Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bästa inbyggda distet?

  1. #1
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Bästa inbyggda distet?

    Den senaste tiden har jag roat mig med digitala distortionsexperiment i Waldorf Iridium. Man kan dista i flera steg och det är lite som att trilla ner i ett djupt, mörkt och smutsigt kaninhål. Du har till att börja med en modulerbar s.k. "digital former" med olika drive och bit crusher som du kan välja att köra före, efter eller parallellt med filtret. Filtermodellerna har i sin tur två distade lägen (saturated och dirty). Om det inte är skitigt nog så har du ett flexibelt och modulerbart dist i effektdelen du kan toppa med, samt drive, noise och annat kul i wavetable-oscillatorn som du kan grunda med. Man måste såklart finlira en hel jävla del innan det låter bra, men det är liksom halva glädjen med det.

    Moog Sub 37 har ett analogt dist som jag nog aldrig kommer tröttna på. Det steker och mättar (säger man så? tänker på engelskans "saturate") basljuden man rattar fram på ett väldigt tillfredsställande sätt. Låter bara helt rätt i mina öron.

    Vad har ni för inställning till inbyggda dist i syntar? Har ni någon favorit? Eller kanske exempel på dist ni aldrig använder p.g.a. att de låter dassiga?

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ensoniq hade ju dist som gick till 11!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ensoniq SQ-1 Distortion Level.JPG 
Visningar:	0 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	103493

  3. #3
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Sub 37 som du säger är riktigt mumsig. En annan favorit är den mycket billigare korg monologue. Den värmer på fint och ger en liten extra udd som man kan använda för att driva på bara lite. I max är den sådär, men bara en liten knyck gör underverk i mixen utan att förstöra definitionen i botten. Sen så är ju minimoogens mixer en klassiker som driver på fint, ingen direkt mega-overdrive per default men man kan loopa in ljudet genom external in för att göra det mycket mosigare. Ett klassiskt partytrick

    Sen har jag ju läst om och hört samma trick med ARP 2600, har aldrig ägt eller testat en själv, men det går helt klart att göra fina monsterkickar på det sättet, x1000 på preamp gain in och boom!


    https://youtu.be/3EMmO4jtpt0

  4. #4
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ensoniq hade ju dist som gick till 11!
    Ja, känner igen det från SQR+n.

    Billiga CS1x har bra, fet dist etc i effektdelen, passande till t.ex. Prodigy-liknande patchar.

  5. #5
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    På 90-talet hade jag kul med den inbyggda disten i Yamaha MU80 som är en simpel General Midi modul avsedd för karaoke m.m. Jag distade den interna sågtanden under den ökända kategorin "Kan den låta som TB-303?" (svar nej) och plågade den stackars mikrofoningången med bl.a. samplad kabel-TV:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	General M. Bassline.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	103579

    https://youtu.be/j0CD5AlJwZE
    Senast redigerat av RX11 den 2021-10-16 klockan 12:00.

  6. #6
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På 90-talet hade jag kul med den inbyggda disten i Yamaha MU80 som är en simpel General Midi modul avsedd för karaoke m.m. Jag distade den interna sågtanden under den ökända kategorin "Kan den låta som TB-303?" (svar nej) och plågade den stackars mikrofoningången med bl.a. samplad kabel-TV:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	General M. Bassline.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	103579

    https://youtu.be/j0CD5AlJwZE
    Grym!! Mkt fint dist-acid ljud och bra stök!

  7. #7
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    He-he, tack. Spelades in på DAT-kassett i en källarlokal på Kristallvägen i Solberga.

  8. #8
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har blivit mer och mer sugen på Novation Peak/Summit och Prophet 12 på sistone, delvis på grund av de verkar ha dist som en genomtänkt del av arkitekturen. Vackra, rena vågformstabeller som man smutsar ner, tufsar till och värmer upp med dist och analoga filter. Nån som rattat mycket med det?

    Äger ju en Pro 3 men måste erkänna att dess dist inte faller mig i smaken. Det kan låta riktigt skitigt och elakt när man vrider upp det ordentligt, men när man bara distar lätt ger det inte så skön karaktär. (Kan också vara handhavandefel.)

    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Kan den låta som TB-303?" (svar nej)
    För otränade öron är det väl ändå tillräckligt likt? Lekfull musik, man får känslan av lätt psykotisk glädjeyra.

  9. #9
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Drumbrute Impact har en härlig dist.
    Digitakt och Digitones drive är fina.

  10. #10
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Lyra 8 har grym dist som man kan köra annat igenom me

  11. #11
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har blivit mer och mer sugen på Novation Peak/Summit och Prophet 12 på sistone, delvis på grund av de verkar ha dist som en genomtänkt del av arkitekturen. Vackra, rena vågformstabeller som man smutsar ner, tufsar till och värmer upp med dist och analoga filter. Nån som rattat mycket med det?

    Äger ju en Pro 3 men måste erkänna att dess dist inte faller mig i smaken. Det kan låta riktigt skitigt och elakt när man vrider upp det ordentligt, men när man bara distar lätt ger det inte så skön karaktär. (Kan också vara handhavandefel.)



    För otränade öron är det väl ändå tillräckligt likt? Lekfull musik, man får känslan av lätt psykotisk glädjeyra.
    Peaken har riktigt grym dist. Flera stycken till och med. Gillade det mycket med den. Tycker om disten i analog rytm. Mycket bra om man vill få lite mer tryck i grejer. Gillar också minibrutens dist. Tricket är att bara dra på lite, lite.

    Just det, har skrivit om det tidigare: https://www.99musik.se/showthread.php?342877-Novation-Peak-8-Voice-Poly&p=3452296&viewfull=1#post3452296

    Spelade till och med in lite ljudexempel med distvariationer.

  12. #12
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyra 8 har grym dist som man kan köra annat igenom me
    Ja, jag skulle vilja ha en Soma dist i stereo, de har väldigt skön dist i alla deras instrument.

  13. #13
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Alla Nord Stage-modeller har Amp simulator i effektdelen, som jag nyttjar till gitarrsound, orgel och pianon Och det finns även wahwah att komplettera med i effektkedjan! Ensoniq EPS16+/ASR-10 har bra dist/amp som sagt, och som jag nyttjat flitigt förr.

  14. #14
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    Elektron Rytm, disten som får den att "sjunga/gnissla"

  15. #15
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Använder rätt ofta den inbyggda disten i Prophet-6. Den låter bättre än någon av mina distpedaler (i alla fall på just den maskinen).

  16. #16
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Virus TI och JP-8080. Inbyggda disten på TB-03 var också trevlig, åt samma håll som JP-8080. Baserad på Rolands Boss pedaler. Virusen hade flest olika emulationer av kända pedaler dock.

    Roland V-Synth XT deluxe distmodeller med Rolands COSM-teknologi. Roland Jupiter-Xm dist lät nice också vid demning. Likaså Waldorf Quantum.

  17. #17
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Grävde för skoj skull fram ett gammalt demoklipp som jag gjorde med Ensoniq SQ1:s "distgitarr" 00:06-00:26 (Boss GX-700 = 00:26-00:38); https://vocaroo.com/1lWeCbcduEaq

  18. #18
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har blivit mer och mer sugen på Novation Peak/Summit och Prophet 12 på sistone, delvis på grund av de verkar ha dist som en genomtänkt del av arkitekturen. Vackra, rena vågformstabeller som man smutsar ner, tufsar till och värmer upp med dist och analoga filter. Nån som rattat mycket med det?
    Jepp.

    Och det är ett av skälen till att jag nog aldrig kommer att göra mig av med Peaken. Kombinationen av vågformer (gärna egna) med overdrive/dist på flera ställen och det analoga filtret är oslagbart.

Liknande ämnen

  1. Mixerns inbyggda FX är i stereo?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-03-17, 19:54
  2. Mixerns inbyggda FX är i stereo?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-03-17, 19:54
  3. iMac's inbyggda ljudkort
    Av SyZ-X i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 19:13
  4. två STA-DSP24, p4p800... mucho problemo, hjälp!
    Av kmax i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 08:19
  5. MACarnas inbyggda ljudkort
    Av aspucko i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-08-11, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •