD7omY0ew


    Börjar med detta klipp där det reds ut att det inte finns något som heter LM-2. L:et står för Linn och M:et för Moffett och Alex Moffett hade lämnat företaget när LinnDrumm släpptes. Ser ofta på 99:an och på andra ställen att folk pratar om LM-2 och jag har också tänkt att den heter så

  2. #2
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Bästa kicken!

  3. #3
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Fin tråd! Jag har nog aldrig refererat till den som LM-2 själv eller tänkt på att andra gjort det, men det är ett bra klargörande.

    Det är en otroligt trevlig maskin, men när jag fick min blev jag paff över hur tung den var! Jag har hela syntar som väger en fjärdedel av en LinnDrum

    Ett tips är att renovera nätaggregatet. Om man stör sig på att det vibrerar (vanligt med den konstruktionen) finns det moderna ersättningsaggregat (gjorde inte drifter det här?) och det är lätt att jobba med eftersom de klokt nog har hela transformatorn m.m. på ett separat kort i lådan.

    På det kortet sitter även de laddbara batterierna för minnesbackup. Mina var redigt gamla ("Made in U.S.A" !) och byttes mot nya ReCyko utan större problem- ska se om jag hittar bilder från när jag gjorde det.

    Har även en fråga till forumet- när jag köpte min hade den ett runt hål borrat i plåten som var för "ett MIDIkit som vi plockade ut" enligt säljaren. Nyfiken på vad det kan ha varit?

  4. #4
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Trevligt!

    Kul att han även slänger med "free samples download in the description"

    Känner dock att vi behöver snacka om glasögonen vid 0:22 i videon. Jag känner ett vill-ha-begär, ni då?

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tips är att renovera nätaggregatet. Om man stör sig på att det vibrerar (vanligt med den konstruktionen) finns det moderna ersättningsaggregat (gjorde inte drifter det här?) och det är lätt att jobba med eftersom de klokt nog har hela transformatorn m.m. på ett separat kort i lådan.
    Det riktigt farliga med originalkonstruktionen är att 230V leds in på moderkortet och går ca 1mm från +15 railsen. Så med lite otur och fuktigt väder kan du ju få en brygga och steka allt.

    Andrej på Synthronics har tillverkat en grym ersättnings-PSU som även löser detta + att PSU hålls borta från moderkortet helt och hållet.
    https://synthronics.de/linndrum-psu-replacement/

    Jag har installerat denna i min och den fungerar kanon. Rekommenderas.

    Vad gäller midi installerade jag Forat i min och det funkar kanon. Har inte haft några som helst problem med den. 100% top notch.

  6. #6
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa kicken!
    Mitt personliga kvalitetsmått på alla bastrummor (akustiska, analoga, digitala) är hur likt en LinnDrum de låter. Ju närmare desto bättre

  7. #7
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Nu är det ju inte en riktig LinnDrum, men jag tycker ändå denna playlisten av harlemnightsmusic kan platsa i den här tråden
    https://www.youtube.com/watch?v=MXWL...C26593F457010F
    Lite föråldrade videos, men det är väl knappast något som vi i en tråd som denna borde ha några invändningar mot
    Om någon annan kan återskapa alla på en riktig LinnDrum så varsågoda, annars håll till godo

  8. #8
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Linndrum är min favorit bland alla trummaskiner. Estetiskt mycket vacker. En vacker dag tar jag lån och köper en

  9. #9
    AntonEriiksson
    AntonEriiksson är inte uppkopplad
    AntonEriikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag äger en, med JL Cooper midi kit.
    Kommer nog aldrig sälja, inte på bra länge iaf.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Andrej på Synthronics har tillverkat en grym ersättnings-PSU som även löser detta + att PSU hålls borta från moderkortet helt och hållet.
    https://synthronics.de/linndrum-psu-replacement/


    Jag har installerat denna i min och den fungerar kanon. Rekommenderas.
    Måste införskaffas!
    Andrej gör bra grejer, köpt nytillverkade CPU kort till Polysix samt Poly-61 från honom.

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Har nog Linndrum bd i nästan alla låtar jag gjort som har elektronisk bastrumma
    Resten är Depeche 2600 BD!

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha, vilken lovestorm! Kommer ihåg när alla ville ha 909 och ratade Linndrum. Var kanske bara lite mer än 10 år sen...

  12. #12
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har min goding kvar. Ny toroid transformer (=knäpptyst) + nytt psu kort från Dtronics installerat i min.

    https://www.synthcity.nl/us/linndrum...wersupply.html

    Även JlCooper Midi finns.

    Priserna har ju skjutit i höjden även på dessa numera. Runt 30 tkr.

  13. #13
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag har en också, dock i orginalutförande. Ja, priserna har blivit knasiga på sista tiden. Turnlab hade en förra veckan för ca 35000kr, nu är den borta. Betalar folk dessa priser?

  14. #14
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, vilken lovestorm! Kommer ihåg när alla ville ha 909 och ratade Linndrum. Var kanske bara lite mer än 10 år sen...
    Jag köpte min i (nästan förutom det lilla hålet) fantastiskt skick från en studio i södra Sverige för 15 år sedan, för en blygsam peng. De var "glada att bli av med den" och "hade samplat av det de behövde".

    Så jo, tiderna ändras. Dock går den faktiskt att sampla av, så om man inte specifikt vill brottas med maskinen i sig och ha ett styck musikhistoria i studion, så behöver man inte för att få soundet.

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns ju otaliga samplingsbibliotek från 80talet och framåt då det är rätt lätt att sampla trumhits. Men tycker ju personligen att summan är större än delarna. Maskinen inbjuder till lirande... lite knepig här och där.. svårsyncad.. men kul köra oldschool och synka den via inspelad syncström över mixerbordet. Nä, man behöver hårdvaran

  16. #16
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Kikade på alternativen till PSU nu. Synthronics lösning är onekligen mer genomgripande eftersom de faktiskt även adresserar feldesignen från grunden (amerikansk kvalitet någon?) men den verkar också sjukt mycket krångligare att installera.

    @Lackan, hur meckigt var det?

  17. #17

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Lackan, hur meckigt var det?
    Inte speciellt faktiskt, följde man manualen var det som att bygga Lego. Det som gjorde ondast var ju att man tar bort hela PSU'n och alla komponenter från moderkortet, så den ser ju inte alls lika snygg ut som ett original efteråt.

    Men med tanke på felkonstruktionen så sover jag bättre med den här installerad. Trots det stora ingreppet.

    Linndrum och Prophet 5 är ju de två maskiner som erkänt har sämst PSU-lösningar och där man bör byta ut mot moderna alternativ imo. Inte ens en Pro~One med transformator på kretskortet kommer i närheten.

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, vilken lovestorm! Kommer ihåg när alla ville ha 909 och ratade Linndrum. Var kanske bara lite mer än 10 år sen...
    Nä jag har alltid föredragit Rolands trummisar.. de spöar skiten ur LinnDrum vilken dag i veckan som helst

  20. #20
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Linndrum och Prophet 5 är ju de två maskiner som erkänt har sämst PSU-lösningar och där man bör byta ut mot moderna alternativ imo. Inte ens en Pro~One med transformator på kretskortet kommer i närheten.
    Haha...vänta nu. Du har inte lagat Polymoog eller Memorymoog hör jag?
    Senast redigerat av kroffe den 2021-10-15 klockan 11:45.

  21. #21
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Kostade inte LinnDrum 30000 för tio år sen också?

    Kollade på DMX och DX kring 2010ish minns jag, för de var lite mer sansade priser.

  22. #22
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kostade inte den här 30000 för tio år sen också?
    En kompis köpte sin för 8000kr för tio år sen.

  23. #23
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kompis köpte sin för 8000kr för tio år sen.
    Huh! Trodde jag inte. Den har alltid känts dyr, men dyrt är ju relativt.

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kompis köpte sin för 8000kr för tio år sen.
    Köpte min för runt 9 tkr på ebay från USA för ca 10 år sedan.
    Men då kostade ju även en 808,909 runt 11 tkr. :-)

  25. #25
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha...vänta nu. Du har inte lagad Polymoog eller Memorymoog hör jag?
    Haha, nä det har jag lyckats hålla mig borta ifrån...

  26. #26
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte min för runt 9 tkr på ebay från USA för ca 10 år sedan.
    Men då kostade ju även en 808,909 runt 11 tkr. :-)
    Ahh så 808 och 909 hade alltså gått ned i pris. Kommer ihåg senare delen av 90talet, kanske 98-99 så kostade en tr-909 12000 på JAM som inte blev såld vad jag kunde se.. Men antar att till sist så köpte någon den.... Hur somhelst 8000-9000 för en linndrum för 10 år sedan är ett kap! likaså med 808/909. De är så dyra idag... och klonerna har ju knappast påverkat priset till det nedre hållet... kanske till och med fått upp priset? alla dessa trummaskiner är i vilket fall härliga

  27. #27
    Nicolai
    Nicolai är inte uppkopplad
    Nicolais avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jeg jobbede i 20 år for Roland. Jeg værdsætter de fleste af deres produkter meget højt, og er lykkelig for at eje alle Jupiter, Juno, Jx og MKS modeller (undtagen MKS-7!!)

    Men min LinnDrum (mint condition) er noget af det mest værdifulde for mig og jeg sætter den langt, langt højere end 808 og 909. Men det er også noget nostalgi over det. Den har haft betydning for familie medlemmer, som lavede hits i Danmark i 80’erne, deltog i Melodi Grand Prix (Festivallen) flere gange, bl.a med LinnDrum.

    Bedste hilsener
    Nicolai

  28. #28
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nicolai Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jeg jobbede i 20 år for Roland. Jeg værdsætter de fleste af deres produkter meget højt, og er lykkelig for at eje alle Jupiter, Juno, Jx og MKS modeller (undtagen MKS-7!!)

    Men min LinnDrum (mint condition) er noget af det mest værdifulde for mig og jeg sætter den langt, langt højere end 808 og 909. Men det er også noget nostalgi over det. Den har haft betydning for familie medlemmer, som lavede hits i Danmark i 80’erne, deltog i Melodi Grand Prix (Festivallen) flere gange, bl.a med LinnDrum.

    Bedste hilsener
    Nicolai
    Nicolai, du måste skriva (användes till kända hitlåtar och på melodi grand prix) om du skulle sälja den i framtiden. Då får du ännu mer pengar för den Min resa med Roland började med en ny SH-101, och senaste köpet är D-05. Tyvärr har alla mina analoga polysyntar från Roland, inkl. en Jupiter 6 bytts in. Men några analoga mks-moduler finns kvar tack och lov!

  29. #29
    Nicolai
    Nicolai är inte uppkopplad
    Nicolais avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    He he, den er nu ikke til salg

    Men her er min tante og onkel fra Dansk Melodi Grand Prix 1983 på LinnDrum og et par PolySix’ere
    https://youtu.be/8PepkwQLNFg

    Desværre blev den kun nr 3 i Danmark og kunne derfor ikke slå Carola

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Nicolai Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    He he, den er nu ikke til salg

    Men her er min tante og onkel fra Dansk Melodi Grand Prix 1983 på LinnDrum og et par PolySix’ere
    https://youtu.be/8PepkwQLNFg

    Desværre blev den kun nr 3 i Danmark og kunne derfor ikke slå Carola
    Tack! det var 80-tal!

  31. #31
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Nicolai Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    He he, den er nu ikke til salg

    Men her er min tante og onkel fra Dansk Melodi Grand Prix 1983 på LinnDrum og et par PolySix’ere
    https://youtu.be/8PepkwQLNFg

    Desværre blev den kun nr 3 i Danmark og kunne derfor ikke slå Carola

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •