Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 178 av 178

Ämne: Waldorf M - Wavetable Synthesizer

  1. #121
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, lustigt att de är dubbelt så långa men 1 sek 32kHz blir ju rätt ok. Lite som tidigt 90-tal.



    Utan att man meckar med wavetable-scan alltså? I så fall stort plus tycker jag.
    Blir rätt köpsugen nu.
    Man får konvertera i tex soundforge eller motsvarande så att formatet blir 8 bit 22500Khz (om jag minns rätt)
    Sedan döpa dem till 0xx.wav. Tex 001.wav, spara på SD kort, och sedan ladda in dem en och en från kortet in i en user wt slot på M.
    Sen kan man aktivera transitions i osc2s meny och spela dem som en vanlig sample.
    Maxtid är väl runt 1.2 sekunder har jag för mig. Man kan även sätta en looppunkt och rootkey.

    Men man använder inte scan eller motsvarande, osc2 hamnar i samplemode helt enkelt.

  2. #122
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får konvertera i tex soundforge eller motsvarande så att formatet blir 8 bit 22500Khz (om jag minns rätt)
    Sedan döpa dem till 0xx.wav. Tex 001.wav, spara på SD kort, och sedan ladda in dem en och en från kortet in i en user wt slot på M.
    Sen kan man aktivera transitions i osc2s meny och spela dem som en vanlig sample.
    Maxtid är väl runt 1.2 sekunder har jag för mig. Man kan även sätta en looppunkt och rootkey.

    Men man använder inte scan eller motsvarande, osc2 hamnar i samplemode helt enkelt.
    Nice.
    Får jag tråkigt i vår blir det nog ett köp då.

  3. #123
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hz menade jag såklart

  4. #124
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Har skruvat ihop vad som måste vara min favorit-synthstråk-patch alla kategorier på WalleM...
    https://soundcloud.com/rydan/trilightstringsimprov

    (M, genom en skvätt Hall-reverb...)

  5. #125
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Outstanding stadga och träklang!

  6. #126
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det där är bra Du har ju cello "i närheten" och jag tänker snarare på hur du skruvat till effekterna på en cello-inspelning än att det är en syntetisk klang...

  7. #127
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Suveränt rydan? Vilka wavetables kör du?

  8. #128
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tack för lyssningen.

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Suveränt rydan? Vilka wavetables kör du?
    Custom, det är tre vågformer från fairlight interpolerade och ihopbakade till en wavetable.
    (Men mycket av livet/skitigheten/raspet i ljudet är M:s karaktär. Gjort "samma" ljud i pigments och det kommer inte ens nära.)

  9. #129
    just uMan
    just uMan är inte uppkopplad
    just uMans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har skruvat ihop vad som måste vara min favorit-synthstråk-patch alla kategorier på WalleM...
    https://soundcloud.com/rydan/trilightstringsimprov

    (M, genom en skvätt Hall-reverb...)
    Jädrans vilket vackert ljud.

  10. #130
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har skruvat ihop vad som måste vara min favorit-synthstråk-patch alla kategorier på WalleM...
    https://soundcloud.com/rydan/trilightstringsimprov

    (M, genom en skvätt Hall-reverb...)
    Satan vad bra.

  11. #131
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    låter kanon Rydan... nu blev ju jag sugen på en M... hmmm

  12. #132
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sjukt vacker Cello, skall testa att skapa liknande wavetables.

    Här är något från andra ändan av spektrat. Testade MW2 läge med 13 bitar Derez, så bara 3 bitar @40Khz in i Sin Waveshaper filtret från MW2.


    https://youtu.be/N8jO6dSxdK0

  13. #133
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jaw drop!

    "
    Hi guys, (and gals)

    There is a link to my Google Drive for the FW 1.08, tested and is ready for release. The official Waldorf release will follow a bit later due to some technical problems.

    https://drive.google.com/file/d/1biU...ew?usp=sharing

    BUG FIXES / IMPROVEMENTS

    - fixed : user WT loading to modern mode with two different UWTs.

    - fixed : screen refresh on receive sysexes does not occur anymore.

    - fixed : sample transfer can lose samples under certain conditions.

    - fixed : color bug in control slots.

    - fixed : the Mod Wheel splitted between the parts.

    - fixed : Note On Velocity 0 override if arpeggio is enabled.

    - improved : removed MIDI LED blicking on MIDI Clock arrived.

    - improved : MIDI Clock Slave mode more stable tracking (although not fully fixed with certain devices with 48/96 ppm).

    - improved : modern user WT transforms in modern mode — lowest octaves now not losing half of the samples.

    - improved : now by default all UWTs are sawtooth (valid only for new / flash formatted M).

    - improved : global LFO settings rate and shape are now separated from LFO2.

    - improved : added orange marker for MW2 mode-related parameters.

    - improved : checked alignment of slots in UI.

    - improved : updated User WT loading routines, changed interpolation algorithms. Fixed bug with lost samples.

    - improved : some adjustment in the random sound init for digiVCF

    - improved : UI fixes after user requests (MIX, VCF pages).

    - improved : release stage of EG now released until -105 dB instead of -85dB (as on MW1). Allow the following S&H of 508 of Microwave 1 more precisely.

    NEW FEATURES

    - added : new system parameters - VCA control scalers, 16-bit UWT samples setting.

    - added : Smooth scan implemented for modern mode.

    - added : last three digital VCFs of MW2 for modern mode.

    SAMPLEHOLD - S&H followed LP12 — Extra parameter is the clock of S&H.
    SHAPER - MW2 shaper (variable shaper) - Extra is Wave of WT2 - the «Wave-To-Shape».
    FMLP12 - OSC2 output as FM input for LP12, Extra is depth of modulation.

    - added : extra 4 digiVCF types for modern mode (one also for both)

    the next two were proposed by gearspace user Xpanderbeanz — many thanks! :

    SAMPLEHOLDHP - S&H followed HP12
    FMHP12 - OSC1 as FM for HP12

    FBOOST - 6db BP ac as EQ (Extra = mix between the dry signal and BP6-processed), cutoff set frequency, and resonance set the amplification of frequency. Works also in classic OSC mode!

    MSHAPER — my (VladiS) Dankeschön to all of you. M shaper is the same as MW2 shaper (OSC2 Wave as shape curve) with one exception — it uses not an Extra parameter but real actual wave from OSC2. I.e. it is a modulable shaper, i.e. shape curve will constantly change as long as the wave of OSC2 is changing. In other words, it always takes an actual wave of OSC2 to shape the signal. (Shape curve is an actual wave from OSC2, Extra - Depth (mix between processed and dry signal)). Try it, and welcome to the darkest side of M!

    - added : Gate State as modulator (Gate On = 1, Gate Off = 0).

    - added : 16-bit user wavetable loader (with selectable wave size & interpolation). Just use wtslotxx.wav file (instead of wtslotxx) with signed 16-bit mono samples inside, 256 samples wavelength.

    - added : Option to save Multi and update the linked sounds simultaneously. One need
    press Shift + OK on the Arrangement Save screen, and all single sounds, linked to the arrangement, will be updated too.

    - added : Voice Noise modulator for all OSC modes. Try it and blow your mind with blown-like sounds. Through reverb is a deep space dive.

    - added : «Last minute call» SD card simple logger (bank/patch/multi/part save/restore on load).

    - added : «Last minute call» VCA Scaler per voice support (work like VCA manual attenuation tuning in the range 0.5 - 1.0 Scaler of max attenuation. As it is not logarithmic, applied to the Digital VCA CV BEFORE analog logariphmisation — the effect is relatively subtle (ca. -10 dB) but allows to «soften» VCAs response of M.

    SYSEX
    (details in Sysex documentation)

    - added : Sysex command 0x70 0x71 (request SoundParam / answer & set SoundParam) implemented.

    - added : Sysex 0x74 - full sound request with 0x72 answer. The answer is universal, i.e. can be sent in the currently active patch.

    - added : Sysex 0x7A / 0x7B - multi parameter request / answer-set accordingly.

    - added : 0x75h - Multi Request Sysex with answer 0x73.

    - added : System parameters request/answer (0x7C / 0x7D) Sysex.

    - updated : 0x72 Sysex processing, now with bank/slot select enabled if any inside.

    - updated : 0x73 Sysex (arrangment), now with bank / slot select enabled if any inside.

    ...and all minor updates & tunings which are yet forgotten


    I would like to thank all of you for your priceless support and help with making M mature One year and thousands are sold - this is because of all of you guys. Thank you and have a nice intriguing weekend.

    To fejai : the sysex documentation will follow a bit later. Sorry, buddy family first. And I don't want a copy-paste code here as it was with Kyra...

    "Some more patience, yeah (I've been walking the streets at night)
    Just trying to get it right (A little patience, yeah)" (C) Axel W Rose

    Grettings for all from Remagen
    Take care of yourself and your closer.

    Vladi.

    update : forgot about CC filters for parts in multi-mode. Now PB/MW/CC7/CC10 could be switched on and off for each part separately.
    "

  14. #134
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Uppdaterar nu, det här måste testas!

  15. #135
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Satt igår kväll och fick dessutom till början till en låt.
    Man kan tom brusmodulera wavetablen Låter synnerligen coolt!
    FBOOST filtret finns även i MW1 läge, kan ej moduleras men helt klart skita till allting på ett trevligt sätt.
    Episk synt nu.

    Att det dessutom var jag som tjatade om att han skulle lägga in brusmodulation känns ju extra bra

  16. #136
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Fan... Nu vill jag ha en 16-rösters klav-version...

  17. #137
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan... Nu vill jag ha en 16-rösters klav-version...
    Det är den jag väntar på!
    (Men är bra sugen på att beställa ett expansionskort, så att när jag sitter och pilar med det till slut inte kan hålla mig från ”den platta”..

  18. #138
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan... Nu vill jag ha en 16-rösters klav-version...
    Med poly at!

  19. #139
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    16 röster! Nu har man alltså nåt nytt att sukta efter...
    https://sonicstate.com/news/2023/03/...ith-16-voices/

  20. #140
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    16 röster! Nu har man alltså nåt nytt att sukta efter...
    https://sonicstate.com/news/2023/03/...ith-16-voices/
    Gearslutz-tråden har en del andra intressanta vändningar (utöver att 16-röst-expansionen gått att beställa ett tag). Expansionsslot:en är nämligen flexibel, och konstruerad för att istället för röstexpansion kunna erbjuda fler/andra filter (och/eller FX). Finns tydligen ett Polivoks-filterkort i prototyp...

  21. #141
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    16 röster! Nu har man alltså nåt nytt att sukta efter...
    https://sonicstate.com/news/2023/03/...ith-16-voices/
    Att man inte gjorde Quantum mkII till 16 röster var ju en skaplig miss. antagligen för komplex omarbetning av hårdvaran.
    Men 8 röster är för lite faktiskt. (Känns som deja vu, ursäkta om jag skrivit detta tidigare... )

  22. #142
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Håller med er båda! 16 röster M är inte fel. Samtidigt så betyder det att det enbart är en tidsfråga innan någon (annan?) hittar på några kul expansioner till M-sloten. Jag hade verkligen sett fram mot 16 analogfilter i Quantum. Från att ha varit ett givet köp så ligger den nu på bevakning/kanske-listan. 3rd wave kommer nog före..

    En fråga rydan; är det så att om du spelar samplingar med M, är det så att det alltid enbart är på en oscillator? Att man alltså inte kan ha samplingar på båda oscillatorer? Och ifall det är så, kan man ha en vågform på andra oscillatorn, eller är den enbart 1 Osc vid sample playback? Och fungerar samplers i både legacy och modern mode?

    En av styrkorna med PPG:ns sample playback, förutom soundet, så är det just att du kan köra samplingen på båda oscillatorer. Dessvärre enbart samma sampling, men ändå. Pitchar man exempelvis pads med en oktavs skillnad så blir det otroligt stora och maffiga ljud.. Mumma! (Tyvärr bara 8 röster här med..)

  23. #143
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Har för mig att det är sample bara på en oscillator och wt på den andra.

  24. #144
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga rydan; är det så att om du spelar samplingar med M, är det så att det alltid enbart är på en oscillator? Att man alltså inte kan ha samplingar på båda oscillatorer? Och ifall det är så, kan man ha en vågform på andra oscillatorn, eller är den enbart 1 Osc vid sample playback? Och fungerar samplers i både legacy och modern mode?
    Har inte brytt mig värst mycket om samplingsdelen alls, inte vad jag vill använda min M till. Men såvitt jag minns är det enbart osc2 som kan spela sampling, Osc1 kan spela wavetable samtidigt, och det är bara i MW1-läge sampling är aktivt. Det är från minne, så ta det med en nypa salt + att det kan ha ändrat sig under gång...

  25. #145
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan... Nu vill jag ha en 16-rösters klav-version...
    Kommer det en klav så köper jag direkt! Alternativet 3:rd Wave blev ju tokdyr, 60kkr, och BBG kommer väl aldrig ut.

  26. #146
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Tack rydan, misstänkte att det är så. Testa gärna när du har en minut över vid tillfälle; man skola icke underskatta en sampler med analoga filter! Att det enbart är MW1-läge är enbart positivt. Det betyder att man får ett unikt sound och fingerprint på sina samples. MW1 har något torrt och skrapigt över sig, lite som en boxersexa, som jag absolut tror ger även samples en egen karaktär.

    …Och idag släppte Waldorf 16-röstersvarianten från fabrik - M16.
    Förhoppningsvis innebär det att M säljer bra och att de lyssnar på kunderna och fortsätter satsa på den. Det ökar förhoppningen om en keyboard! Bara de INTE gör en 4-oktaversvariant igen som XTk.. (Jag har kollat i min, det går inte att ansluta 5-oktaversklaviaturen, den har bara en connector..)

  27. #147
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Nyfiken på den här.
    a) I tidiga reviews påpekas att M är buggig och trög. Stämmer det? Är det fortfarande så?
    b) De flesta ljudexempel jag hört är ganska städade. Hur funkar det att gå utanför staketet och göra vackra oljud?

  28. #148
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    En fantastisk maskin i mitt tycke. Ersätter Waldorf The Wave helt perfekt. Ersätter 87% PPG Wave 2.2/2.3 även om dessa har något vemodigt organiskt ängla-skimmer över sig som är unikt.
    Jag har stött på lite buggar i Waldorf M i Multi-läge. Några rätt rejäla faktiskt. Allokering av rösterna fungerar rätt uselt tex. Men i single mode rullar den på finfint. Firmware-uppdateringar finns och de svarar på mail om man bugg-rapporterar. Ibland, ja vi jobbar på den buggen eller nej den var ny för oss. Typ.
    Men även i aktuellt skick är den en no brainer.

  29. #149
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Som FC skriver. Mjukvaran i den är en one-man-show, men han är responsiv och gör sitt bästa (jag hittade en rätt lurig bugg i wavetable-laddningen, som löstes på nån vecka.)

    Multimode är såvitt jag förstår fortfarande buggigt på olika sätt (inget jag använder), men arbete pågår där.

    För mig som är usability-nörd är gränssnittet sådär. Det är inte dåligt, men det är inte riktigt så snabbjobbat och smidigt som jag skulle kunnat hoppas på. Det är det å a s knappt inte på något hårdvarusynth...

    I övrigt har den växt långt långt utanför ursprunglig spec. Sjukt kompetent och välljudande maskin.

    Modulationsmässigt blir den inte riktigt lika galen som t ex XT/XTk, så beroende på vad man menar med "oljud" är svaret kanske. Den HAR de galna filtren från mW2/XT nuförtiden, så där kommer man en bra bit på vägen. =)

  30. #150
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag frågade Waldorf om de hade planer på att släppa en key-version av M.
    Det har de inte
    Så jag köpte en Quantum istället.

  31. #151
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Den är extremt bra på vackra oljud för övrigt

  32. #152
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Tack för rapporter. Vem vet, kanske dyker det upp en begagnad rätt vad det är.

  33. #153
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Funderar på att sälja pga eventuellt köp av digital vit val!

  34. #154
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar på att sälja pga eventuellt köp av digital vit val!
    Hör gärna av dig.

  35. #155
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Såg lite diskussioner om någon filter-FMbugg men det var rörigt.
    Hur är modulationsmöjligheterna i audiorate (FM, PM etc) med senaste firmware? Vad kan man göra och inte och funkar det som det skall? Skiljer det beroende på val av vågform/sample/wavetable?
    OSC->Filter?
    OSC->OSC
    RM-AM?

  36. #156
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hur är det med M nu för tiden? Såg en lite oroväckande tråd på Gearspace om buggar. Har varit sugen länge på att köpa en M, men känns lite trist om den lämnas vind för våg av Waldorf med en mängd buggar i sig.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2024-03-03 klockan 20:43.

  37. #157
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det med M nu för tiden? Såg en lite oroväckande tråd på Gearspace om buggar. Har varit sugen länge på att köpa en M, men känns lite trist om den lämnas vind för våg av Waldorf med en mängd buggar i sig.
    Well. Det är på något sätt en helt klockrent fortsättning på MW2/XT "in spirit". Den har å ena sidan ett feature-set som vida överstiger det aviserade, å andra sidan en del rätt anmärkningsvärda buggar, som inte verkar vara sådär särskilt enkla att fixa. Såvitt jag vet pågår fortfarande arbete med mjukvaran, men bästa källan för information kring det är nog Gearslutz-tråden. Jag kan inte säga att jag störs särskilt mycket av buggarna i den, men jag använder å a s inte multi-timbraliteten, och där verkar de flesta problemen finnas.

  38. #158
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har läst att multitimbrala delen har mer problem än single mode. Dock känns det lite uppgivet från folk då han som utvecklar OS (inofficiellt?) nu tagit en paus och jobbar på något annat. Tyckte allt verkade lite rörigt när jag försökte få rätsida på det hela i GS-tråden.

  39. #159
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag följde den där tråden under en längre tid men då jag bara använder M i icke-multiläge så tycker jag att den fungerar fantastiskt bra som den är med 1.09. Älskar MW1 läget, med variable samplerate arkitektur och ASIC buggen från orginal MW1 så har den verkligen en helt unik MOJO och transponerar samples (transients) eller wavetables som en EMAX med massor av artefakter (decimation) i lägre register. 8 bitar/240khz variable rate.
    M gör verkligen sin egen grej och har blivit oersättlig för mig.
    Brusmodulation av vågformstabeller, som jag bad dem implementera, är helt underbart och funkar både i MW1 och MW2 läge.
    Kör alltid i MW1 läge personligen, har haft en XT, Blofeld etc men tycker att M gör sig bäst när man använder de ursprungliga funktionerna; två svepbara WT oscillatorer med overdrive och analogt filter.
    Den låter vekligen vintage, men också helt eget.

  40. #160
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har läst att multitimbrala delen har mer problem än single mode. Dock känns det lite uppgivet från folk då han som utvecklar OS (inofficiellt?) nu tagit en paus och jobbar på något annat. Tyckte allt verkade lite rörigt när jag försökte få rätsida på det hela i GS-tråden.
    Tror att den korta sammanfattningen är:
    LFO-sync till extern midiklocka fungerar inte.
    Multimode har alla problem du kan hitta på, och ett par till.

    Sen finns det säkerligen lite småquirks och grejor som inte funkar riktigt exakt som de borde, samt kanske grejor som man inte riktigt vet om de funkar som de borde eller inte för den är lite egen på många sätt, och nån gång ibland så får man starta om den för att det t ex slutar gå att modulera saker i negativ riktning. Men, i princip, så länge man inte behöver LFO syncad till extern klocka (såvitt jag vet funkar sync om man kör intern klocka), och sålänge man inte tar i multimode ens med tång, funkar den fint.

  41. #161
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag följde den där tråden under en längre tid men då jag bara använder M i icke-multiläge så tycker jag att den fungerar fantastiskt bra som den är med 1.09. Älskar MW1 läget, med variable samplerate arkitektur och ASIC buggen från orginal MW1 så har den verkligen en helt unik MOJO och transponerar samples (transients) eller wavetables som en EMAX med massor av artefakter (decimation) i lägre register. 8 bitar/240khz variable rate.
    M gör verkligen sin egen grej och har blivit oersättlig för mig.
    Brusmodulation av vågformstabeller, som jag bad dem implementera, är helt underbart och funkar både i MW1 och MW2 läge.
    Kör alltid i MW1 läge personligen, har haft en XT, Blofeld etc men tycker att M gör sig bäst när man använder de ursprungliga funktionerna; två svepbara WT oscillatorer med overdrive och analogt filter.
    Den låter vekligen vintage, men också helt eget.
    Låter som du uppskattar den. Kul! Tack!

  42. #162
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att den korta sammanfattningen är:
    LFO-sync till extern midiklocka fungerar inte.
    Multimode har alla problem du kan hitta på, och ett par till.

    Sen finns det säkerligen lite småquirks och grejor som inte funkar riktigt exakt som de borde, samt kanske grejor som man inte riktigt vet om de funkar som de borde eller inte för den är lite egen på många sätt, och nån gång ibland så får man starta om den för att det t ex slutar gå att modulera saker i negativ riktning. Men, i princip, så länge man inte behöver LFO syncad till extern klocka (såvitt jag vet funkar sync om man kör intern klocka), och sålänge man inte tar i multimode ens med tång, funkar den fint.
    Tack för summering. Så man får helt enkelt tänka bort multi på synthen. Känns ändå tråkigt att de släppt synthen i så pass ofärdigt skick. Även om single mode funkar hyfsat som det ska. Känns väl iofs lite som klassiskt Waldorf manér.

  43. #163
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag tackar också för sammanfattning då jag varit i tankarna på att köpa denna flera gånger.

  44. #164
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    En faktor är ju dock användargränssnittet, som inte är det mest logiska och snabbjobbade eller responsiva…
    Där har Vladis pratat om att han vill designa om det helt, men vi vet inte om/när detta kommer att ske.

    En annan negativ faktor är hur filtret beter sig, det har den mest tydliga basförlust vid resonans som jag kan komma ihåg att jag upplevt… använder aldrig resonansen på den numera men i början körde jag den genom en Neve 1073 klon som kunde stega gaincompensation, så det är ju en lösning. Men blev för meckigt.

  45. #165
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En faktor är ju dock användargränssnittet, som inte är det mest logiska och snabbjobbade eller responsiva…
    Ja, det är en klar nackdel. Det är inte fruktansvärt, men det är inte optimalt, och med en hel del menydyk och menyscroll. Finns ju en editor (edisyn) som är rätt bra dock, om man står ut med att redigera från datormaskinen. Knöligheten har stundtals fått mig att fundera på om jag ska ha den kvar, men sen försöker jag återskapa vissa av ljuden jag gör/gjort i nån annan wavetable-synth, typ Pigments eller Wavetable. Och det är ju inte svårt i teorin, pigments är ju mer än kapabel till de mod-routings m m som M har, men det blir alltid en mycket blek kopia av M:ens ljud. Även många väldigt enkla patcher i M låter kanon, helt beroende på M:s grundkaraktär, som är väldigt långt ifrån de polerade "moderna" wavetablesyntharna.
    Senast redigerat av rydan den 2024-03-04 klockan 13:21.

  46. #166
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Multi fungerar som sagt uselt.
    Ljudmässigt är maskinen mer i trakten av The Wave än Microwave. Dvs relativt cleant men lyxigt och organiskt. Microwave är mer muddig.

  47. #167
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hur funkar "stereo" på denna maskin el finns det övht?

    Gillar att man kan panorera osc (Wavetables) i Q och Blofeld t.ex. Går detta med M?

    Eller har den möjligtvis panorerade röster som Oberheims eller gamla PPG´s (om jag minns rätt)

    Eller går det att att göra nåt i multiläge (som inte funkar ) via layers o separata utgångar?

    What gives?

  48. #168
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur funkar "stereo" på denna maskin el finns det övht?

    Gillar att man kan panorera osc (Wavetables) i Q och Blofeld t.ex. Går detta med M?

    Eller har den möjligtvis panorerade röster som Oberheims eller gamla PPG´s (om jag minns rätt)

    Eller går det att att göra nåt i multiläge (som inte funkar ) via layers o separata utgångar?

    What gives?
    Ljudkedjan är mono, men det finns modulerbar pan i VCA:n.

  49. #169
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, du kan modulera panningen steglöst i VCA med lfo tex.
    PPG Wave 2.2/2.3 har en stereopanning ratt som sprider ut rösterna statiskt i stereobilden men det blir rätt coolt också. Ju mer du drar på med ratten ju bredare blir det. Nu minns jag inte exakt men på max blev det nog fyra röster helt vänster och 4 helt höger.

  50. #170
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Så man kan alltså sprida rösterna i stereofältet med en Waldorf M?

  51. #171
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så man kan alltså sprida rösterna i stereofältet med en Waldorf M?
    Om jag uppfattar saken rätt så skulle den
    enda möjligheten att uppnå nåt åt det
    hållet vara att modulera panningen med
    keyboard tracking om det finns som modulations-
    källa...

  52. #172
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, du kan modulera panningen steglöst i VCA med lfo tex.
    PPG Wave 2.2/2.3 har en stereopanning ratt som sprider ut rösterna statiskt i stereobilden men det blir rätt coolt också. Ju mer du drar på med ratten ju bredare blir det. Nu minns jag inte exakt men på max blev det nog fyra röster helt vänster och 4 helt höger.
    Japp...då kom jag ihåg rätt.
    Om man skulle ha röstexpansionen till M
    O skicka två olika ljud till två olika
    utgångar...skulle det funka?
    Förutsatt att multiläget funkar övht

  53. #173
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av analogholic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag uppfattar saken rätt så skulle den
    enda möjligheten att uppnå nåt åt det
    hållet vara att modulera panningen med
    keyboard tracking om det finns som modulations-
    källa...
    Nu är jag inte vid synthen men det bör vara alla tillgängliga modulationskällor som LFO, Velocity, Enveloper etc.

    Och ja, den har 6 fysiska outputs! Multiläget fungerar lite grand så det går att skapa en multipatch med flera layers som låter himmelskt i några minuter, sedan kan det hänga några toner eller round robin beter sig väldigt underligt etc så dessvärre får man nog tänka att köra singel mode bara för att inte få för gråa hår om man ens har några hår kvar efter några veckor med Multiläget

  54. #174
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så man kan alltså sprida rösterna i stereofältet med en Waldorf M?
    Inversion, Coin Flip eller Random borde ju vara lämpligt som modulationskälla här tänker jag?

  55. #175
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag inte vid synthen men det bör vara alla tillgängliga modulationskällor som LFO, Velocity, Enveloper etc.

    Och ja, den har 6 fysiska outputs! Multiläget fungerar lite grand så det går att skapa en multipatch med flera layers som låter himmelskt i några minuter, sedan kan det hänga några toner eller round robin beter sig väldigt underligt etc så dessvärre får man nog tänka att köra singel mode bara för att inte få för gråa hår om man ens har några hår kvar efter några veckor med Multiläget
    Ok, är alltså ute efter nån form av
    mer "fast" panorering...därav tanken på
    keyboardtracking

    Ganska sanslöst att de inte kan fixa till
    multiläget...som funkar fint i budget
    modellen Blofeld.

    Är det några förhoppningar om att de nånsin
    fixar multiläget?

  56. #176
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att den korta sammanfattningen är:
    LFO-sync till extern midiklocka fungerar inte.
    Multimode har alla problem du kan hitta på, och ett par till.
    ...
    Märkligt att Waldorf efter alla dessa år fortfarande har sådana problem att synka till midiklocka. Det har väl varit en följetong på de flesta av deras gejer? Om inte LFO-synk så arpeggiator. I decennier.

  57. #177
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkligt att Waldorf efter alla dessa år fortfarande har sådana problem att synka till midiklocka. Det har väl varit en följetong på de flesta av deras gejer? Om inte LFO-synk så arpeggiator. I decennier.
    Fast är det inte helt olika plattformar och skilda utvecklingsteam bakom de olika syntarna? en visst, det kan ju vara något i företagskulturen

  58. #178
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast är det inte helt olika plattformar och skilda utvecklingsteam bakom de olika syntarna? en visst, det kan ju vara något i företagskulturen
    Jamen de borde väl ha löst grundproblemet redan på 90-talet och sparat koden eller i vart fall ett schema på hur det skall göras? Numera går det säkert att hitta open sourceprojekt som fixar det i diverse kodbaser. Jag tycker det är jättekonstigt att köra fast på samma gamla problem gång på gång. Samtidigt som man klarar att skapa underbara filter och geniala oscillatorer.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 12:39
  2. Lite nytt om Waldorf...
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-08-27, 15:09
  3. På Waldorf-fronten litet nytt...
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 08:25
  4. Nytt från Waldorf
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2003-07-27, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •