Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Focal Spirit Pro och Listen Pro

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Focal Spirit Pro och Listen Pro

    Ni som äger/ägt båda dessa Focal-hörlurar, vad skiljer dem åt ljudmässigt?

  2. #2
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag tycker att de motsvarar varandra ganska väl rent ljudmässigt. Har båda två, även om mina Spirit har sprucken bygel, vilket väl är standard på dem, så de får tjänstgöra som extra lurar i min lokal.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att de motsvarar varandra ganska väl rent ljudmässigt. Har båda två, även om mina Spirit har sprucken bygel, vilket väl är standard på dem, så de får tjänstgöra som extra lurar i min lokal.
    OK tack! Om du hört någon skillnad, kan du ge dig på att definiera den?

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag borde ju kunna svara på detta men har faktiskt inte A/B testat ..men jag använder mina Spirit Pro.. av vana kanske... men jag får för mig det är något jag gillar mer med Spirit.. sen tycker man blir rätt varm av de där degkuddarna som sitter på Listen... Funderar på att köpa "vanligt klädda" från Listen icke Pro och sätta på... Men jag ber att få återkomma så fort jag kört dom mot varandra

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag borde ju kunna svara på detta men har faktiskt inte A/B testat ..men jag använder mina Spirit Pro.. av vana kanske... men jag får för mig det är något jag gillar mer med Spirit.. sen tycker man blir rätt varm av de där degkuddarna som sitter på Listen... Funderar på att köpa "vanligt klädda" från Listen icke Pro och sätta på... Men jag ber att få återkomma så fort jag kört dom mot varandra

  6. #6
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Har också haft båda. Håller med Emu ang. kuddarna. Har dessutom varit med om att dom fällt färg på ljusa kläder. Jag har inte kvar Spirit Pro så kan inte jämföra, men vad jag minns är ljudet rätt lika.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hypercykel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också haft båda. Håller med Emu ang. kuddarna. Har dessutom varit med om att dom fällt färg på ljusa kläder. Jag har inte kvar Spirit Pro så kan inte jämföra, men vad jag minns är ljudet rätt lika.
    OK tack för input!

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    OK, syftet med den öppna frågan:

    Jag ville ha något slags unbiased svar hur ni upplever skillnaderna. Mina Spirit Pro fick akut bygelsjuka för ett tag sedan och mina McGyver-fixar fungerar inte i längden. Vis av omdömena från div recensioner så högg jag ett par Listen Pro, då ljudkaraktären skulle vara mycket lika!

    Glad i hågen testade jag ett par referensspår med mina nya Listen och... WTF?? Sångaren hade blivit förkyld och brummade betänkligt på tonerna! Även metal-gitarrer brummade också betänkligt och saknade det bett jag upplevde i Spirit-lurarna. Däremot fanns det mer sizzel och mindre schhh i cymlaler och akustiska gitarrer.

    Nu visste jag att Spirit är väl upphausade i över mellanregister och diskant jfr mina monitorer, men det var inte någon liten skillnad direkt mellan lurarna. Jag har höftat till en jämförelse i Logics Match EQ, med en mätmik in i ena hörluren (vitt brus) på respektive lur. Resultat nedan.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2021-09-22 kl. 09.58.20.png 
Visningar:	14 
Storlek:	281,5 KB 
Id:	103159

    Tunna kurvan nere visar frekvenskurvan på Listen-lurarnas respons, med en rundad kulle vid drygt 500 Hz och en markerad dip runt 3.5 kHz. Detta förklarar både "hummandet" jag tyckte mig höra i lägre mellanregistret (500 Hz-kulle) och förkylning/bettlöshet (3.5 kHz dip).

    Den gula kurvan visar hur Match-EQ vill justera responsen för att Listen ska bli så lik Spirit som möjligt. Den vill minska på hummandet vid 400-500 och rejält boosta dippen i övre mellanregistret. Men över 5k är Listen rakare (som jag hörde med cymbalerna).

    Vad som sedan är "sant" är en annan fråga. Mik och uppmikning påverkar, liksom att lurarna låg öppet. Det gör basmätningen meningslös t ex. Men förhöjt lågt mellanregister och diskantdippen tänker jag är "statistiskt säkerställd", liksom den rakare diskanten.

    Jag har gillat Spirit mycket och om man tagit hänsyn till det lite för starka över mellanregistret så har de fungerat bra för detaljlyssning vid mix och ljudskruvande. Kanske man ska ge sig på att EQa de största skillnaderna - Match-resultatet är inget att använda (Spiritlurarna är knappast perfekta som synes) men kan utgöra en mall för en "vettig" kurva.

    What say you?

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Intressant.. fan ska försöka få tid för ordentlig lyssning i kväll.. Såg dessutom att mina börjat spricka också ...har inte skruvat upp och kollat hur det ser ut..men borde inte den biten gå och 3D printa eller fräsa till i adamantium eller nåt Jävligt trist i alla fall.

    I'll be back!

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I'll be back!
    Har du hunnit lyssna?

    Efter diverse mer mätmikrofonande så skruvade till en EQ på hörlursutgången på RME TotalMix - se bild. Målet var en balanserad kurva utan den där mid-bashöjningen och 3.5 kHz-dippen. Sedan hur man nu mäter vettigt på lurar... :confused; Betydligt bättre och mer lik monitorerna, men med mycket mer hissad (a.k.a. rakare) diskant. Men sicket träsk...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EQ.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	46,4 KB 
Id:	103453

  11. #11
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Lyssnat lite nu men har bara utgången i från datan att lyssna från... satt med en tongenerator och bara drog vågformer och dippen från 3.5 och värst vid 4.0 är ju inget snack... måste lyssna mer..satt och lyssnade Napalm death nu...och Spirit känns jämnare..möjligt mer accentuerad bas i lägre register eller så upplevs det så för att Listen just har en accentuering högre ..och spirit mer platt...svårt att säga.när man hoppar mellan dom....har ungarna som drar i mig här Måste gräva fram riktiga kabeln till listen just nu satt dom där iphone skiten på ..hittade inte andra....I'll be back

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    OK

Liknande ämnen

  1. Lurar som ersätter Focal Spirit
    Av Aos i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-10-14, 13:41
  2. Mackie 1642 VLZ PRO eller Soundcraft Spirit Folio SX?
    Av eangman i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-06-13, 17:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •