Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 178

Ämne: Waldorf M - Wavetable Synthesizer

  1. #61
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Killergull Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Formspråket i Waldorf M-manualen. Torr tysk humor

    Bifogad fil 103091

    Bifogad fil 103092
    Attack terms&conditions är fortfarande min favorit när det kommer till Waldorf-humor:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Attack setup screen.png 
Visningar:	154 
Storlek:	54,8 KB 
Id:	103108

  2. #62
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Känns som att den här främst riktar sig till de köpstarka medelålders nostalgikerna, lite som Sequential Prophet 5/10. Inget fel med det såklart - och trots eventuella begränsningar kommer den säkert låta jääävligt bra, precis som PPG och Microwave gör i rätta händer - men jag tycker nog ändå att Waldorf är som bäst när de gör framtidssyntar. Hoppas de slänger in nåt kul från Iridium (gärna en "Digital Former" med dist och kamfilter som man kan modulera) eller brölig och skitig FM som XT, då hade den blivit lite mer spännande i mina öron.

  3. #63
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men jag tycker nog ändå att Waldorf är som bäst när de gör framtidssyntar.
    +1

  4. #64
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Kul med en ordentlig hårdvarusynt. Samtidigt kul att Waldorf envisas med att fortsätta med digi- syntar

  5. #65
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Undras om det kommer en kbd-version?
    Annars är det bara att vänta tills folk säljer sina XTK billigt (för att köpa M alltså). Vill ha XTK eller M Keyboard!
    Senast redigerat av Erik G den 2021-09-18 klockan 20:49.

  6. #66
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Är det någon som hört/sett antydan till eller rykten om keyboard-version?

  7. #67
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Folk verkar ha musarmar istället för pianofingrar nuförtiden så det blir nog inget klav.

  8. #68
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  9. #69
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Låter mycket bra. Blir köp 2022.

  10. #70
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter mycket bra. Blir köp 2022.
    Bra! Ser redan fram emot recensionen.

  11. #71
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Wavetables. Analoga filter. Blå.
    Tänk om den kom med keys. Så nära en PPG Wave det går att komma.

  12. #72
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wavetables. Analoga filter. Blå.
    Tänk om den kom med keys. Så nära en PPG Wave det går att komma.
    Minns inte exakt hur det var när XT kom men jag har för mig att keyboardversionen dök upp senare än rackversionen?

  13. #73
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns inte exakt hur det var när XT kom men jag har för mig att keyboardversionen dök upp senare än rackversionen?
    Jo, absolut.

  14. #74
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Vill inte vänta! Men först får jag utforska Modwave...

  15. #75
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wavetables. Analoga filter. Blå.
    Tänk om den kom med keys. Så nära en PPG Wave det går att komma.
    Är det? Behringer är ju på väg ut med just en PPG Wave-klon med keys

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Ef89JLa3cukjEdZVdr62dH-1200-80.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	240,2 KB 
Id:	103260

  16. #76
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det? Behringer är ju på väg ut med just en PPG Wave-klon med keys
    Sant.
    Men:
    1. När kommer den då? Det har ju ryktats om ett flertal vita balar år ut och år in
    2. Det är en Behringer

  17. #77
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Enligt
    https://www.youtube.com/watch?v=x2Pkv10oJAQ
    så kommer den "in a couple of months" (sagt juli 2021). Återstår att de.

    Jo, det kan bli min första Behringer om den är tillräckligt lik originalet. Fyra oktaver kan jag leva med. Priserna på originalen är ju så sjuka att det kan motivera en Behringer.

  18. #78
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Vladimir någonting, som typ gjort Waldorf M, skrev detta på Gearspace, så det ska bli intressant att höra var BBG landar.

    Please accept the fact that Ppg Wave 2.3 and Waldorf Microwave are actually very different machines, even they have the same roots.
    It's possible now to repeat the 1:1 PPG sound generation way using modern hardware. But it's a complex task. Honestly, I wish them all luck at the Music Tribe research team to do this correct way. I gave up once.

  19. #79
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Fattar att jag svär i Vintage-kyrkan, men, tycker M känns betydligt intressantare än en PPG-klon…

  20. #80
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. När kommer den då? Det har ju ryktats om ett flertal vita balar år ut och år in
    Det är ingen som vet, men det har ju skickats ut pre-produktionsenheter som ser ut som på bilden ovan så de har ju kommit en bra bit på vägen verkar det som

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2. Det är en Behringer
    Visst, men Waldorf är ju inte Palm Products Group heller, och inget företag har väl Wolfgang Palm som arbetar på varesig Waldorf M eller PPG Wave nu

  21. #81
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Blir jäkligt spännande med Berra PPG men som sagt Microwave och PPG Wave 2.2/2.3 är ju helt olika synthar som låter helt olika också. Så man behöver båda
    Ang Berra PPG så hoppas jag att man inte tar för många genvägar och verkligen spar alla egenheter PPG Wave 2.2/2.3 har. Dvs inget anti-aliasing-filter. För slö CPU så att LFO:n går ojämnt osv. Det är allt det som gör PPG Wave 2.2 till en förvånansvärt "levande" maskin för att ha ett digitalt hjärta.

  22. #82
    Killergull
    Killergull är uppkopplad nu
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lite mer ljudexempel med Starsky Carr:

    https://youtu.be/DT4BmG8r9TE


    https://youtu.be/DT4BmG8r9TE

  23. #83
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Låter ju bra men hiskeligt ful...

  24. #84
    Killergull
    Killergull är uppkopplad nu
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker den ser helt ok ut. Font-typen som används i displayen borde de ändra på däremot, ser ut som nåt billigt kinesiskt oscilloskop.

    Sen har jag inte hört nåt ljudexempel där det där SSI2144-filtret kommer till sin rätt. Det ska ju vara samma som 2044 som satt i MonoPoly, Polysix, nån Trident, PPG etc.

    Låter lite tunnt och fjösigt. Lite samma som för MFB Synth Pro som också har det där filtret.
    Eller så är de flesta ljudexempel med öppna filter där det inte hörs. Får testa i nån affär.

  25. #85
    Killergull
    Killergull är uppkopplad nu
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mer ingående genomgång av Starsky Carr:


    https://youtu.be/HEA6iOWOaC4

  26. #86
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Är det någon här på forumet som skaffat en ännu? Vore kul att höra om era upplevelser i så fall. Nya firmwareuppdateringen med Waveterm transitions verkar ju rätt cool också!

  27. #87
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon här på forumet som skaffat en ännu? Vore kul att höra om era upplevelser i så fall. Nya firmwareuppdateringen med Waveterm transitions verkar ju rätt cool också!
    Japp!

    Sammanfattning. Tja. Grundljuet i den är i mitt tycke väldigt vädligt bra. Det är tjockt och digitalskitigt (på ett bra sätt, som gamla MW eller Harvestman-moduler). Man behöver inte så särskilt mycket för att det ska låta bra.

    Wavetable-utbudet är klassiska MW + PPG. Vill man ha annat är det relativt enkelt att ladda wavetables via SD-kort. Liksom MW verkar den inte interpolera mellan steg i wavetables.

    Gränssnittet har utrymmer för förbättringar, vilket också sägs vara på gång. Den är rimligt överskådlig och snabbjobbad, men blir en del menydyk. Däremot ligger varje modulationsrouting under varje del, och inte ihopbökat i en modmatris, så det gör det relativt enkelt att se/hitta och följa vad som pågår. Samtidigt sätter det lite mer begränsningar på hur mycket som kan moduleras, men inte direkt så att det känns begränsande i praktiken.

    LFO:erna var tidigare svårt att få att gå lagom sakta, men det är löst med en range-parameter i senaste FW.

    Envelopsen är i mitt tycke, vetetusan, tråkiga. Det blir ingen snärt direkt, och det har med form att göra, för det går att ställa väldigt korta tider. Gissningsvis är de samma som gamla MW:s, som jag inte heller direkt gillade. Inte så att de är oanvändbara, och det går delvis att avhjälpa genom att modulera envelopsen med sig själva. Men riktiga filter-klipp:et i basar eller pluck blir det inte. För pads, landskap m m fungerar de fortfarande utmärkt däremot.

    Buggig? Jodå, det finns buggar och slumpmässiga beteenden, men inga dealbreakers, i a f inte för mig.

    Såatt. Najs och lite annorlunda poly, som man inte behöver skruva ihjäl sig på för att det ska låta levande och bra, samtidigt som den har modulationsmöjligheter nog för att göra relativt avancerade modulationsgrejor om man vill det. Låter inte klassisk-analog-poly, men det är ju inte avsikten heller.

  28. #88
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Tack! Superbra feedback just nu då jag går i köpestankar. Lite synd med envelopesen, då jag själv verkligen gillar mina snärtiga envelopes. Låter det väldigt hackigt om man sveper över vågtabellen med t.ex. en långsam LFO den inte interpolerar mellan steg?

    Utvecklaren är ju väldigt aktiv på gearspace, så man kan ju hoppas att envelopesen får lite mer snärt i en firmware-update. Hade varit trevligt om det gick att gradvis välja form mellan linjär och exponentiell...

    Hade du hunnit testa det här Waveterm-samplingsstödet?

  29. #89
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Original MW interpolerar inte heller, så de flesta wavetables är anpassade för det, så förändringarna av vågform per steg är små. Men visst kan det höras ibland, och har man en "stegig" wavetable så blir det tydliga steg, på gott och ont.

    Justja. Glömde. Riktigt stor fördel relativt MW2/XT är att man kan ha olika wavetables i de båda oscillatorerna.

    Sample-uppspelningen är säkert cool, men ganska begränsad precis som på originalet. Kan vara snyggt att köra en kort vågformsloop som ena osc, och jag antar man kan köra lite D50(?)-trick med samplad attack + syntetisk vågform, men det är inte direkt någon feature som fanns högt på min önskelista.

    Däremot är en cool grej i uppdateringen att de digitala filtren fick mer modulationsmöjligheter, och även att ett antal av MW2/XT-aloritmerna åkte in (+ att release-notes antyder att resten av de filtren också är på gång, vilket jag verkligen hoppas. För de är konstiga på ett mycket bra sätt!)
    Senast redigerat av rydan den 2022-03-17 klockan 20:30.

  30. #90
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag antar man kan köra lite D50(?)-trick med samplad attack + syntetisk vågform,
    Huvudsaken är att man kan göra Digital Native Dance.

  31. #91
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Vad tycker vi om denna 2022-08?

  32. #92
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker vi om denna 2022-08?
    "Vi" gillar den. =)

  33. #93
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bra!
    Har du använt de digitala filtrena från de senare uppdateringarna? De är samma/liknande kod som i Microwave II/XT?

  34. #94
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Testade att lägga in Transitions (samples) i 16 bit/22500Khz. Kan lagras i Flash. Mycket intressant tillägg!
    Härligt även att de fått in ett stort antal filter från MW2, och fler möjligheter är på väg.

    Jag funderar dock lite filosofiskt varför man överhuvudtaget känner att man vill ha fler funktioner och går igång på dem, som ju även jag gör, när hela poängen med M är dess enkelhet, att man snabbt kan göra PPG/Microwaveljud.
    Men man får säga att de nya funktionerna ändå är snyggt och logiskt placerade, ingen matris..

  35. #95
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar dock lite filosofiskt varför man överhuvudtaget känner att man vill ha fler funktioner och går igång på dem, som ju även jag gör, när hela poängen med M är dess enkelhet, att man snabbt kan göra PPG/Microwaveljud.
    Men man får säga att de nya funktionerna ändå är snyggt och logiskt placerade, ingen matris..
    Det började skena iväg lite i GS-tråden (där kodaren är högst aktiv), folk ville ha mer och mer. Jag tycker att den ursprungliga idén med en återskapad MW med vissa MWII-funktioner tillgängliga i ett annat läge var utmärkt. Trevligt med samplingsuppspelningen, men hoppas verkligen att det inte blir mer feature creep än så.

  36. #96
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det började skena iväg lite i GS-tråden (där kodaren är högst aktiv), folk ville ha mer och mer. Jag tycker att den ursprungliga idén med en återskapad MW med vissa MWII-funktioner tillgängliga i ett annat läge var utmärkt. Trevligt med samplingsuppspelningen, men hoppas verkligen att det inte blir mer feature creep än så.
    Utvecklaren Valdis (som jobbar som freelance, dvs ej anställd av Waldorf) skrev tidigare att det är mer eller mindre fullt i delen (ROM/RAM) som håller OS. Dvs liten risk för att det blir några nya större funktioner.

  37. #97
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja precis, har läst det mesta han skrivit och det är ju saker på gång i FW1.08 iaf, bla något mer MW2 filter med waveshaper.
    Men som sagt, nu är det nog strax fullt och det är nog lika bra det. Fokus ligger på GUI fixar och workflow nu fattar jag det som.

  38. #98
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utvecklaren Valdis (som jobbar som freelance, dvs ej anställd av Waldorf) skrev tidigare att det är mer eller mindre fullt i delen (ROM/RAM) som håller OS. Dvs liten risk för att det blir några nya större funktioner.
    Ja, en himla tur det

  39. #99
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Såvitt jag fattat är planen med digitalfilterna att alla MWII-filtren ska in. Fattas fortfarande en bunt...

  40. #100
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Inte FM filtret gissar jag, dessvärre, om det är beroende av oscillatorerna, men hade varit nice!
    Får läsa XT manualen om hur det funkade,minns ej.

    Filtren från MW2/XT:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5CDA3E49-0EDA-4E1F-8C76-399768FB19C5.jpeg 
Visningar:	25 
Storlek:	297,8 KB 
Id:	108259

  41. #101
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte FM filtret gissar jag, dessvärre
    Nej tyvärr. Men tror fortfarande det sagts att planen är att implementera alla filter från 2/XT. Tyvärr är det de riktigt roliga filtren som saknas: FM, waveshaper, s&h.

    sin->LP finns dock i senaste FW.

    Sen tycker jag det är lite trist att man inte kan välja att assign:a det digitala filtret till filterratten istället för det analoga, hade varit användbart för vissa ljud som bygger på digitalfiltren. Men det kanske kommer det med, om nu de riktigt roliga filtren kommer...

  42. #102
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja precis, har läst det mesta han skrivit och det är ju saker på gång i FW1.08 iaf, bla något mer MW2 filter med waveshaper.
    Men som sagt, nu är det nog strax fullt och det är nog lika bra det. Fokus ligger på GUI fixar och workflow nu fattar jag det som.
    Oh. Waveshaperfiltret vore sjukt najs! Om jag inte missminner mig använder det valbar wave ur wavetablen som shaper. (Hoppas då bar att det kommer gå att modulera, som på XTk. För det gick väl eller, var länge sedan jag hade en, men har för mig att det både gick och var coolt...)

  43. #103
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Holy shitsnacks! Filtren kommer i 1.08!

    "Next are relevant to the upcoming 1.08
    3) For FM filter types (FM LP12 / FM HP12) - act as FM depth control (modern mode only)
    4) For S&H filter types (S&H + LP12 / S&H + HP12) - act as S&H time constant setter (modern mode only)
    5) For Waveshaper filter type acts as the depth of waveshaping effect (blend between shaped/original signal) (modern mode only)
    6) For Frequency boost filter act as the depth of boosting effect (both modes)"

  44. #104
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Haha! Yes läste just! Grymt!
    Filter FM highpass och S/H highpass är helt nya dessutom!
    Ang. waveshaper med wavetable från en osc som modulator så är det bekräftat sedan innan då han svarade på min fråga
    Nice nu att man kan ha den som en ppg OCH Crazy Waldorf synt

  45. #105
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Bara hoppar in här utan koll och undrar, filter som bygger på FM och S&H. Hur menas? Waveshaper kanske man fattar lite mer eller också inte...

    samt...
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade att lägga in Transitions (samples) i 16 bit/22500Khz. Kan lagras i Flash. Mycket intressant tillägg!
    Härligt även att de fått in ett stort antal filter från MW2, och fler möjligheter är på väg.
    ..
    Betyder det att även interna wavetables har (är gjorda för) 22 kHz samplingsfrekvens?

  46. #106
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Filter FM, man audiomodulerar filtret från en oscillator, som med prophet 5 polymod tex.
    S&H hackar upp och sänker samplingsfrekvensen, blir som en gammal Emax, decimerat. Sen ett filter efter det.

    Dock gjorde jag misstaget att jämföra M med min PPG Wave V3 VST, som lät mycket mer
    PPG… varm men bright och mer aliasing.
    Derezparametern i mw2 läge gör att man närmar sig men tom vågformerna låter annnorlunda, skall ju vara samm
    så det har väl med det emulerade digitala att göra.

    Inser att M härmar Microwave 1/2, inte PPG men trodde de var mer lika….
    Dessutom har det nya SSM2044 filtret mer amplitudförlust vid den minsta resonans än jag
    någonsin hört i någon synt, inklusive vintage med 2044, eller pro one som är känd för detta.

    Det är fortfarande en grym synt men ser den nu mer som en mörkare/mjukare XT med bättre UI och färre funktioner, än den slutgiltliga PPG klonen..

  47. #107
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Samples i wt är 16bit. Görs om, interpolation? Till 8bit i mw2 läge.
    240khz no antialiasing i mw1 läge och 40khz (hade önskat 48) bandlimited i mw2 läge.

  48. #108
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    EDIT: jag är dum i huvudet, den låter gudalikt! Återkommer med kort demovideo utan snack!

  49. #109
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

  50. #110
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Ja det låter fint ovan.

  51. #111
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samples i wt är 16bit. Görs om, interpolation? Till 8bit i mw2 läge.
    240khz no antialiasing i mw1 läge och 40khz (hade önskat 48) bandlimited i mw2 läge.
    Låter som intressanta "filter".

    Jag läser på hemsidan men fattar inte riktigt. mw1-läget har 240 kHz samplingsfrekvens i förhållande till vad? Om grundsamplingen/wavetablen är t.ex. 40kHz fs så blir det max-transponering 2,5 oktaver upp (och mer ner förhoppningsvis) eller hur menar de?

    Bra låter den säkert. Om den är en exakt replika eller ej spelar nog inte så stor roll, i vart fall inte för mig om jag skulle köpa den...

  52. #112
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag tror, men är ej säker, att den har variabel samplerate, mao den läser ut wavetablen i olika hastigheter beroende på om C0 eller C1 etc. Mao blir det då en låg samplingsfrekvens vid låga toner och hög samplingsfrekvens vid höga och ingen antialiasing.
    Inget filter således, därav att man slängde på en analogt filter för att mjuka till.

    Eller drop samples för att styra tonhöjden.
    Senast redigerat av theVOID den 2022-09-01 klockan 21:47.

  53. #113
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror, men är ej säker, att den har variabel samplerate, mao den läser ut wavetablen i olika hastigheter beroende på om C0 eller C1 etc. Mao blir det då en låg samplingsfrekvens vid låga toner och hög samplingsfrekvens vid höga och ingen antialiasing.
    Inget filter således, därav att man slängde på en analogt filter för att mjuka till.

    Eller drop samples för att styra tonhöjden.
    I vart fall funkar t.ex. Oberheim D(M)X som du beskriver, det var väl så man gjorde på den tiden. Vilket skapade härliga deigitalfenomen. Det som är intressant är vilket omfång det handlar om och vilken "uppspelningsfrekvens" som motsvarar samplingens originaltonhöjd. Den är ju knappast 240 kHz menar jag.

    Drop samples?

  54. #114
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

  55. #115
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I vart fall funkar t.ex. Oberheim D(M)X som du beskriver, det var väl så man gjorde på den tiden. Vilket skapade härliga deigitalfenomen. Det som är intressant är vilket omfång det handlar om och vilken "uppspelningsfrekvens" som motsvarar samplingens originaltonhöjd. Den är ju knappast 240 kHz menar jag.
    Det finns ju inte riktigt någon "originaltonhöjd". Vågfomens utseende beskrivs av 256 samples, varken mer eller mindre. Är ju ungefär som bitmapgrafik, fast den beskriver formen på en kurva.

  56. #116
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju inte riktigt någon "originaltonhöjd". Vågfomens utseende beskrivs av 256 samples, varken mer eller mindre. Är ju ungefär som bitmapgrafik, fast den beskriver formen på en kurva.
    Jaha, jag trodde man kunde ladda in samplingar i M. Måste missuppfattat, inte läst på.

    Nu tittar jag i manualen i sektionen som beskriver User Wavetables (s 70) och de har uppenbarligen 64 "slots" med sådana vågor och på sidan 74 beskrivs dataformatet, rätt rått för att vara 2022:

    Import User WT (from SD)
    M is capable load user wavetables directly from SD Card.
    The convention of the files, which contain wavetables is
    simple. The wavetable file can contain waves from 1 up to
    256. Each wave is a sequence of 256 signed 8-bit samples.
    There is no header or anything else at the beginning of the
    file and this file should be named wtslotXX where XX
    stands for numbers from 00 to 31 according to the slots in
    the Waldorf M


    De verkar inte själva tillhandahålla någon editor till detta.
    Men det var väl samma med Blofeld? Jag har aldrig testat att göra User Wavetables till den. Vill minnas att jag läst om att det finns tredjepartsutvecklad editor/exporter.

    64 slots
    256 samples
    = 16384
    Så om man har t.ex. en 32 kHz sampling motsvarar det en halv sekund om man hittar den tonhöjd som blir 32 kHz. Men då gäller det att hitta ett Wavetablesvep som är linjärt och motsvarar en halv sekund vid denna tonhöjd. Efter det bör det ju funkar med keyboardtracking 1:1 av envelopelängden, om det finns. Någon som vet om det går att göra så för att leka sampler?

  57. #117
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Superintressant artikel, tack för den!

  58. #118
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, jag trodde man kunde ladda in samplingar i M. Måste missuppfattat, inte läst på.

    Nu tittar jag i manualen i sektionen som beskriver User Wavetables (s 70) och de har uppenbarligen 64 "slots" med sådana vågor och på sidan 74 beskrivs dataformatet, rätt rått för att vara 2022:

    ---snip---

    64 slots
    256 samples
    = 16384
    Så om man har t.ex. en 32 kHz sampling motsvarar det en halv sekund om man hittar den tonhöjd som blir 32 kHz. Men då gäller det att hitta ett Wavetablesvep som är linjärt och motsvarar en halv sekund vid denna tonhöjd. Efter det bör det ju funkar med keyboardtracking 1:1 av envelopelängden, om det finns. Någon som vet om det går att göra så för att leka sampler?
    Det är rätt rått för att vara 2022, men oftast så wavetables ser ut. Även om du vill ladda i t ex pigments eller Wavetable, och faktiskt få exakt de vågformer du vill, måste du ha en fil med exakt rätt format. (Det är dessutom fel i manualen på klassist Waldorf-maner. Formatet är 8-bit unsigned...)

    Din föreslagna metod att leka sampler fungerar nog, i teorin i alla fall, men det är nog svårt att få det exakt i praktiken. Däremot kan M ladda samplingar på annat sätt, f o m FW 1.07. Men det finns ännu ej i manualen, utan står beskrivet i release-docs för den firmwaren, under "Transitions", och de kan vara max 32767 samples långa.

  59. #119
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jepp jag har laddat samples och det fungerar och låter mycket trevligt!

  60. #120
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Däremot kan M ladda samplingar på annat sätt, f o m FW 1.07. Men det finns ännu ej i manualen, utan står beskrivet i release-docs för den firmwaren, under "Transitions", och de kan vara max 32767 samples långa.
    Aha, lustigt att de är dubbelt så långa men 1 sek 32kHz blir ju rätt ok. Lite som tidigt 90-tal.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp jag har laddat samples och det fungerar och låter mycket trevligt!
    Utan att man meckar med wavetable-scan alltså? I så fall stort plus tycker jag.
    Blir rätt köpsugen nu.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 12:39
  2. Lite nytt om Waldorf...
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-08-27, 15:09
  3. På Waldorf-fronten litet nytt...
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 08:25
  4. Nytt från Waldorf
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2003-07-27, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •