Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Eurorackifierande av modularer

  1. #1
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran

    Eurorackifierande av modularer

    Blev en diskussion i en Buchla tråd när buchla och Tip top audio släpper Buchla 200 moduler i eurorack.

    Liknande har ju gjorts på

    Moog modular - Behringer o Aion -
    Arp 2500 - Behringer
    Roland system 100m - Behringer och roland system 500
    Serge - random source Serge
    Buchla - Tip top audio, Sputnik, verbos

    Oftast ganska snyggt estetiskt och försöker fånga utseendet av det äkta formatet och ljud demos klipps ihop med "kända" personer som använt orginalen. Egentligen inget konstigt med det händer ju hela tiden.

    Men man får ju oftast bara en del av helheten - ta Arp 2500 med sin speciella matrix som dels gör en massa på ljudet pga av dess läckage mellan matrixen men sedan så enormt mycket happy accident när man så lätt drar i en slider istället för att dra en kabel mellan något som man får i eurorack versionen (även Mos-lab har klonat Arp 2500 i enormt fina kabinett som moduler som ser ut som det riktiga systemet men han har inte återskapat matrix vilket fick mig att backa). En diskussion är ju om ljudet är det samma men det är inte den främst jag tänker på här utan just funktionen - hur man integrerar med modularsystemet.

    Moog modular körde ju 1.5v ut på sina VCO´s vilket gör att man hela tiden får attuenera upp signalerna med mixers och VCA´s för att inte förlora signalen vilket färgade ljudet på ett speciellt sätt. Sedan formatet mellan eurorack 3U och Moog format 5U så blir en 960 mixer liten och plottrig och inte alls den mycket enkla att greppa tag i en knob o vrida runt på samtidgt som du antingen lirar på ditt keyboard eller styr ett filter och knappt tittar åt det hållet. Så samma här funktionen och hur man patchar systemet blir mycket annorlunda..

    Egentligen så finns ju de flesta filter eller VCO´s och andra moduler redan i eurorack i någon form så oftast blir ju dessa mer till dem som tänker att nu ska jag köpa mig en Arp 2500 för 15 tusen. För de som har ett mixat eurorack system lär ju inte köpa en Arp 2500 VCO - eller? Den finns ju redan med kanske ännu fler funktioner och ser inte helt annorlunda ut än resten av systemet?

    Finns ju såklart mycket bättre exempel än de jag tagit upp och jag har inte ens börjat med Serge, Buchla i eurorack.
    Det jag vill säga är nog att det finns så fruktansvärt bra Eurorack moduler och system som utan tvekan är bättre (hmm svårt att säga kanske var person har sin smak.. men ändå) än att det ska pressas ihop och paketeras om från andra modulformat - blir någon glad av det? Det är ju alltid en ganska stor kompromiss.

    Roland system 100m som system 500 känns ju som en ok grej utan att tumma så mycket på funktion (miste ju en del crosstalk mellan kabinetten från system 100m.. ). Även Serge från random source känns väl ok - jag skulle sakna bananerna och storleken... men det är ju en smaksak... men tror inte jag skulle köpa någon av dem och blanda in i ett större eurorack system..

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det varierar ju.. när det gäller Behringer så finns det ju andra aspekter än själva designen vilket verkar vara ok så vitt jag vet. Roland är ju en nyspinn på deras egna grej.. ser det som något nytt...ett smart litet system som inte direkt fångar det estetiska och den smarta designen hos 100m vilket ju är bland det bättre som gjorts.
    Som du säger med Arp 2500 så blir det ju något annat....

    Serge på licens funkar ju fint även om jag personligen finner det pilligt och att förlusten av pomona kablarna tar bort en hel del av känsla och kreativitet... det går liksom inte att stacka ens tiptop kablarna något bra....

    När det gäller Buchla så förlorar det ju liksom hela konceptet...behöver ju inte upprepa mig men det är liksom redundant om man verkligen är ute efter "Buchla" per se.

    Över lag så tycker jag euro som format har blivit en parodi på sig själv och det kompromossas hela tiden med designval bara för att passa in saker i formatet..Doepfer, Plan B, AS osv var ju liksom "euro" och fångade ju de ideer som man ville åt i början av analog/vintage vågen.. nu har det liksom växt ur formatet på bredden och det finns digitala moduler med skärmar med hundra undermenyer och dubbla knappkombos..osv.. Man bygger in trummaskiner eller semimodulära moduler som man kan stoppa i lådan men utan vettiga ingångar..osv... har gått från retrovåg och återupptäckande till folkrörelse och till ett gissel och parodi.

    Förlåt för rant

  3. #3
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Jag kan inte tala för andra, men anledningen till att jag köper Eurorack-versioner istället för monosynthar eller semi-modulära är för att jag gillar ljudet från originalen, men vill ha just flexibiliteten från eurorack. Jag har ex. AJH MiniMod-systemet (modulär återskapelse av gamla Moog Model D) just för att kunna göra saker som Model D inte kunde. Jag kan använda det som det är och ha en röst som beter sig som en Model D med dess skavanker, eller koppla om det och använda ett SEM-filter när jag tröttnar.

    Om jag inte kunde det skulle jag nog köpa på mig massvis med olika monosynthar.

    När det gäller andra modulära format så är det lite olika anledningar där eurorack var enklast att ge sig in i, men jag har varit smått sugen på dotcom.

    Jag har jämfört AJH MiniMod med Moog's egna Model D reissue och AJH lät mer som originalen tyckte jag, så ljudmässigt är det nog inga större problem vad standarden anger i spänningar mellan moduler. Jag har också DinSync OSC303 och VCF303 som låter mer 303-likt än många renodlade tb303-kloner jag testat.

    Vad AJH och DinSync har gemensamt är att de lägger ner rätt mycket tid på att få det rätt. Det verkar göra större skillnad än någonting annat.

    Ang. Eurorack-ifieringen I sig så är det väl så enkelt som att formatet är långt mer populärt än andra format, vilket innebär en större marknad

    Det är min syn på det ivarjefall
    Senast redigerat av 303infinity den 2021-09-17 klockan 00:34.

  4. #4
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte tala för andra, men anledningen till att jag köper Eurorack-versioner istället för monosynthar eller semi-modulära är för att jag gillar ljudet från originalen, men vill ha just flexibiliteten från eurorack. Jag har ex. AJH MiniMod-systemet (modulär återskapelse av gamla Moog Model D) just för att kunna göra saker som Model D inte kunde. Jag kan använda det som det är och ha en röst som beter sig som en Model D med dess skavanker, eller koppla om det och använda ett SEM-filter när jag tröttnar.

    Om jag inte kunde det skulle jag nog köpa på mig massvis med olika monosynthar.

    När det gäller andra modulära format så är det lite olika anledningar där eurorack var enklast att ge sig in i, men jag har varit smått sugen på dotcom.

    Jag har jämfört AJH MiniMod med Moog's egna Model D reissue och AJH lät mer som originalen tyckte jag, så ljudmässigt är det nog inga större problem vad standarden anger i spänningar mellan moduler. Jag har också DinSync OSC303 och VCF303 som låter mer 303-likt än många renodlade tb303-kloner jag testat.

    Vad AJH och DinSync har gemensamt är att de lägger ner rätt mycket tid på att få det rätt. Det verkar göra större skillnad än någonting annat.

    Ang. Eurorack-ifieringen I sig så är det väl så enkelt som att formatet är långt mer populärt än andra format, vilket innebär en större marknad

    Det är min syn på det ivarjefall
    Ja förstår helt ditt sätt o tänka och här fungerar ju eurorack riktigt bra med ditt sätt att blanda - men om du till exempel hade köpt ett 303 filter, vco och hade trott att det var samma sak som att ratta en TB-303 så kanske ljudmässigt är det samma men funktionen helt annorlunda eftersom sequencern i tb-303 är så djupt integrerad på hur det låter och beter sig...

    Men samma sak egentligen med AJH modulerna - jo du kan göra långt mer med dem i modular men snabbheten och översikten att ratta en minimoog Model D är något helt annat än att behöve patcha om för att ändra på ljudet. Så om det är funktionen av en Minimoog så går det ju helt bort med en modular.

    Är det enbart ljudet man vill åt så går det säkert bra - och jag tvivlar inte en sekund på att AJH och dinsync gör mycket bra ljudmässigt ifrån sig.

  5. #5
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nidas
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja förstår helt ditt sätt o tänka och här fungerar ju eurorack riktigt bra med ditt sätt att blanda - men om du till exempel hade köpt ett 303 filter, vco och hade trott att det var samma sak som att ratta en TB-303 så kanske ljudmässigt är det samma men funktionen helt annorlunda eftersom sequencern i tb-303 är så djupt integrerad på hur det låter och beter sig...
    Sequencern är enormt viktig för just 303-ljudet, mest tror jag p.g.a. slide-kretsen som inte låter alls likadant som slew generators jag testat. Både AcidLab Autobot och TSL Stepper Acid-modulerna fixar det perfekt, och slutresultatet ger ingen meningfull skillnad från hur en riktig tb303 beter sig vad jag kan märka. Jag har haft DinSync's vanliga 303 tidigare och att ratta på den var ju i princip exakt samma sak, bara att sequencern på Stepper Acid och Autobot är trevligare att programmera - något som inte påverkar slutresultatet.
    Det enda man patchar om där för att ändra på något som kontrolleras av en ratt är vågformen, vilket tar en sekund, alternativt kan man ju koppla det till en switch och göra det via en ratt med modular med

    Citat Ursprungligen postat av nidas
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men samma sak egentligen med AJH modulerna - jo du kan göra långt mer med dem i modular men snabbheten och översikten att ratta en minimoog Model D är något helt annat än att behöve patcha om för att ändra på ljudet. Så om det är funktionen av en Minimoog så går det ju helt bort med en modular.
    Återigen så är det inga större skillnader. Vågformer och några enstaka saker väljs med en ratt eller en knapp istället för en snabb patchning. Just med Model D's front plate så är översikten snarare sämre än bättre om man inte redan är van vid den då det inte är lika uppenbart vad som kopplas till vad med ex. oscillator-modulation, och återigen kan man använda en switch el.dyl. för att styra dom sakerna med knappar på modularen med. Men varför? Det här känner jag är lite som att försöka hitta fel, man kan patcha/knappa live på båda utan problem och synthrösten är så pass enkel att det inte kräver någon komplicerad patchning eller ompatchning för någonting som är inom ramen för vad originalet klarar av, som jag också haft (om än Model D reissue, och inte vintage, men panelen är ju samma)

    För mer komplexa semi-modulära synthar som ARP2600 så tänker jag mig att det är en mycket större skillnad ur just interface-synpunkt än för 303 och Model D som är oerhört simpla i sin design. När jag testat 2600 så har jag patchat annorlunda just p.g.a. interfacet, men jag har bara testat 2600 i förbigående.

  6. #6
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Varför bara fokus på eurorackifiering? Samma frågor gäller Buchlafiering och 5u-fiering. Varför köper man en Corsynth Odyssey of sound, saknas det alternativ?

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför bara fokus på eurorackifiering? Samma frågor gäller Buchlafiering och 5u-fiering. Varför köper man en Corsynth Odyssey of sound, saknas det alternativ?
    Det är väl liksom inte så många som klonar t.ex. doepfermoduler el tr-808 och 303 filter i 4U el 5U (tack och lov ).

  8. #8
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl liksom inte så många som klonar t.ex. doepfermoduler el tr-808 och 303 filter i 4U el 5U (tack och lov ).
    Å andra sidan går det ju ännu längre än så där det skapas hela modul-adaptrar för att ha original eurorackmoduler i 4U/5U vilket är ännu mer vansinnigt än kloner Jag tror aldrig jag sett ett stort 4U/5U-system utan en del med eurorack ärligt talat, bortsett från renodlad Buchla.

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan går det ju ännu längre än så där det skapas hela modul-adaptrar för att ha original eurorackmoduler i 4U/5U vilket är ännu mer vansinnigt än kloner Jag tror aldrig jag sett ett stort 4U/5U-system utan en del med eurorack ärligt talat, bortsett från renodlad Buchla.
    Nej jag har aldrig hajjat det där heller

  10. #10
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl liksom inte så många som klonar t.ex. doepfermoduler el tr-808 och 303 filter i 4U el 5U (tack och lov ).
    Sant, just den eventuella urspårningen leder nog eurorack men tråden fokuserade på mer syntiga kloner i eurorack och om originalkänslan går förlorad. Det saknas inte direkt material för samma diskussion i 5u.

  11. #11
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag har haft ett gäng med System 100-rack. Det skulle aldrig falla mig in att köra Ulis Euro-variant av det, eller Rolands nyproduktion. Inte alls för att det är Uli, men för att jag har 'minnet' av originalet kvar.

    Jag hade en period när jag jobbade med Buchlan på EMS. Underbart. Och av samma skäl som ovan kommer jag inte att skaffa ett Buchla-euro.

    Men jag tycker inte att någon av dessa kloner/kopior är av ondo. Elitism är förkastligt; låt allt detta fantastiska nå ut till så många som möjligt. Jepp, Euro-buchla är inte samma som originalet, det har avhandlats i Buchla-ish-tråden. Men att göra en (är förenklad ett bra ord?) variant av dyra och ibland svåråtkomliga moduler tillgängliga är bara positivt i mina ögon.

    Och kanske kommer några att söka sig till originalen. Vad vet väl jag?

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft ett gäng med System 100-rack. Det skulle aldrig falla mig in att köra Ulis Euro-variant av det, eller Rolands nyproduktion. Inte alls för att det är Uli, men för att jag har 'minnet' av originalet kvar.

    Jag hade en period när jag jobbade med Buchlan på EMS. Underbart. Och av samma skäl som ovan kommer jag inte att skaffa ett Buchla-euro.

    Men jag tycker inte att någon av dessa kloner/kopior är av ondo. Elitism är förkastligt; låt allt detta fantastiska nå ut till så många som möjligt. Jepp, Euro-buchla är inte samma som originalet, det har avhandlats i Buchla-ish-tråden. Men att göra en (är förenklad ett bra ord?) variant av dyra och ibland svåråtkomliga moduler tillgängliga är bara positivt i mina ögon.

    Och kanske kommer några att söka sig till originalen. Vad vet väl jag?
    Finns ingen elitism.. jag vet liksom inte vad det där kommer i från.. bara för att man vill bibehålla vissa begrepp och filosofier så handlar det ju inte om elitism... för mig får de gärna masstillverka Buchla superbilligt så länge de gör det rätt... Bättre med 200 tiptop vore ju just att ha gröna rattar och att det står bara Tiptop på panelen. Och det handlar ju inte om en förenkling utan just att gå rakt mot Buchlas filosofi. Sådant är för andra att göra inte för de som enligt egen utsago skall förvalta Dons intellektuella arv..osv.

    Jag älskar att de gör nya gärna supperbilliga och massproducerade reproduktioner av moduler och synthar.. men inte att de tummar på koncepten.. grundideerna.

    Håller helt med gällande 100m... de är så underbara att det är svårt att glömma

  13. #13
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    100M är kärlek

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag vill inte ha stora småsyntar som Euro, att ha små moduler och en massa sladdar så att jag inte ens kan vrida på rattarna är bra.. man löser det, men då gör varje grej i systemet sin sak och kan göra den som du vill. För mig är det modularsynt, annars kan jag ju lika gärna skita i hela grejen :-)

    Desto mindre de gör desto bättre.

  15. #15
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill inte ha stora småsyntar som Euro, att ha små moduler och en massa sladdar så att jag inte ens kan vrida på rattarna är bra.. man löser det, men då gör varje grej i systemet sin sak och kan göra den som du vill. För mig är det modularsynt, annars kan jag ju lika gärna skita i hela grejen :-)

    Desto mindre de gör desto bättre.
    Synd att formatet förstördes helt när TipTop började med stackcables. Det gick ju att komma runt med multar, men det var ändå en del av filosofin att varje signal var unik.

  16. #16
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det var ändå en del av filosofin att varje signal var unik.
    Har aldrig tänkt så överhuvudtaget. Men filosofin kanske bara kan sitta hos användaren i ett format som befolkas av olika tillverkare. En eurotillverkare kan ha ett visst tänk, men även de vet att deras moduler kommer att samexistera med andras, där den som satt ihop racket dikterar villkoren.

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag var ironisk.

  18. #18
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Oh! Du fick mig

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Inspirerades av Buchla-tråden. Det var kanske inte så uppenbart och kanske inte så kul heller.

  20. #20
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag tycker inte att någon av dessa kloner/kopior är av ondo. Elitism är förkastligt; låt allt detta fantastiska nå ut till så många som möjligt. Jepp, Euro-buchla är inte samma som originalet, det har avhandlats i Buchla-ish-tråden. Men att göra en (är förenklad ett bra ord?) variant av dyra och ibland svåråtkomliga moduler tillgängliga är bara positivt i mina ögon.

    Och kanske kommer några att söka sig till originalen. Vad vet väl jag?
    Hmm nej någon form av elitism eller så var inte alls det jag tänkte på elle menade med denna tråd. Jag är öppen för att fler (och jag) kan få tillgång till dessa system - det är ju underbart.

    Men jag tycker det är lite konstigt att släppa och kalla dessa varianter för moog modular / arp 2500 / buchla och så vidare för jo man kan säkert få ljud att likna vid orginalen men inte det taktila / egenheterna / varför man får fram en del ljud ( ja se lite min förklaring i första posten..) så det blir varken bra i eurorack eftersom det redan finns så välutvecklade moduler som redan kan detta bättre och har smartare (för eurorack) funktioner.. eller så missar man det som gjorde tex arp 2500 speciellet... eller Arp 2600... Buchla... Serge med sina bananer och fullständigt geniala feedback bonanza som finns på alla moduler.. som helt (nästan) går bort i eurorack när man tog bort bananerna...

    Tycker det bara är lite synd... tycker TTSH var ett kanonkoncept för att kunna få en Arp 2600 idag för en 4 del av priset men få samma upplevelse - även om det finns ljudliga skillnader så patchar man ju och skapar på samma sätt.

  21. #21
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ingen elitism.. jag vet liksom inte vad det där kommer i från.. bara för att man vill bibehålla vissa begrepp och filosofier så handlar det ju inte om elitism... för mig får de gärna masstillverka Buchla superbilligt så länge de gör det rätt... Bättre med 200 tiptop vore ju just att ha gröna rattar och att det står bara Tiptop på panelen. Och det handlar ju inte om en förenkling utan just att gå rakt mot Buchlas filosofi. Sådant är för andra att göra inte för de som enligt egen utsago skall förvalta Dons intellektuella arv..osv.

    Jag älskar att de gör nya gärna supperbilliga och massproducerade reproduktioner av moduler och synthar.. men inte att de tummar på koncepten.. grundideerna.

    Håller helt med gällande 100m... de är så underbara att det är svårt att glömma
    Nej, Elitism var nog ett illa valt ord. Vad jag ville ge uttryck för var min uppskattning över att saker blir tillgängliga.

    Visst, TipTop/Buchla-samarbetet kanske inte har kvar de designfilosofiska idéer som fanns ursprungligen. Men när det kommer till kritan spelar det egentligen ingen roll. Vill man som du hålla fast vid strikta ramar (och det är inte alls något negativt) så good for you! Du har ditt Plan B och dina Buchla-moduler. Gott så.

    Men jag älskar alla dessa olika reproduktioner/kloner/butiksvarianter och alla nyproduktioner av syntar som ofta är svårfådda och/eller dyra. Ja, det inkluderar även Ulis produkter. Gillar man det inte, eller till och med hatar man det så respekterar jag det till fullo. Men vad jag gillar är att människor ges möjligheten att välja!

    Och så kommer vi åter till TipTop/Buchla. Nej, klart som fan att det inte är samma sak. Jag är osäker på om de ens kommer att låta som originalen. Men... jag älskar att de kommer att finnas - även om jag nog aldrig kommer att köpa några.

  22. #22
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm nej någon form av elitism eller så var inte alls det jag tänkte på elle menade med denna tråd. Jag är öppen för att fler (och jag) kan få tillgång till dessa system - det är ju underbart.

    Men jag tycker det är lite konstigt att släppa och kalla dessa varianter för moog modular / arp 2500 / buchla och så vidare för jo man kan säkert få ljud att likna vid orginalen men inte det taktila / egenheterna / varför man får fram en del ljud ( ja se lite min förklaring i första posten..) så det blir varken bra i eurorack eftersom det redan finns så välutvecklade moduler som redan kan detta bättre och har smartare (för eurorack) funktioner.. eller så missar man det som gjorde tex arp 2500 speciellet... eller Arp 2600... Buchla... Serge med sina bananer och fullständigt geniala feedback bonanza som finns på alla moduler.. som helt (nästan) går bort i eurorack när man tog bort bananerna...

    Tycker det bara är lite synd... tycker TTSH var ett kanonkoncept för att kunna få en Arp 2600 idag för en 4 del av priset men få samma upplevelse - även om det finns ljudliga skillnader så patchar man ju och skapar på samma sätt.
    Se ovan för elitism.

    Jag håller med dig om att allt definitivt inte passar i Euro-format. Men som sagt...jag tycker det bara är av godo att möjligheten att välja ges på så många sätt som möjligt.

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se ovan för elitism.

    Jag håller med dig om att allt definitivt inte passar i Euro-format. Men som sagt...jag tycker det bara är av godo att möjligheten att välja ges på så många sätt som möjligt.
    Så du längtar till Behringer börjar göra kloner på dyra moduler? <- jag skojar ;-)

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, Elitism var nog ett illa valt ord. Vad jag ville ge uttryck för var min uppskattning över att saker blir tillgängliga.

    Visst, TipTop/Buchla-samarbetet kanske inte har kvar de designfilosofiska idéer som fanns ursprungligen. Men när det kommer till kritan spelar det egentligen ingen roll. Vill man som du hålla fast vid strikta ramar (och det är inte alls något negativt) så good for you! Du har ditt Plan B och dina Buchla-moduler. Gott så.

    Men jag älskar alla dessa olika reproduktioner/kloner/butiksvarianter och alla nyproduktioner av syntar som ofta är svårfådda och/eller dyra. Ja, det inkluderar även Ulis produkter. Gillar man det inte, eller till och med hatar man det så respekterar jag det till fullo. Men vad jag gillar är att människor ges möjligheten att välja!

    Och så kommer vi åter till TipTop/Buchla. Nej, klart som fan att det inte är samma sak. Jag är osäker på om de ens kommer att låta som originalen. Men... jag älskar att de kommer att finnas - även om jag nog aldrig kommer att köpa några.
    Fast hela grejjen är ju att nu får man ju inte möjligheten att välja. Det är ju det som jag ständigt återkommer till..ljudmässiga komponenter eller annat plock finns ju redan i euro, men vad som just INTE tillgängliggörs nu är "Buchla" . Strippar man bort det mesta av funktionalitet och filosofi så är det ju just inte det som det utger sig för att vara. Ännu intressantare blir det ju när viktigare moduler som 216, 217, 218, 221 och andra interfejs skall anpassas till euro..då liksom faller det ju pladask och just interfejs på den nivån är ju en oerhört viktig aspekt.

    Samtidigt så blir det ju väldigt lättjefullt när man aldrig behöver kämpa för att uppnå något eller behöva tillgodogöra sig kunskap och förståelse.

    Och som sagt jag älskar nya saker som är inspirerade av gamla ideer och jag älskar nya replika produktioner av gamla instrument...men vad jag inte gillar är bluffar och lättjefullhet och det är precis vad mkt av det som Behringer el nu BUSA/TTA gör. Och det värsta när BUSA som självutnämnt skall förvalta ett intellektuellt arv gör något helt motsatt...sen om Catalyst eller Behringer gör det..fine.
    Sen kan man säga "var och en till sitt" eller tillverkare och användare får ju göra helt som de vill..osv.. såklart helt givet, men i sammanhanget totalt ointressant.

  25. #25
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker att det är bra att det finns en massa olika alternativ och möjligheter. I mitt eget (euro)rack finns saker som jag valt ut, och så vill jag ha det. För mig duger en 909-sampling fint, och jag skäms inte över att sätta ett WASP-klon-filter efter. Kanske kommer jag skaffa en eurofierad Buchla quad LPG för att lägga nånslags bongoorkester till. För just mig är inte systemtänket så relevant. Om någon annan blir glad av ett färdigt system eller ett helt annat format så är det som det ska vara.

    På något sätt är det här samma diskussion som analogt/digitalt, DAW/DAW-less, nytt/vintage, sampla/sno. Är det äkta Buchla för att det står Buchla på, är bananer, funkar som förr, är tillverkat etiskt, låter på ett visst vis, eller har ett visst arbetssätt? Jag tror inte det finns ett enda svar.

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av fiskpaj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att det är bra att det finns en massa olika alternativ och möjligheter. I mitt eget (euro)rack finns saker som jag valt ut, och så vill jag ha det. För mig duger en 909-sampling fint, och jag skäms inte över att sätta ett WASP-klon-filter efter. Kanske kommer jag skaffa en eurofierad Buchla quad LPG för att lägga nånslags bongoorkester till. För just mig är inte systemtänket så relevant. Om någon annan blir glad av ett färdigt system eller ett helt annat format så är det som det ska vara.

    På något sätt är det här samma diskussion som analogt/digitalt, DAW/DAW-less, nytt/vintage, sampla/sno. Är det äkta Buchla för att det står Buchla på, är bananer, funkar som förr, är tillverkat etiskt, låter på ett visst vis, eller har ett visst arbetssätt? Jag tror inte det finns ett enda svar.
    Inte ett dugg som analog/digital osv... och det handlar inte om det finns komponenter och kloner av Buchla i euroformat.. det handlar defenitivt inte om hur du vill blanda och sätta i hop ditt system... tyvärr så tycks diskussionen ofta landa där.

    Problemet handlar om BUSA som självutnämnt skall förvalta Dons arv och bygga vidare på de ideer och koncept som var genuina för just "Buchla" för det är verkligen en helt annan approach till instrument och musik. Om de vill sälja saker under märket "Buchla" så är det ju upp till dom men jävligt trist för det tar död på något unikt.

    Det är INTE billig Buchla till folket utan något helt annat.

    Är du någon som är intressrad av Buchlas ideer och förhållningssätt så är dessa euromoduler ingenting för dig... vill du ha ett par snygga moduler med en viss funktion så är detta något för dig..... man måste liksom sära på vad som diskuteras...jag känner att det verkligen inte gör det.

  27. #27
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Men oavsett det - pengarna som Buchla USA får in på detta, även om det är lite av en quick buck, går förhoppningsvis till något intressantare än om tex. Behringer gjort det.

    Tiptop-buchla i sig verkar helt ok imo, inte perfekt men helt ok, och när de får ur sig fler moduler kan det bli ännu roligare, men det kan också potentiellt finansiera något fetare sen. Om nu BUSA har parallella planer som är värt något.

  28. #28
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    I övrigt handlar det mest om kvalitet tänker jag. Folk verkar tex. gilla AJH, kvaliten verkar finnas där, allt gott. Ingen tror att det är en minimoog, men det ger nåt som funkar för folk.

    Är det skit som bara säljs på looks och associationer, och även kanske är långt ifrån ljudmässig likhet så känns det deppigare.

  29. #29
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ett dugg som analog/digital osv... .
    Jag tycker det finns många likheter. I en färdig låt kanske det inte hörs någon skillnad alls, men när man arbetar med det så är det väldigt viktigt för många.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Är du någon som är intressrad av Buchlas ideer och förhållningssätt så är dessa euromoduler ingenting för dig... vill du ha ett par snygga moduler med en viss funktion så är detta något för dig..... man måste liksom sära på vad som diskuteras...jag känner att det verkligen inte gör det.
    Här håller jag med till 100%. Dessa euromoduler är en helt annan sak än originalsystemet, sen vilket som är bäst eller roligast är en helt annan fråga.

  30. #30
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet handlar om BUSA som självutnämnt skall förvalta Dons arv
    Finns det inte någon som är en officiell förvaltare av Buchla?
    Vem äger det idag? Vem är det som bestämmer vad som ska produceras?

    Erkänner min okunnighet i detta.

  31. #31
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I övrigt handlar det mest om kvalitet tänker jag. Folk verkar tex. gilla AJH, kvaliten verkar finnas där, allt gott. Ingen tror att det är en minimoog, men det ger nåt som funkar för folk.

    Är det skit som bara säljs på looks och associationer, och även kanske är långt ifrån ljudmässig likhet så känns det deppigare.
    TipTop har överlag byggt grejor av god kvalitet, så jag skulle inte tro de ändrat på det för något som potentiellt kan bli så ”stort” som 200-euro.

  32. #32
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TipTop har överlag byggt grejor av god kvalitet, så jag skulle inte tro de ändrat på det för något som potentiellt kan bli så ”stort” som 200-euro.
    Precis, här tänkte jag på frågan generellt. Tror tiptop garanterat gjort det bra.

    Aion tex. fick lite negativ kritik gällande att modulerna inte höll samma nivå som deras (Club of the Knobs) 5u-moduler. Men inte så många källor på det då de verkar fått rätt liten spridning.


    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inte någon som är en officiell förvaltare av Buchla?
    Vem äger det idag? Vem är det som bestämmer vad som ska produceras?

    Erkänner min okunnighet i detta.
    https://cdm.link/2018/01/buchla-synt...ing-engineers/

  33. #33
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant och klargörande läsning. Tack.
    Senast redigerat av Göran den 2021-09-19 klockan 19:52.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inte någon som är en officiell förvaltare av Buchla?
    Vem äger det idag? Vem är det som bestämmer vad som ska produceras?

    Erkänner min okunnighet i detta.
    Ok lite oklart uttryckt av mig. BUSA äger ju det som tidigare var BEMI som var ett företag som skapades ur B&A. I det så ingår ju namnet och 200e, nya Easel..osv.. Men minns inte riktigt detaljerna över exakt vad de förfogar över. Vill Minnas att Marc Doty nämnde någonstans att de inte förfogar över mkt av Dons dokumentation och ideer som aldrig släppts och har för mig familjen inte var var helt glad över att de inte fick vara inblandade. De har i alla fall inte allt av Dons arv i fråga om dokument och uppfinningar osv.
    Men det jag åsyftar är ju hur de talar just om att de skall fortsätta utvecklingen utifrån hans ideer och koncept..och som dom säger "keep the Buchla spirit". Är du med blir lite språkförbistring i blandning mellan vardagsspråk och juridiska termer

  35. #35
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok lite oklart uttryckt av mig. BUSA äger ju det som tidigare var BEMI som var ett företag som skapades ur B&A. I det så ingår ju namnet och 200e, nya Easel..osv.. Men minns inte riktigt detaljerna över exakt vad de förfogar över. Vill Minnas att Marc Doty nämnde någonstans att de inte förfogar över mkt av Dons dokumentation och ideer som aldrig släppts och har för mig familjen inte var var helt glad över att de inte fick vara inblandade. De har i alla fall inte allt av Dons arv i fråga om dokument och uppfinningar osv.
    Men det jag åsyftar är ju hur de talar just om att de skall fortsätta utvecklingen utifrån hans ideer och koncept..och som dom säger "keep the Buchla spirit". Är du med blir lite språkförbistring i blandning mellan vardagsspråk och juridiska termer
    Så... du anser att de nuvarande ägarna av allt Buchla inte förvaltar hans arv på rätt sätt för att de släpper Euro-Buchla?

    Ja, kanske det - jag har absolut ingen uppfattning i den frågan, är ganska okunnig i 'all things Buchla'. De kanske gör detta för att finansiera nya 'riktiga' moduler?

  36. #36
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Och en annan fråga, nu när ni väckt min nyfikenhet...
    Är BUSA bakom både Euro-Buchla och den uppdaterade Easeln?
    Och hur fasiken hamnade herr Doty i det gänget?

  37. #37
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och en annan fråga, nu när ni väckt min nyfikenhet...
    Är BUSA bakom både Euro-Buchla och den uppdaterade Easeln?
    Och hur fasiken hamnade herr Doty i det gänget?
    Ja de är bakom båda. Marc Doty.. jag bra fråga.. han var väl polare med nån antar jag och de behövde nån som kunde snacka skit Nä Doty är verkligen fel kille för det jobbet. Enligt mig då såklart

  38. #38
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så... du anser att de nuvarande ägarna av allt Buchla inte förvaltar hans arv på rätt sätt för att de släpper Euro-Buchla?

    Ja, kanske det - jag har absolut ingen uppfattning i den frågan, är ganska okunnig i 'all things Buchla'. De kanske gör detta för att finansiera nya 'riktiga' moduler?
    Nej det går ju stick i stäv med alla Buchlas ideer och det har han ju uttryckt ganska glasklart i intervjuer och texter sedan 1964 till strax innan han dog. Det finns inte en chans i helvetet att han skulle gå med på att släppa Buchla i euro. Han är ju också en person som aldrig kompromissat med sina ideer om hur saker skall vara och med få undantag producerat något för att det efterfrågats. Han har ju t.o.m . vägrat att sälja till någon artist som enligt hans tycke inte skulle använda instrumentet på "fel sätt" el något sådant...

    Jag är rätt övertygad om att de skulle kunna tjäna in pengar till företaget med både billiga och massproducerade maskiner, moduler mm men som ändå följer Buchlas ideer...och spinna vidare på det och utveckla en massa kul som skulle sälja.

  39. #39
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det går ju stick i stäv med alla Buchlas ideer och det har han ju uttryckt ganska glasklart i intervjuer och texter sedan 1964 till strax innan han dog. Det finns inte en chans i helvetet att han skulle gå med på att släppa Buchla i euro.
    Don Buchla började väl bygga Midi-controllers på 80-talet när Midi-synthar blev populärt?

  40. #40
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Don Buchla började väl bygga Midi-controllers på 80-talet när Midi-synthar blev populärt?
    Gjorde väl även nån FM synt när det var inne, 700? Nä jävla sell-out var va han var

  41. #41
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Don Buchla började väl bygga Midi-controllers på 80-talet när Midi-synthar blev populärt?
    Ja han byggt en massa kontrollers både med MIDI och annat.. han var väl bland de första med att implementera digitala komponenter i systemen.. se Buchla 500 och 300 som ju är en del av 200 systemen...en förlaga till 200e. 200e systemet är ju modulärt på många nivåer, inte minst internt med MIDI. Han tillverkade ju ett Pianobar som man satte på pianon som skickade MIDI tillsammans med Moog.. och sen Thunder.

  42. #42
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjorde väl även nån FM synt när det var inne, 700? Nä jävla sell-out var va han var
    Ja FM är ju verkligen Buchla.. från analog FM till digital med olika algoritmer och waveshapers mm i vanlig ordning..extremt kluriga envelopes som bland annat implementerades i Prophet VS/Wavestation i mycket förenklad form... De som snackar "analogt Buchla sound" osv har nog inte fattat ett dyft av Buchla filosofi.

    Sell out! lustigkurre där

  43. #43
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han har ju t.o.m . vägrat att sälja till någon artist som enligt hans tycke inte skulle använda instrumentet på "fel sätt" el något sådant...
    Du får jättegärna länka till den intervjun, är nyfiken på vem det kan vara!

  44. #44
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det går ju stick i stäv med alla Buchlas ideer och det har han ju uttryckt ganska glasklart i intervjuer och texter sedan 1964 till strax innan han dog.
    Kan du peka mig till saker att läsa? Nu är jag nyfiken på allvar.
    Ja, jag vet att Google finns. Men det är så jäkla mycket brus...

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han är ju också en person som aldrig kompromissat med sina ideer om hur saker skall vara och med få undantag producerat något för att det efterfrågats.
    Fast Series 100 var ju ett beställningsjobb till Sender/Subotnik vad jag kan förstå.

  45. #45
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du peka mig till saker att läsa? Nu är jag nyfiken på allvar.
    Ja, jag vet att Google finns. Men det är så jäkla mycket brus...
    Börja med denna den är bra.. finns en länk till en till i tråden och en scannad variant. Kolla in Red Bull intervjuen den har verkligen ljuspunkter när han talar om kontrollers ..ignorera idiot intervjuaren bara .. den finns transkriberad någonstans.. ska se om jag hittar länk.
    https://modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=235923


    Fast Series 100 var ju ett beställningsjobb till Sender/Subotnik vad jag kan förstå.

    "Med få undantag" ..sen går ju storysarna i sär rätt mkt..lyssnar man på Subotnik så låter det som han hade själv.. lyssnar man på Sender och Don eller Oliveros låter det lite annorlunda.. ..Klart är ju att han byggde systemet efter de behov som behövdes i studion och premisserna är ju oerhört annorlunda än t.ex. Moog. Men ser man till det senare 100 och inte minst 200 och efterföljande så är det ju inte så svårt att se vem som troligast hade de unika tekniska ideerna.

    Andra undantag är ju att när Don producerade 200e så var 259e den enda oscillatorn men efter efterfrågan på en "normal" 259 oscillator gjorde han 261e... Finns fler exempel.


  46. #46
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gjorde väl även nån FM synt när det var inne, 700? Nä jävla sell-out var va han var
    Min poäng var snarare att mitt intryck av Don Buchla, så som de flesta uppfinnare, är att han tyckte att ny teknik var kul oavsett om det är var hans egen eller inte - och jag skulle inte alls bli förvånad om han hade släppt någon nyskapande modul, eller åtminstone en controller för eurorack när det blivit populärt

  47. #47
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min poäng var snarare att mitt intryck av Don Buchla, så som de flesta uppfinnare, är att han tyckte att ny teknik var kul oavsett om det är var hans egen eller inte - och jag skulle inte alls bli förvånad om han hade släppt någon nyskapande modul, eller åtminstone en controller för eurorack när det blivit populärt
    Nej det vore mkt förvånande för enligt hans normer så är eurorack helt enkelt kef. Han hängde upp sig på sådant som kan tyckas vara småsaker och kunde vara jävligt snarstucken och otrevlig... läs vas Suzanne Ciani har att säga om det. Det var stor tanke och filosofi bakom allt han gjorde och de val han gjorde från kablar till knappar rattar...osv. Om euro var populärt eller inte spelade absolut noll roll i hans värld.

  48. #48
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det vore mkt förvånande för enligt hans normer så är eurorack helt enkelt kef. Han hängde upp sig på sådant som kan tyckas vara småsaker och kunde vara jävligt snarstucken och otrevlig... läs vas Suzanne Ciani har att säga om det. Det var stor tanke och filosofi bakom allt han gjorde och de val han gjorde från kablar till knappar rattar...osv. Om euro var populärt eller inte spelade absolut noll roll i hans värld.
    Varför skulle han isåfall släppa controllers för helt slumpmässiga MIDI-synthar? Han har ju verkligen mycket mindre kontroll där än i att släppa en controller för ex. eurorack. För att inte tala om pianobar, som inte heller stämmer in på beskrivningen ovan. Båda de produkterna tyder ju på pragmatiskt tänk över hur han kunde nå ut till olika målgrupper på olika sätt.

    Thunder ex. var väl inte ens gjord för att kopplas till Buchla's egna synthar? Det finns ex. ingenting i manualen för den som tyder på att den har några specifika funktioner för just Buchla-synthar, och det är inga egna kablar inblandade där.

    Sedan finns ju också Buchla 200h:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	photo-7.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	152,6 KB 
Id:	103144

    Vad är det om inte en kompromiss för att göra Buchla, i deras egna ord, mer kompakt, och som är menat att användas med andra system?
    Senast redigerat av 303infinity den 2021-09-20 klockan 13:31.

  49. #49
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle han isåfall släppa controllers för helt slumpmässiga MIDI-synthar? Han har ju verkligen mycket mindre kontroll där än i att släppa en controller för ex. eurorack. För att inte tala om pianobar, som inte heller stämmer in på beskrivningen ovan. Båda de produkterna tyder ju på pragmatiskt tänk över hur han kunde nå ut till olika målgrupper på olika sätt.
    Piano Bar hjälpte han Bob Moog med.. men han hade absolut ingenting mot klaviaturer eller MIDI styrning av andra saker... Men om du ser på de kontrollers han gjort själv... som Thunder, Lightning, Marimba Lumina så handlar det ju om HUR du kontrollerar saker.. Lumina är ju ett eget instrument med egna ljud och även Thunder vill jag minnas har egna ljud i sig från EMU. Han har ju även gjort Thunder 2 som är ett truminterfejs .. MIDI är ju ett protokoll och inget instrument.. och vad och hur du kontrollerar saker är ju det som spelar störst roll för honom... Thunder är ju inte direkt något som riktar in sig på att enbart spela MIDI noter..det är inte det som det handlar om... Läs intervjun i Keyboard som jag länkade till Göran i någon av trådarna.

    Thunder ex. var väl inte ens gjord för att kopplas till Buchla's egna synthar? Det finns ex. ingenting i manualen för den som tyder på att den har några specifika funktioner för just Buchla-synthar, och det är inga egna kablar inblandade där.
    Nej den är som sagt gjord för att kunna kontrollera ljud i MIDI protokollet på olika sätt... ganska sofistikerat och annorlunda mot andra kontrollers... du kan styra allt du vill med den eller kontrollera dess egna interna ljud på olika sätt.


    tillägg: 200halvrack är en idiotgrej som gjordes av BEMI Don var inte inblandad...halvrack var verkligen en riktigt ogenomtänkt idé
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2021-09-20 klockan 15:53.

  50. #50
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får jättegärna länka till den intervjun, är nyfiken på vem det kan vara!
    Jag också!

  51. #51
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tillägg: 200halvrack är en idiotgrej som gjordes av BEMI Don var inte inblandad...halvrack var verkligen en riktigt ogenomtänkt idé
    Don Buchla var ju fortfarande CTO då, och det verkar vara samma personer som designade 200h som 200e i 2004, och jag kan inte hitta något uttalande av Don Buchla där han talar negativt om 200h. Finns det?

    "At the January 2012 NAMM show, Buchla & Associates announced new ownership, retaining Don Buchla as Chief Technology Officer and investment in the design, manufacturing, and marketing of Buchla products and the development of an expanded product line, and the company moving forward under the name Buchla Electronic Musical Instruments (BEMI).[18] One year later, BEMI re-introduced the Music Easel.[19] Since then, BEMI has released a small number of new modules, including the 252e Polyphonic Rhythm Generator. The "200h" series of modules (h = half) were also released to allow Buchla system owners to configure their systems in more granular ways."

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag också!
    Finns uttryckt på flera ställen och minns även att någon musiker även berättat om det..ska gräva lite.. annars finns det i artikel som jag dragit citatet i från. Finns länk i denna tråden på Modwiggler: https://modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=235923

    läs gärna artikeln från keyboard magazine som tråden handlar om.. där går han igenom en hel del intressant.. inte minst om CV/audio.

    "More than one musician has told me stories about trying to buy a Buchla instrument and actually being turned down because Buchla didn't think their music was serious enough." (John K. Diliberto i Polyphony Augusti 1983)

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Don Buchla var ju fortfarande CTO då, och det verkar vara samma personer som designade 200h som 200e i 2004, och jag kan inte hitta något uttalande av Don Buchla där han talar negativt om 200h. Finns det?

    "At the January 2012 NAMM show, Buchla & Associates announced new ownership, retaining Don Buchla as Chief Technology Officer and investment in the design, manufacturing, and marketing of Buchla products and the development of an expanded product line, and the company moving forward under the name Buchla Electronic Musical Instruments (BEMI).[18] One year later, BEMI re-introduced the Music Easel.[19] Since then, BEMI has released a small number of new modules, including the 252e Polyphonic Rhythm Generator. The "200h" series of modules (h = half) were also released to allow Buchla system owners to configure their systems in more granular ways."
    Det är en låååång historia med rättsliga processer..osv.. Det sista Don var med och designade var Easeln och 252e.

    Men jag kan liksom inte sitta och förklara allt.. är du intresserad så finns det massor med trådar på Modwiggler.. intervjuer artiklar böcker rättegångsprotokoll..osv... som jag läst under mer än ett decennium.. det är bara gräv och njut...

  54. #54
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en låååång historia med rättsliga processer..osv.. Det sista Don var med och designade var Easeln och 252e.

    Men jag kan liksom inte sitta och förklara allt.. är du intresserad så finns det massor med trådar på Modwiggler.. intervjuer artiklar böcker rättegångsprotokoll..osv... som jag läst under mer än ett decennium.. det är bara gräv och njut...
    Det är ju just det jag sitter och gräver i och jag hittar ingenting där Don Buchla talar negativt om 200h eller om att han inte varit med och designat det. Stämningen mot BEMI handlar ju inte alls om det, utan att han ansåg att han inte fått tillräckligt betalt och att de inte sålt tillräckligt mycket:

    "In a suit filed with the The United States District Court for the Northern District of California yesterday (March 24), Buchla alleges he was promised $440,000 for the sale of the company, but has been paid less than $110,000 so far. It also alleges that the defendants breached the Asset Purchase Agreement of Buchla & Associates by “failing to use reasonable business efforts to reach sales targets.”"

    Den stämningen förlikades ju dessutom, vilket innebär att Don Buchla och BEMI kom överens om en summa som gjorde honom tillräckligt nöjd för att släppa stämningen.
    Senast redigerat av 303infinity den 2021-09-20 klockan 16:31.

  55. #55
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vad jag inte helt förstår är varför man som musiker skulle bry sig så mycket om vad Don Buchla (eller Serge Tcherepnin för den delen) har att säga om sina instrument. Speciellt inte ett halvsekel efter att de uppfanns. Däremot förstår jag av diskussionen att det finns reella skäl till att välja det ena eller andra systemet och att somligt inte passar lika bra för alla.

    Det här däremot var lite roligt på något vis (och snopet för dem det gick ut över):

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "More than one musician has told me stories about trying to buy a Buchla instrument and actually being turned down because Buchla didn't think their music was serious enough." (John K. Diliberto i Polyphony Augusti 1983)
    Hur hade det varit om Moog hade vägrat sälja sina syntar till folk som inte gjorde tillräckligt poppig musik?

  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag inte helt förstår är varför man som musiker skulle bry sig så mycket om vad Don Buchla (eller Serge Tcherepnin för den delen) har att säga om sina instrument. Speciellt inte ett halvsekel efter att de uppfanns. Däremot förstår jag av diskussionen att det finns reella skäl till att välja det ena eller andra systemet och att somligt inte passar lika bra för alla.
    Nej det är väl det som är lite det skeva i diskussionen... Det jag hela tiden tjatar om är ju att BUSA som ett företag som skall förvalta Dons väldigt speciella och unika ideer bör just göra det och utveckla nya instrument med det som ramverk. Sen tycker väl jag det finns en poäng och ett värde att sätta sig in i hans instrument och tänkande om man skall använda hans instrument..givetvis behöver man ju inte det men det känns ju fruktansvärt onödigt att lägga pengar på ett snordyrt system om man ändå inte är intresserad av vad som gör det så speciellt..då finns det ju andra betydligt billigare alternativ.

    Det här däremot var lite roligt på något vis (och snopet för dem det gick ut över):

    Hur hade det varit om Moog hade vägrat sälja sina syntar till folk som inte gjorde tillräckligt poppig musik?
    HaHa ja det är lite speciellt..men det ligger väl lite i samma linje.. är du en trendpelle som bara vill ha "det senaste" ett ballt märke..osv så kan du dra åt helvete Men B&A är väl mer hans förretag där han främst gjort prylar till sig själv och en liten nisch av universitet..mm.. Han har säkerligen inte ens gjort vinst i perioder utan jobbat med annat på sidan om...

    Men det finns mkt kul i denna värld..som Bob Moog som inte ens gillade eller ville tillverka MiniMoogen men sen lever på dess legend mm..eller Peter Zinovieff som hyllas för VCS3/Synthi fast han inte alls gillade den utan det var ett medel till ett mål för hans egen studio...men maskinerna som plockades i hop med det billigaste komponenterna man kunde hitta säljs för astronomiska summor....det är humor

Liknande ämnen

  1. Mjuka modularer....
    Av rydan i forum Modularer & sånt
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2023-01-23, 09:24
  2. Modularer
    Av Cyberwelt i forum Modularer & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-15, 00:02
  3. Styra modularer...
    Av Valdo i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 17:26
  4. modularer?
    Av Funkenteller i forum Modularer & sånt
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 16:08
  5. Modularer
    Av stryph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •