Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 164 av 164

Ämne: Hur fungerar en kompressor?

  1. #121
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, kör hårt med rumsmickar själv. Vulf exemplet är inte rumsmick hårt komprimerad. Det är ett rum tillagt
    därav i mitt inlägg
    Bra, då hoppar jag att göra exempel

  2. #122
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har vi fått någon klarhet än i huruvida kompressorer fungerar, eller är de en urban myt?
    Ja du, svårt att säga...
    Antingen så funkar kompressorer precis som alla skriver i tråden, eller så har nästan alla på jorden haft en kollektiv psykos i en värld där daft punk, avicii, beatles samt all annan topplistemusik sedan 60-talet aldrig existerat

  3. #123
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    och sorry till Klonq om hela tråden blev lite fientlig och dissig, men du var faktiskt rätt otrevlig när folk bara försökte hjälpa dig vilket är väldigt provocerande

  4. #124
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kompressorn är nog en av de svårare prylarna i en studio att förstå sig på. De flesta lär sig hur saker funkar i studion genom att vrida och se vad som händer - men det är stor risk att denna taktik inte ger utdelning med en kompressor. Nyckeln är ju att alltid få till treshold så det blinkar lite lagom. Har man inte det händer ju inget vettigt. Och vad som funkar för en signal är helt fel för en annan så det hjälper inte att spara en "inställning som låter bra". Och står ratio på 1 så kan man vrida på attack och release hur mycket man vill. Många fällor för nybörjaren... Tog mig ett bra tag att bli bekväm med kompressorn.

  5. #125
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En tanke är ju att man kan automatisera parametrar i kompressorn också. Ett exempel är om man har ett spår som växlar mellan svagt och starkt och man vill komprimera inom de olika dynamiska nivåerna. Då krävs tröskelvärden som ändras över tid.

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Teknikern skulle ju släppt en plojversion baserat på peak i hennes sång. Då hade bara vissa strofer i refrängen kommit fram och resten nästan ohörbart 😁
    En motsvarighet till directors cut ... den hade nog inte blivit en lika stor hit!

  6. #126
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En motsvarighet till directors cut ... den hade nog inte blivit en lika stor hit!
    Nä, "plojversioner" brukar ha andra ändamål (som att lära en sångerska vad som händer utan en Fucking Compressor)

  7. #127
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag tycker effekten av kompressor blir lättast att förstå av att titta på ljudet "före och efter" i någon vågformsredigerare typ Audacity eller dylikt - som ett komplement till själva lyssningen. Hur kan man då förklara kortfattat vad en kompressor gör med ljudet? Jag skulle kanske säga att den trycker ihop oönskade toppar och dalar i volymstyrkan till en jämnare nivå för att få plats i det slutgiltiga formatet. Nästan som när en väghyvel skrapar av toppar och fyller igen svackor för att vägen ska bli mindre guppig. För länge sedan hörde jag Mr. Tretow lovorda kompressorer, det var trevligt att lyssna på - i alla fall för mig som är intresserad av fenomenet "wall of sound" och principen med "marmorerad summering".

  8. #128
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Mick Gordons föreläsning om Doom musiken ger också en kul inblick i vad en kompressor kan göra.

  9. #129
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker effekten av kompressor blir lättast att förstå av att titta på ljudet "före och efter" i någon vågformsredigerare typ Audacity eller dylikt - som ett komplement till själva lyssningen. Hur kan man då förklara kortfattat vad en kompressor gör med ljudet? Jag skulle kanske säga att den trycker ihop oönskade toppar och dalar i volymstyrkan till en jämnare nivå för att få plats i det slutgiltiga formatet. Nästan som när en väghyvel skrapar av toppar och fyller igen svackor för att vägen ska bli mindre guppig. För länge sedan hörde jag Mr. Tretow lovorda kompressorer, det var trevligt att lyssna på - i alla fall för mig som är intresserad av fenomenet "wall of sound" och principen med "marmorerad summering".
    Var kan man läsa mer om det där fenomenet och den där principen?

  10. #130
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det redan tack.
    Ger mig på ett försök också att förklara eftersom du refererar till signalen i kabeln till högtalaren. En kompressor är en automatisk volymkontroll (amplituden / höjden) i din elektriska signal du ser i oscilloskopet. Den kan alltså automatiskt justera volymen (beroende på inställningar) så att resultatet ut har en jämnare volym (amplitud) än vad det hade in. Ett extremfall på kompressor skulle kunna vara att både en viskning i mikrofonen och ett dödsskrik i den får samma volym (höjd på signalen i oscilloskopet). D v s den komprimerar signalen på höjden så att allt blir lika högt.

  11. #131
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ger mig på ett försök också att förklara eftersom du refererar till signalen i kabeln till högtalaren. En kompressor är en automatisk volymkontroll (amplituden / höjden) i din elektriska signal du ser i oscilloskopet. Den kan alltså automatiskt justera volymen (beroende på inställningar) så att resultatet ut har en jämnare volym (amplitud) än vad det hade in. Ett extremfall på kompressor skulle kunna vara att både en viskning i mikrofonen och ett dödsskrik i den får samma volym (höjd på signalen i oscilloskopet). D v s den komprimerar signalen på höjden så att allt blir lika högt.
    Allt detta sker på millisekunds nivå. Så oftast hör man egentligen inte det som en volymändring, utan som att ljudet får en annan karaktär. Ofta blir det mer rikt på detaljer då de svaga partierna hörs mer.

  12. #132
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var kan man läsa mer om det där fenomenet och den där principen?
    -Det handlar bl.a. om visioner med producenthatten på. "Wall of Sound" verkar vara lätt att hitta förklaringar till i intervjuer med Phil Spector och hans kumpaner/lärjungar. "Marmorerad summering" är en metaforisk benämning på att skulptera varje ljud för att passa in i ett större sammanhang, en smaksak och som sagt kan detta ske både med slumpfaktor och styrda verktyg som t.ex. kompressor. Jämför med att mixa olika färger i en burk till ett marmorerat mönster där kontrasterna försvinner ju mer det blandas, ett ämne som varit på tapeten i vissa intervjuer med producenter men jag inte kan hitta någon sammanfattande avhandling på.

  13. #133
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Min personliga uppfattning är nog att principen bakom en kompressor inte är så svår att fatta, men varför ljudet ut låter som det gör är däremot svårare att få in...

    Hittade en enkel visualiserare: https://codepen.io/animalsnacks/full...Vnv9Vmcs_5_NdQ

  14. #134
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Detta var en märklig tråd!

    Såååååååå mycket gedigen kompetens! Ändå uppstår nästan osämja mellan TS och expertisen.


    Om man har en kompressor, och bara leker med den, testar olika saker på samma material så ser man att den fungerar. Blir det bättre? Inte alltid, när jag själv använder kompressor.

  15. #135
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att diskutera kompressorer först.


  16. #136
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att diskutera kompressorer först.


  17. #137
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Haha

  18. #138
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Ändå fint att se hur många försöker uppmana ett tålamod endast en förälder till en trotsig tre-åring kan besitta, och om och om igen pedagogiskt förklara en kompressor.

  19. #139
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag använder sällan kompressor förutom på bas, och då med mycket gain. Men det finns ett tillfälle då jag nästan alltid använder kompressor, det är när jag kollar film, ljudet på många filmer är fu**ed up så för att kunna höra vad de säger medans man samtidigt inte ska bli dödad av ljudet i actionscenerna så måste man köra något som dämpar. Heja värdelösa Hollywood, de har så otroligt dålig syn på ljud att jag funderar på att börja kolla på endast Finska filmer istället. <- det finns en hel del där.

  20. #140
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder sällan kompressor förutom på bas, och då med mycket gain. Men det finns ett tillfälle då jag nästan alltid använder kompressor, det är när jag kollar film, ljudet på många filmer är fu**ed up så för att kunna höra vad de säger medans man samtidigt inte ska bli dödad av ljudet i actionscenerna så måste man köra något som dämpar. Heja värdelösa Hollywood, de har så otroligt dålig syn på ljud att jag funderar på att börja kolla på endast Finska filmer istället. <- det finns en hel del där.
    Håller helt med här. Vissa stor-Hollywood-filmer har jag inte kunnat kolla på mer än 10 minuter för att ljudet är helt fucked. Kompressor, plåster och förband hade nog kanske hjälpt, möjligtvis.

  21. #141
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag tittar sällan på TV men visst har det hänt att man fått dåndimpen av klipp mellan scener, program, reklam m.m. och undrat över orsaken till dito spridda skurar av enerverande volymskillnader - borde ju följa någon slags vettig standard.

  22. #142
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller helt med här. Vissa stor-Hollywood-filmer har jag inte kunnat kolla på mer än 10 minuter för att ljudet är helt fucked. Kompressor, plåster och förband hade nog kanske hjälpt, möjligtvis.
    Det är helt obegripligt att de i så många fall inte verkar fatta att dynamikomfånget behöver vara markant lägre för distribution till TV/Streaming än det är för biosalong med kontrollerad ljudanläggning. 20+ dB dynamik mellan tal och explosioner är ju kul på bio, men mindre kul en onsdagsnatt i TV-soffan i lägenhet...

  23. #143
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    TV med inbyggd processor FTW.

  24. #144
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att diskutera kompressorer först.

    Bäst!

  25. #145
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är helt obegripligt att de i så många fall inte verkar fatta att dynamikomfånget behöver vara markant lägre för distribution till TV/Streaming än det är för biosalong med kontrollerad ljudanläggning. 20+ dB dynamik mellan tal och explosioner är ju kul på bio, men mindre kul en onsdagsnatt i TV-soffan i lägenhet...
    Tacka vet jag VHS, där totala dynamikomfånget är cirka 20dB

  26. #146
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att diskutera kompressorer först.

    Kanske den skevaste motivation jag någonsin hört. Vi kan enligt den lika gärna lägga ner 99musik. Om måttstocken är att alla ska kunna komma överens trots att någon enskild frågar och sen inte gillar/nöjer sig med utförliga och korrekta svar kan vi inte ens diskutera vilket väder det är idag.

  27. #147
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske den skevaste motivation jag någonsin hört. Vi kan enligt den lika gärna lägga ner 99musik. Om måttstocken är att alla ska kunna komma överens trots att någon enskild frågar och sen inte gillar/nöjer sig med utförliga och korrekta svar kan vi inte ens diskutera vilket väder det är idag.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmbild 2021-10-08 120157.png 
Visningar:	13 
Storlek:	33,0 KB 
Id:	103480


    (Ursäkta tramsigt svar. jag håller med dig fullständigt)

  28. #148
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    ^ Håller inte alls med om vädret. Här regnar det!

    Åter till ämnet.
    En annan användning av kompressor är i feedbacksystem av typen rundgång, no output mixer eller rent digitala system. Utan nivåkompensation får man bara en saturerad signal, fyrkantvåg eller liknande. Men kompressor i kedjan kan man balansera mängden feedback så att den håller sig på en vettig nivå.

  29. #149
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske den skevaste motivation jag någonsin hört. Vi kan enligt den lika gärna lägga ner 99musik. Om måttstocken är att alla ska kunna komma överens trots att någon enskild frågar och sen inte gillar/nöjer sig med utförliga och korrekta svar kan vi inte ens diskutera vilket väder det är idag.
    Lugn i bussen!

    Jag försökte skoja lite på internet bara. Givetvis gick det åt pipan.

  30. #150
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att skoja på internet först.

  31. #151
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att skoja på internet först.
    Badda dishhhh :-)

  32. #152
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd

  33. #153
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller helt med här. Vissa stor-Hollywood-filmer har jag inte kunnat kolla på mer än 10 minuter för att ljudet är helt fucked. Kompressor, plåster och förband hade nog kanske hjälpt, möjligtvis.
    Värst är väl Nolan. Tenet är ett bra exempel. Tur att man kan ha undertexter.

  34. #154
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shompis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värst är väl Nolan. Tenet är ett bra exempel. Tur att man kan ha undertexter.
    Typ så. Undertexter på en massa filmer har man inte för att man inte fattar språket, utan för att det inte går att höra vad de säger…

  35. #155
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att diskutera kompressorer först.

    Om det var mitt inlägg du syftade på i den där avloppstråden om politik så menade jag ju mest att jag ser hellre att det tillåts på ett isolerat ställe där jag kan slippa det, snarare än att tillåta det överallt ... om jag nu måste välja "the lesser of two evils".

    Att bråka om kompressorer är ju ändå högst relevant så det ser jag mindre problem med
    Det är väl därför vi är här? Förutom att bråka om analogt vs plugins, eller vad som ens ska räknas som analogt i en synt

    Att använda kompressor är väl lite som att använda färgfilter på video? Inte effekten, utan att "Jag fattar vad den gör, men jag kan ändå inte använda den på rätt sätt" ...

    (kanske bättre analogi att säga att jag vet hur en EQ funkar men jag kan ändå inte säga om jag EQ:at något så det blir bättre eller om "bypass" faktiskt låter bättre än 3 timmars tweakande , EQ eller kompressor)

    Nä riktigt så illa är det väl inte, men det kan ju vara en konst att använda kompressor på ett sätt som faktiskt får det att låta bättre, även om man vet vad den gör.

  36. #156
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PeterM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det var mitt inlägg du syftade på i den där avloppstråden om politik så menade jag ju mest att jag ser hellre att det tillåts på ett isolerat ställe där jag kan slippa det, snarare än att tillåta det överallt ... om jag nu måste välja "the lesser of two evils".

    Att bråka om kompressorer är ju ändå högst relevant så det ser jag mindre problem med
    Det är väl därför vi är här? Förutom att bråka om analogt vs plugins, eller vad som ens ska räknas som analogt i en synt

    Att använda kompressor är väl lite som att använda färgfilter på video? Inte effekten, utan att "Jag fattar vad den gör, men jag kan ändå inte använda den på rätt sätt" ...

    (kanske bättre analogi att säga att jag vet hur en EQ funkar men jag kan ändå inte säga om jag EQ:at något så det blir bättre eller om "bypass" faktiskt låter bättre än 3 timmars tweakande , EQ eller kompressor)

    Nä riktigt så illa är det väl inte, men det kan ju vara en konst att använda kompressor på ett sätt som faktiskt får det att låta bättre, även om man vet vad den gör.
    Jag syftade inte på något särskilt. Bara att åsikten finns.

    Tillbaka till ämnet!

  37. #157
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    appropå politik och kompressorer, hur går loudness wars tycker ni? Har streaming-mastering revolutionerat musikskapandet och gjort kompressorer till mer artistiska effekter snarare än bruksmaskiner för att höja medelvolymen?

    Sen lite mer on-topic, en redig utmaning för att börja begripa kompressorer är ju att hålla kolla på skillnader mellan olika tekniker och vilken sorts kompression de är bra på - en FET är ju inte en OPTO, o.s.v. (föredömligt förklarat tidigt i tråden). Sen är ju halva grejen med en kompressor i min mening att kompensera med gain efter kompressionen...

    Och techno behöver ju inte kompressorer!

    https://youtu.be/5Dsek_0xt4A

  38. #158
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och några medlemmar är för ett underforum för politik.. Låt oss klara av att diskutera kompressorer först.

    Det där är något som en vanlig medlem fått en varning för. Off-topic, nedlåtande koppling till andra trådar och översitteri. Men visst, om du vill att vi ska vara där så kör på. Och vilka är det som är för ett underforum för politik? Inte jag, inte Emu... så vilka pratar du om?

  39. #159
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är något som en vanlig medlem fått en varning för. Off-topic, nedlåtande koppling till andra trådar och översitteri. Men visst, om du vill att vi ska vara där så kör på. Och vilka är det som är för ett underforum för politik? Inte jag, inte Emu... så vilka pratar du om?
    Det där skulle aldrig generera varningspoäng. Tinybox, ett ganska lent skämt, och så petar du i det en vecka senare? Inte mycket slack

  40. #160
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där skulle aldrig generera varningspoäng. Tinybox, ett ganska lent skämt, och så petar du i det en vecka senare? Inte mycket slack
    Jag har inte tid att gå igenom alla intressanta trådar så ofta så ibland blir det slack :-)

  41. #161
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Stålholm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hur går loudness wars tycker ni?
    Är det inte så enkelt som att LUFS som referens stävjar loudness wars?

  42. #162
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Stålholm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    appropå politik och kompressorer, hur går loudness wars tycker ni? Har streaming-mastering revolutionerat musikskapandet och gjort kompressorer till mer artistiska effekter snarare än bruksmaskiner för att höja medelvolymen?

    Sen lite mer on-topic, en redig utmaning för att börja begripa kompressorer är ju att hålla kolla på skillnader mellan olika tekniker och vilken sorts kompression de är bra på - en FET är ju inte en OPTO, o.s.v. (föredömligt förklarat tidigt i tråden). Sen är ju halva grejen med en kompressor i min mening att kompensera med gain efter kompressionen...

    Och techno behöver ju inte kompressorer!

    https://youtu.be/5Dsek_0xt4A
    Umm den där låten låter ju jättekomprimerad eller?

    Och ja, man behöver kompressor i en bra master även fast man inte vill tävla om loudness. Det handlar mest av allt om att få det att låta bra (alltså bekvämt för öronen), snarare än att få det starkt eller artistiskt rätt

    Edit: missade ironin/skämtet, såg inte titeln på låten Sju skenande kompressorer var ju precis det jag hörde, haha
    Senast redigerat av mono den 2021-10-12 klockan 16:11.

  43. #163
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Kush Audio
    Han har flera bra videos på sin kanal.

    Här pratar han kompressor, tydligt exempel på hur en kompressor kan hjälpa till att forma ljudbilden.

    https://youtu.be/K0XGXz6SHco

  44. #164
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KonDition Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kush Audio
    Han har flera bra videos på sin kanal.

    Här pratar han kompressor, tydligt exempel på hur en kompressor kan hjälpa till att forma ljudbilden.

    https://youtu.be/K0XGXz6SHco
    Instämmmer till fullo. Kan likt TS ha lite aversion mot youtubers, men han på Kush har riktigt bra innehåll. Bra blandning av teknik och feeling i hans resonemang tycker jag.

Liknande ämnen

  1. Hur DCO'er fungerar
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-10-16, 19:31
  2. Hur fungerar DAW?
    Av johandahl i forum Inspelning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-29, 13:45
  3. Hur fungerar ADAT i/o?
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 13:51
  4. Hur 17 fungerar detta?
    Av Niklas Hellgren i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 08:52
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •