Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Förekomst av rackdelayburkar idag??

  1. #1
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran

    Förekomst av rackdelayburkar idag??

    hej hopp,
    efter att cruisat nätet lite och skumläst här och där så verkar det som att det numera är få tillverkare, om någon?, som fortfarande tillverkar hårdvaru-delay i rack-format. jag trodde tc electronic d-two var kvar men verkar som de lagt ner produktionen av den också?

    saken är nämligen den att jag funderar i framtiden på att skaffa ett kompletterande stereo-delay i just rackformat till min d-två:a, den känner sig sååå ensam och letar redan nu efter lite alterantiv men verkar ju inte finnas några?

    är man mao bara hänvisad till äldre beggade reverb?

    i så fall, vad kan ni kära 99:or rekommendera där? alltså digitalt hårdvaru stereo-delay i rackformat är det som gäller där man kan ratta in låååååååånga delay-tider :-P med ett beggat-pris på max ca 3 lök.

    btw kolla tex hos tysken och enda jag hitta där i hårdvaruväg var en jädra massa pedaler som jag inte är intresserad av.
    Senast redigerat av cyberpunx den 2021-10-06 klockan 22:12.

  2. #2
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    tc m350 finns väl fortfarande eller de billigare m100 burkarna ( halvrack ).

  3. #3
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    det är bara gitarister som behöver rena delay idag men dom kör med multi fx också, alla andra kör mjukvara

  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Kommer det till beggat kan jag rekommendera Kurzweil Rumour, tyckte mycket om den när jag hade den.

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe, men om man sätter en pedal i ett rack då?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	img_0510.png 
Visningar:	24 
Storlek:	612,0 KB 
Id:	103457

  6. #6
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    BURG:
    jo det finns de, men vad jag var ute efter om det inte framgick var rena delay-burkar, ej multi.

    stryph:
    det är ju främst en reverb-maskin + lite extra. jag är som sagt ute efter rena delay-maskiner. men ironiskt nog så är jag också intresserad av en kurzweil rumour, så hojta till om du ser ngt bra ex. de är verkligen inte lätt att finna idag.




    - - - Uppdaterad - - -

    men om vi bara ser till beggat då dvs gamla häckar vad kan ni rekommendera där då?

  7. #7
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ah sorry my bad! Läste reverb på några ställen och glömde att det var reverb med gosigt delay i Men den har några algoritmer med delay också vill jag minnas... Sen kanske jag blandar ihop den lite med Mangler som jag hade samtidigt. Den har iaf enligt Sound on Sound lite mer delayalgoritmer.

  8. #8
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    BURG:
    jo det finns de, men vad jag var ute efter om det inte framgick var rena delay-burkar, ej multi.
    aha ok, OP hade både stereo-delay och stereo-reverb så det var lite oklart att du var ute efter bara delayet

    Funderade lite också nu när jag fattar frågan bättre, har det inte alltid varit svårt med just rena enbart stereo rack-delay.?. eg antingen så var det rena reverbrack alt delaymultifx / modulations fx som man fick nöja sig med eller premium som kostar multum även beggat?

    SDD-3000 hade ju varit ett skitfint tips om det inte va så fånigt hypeat, inte värt att hosta upp 15k för beggat. Eller TCs gamla monster 2290 som också är dyrt begagnat. Roland hade ju ett SDE-1000 men det lät rätt så kasst och hade inte så kul features om jag inte minns fel.

    Många multis har ju sjukt grymma delayalgoritmer, personligen så har jag alltid gillat lexicons PCM serie, samt även ensoniq's magiska dp/2 och dp/4. Men ja, rena delay är de ju inte.

  9. #9
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    sprang på denna nyss, en kul tidslinje med vintage FX, kanske kan vara till inspiration/hjälp

    https://www.vintagedigital.com.au/effects-timeline/

  10. #10
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Här finns det ett gäng.. https://www.vintagedigital.com.au/digital-delay/

    Edit: Var lite för långsam

  11. #11
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aha ok, OP hade både stereo-delay och stereo-reverb så det var lite oklart att du var ute efter bara delayet

    Funderade lite också nu när jag fattar frågan bättre, har det inte alltid varit svårt med just rena enbart stereo rack-delay.?. eg antingen så var det rena reverbrack alt delaymultifx / modulations fx som man fick nöja sig med eller premium som kostar multum även beggat?

    SDD-3000 hade ju varit ett skitfint tips om det inte va så fånigt hypeat, inte värt att hosta upp 15k för beggat. Eller TCs gamla monster 2290 som också är dyrt begagnat. Roland hade ju ett SDE-1000 men det lät rätt så kasst och hade inte så kul features om jag inte minns fel.

    Många multis har ju sjukt grymma delayalgoritmer, personligen så har jag alltid gillat lexicons PCM serie, samt även ensoniq's magiska dp/2 och dp/4. Men ja, rena delay är de ju inte.
    jag hade skivit fel där när jag även skrev reverb, ändra det num sorry ja det här är mer att höra sig för om hur landet ligger idag. det verkar inte finnas vad jag fattar en kotta kvar som tillverkar några nya. så enda är väl gamla häckar på beggatmarknader och jag är inte så pigg på att köpa alltför gamla grejer då de ofta behöver en del underhåll, reservdelar finnns inte osv. samt som du säger den del av dem är ju även hiskeligt dyra. jag har ju redan en del fx-börkar och skall väl bli fler sådana så en lösning är ju att kombinera ihop alla delay-algoritmer odyl som de har. vara bara en tanke att ha en fin kompletterande burk till min d2 men men, går det inte så går det inte. kan jag juha de pengarna till en annan burk istället som sagt. men vi får se hur den här tråden utvecklar sig.

    kan jag hitta ett något äldre reverb som ändå inte är alltför gammalt och i fint skick så kanske det går om även prislappen är vettig, vi får se. tack för din hjälp så här långt

  12. #12
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah sorry my bad! Läste reverb på några ställen och glömde att det var reverb med gosigt delay i Men den har några algoritmer med delay också vill jag minnas... Sen kanske jag blandar ihop den lite med Mangler som jag hade samtidigt. Den har iaf enligt Sound on Sound lite mer delayalgoritmer.

    ja jag skrev fel när jag skrev om reberb, de två effekterna ligger ju så lika i konstruktion etc, men har ändrat det nu, sorry. jag är extremt fascinerad och bedårad av kurzweilsoundet, jag har faktiskt en mangler, men vill komplettera den med en rumour. bara det att de är så satan svåra att hitta numera.

    du vet btw inte vad man får ge för ett bra ex av en rumour idag??
    Senast redigerat av cyberpunx den 2021-10-06 klockan 22:34.

  13. #13
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Nej har tyvärr ingen aning. Sålde min för flera år sen, säkert alldeles för billigt 😕

  14. #14
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Line 6 Echo Pro har en tjugo år på nacken men kan nog ses som ett sentida rackdelay.

    https://www.soundonsound.com/reviews/line-6-echo-pro

  15. #15
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klar favorit hos mig är den från tronen svårnerputtade TC2290

    https://www.tcelectronic.com/product...odelCode=HE175

    Kanske lite över din budget på begg.marknaden - men tycker inte man ska stirra sig blind på inköpspris. Med detta kommer du vara nöjd hela din aktiva karriär vågar jag säga
    Fast TC2290 är inget stereo delay, har bara mono input, men annars det bästa delayet.

  16. #16
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klar favorit hos mig är den från tronen svårnerputtade TC2290

    https://www.tcelectronic.com/product...odelCode=HE175

    Kanske lite över din budget på begg.marknaden - men tycker inte man ska stirra sig blind på inköpspris. Med detta kommer du vara nöjd hela din aktiva karriär vågar jag säga
    tack för tipset och tyvärr är nog tc2290 mer än lite över min budget minst sagt för ett delay. dessutom skall det som jag skrev ovan vara komplement till min tc d2:a och jag har iaf alltid sett 2290 som en slags storebror och mer avancerad enhet av/till d2:an, vilket jag antar inte är helt fel det är ju samma märke när allt kommer omkring, eller? förutom ett mer humant pris så är jag även ute något som mer som sagt utgör ett komplement och inte bara mer avancerad variant av samma sak. och då kanske man bör kolla efter något annat märke?

    men i sak har du ju helt rätt, det är ju bland de grymmaste delay-enheter som man kan uppbringa. men då får man ha andra inkomster och ekonomi än jag har. min dyraste effektenhet jag har och kommer nog inte in ngn heller med dyrare prislapp är min eclipse som jag köpte i början av året för 10k. så tyvärr får jag varken jag vill eller inte stirra en hel del på inköpspriset.

    så hade jag haft de pengarna så hade jag haft fler möjligtheter till om inte en tc ngt motsvarande men tyvärr det går inte, men än en gång tack ändå

  17. #17
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast TC2290 är inget stereo delay, har bara mono input, men annars det bästa delayet.
    Såklart, mono in och stereo out var ju lite av en standard back in the day. Men en kan ju få massa roliga studs på monokällor, vilket jag antar är iden här med syntljuden som oftast kommer från monofåner iaf. Grymt väljljudande, och sjukt snyggt med alla siffror o blink i racket. Fan nu fick jag GAS igen

  18. #18
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Line 6 Echo Pro har en tjugo år på nacken men kan nog ses som ett sentida rackdelay.

    https://www.soundonsound.com/reviews/line-6-echo-pro
    okajsan, den hade jag missat, skall läsa sos-artikeln. men den kan kanske vara något, grön å fin också, har inget grön effektenhet förut HA! HA! tackar så mycket

  19. #19
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Om monodelay är intressant så är jag sjukt nöjd med mitt BOSS DE-200, lofi och med trevlig modulation för kul snurr på svaren. Har ingen aning vad de kostar beggat dock, men kan inte tänka mig de kostar mer än 2-3000.. iaf sålänge inte nån har hypeat den av nån anledning.

  20. #20
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om monodelay är intressant så är jag sjukt nöjd med mitt BOSS DE-200, lofi och med trevlig modulation för kul snurr på svaren. Har ingen aning vad de kostar beggat dock, men kan inte tänka mig de kostar mer än 2-3000.. iaf sålänge inte nån har hypeat den av nån anledning.
    ja som jag skrev tidigare så sonderar jag mest terrängen vad som finns i rackformat och utanför mjukis-landet. helst skall det ju vara i stereo men om det är tillräckligt attraktivt i övrigt så varför inte?

    kanske slutar med att jag använder alla de delay som jag har i alla fx-börkar man har vilket blir en hel del av olika slag, som jag nämnde ovan. det är ju också en lösning. vi får helt enkelt se vad som dyker up.

    är ju som jag också nämnde ovan på jakt efter en kurzwil rumour börk och då får man ju än mer delay så ja får se, även om det vore jädra najs med ett fint komplement till min d2:a so ren delay-börk

    får du btw syn på en rumour ngn gång så hojta till för är tyvärr jädrigt ovanliga numera

    men tackar så mycket för tipset jag skall ha det i åtanke och kolla upp det
    Senast redigerat av cyberpunx den 2021-10-07 klockan 14:50.

  21. #21
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Yamaha D5000. Säkert ganska svårhittad men det lär inte vara helt omöjligt.

    https://www.vintagedigital.com.au/ya...digital-delay/

  22. #22
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha D5000. Säkert ganska svårhittad men det lär inte vara helt omöjligt.

    https://www.vintagedigital.com.au/ya...digital-delay/
    tja det är väl som med ovan nämnda rumour, svårhittade börkar, synthar osv verkar helt oväntat och ofriviligt blivit något av min grej

    tackar så mycket för tipset och keep em comin

  23. #23
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Av mina digital delay i rack så är de två jag håller hårdast fast i en Symetrix 606 och en Korg DL-8000r. (jag kör dock ofta delay med multi-effekt burkar eller pedaler också).

  24. #24
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Om det är långa delaytider som är det viktiga så kolla in DOD Dimension 12 med sina 12 sekunder + looper och sampler på köpet. Har förekommit i annonser på 99:an.

    http://www.loopers-delight.com/tools...ion12/D12.html



    https://youtu.be/xvrpDxp7GEg
    Senast redigerat av Volt den 2021-10-07 klockan 19:24.

  25. #25
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mono.. dyra som fan när de dyker upp... men skulle nog säga absolut snyggast för den lille analog-talibanen...

    Bifogad fil 103474

    Detta ex snodd från Reverb - 20k :o


    Vi vet ju alla att allt med träsidor låter bra
    seriöst? varför postar du det här? det är totalt tvärt emot vad jag efterfrågar. läste du inte mitt tidigare svar till dig ovan? du kan posta vad du vill här, men det hjälper ju inte mig som starta den här tråden ett skit. digitalt stereo delay i rack för max ca 3kkr (gäller även beggat-pris) ok? du är inte ett dugg varken rolig eller provokativ när du håller på så här utan endast löjlig rent ut sagt. analog-taliban passar för övrigt inte in ett dugg på mig, då skulle jag nog knappast skapat den här tråden.

    så vänligen nu posta något relevant om du måste, annars låt bli.

  26. #26
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    mush och volt:

    tackar så mycket för era bidrag, skall kolla upp dem tillsammans med dra andra redan inkomna när jag får tid och ork, kudos boys

  27. #27
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tja det är väl som med ovan nämnda rumour, svårhittade börkar, synthar osv verkar helt oväntat och ofriviligt blivit något av min grej

    tackar så mycket för tipset och keep em comin
    Är säker på att jag sett den på Blocket, men det var EN gång
    När du säger låååång delaytider - vad menar du då? Jag tänker att utbudet är fett om det handlar om 1,5 sekund men vara extremt tight om det är 5+ sekunder.

    F.ö låg det en Rumor på blocket i månader för ett tag sedan, till under 2 papp.
    Salt i såren

  28. #28
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är säker på att jag sett den på Blocket, men det var EN gång
    När du säger låååång delaytider - vad menar du då? Jag tänker att utbudet är fett om det handlar om 1,5 sekund men vara extremt tight om det är 5+ sekunder.

    F.ö låg det en Rumor på blocket i månader för ett tag sedan, till under 2 papp.
    Salt i såren
    gällande rumourn så ja jag såg en annonrs för en sådan för om jag minns rätt ca 2500kr, minns inte var det var men iaf. sedan vet man ju inte hur seriöst det är, kanske rent av en scam, eller för den delen vilket skick den är i. har nada lust att börja renovera och laga fanskapet det första man får göra he! he! tja tröst till din blocket-historia är väl att det är en av de ställen som är högst osäkert att handla numera (finns inte många säkra ställen kvar öht tyvärr, antalet bluff-försäljningar odyl har ökat lavinartat på senare år). men om den var i ok skick från en seriöst säljare så tja inget som jag inte redan vet ngt om, man är van att jaga synthar och fx-enheter och sådant men ärligt talet ju längre men håller på med det och efter årens lopp så börjar det bli jädrigt trist HA! HA!

    njae ta inte för hårt på det där med lååååånga delay-tider, själva delaytiden bör väl vara tycker jag såpass generös så man kan skapa ett trevligt rytmiskt pattern utan att behöga tänka på att göra det för kort med för snåla notvärden bara för delay-tiden inte räcker till. sedan den faktiskta utklingningstiden, det får man ju av att man loopar eller än vanligare kör sitt pattern gm feedback, men den möjligheten bör å andra sidan vara lååååååååång, för de tär för jeffla sexigt :-P

    blev han ngt klokare av det? 1,5-2 sekunder för delaypattern är oftast helt ok, gärna lite längre men som du säger då blir det svårare att hitta ngn trevlig maskin.

    tack för din input å btw göbbe, glöm inte salt-karet på vägen hörrö

  29. #29
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Roland SDE-330 och Sony DPS-D7 ligger på strax under 3 sek.
    Yamaha D5000 klarar 5 sek.
    Senast redigerat av Volt den 2021-10-07 klockan 20:20.

  30. #30
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland SDE-300 och Sony DPS-D7 ligger på strax under 3 sek.
    Yamaha D5000 klarar 5 sek.
    merci monsiour

  31. #31
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Längst delaytider verkar främst finnas i de som kombinerar delay/looper/sampler.

    DOD Dimension 12: 12 sek.
    Lexicon JamMan: 8 sek men som med en minnesexpansion fixar 32 sek.
    Oberheim Echoplex Digital Pro/Gibson Digital Pro Plus: 12,5 sek expanderbart till 198 sek!!

  32. #32
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Minns tiden när ens största irritationsmoment var att delay skrivs i ms och inte i takter. Hade t.o.m. dymoskrivit "delay ms=60000/BPM" på Atari 1040-skärmen

  33. #33
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Längst delaytider verkar främst finnas i de som kombinerar delay/looper/sampler.

    DOD Dimension 12: 12 sek.
    Lexicon JamMan: 8 sek men som med en minnesexpansion fixar 32 sek.
    Oberheim Echoplex Digital Pro/Gibson Digital Pro Plus: 12,5 sek expanderbart till 198 sek!!
    tackar för infon men som jag skrev förut här i råden jag klarar mig nog med 1,5 sec, max 3 sec eller något sådant. man kör ju det pattern som delay-linjerna skapar genom feedback så att själva utklingningstiden (vet inte vad det kallas i ett delay men motsvaras ungefärligen av decay hos ett reverb) det skall som sagt däremot vara lååååååååångt, så det ekar å studsar i all evighet. kanske det kallas för delay-längd??? låter tillräckligt fult för att vara korrekt HA HA!

    hmmm 198 sek ja då behöver man väl knappas ngn loop-funktion eller feedback he! he! :-P
    Senast redigerat av cyberpunx den 2021-10-09 klockan 17:29.

  34. #34
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns tiden när ens största irritationsmoment var att delay skrivs i ms och inte i takter. Hade t.o.m. dymoskrivit "delay ms=60000/BPM" på Atari 1040-skärmen
    finns idag vissa burkar, som exempelvis min älskade eclipse där de för tex en delaytid anger det som värden hos två parametrar, en som anger det i ms och en följande som anger det för motsvarande parameter men i notvärden. de tu är dessutom länkade (dvs ändrar man i den ena så andras det även i den andra) om man ställer in dem att vara så, och den som är sist editerad är det värde som gäller. kan vara ganska praktiskt

    men det är väl fortfarande vanligt att man får räkna ut det manuellt.

  35. #35
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tackar för infon men som jag skrev förut här i råden jag klarar mig nog med 1,5 sec, max 3 sec eller något sådant. man kör ju det pattern som delay-linjerna skapar genom feedback så att själva utklingningstiden (vet inte vad det kallas i ett delay men motsvaras ungefärligen av decay hos ett reverb) det skall som sagt däremot vara lååååååååångt, så det ekar å studsar i all evighet. kanske det kallas för delay-längd??? låter tillräckligt fult för att vara korrekt HA HA!

    hmmm 198 sek ja då behöver man väl knappas ngn loop-funktion eller feedback he! he! :-P
    Ja förlåt jag fladdade iväg lite där efter en intensiv effekt/affekt-period

  36. #36
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja förlåt jag fladdade iväg lite där efter en intensiv effekt/affekt-period
    ingen fara alls, hellre för mkt info än för lite, och passioner är vad riktigt musik skall handla om, så jag hör dig sedan kanske det kan vara gött med typ 12 secunders delay-tid så man kan ha ett riktigt långt pattern med långa notvärden, långa pausar osv. det blir ju ofta omöjligt om du har väldigt kort delaytid, och det är ju trist om man bara kan ha väldigt korta rytmiska patterns för inte tiden räcker till, lite längre tilltaget ger ju mer frihet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •