Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Någon som mixat musik i Dolby Atmos?

  1. #1

    Veteran

    Någon som mixat musik i Dolby Atmos?

    Fortsätter min research runt ljudformat.
    Så är det någon här som har släppt och mixat någon låt i Dolby Atmos?

  2. #2
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Finns det dolby atmos på streaming?

  3. #3
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    rwq: Apple Music har det (och säkert nån mer?)

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Apple och Tidal har Atmos idag.

    Problemet är att lyssna i Atmos. Hörlursversionen är ju inte äkta Atmos utan binaural. Men att lyssna på riktig Atmos kräver en Atmos receiver i daxläget eller soundbar. Vad jag vet finns inte någon Atmos decoder till datorn. Bara renderen som man använder när man mixar till Atmos och den kan inte användas till att lyssna från streaming-tjänsterna. Dolby har verkligen inte tänkt till. Stor fet miss. Om dom inte fixar så man kan lyssna direkt från datorn kommer korthuset att rasa.

    Jag planerar att uppgradera min "studio" till Atmos under nästa år (Q4 kanske). Har experimenterat lite med quad hittllls men känner att det inte riktigt lyfter. Det finns en del musik på DVD i surround (5.1) men jag tror att men måste upp till 7.1 för att det ska bli mer sömlöst. Men det finns ju ingen musik för 7.1, bara 5.1 och Atmos. Men Atmos kräver ju decodern. Så jag bidar min tid lite.
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-12-27 klockan 09:35.

  5. #5
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Amon Tobin kör dolby digital 7.1 live.

  6. #6
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Nuvarande ambitionsnivå, kommer nog så småningom att köpa en soundbar till TV'n för fläskigt ljud på film och spel. Mer än så blir det inte.

  7. #7
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Har inte mixat i atmos men har atmos system till tvn hemma (receiver och 7.1) och kör med apple music o har testat o lyssnat en del på musik som ska vara mixat för det. Det är föga imponerande än så länge men man kanske hittar nåt som är lite roligare snart. Amon Tobin ska jag testa.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Det är föga imponerande än så länge men man kanske hittar nåt som är lite roligare snart...
    Elton John Rock Man ska tydligen vara en tidig Atmos referensmix.

  9. #9
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Äpple verkar ha succé med Dolby Atmos

    https://macworld.idg.se/2.1038/1.762...pa-apple-music

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har läst lite mer…
    Verkar vara musikhistoriens största scam?
    Uppfunnet av Dolby och högtalartillverkarna.
    Vad är det tänkt till? Bio? Där finns ju redan väl beprövade surround-varianter.
    Live? Nej, där har man fortfarande problem att få mono-ljud att låta bra från alla platser.
    Hemma i vardagsrummet? Ja visst, ett par tusen hifi-entusiaster kanske investerar i det som behövs.
    Gemene man, dvs storkonsumenterna, kids och hipsters med hörlurar…ja du, då hade det varit bättre att satsa på befintligt binaural sound som redan finns i Logic och Pro Tools. Det hade ju inte sålt lika mycket hårdvara dock
    Nej, jösses, ser noll poäng med detta inte ens för filmljud.
    Man har sedan begynnelsen försökt få konsumenten att konsumera musik i surround, redan på 70-talet fanns det vinyl med 4 kanaler. Sedan tänkte man att konsumenten ju ändå redan har sitt 5.1 bioljud hemma, men inte ens det lockar.
    Så ännu en surroundflopp på g. Om så den största hittills kanske!
    Prove me wrong!

  11. #11
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har läst lite mer…
    Verkar vara musikhistoriens största scam?
    Uppfunnet av Dolby och högtalartillverkarna.
    Vad är det tänkt till? Bio? Där finns ju redan väl beprövade surround-varianter.
    Live? Nej, där har man fortfarande problem att få mono-ljud att låta bra från alla platser.
    Hemma i vardagsrummet? Ja visst, ett par tusen hifi-entusiaster kanske investerar i det som behövs.
    Gemene man, dvs storkonsumenterna, kids och hipsters med hörlurar…ja du, då hade det varit bättre att satsa på befintligt binaural sound som redan finns i Logic och Pro Tools. Det hade ju inte sålt lika mycket hårdvara dock
    Nej, jösses, ser noll poäng med detta inte ens för filmljud.
    Man har sedan begynnelsen försökt få konsumenten att konsumera musik i surround, redan på 70-talet fanns det vinyl med 4 kanaler. Sedan tänkte man att konsumenten ju ändå redan har sitt 5.1 bioljud hemma, men inte ens det lockar.
    Så ännu en surroundflopp på g. Om så den största hittills kanske!
    Prove me wrong!
    Tycker att det är kanon till Film och spel.
    Skillnaden är stor mot gamla surround system
    "During playback, each theater's Dolby Atmos system renders the audio objects in real time based on the known locations of the loudspeakers present in the target theater, such that each audio object is heard as originating from its designated set of coordinates. By way of contrast, conventional multichannel technology essentially burns all the source audio tracks into a fixed number of channels during post-production."

    Men att sitta o lyssna på det hemma på musik vet jag inte men det finns de som säger att de gillar det i hörlurar..
    Själv tycker jag det fungerar bra till gaming o film i hörlurar - även ett enklare högtalarsystem för 5.1 låter ju bättre med Atmos avkodning... Om det görs riktigt...

  12. #12

    Veteran
    Nu har jag jag testat att Atmos mixa.
    Lite samma känsla som när jag gjorde mina första 5.1 mixar. Vem skall lyssna?
    Älskar att sitta mitt i musiken, men är det inte lite samma känsla som när jazzmusikerhar kul? Vem bryr sig?

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag har mixat i 7.1, men inte atmos.
    Det svåraste är inte att få det routat, utan att man ju ska ha en hel armada högtalare runt hela taket, längs väggarna etc.
    Utan allt det blir det ändå inte riktig atmos så det ända stället man kan lyssna på det är väl vissa biosalonger. Och de få som finns tillgängliga här omkring (den i solna) har fipplat med inställningarna efter kalibreringen, så det låter på tok för skarpt om du sitter i en bra lyssningsposition.
    Nä jag tycker helt ärligt att det blir en bättre filmupplevelse i ett bra stereo-system eller vanlig surround.

  14. #14
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag provade med Atmos i logic, det stupade på 3:e part pluggar som inte funkar. Ujam och flera andra latency känsliga pluggar bara gick inte att använda. Enligt deras support var deras pluggar inte ännu testade för Atmos. Detta var 6 typ månader sen. Så mognaden för Atmos har långt kvar.

    Jag köpte i stället Dear-reality. Fungerar hyffsat för en ny dimension, men det är inte Atmos..
    https://www.dear-reality.com/products/dearvr-pro

  15. #15

    Veteran
    Hur är läget nu? Atmosar någon eller har någon släppt Atmosad musik?
    Min personliga åsikt är att jag inte tycker att hörlursatmosad musik är bra nog.
    Och alla andra ställen förutom vardagsrummet har jag stereohögtalare och atmosade mixar där känns inte meningsfullt.
    Dessutom så spelar väl de flesta upp musik i en mono sonoshögtalare från IKEA ändå.

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har precis här om dagen fått till att kunna lyssna på atmos från Apple Music i 6 högtalare. Jag mixar ner 7.1 till 6 högtalare. Höjd kanalerna kastar jag bort för tillfället. Jag hade redan en hygglig stereolyssning och med surround (side+rear) så lyfter det en del. Jag har inte någon korrigeringsprogramvara så volym, tid och frekvenskorrigering har jag gjort för hand/öra så det finns utrymme för förbättringar. Akustikbehandling saknas också för surround delen för närvarande. Jag gjorde ett försök i ett litet sovrum men resultatet uteblev så nu har jag tagit 2/3 av vardagsrummet i anspråk.

    Jag är uppmuntrad av vad jag hör nu (till skillnad från vad jag hörde i det lilla rummet) så jag kommer att fortsätta bygga ut och förbättra. Trots det är jag inne på samma linje som många ovan - atmos kommer inte bli någon succé då de flesta inte är tillräckligt intresserade att ens ha en anständig stereolyssning och 12 högtalare av någon vettig kvalitet kostar stora pengar och kommer aldrig passera familjens skönhetsråd Dessutom är det väldigt svårt att få ihop och installera, så atmos för musik är endast för supernördar. Att ställa ut högtalare på måfå som man gjorde med hembio på 90-talet är meningslöst som jag ser det. Atmos i hörlurar har jag inte ens brytt mig om att prova. Verkar vara en dålig idé från början rent akustiskt.
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-03-27 klockan 13:19.

Liknande ämnen

  1. Någon som vet vad det är för musik??
    Av rydan i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 22:08
  2. Någon som provat BBC Micro till musik?
    Av Dx200 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 17:57
  3. Dolby C som effektbox?
    Av encore i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-11, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •