Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 SistaSista
Resultat 301 till 360 av 384

Ämne: Elektron Syntakt

  1. #301
    datamuppen
    datamuppen är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    grönt är pattern mutes, rosa är globala mutes...

  2. #302
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/YB4tW6ktybc

    Kan den låta som en trehundratrea?

  3. #303
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    "Inte riktigt, men bra gjort" är min dom.

  4. #304
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Ja, bättre än mycket annat som "ska" låta som en 303.

  5. #305
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Kan den låta som en trehundratrea?
    Nej, det var väldigt tydligt.

  6. #306
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Videon borde heta något i stil med "om du tycker att det är för enkelt att programmera en riktig 303:a"

  7. #307
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Har fått rätt kraftig GAS på syntakten. Tror helt enkelt den skulle passa som handen i handsken i min setup, vilken består av AR mk1, modular och OTO Boum.. Plus daw då.

    Det jag tror jag behöver från ST är effekterna till min modular och främst synth delen som komplement till den. Gillar även att den har 2 lfoer vilket jag ofta saknar på rytmen.

    Det som skaver lite är att det skulle vara kopplat: modular->ST->rytm->boum. Skulle ha svårt att leva utan AR kompressorn på modularen, tror jag. Vad tror ni om detta?

    Det som skaver kanske lite mer tom är att när man googlar runt lite så verkar många tycka att man lika gärna kan satsa på en A4, speciellt för mina ändamål. Pysslar dock inte med så mkt med melodiösa grejer, mkt mer rytmiskt och... Expermintellt. Ofta är en del kanaler på rytmen upptagna med samples också.
    Ännu en gång.. Vad tror ni om detta?

    Och var är spekulationerna om de nya uppdateringarna de teasade om!?

  8. #308
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/AQ-hQ8wk8aw

    Mycket snyggt generativt stycke på Syntakt!

    Rickardg84 - Vad är det för uppdateringar du hört om?

  9. #309
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Slår igen ett slag för den som en 8 rösters poly med vafri midi-processor. Finns en preset för blokas midihub där man inte behöver hålla inne ctrl-all ens. Extra bonus - 3 analoga mono-synthar pluss en analog hat. Allt detta genom ett analogt stereofilter med möjlighet för input. Tokigt värde när man bryter ned det så.

  10. #310
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Verkar vara populär på andrahands-marknaden:
    https://reverb.com/news/best-selling...c-gear-of-2022

  11. #311
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/AQ-hQ8wk8aw

    Mycket snyggt generativt stycke på Syntakt!

    Rickardg84 - Vad är det för uppdateringar du hört om?
    I natt när jag satt på jobbet och läste in mig på den såg jag en reklamvideo för rean de har på den nu. I slutet av den hintades det ganska starkt om nya uppdates till den. Nu kan jag inte hitta videon igen av nån anledning.

    Men finns en spekulationstråd på elektronauts:

    https://www.elektronauts.com/t/synta...hcoming/183392

  12. #312
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara populär på andrahands-marknaden:
    https://reverb.com/news/best-selling...c-gear-of-2022
    Reverb säljer inte bara begagnat, eller missar jag något där?

  13. #313
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reverb säljer inte bara begagnat, eller missar jag något där?
    Nej, om man kollar på t ex Syntakt så listar de tio översta säljarna (som verkar vara butiker) den som "brand new" så gissar att reverb gått över till att förmedla nya prylar också.

  14. #314
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, om man kollar på t ex Syntakt så listar de tio översta säljarna (som verkar vara butiker) den som "brand new" så gissar att reverb gått över till att förmedla nya prylar också.
    Försöker hitta om det är nytt eller inte, men alla referenser pekar på att de har samarbetat med butiker redan från början, men att det har blivit större med åren.

  15. #315
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Trance!

  16. #316
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior

  17. #317
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Fett!!!

  18. #318
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    SUPERSAW

  19. #319
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Uppgraderade. Låter fett.

  20. #320
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Hoovertakt
    Finfin uppdatering

  21. #321
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Bara jag som har strul med uppdatering? Fick köra legacy mode på min och det tog en evighet, nu står den fast i "Recieving..." Undrar om man törs starta om... Gör ett försök till sen får det vara

  22. #322
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Weeeelll, det går ju bättre om man låter Overbridge installera sig ordentligt.

  23. #323
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Försöker du få datorn att prata med den i Overbridge mode så behöver du har drivrutinerna installerade. Annars funkar USB Audio/MIDI mode utan drivare.

  24. #324
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försöker du få datorn att prata med den i Overbridge mode så behöver du har drivrutinerna installerade. Annars funkar USB Audio/MIDI mode utan drivare.
    Jag försökte få Transfer att funka med USB. Det gick inte.
    Sen försökte jag få Transfer att funka med fram och tillbaka MIDI från mitt ljudkort. Det gick inte.
    Sen försökte jag få Transfer att funka med Syntakt i boot-ta-emot-sysex-läge med MIDI från ljudkort. Det gick inte.
    Sist avinstallerade jag Overbridge och installerade senaste Overbridge _samt_ lät Overbridge få sin drivis installerad i Macens Systemochsäkerhetstramsruta. Då gick det fint med Transfer och USB.

    Garanterat skit bakom spakarna i samtliga fall Jag är bara glad att det funkade till sist.

  25. #325
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

  26. #326
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nittiotalsrave!
    Tänk om belgarna hade haft den där när de gjorde originalet!!! <3

  27. #327
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fätt som 91!

  28. #328
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag kan verkligen rekommendera Jogging House soundpack Soft Spoken för Syntakt, just nu på rea för 7 dollar.

    https://www.elektron.se/se/soft-spoken

    Perfekt som inspiration för att skruva ihop drones i olika tonarter.

  29. #329
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Fasen, jag vill minnas att jag sett en video där nån filur playar bara den sidan han är på i sqeuensern. Alltså, säg att man har en 64-stegs sekvens och håller på och fiddlar med några steg på 33-48-sidan, så var det ett kommando för att spela bara de stegen på den sidan.

    Har jag drömt detta?

  30. #330
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Ett enklare sätt att säga det är kanske att jag letar efter ett kommando för att loopa en Scale page (3:4 i exemplet ovan)

  31. #331
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Ingen?
    Kanske har drömt det då

  32. #332
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Känner inte igen det iaf!

  33. #333
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Men det hade varit sjukt användbart om det fanns - hint till Elektron!

  34. #334
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av odlarn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasen, jag vill minnas att jag sett en video där nån filur playar bara den sidan han är på i sqeuensern. Alltså, säg att man har en 64-stegs sekvens och håller på och fiddlar med några steg på 33-48-sidan, så var det ett kommando för att spela bara de stegen på den sidan.

    Har jag drömt detta?
    Skulle man inte bara kunna kopiera stegen till en ny pattern, joxa runt, och kopiera tillbaka?

  35. #335
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Absolut! Men det känns lite bökigt med.

    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det hade varit sjukt användbart om det fanns - hint till Elektron!
    Ja, så att min dröm blir sann

  36. #336
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-01-05 at 11.27.36.png 
Visningar:	36 
Storlek:	347,4 KB 
Id:	110414

    Jag har börjat få ett "konstigt" meddelande när jag kör Syntakt över Overbridge, fattar inte varför.

    Får bara det här meddelandet på TRK2 och jag kan inte se att inställningarna skiljer sig på något sätt från andra tracks. :/

    Någon som vet vad det kan vara?

  37. #337
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2023-01-05 at 11.27.36.png 
Visningar:	36 
Storlek:	347,4 KB 
Id:	110414

    Jag har börjat få ett "konstigt" meddelande när jag kör Syntakt över Overbridge, fattar inte varför.

    Får bara det här meddelandet på TRK2 och jag kan inte se att inställningarna skiljer sig på något sätt från andra tracks. :/

    Någon som vet vad det kan vara?
    Det där kan mkt väl vara en bugg. Jag skulle rekommendera att du hör av dig till Elektron-supporten. Dels för att om det är en bugg så vill dom gärna veta så dom kan undersöka och fixa, och dels för om det inte är en bugg så kan du få hjälp med att undvika att det händer.

  38. #338
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där kan mkt väl vara en bugg. Jag skulle rekommendera att du hör av dig till Elektron-supporten. Dels för att om det är en bugg så vill dom gärna veta så dom kan undersöka och fixa, och dels för om det inte är en bugg så kan du få hjälp med att undvika att det händer.
    Tack, får ta och göra det!

  39. #339
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Köpte min Syntakt i fredags Två dagars lekande bara, men kul är det!

    Tror nån nämnde i nån elektron-tråd att en chorus-effekt skulle sitta bra på Digi &Syntakt:
    Har inte hittat den typen av modulation ännu, men kanske någon mer insatt i modulations-delen vet bättre?
    På Take5 t.ex. så kan man modulera ett delay med LFO1, och då ha tillgång till feedback för extrem flanger-modulering. Inbyggda flanger-programmet har nämligen utvalda parametrar, som hindrar från sådan egenkontroll.

  40. #340
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Min verkar ha fått selektiv minnesförlust. Satt en sväng i lördags och programmerade ett pattern men igår söndag var det borta. Eventuellt tillsammans med fler patterns. Det har inte blivit någon slags fabriksåterställning eller liknande för andra saker jag gjort tidigare är kvar men inte det jag gjorde i lördags. Jag vet med 100% säkerhet att jag sparat åtskilliga gånger under arbetet men jag kan ha gjort någon feltryckning det sista jag gjorde innan jag stängde ner. Det kanske finns en "undo" som ogör senaste sparningen? Någon annan som råkat ut för något liknande?

  41. #341
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du har inte bytt pattern-bank?

  42. #342
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har inte bytt pattern-bank?
    Nope, letade igenom samtliga patternbanker efter mitt pattern men spårlöst borta. Jag har säkert lyckats skriva över det på nåt sätt men det känns ändå knepigt.

  43. #343
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope, letade igenom samtliga patternbanker efter mitt pattern men spårlöst borta. Jag har säkert lyckats skriva över det på nåt sätt men det känns ändå knepigt.
    Lyckats byta projekt?

  44. #344
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Inte det heller, har bara ett och alla mina andra patterns ligger där och är kvar. Eller så många jag kan komma ihåg. Kan ju hända att fler försvunnit

  45. #345
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Läst om fler som haft liknande problem. Oklart om patterns försvinner eller om det är någon funktion som gör att man lätt skriver över, men det verkar helt klart vara något slags trassel med detta.

  46. #346
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ah ok, tack! Och tack ni andra för sporrande frågor - menade inte att låta dryg i svaren!

  47. #347
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah ok, tack! Och tack ni andra för sporrande frågor - menade inte att låta dryg i svaren!
    Lugnt, blir Kga-stryk vid tillfälle bara

  48. #348
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lugnt, blir Kga-stryk vid tillfälle bara
    Oh nej! Deger-fô-ôschsch!!!

  49. #349
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läst om fler som haft liknande problem. Oklart om patterns försvinner eller om det är någon funktion som gör att man lätt skriver över, men det verkar helt klart vara något slags trassel med detta.
    Åfan, där ser man! Känner du till om det är OS-beroende? Jag har inte uppgraderat till senaste versionen än, så jag kanske måste vänta ett tag till då.

  50. #350
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åfan, där ser man! Känner du till om det är OS-beroende? Jag har inte uppgraderat till senaste versionen än, så jag kanske måste vänta ett tag till då.
    Ingen aning, har ingen själv. Elektron lär veta, dock!

  51. #351
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Ni som har stenkoll.

    Satt och grejade med syntakten igår och kom på den briljanta idén att få in alla spår i ableton. Körde pluggen och allt blev så fint så. Men ett problem är ju att effekterna hamnar i ett eget spår och de andra vanliga tolv blir ju då helt "torra". Är ju då stört omöjligt att klippa och klistra audio eller "mutea" spår då de ändå hörs på effektspåret

    Hur gör ni andra när ni skall spela in era alster? Hittills har jag ju kört allt på ett spår, men då är det ju enbart live-jams. Här hade jag tänkt att vara med seriös och prodda upp en låt och kanske skicka iväg för mastring

    Just det.. tog bort effektspåret och lade effekter direkt från ableton, men blev ju inte i närheten lika bra som de som är inbyggda i syntakten då de patterns jag gjort är ju gjorda med just de inbyggda effekterna och optimerade efter de liksom

  52. #352
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Skulle tro att du är rökt där tyvärr Effektspåret är ju gemensamt så det blir svårt att få allt för sig. Men. Om du ändå hade tänkt ha det så du kan arrangera om i Ableton gissar jag att du inte spelar in så långa snuttar av allt? Isf är väl tipset att spela in varje spår för sig. Även om det såklart inte blir direkt optimalt. Enda andra alternativet skulle väl vara att arrangera hela låten i song mode eller styra patternbyten och mutes från Ableton

  53. #353
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Videon borde heta något i stil med "om du tycker att det är för enkelt att programmera en riktig 303:a"
    Som de flesta försökatt imitera en 303a då

  54. #354
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle tro att du är rökt där tyvärr Effektspåret är ju gemensamt så det blir svårt att få allt för sig. Men. Om du ändå hade tänkt ha det så du kan arrangera om i Ableton gissar jag att du inte spelar in så långa snuttar av allt? Isf är väl tipset att spela in varje spår för sig. Även om det såklart inte blir direkt optimalt. Enda andra alternativet skulle väl vara att arrangera hela låten i song mode eller styra patternbyten och mutes från Ableton
    Ja, tanken var korta snuttar av varje spår, men problemet med effektspåret kvarstår ändock. Jag vill ju att effekterna klingar ut när spåret slutar (är lite dålig på att förklara, men tror du förstår ändå).

    Song mode kan vara vägen att gå framåt, fast den är jädrigt begränsad den med. Man kan ju inte explicit styra fills utan enbart mutes av spåren och då måste man greja med pattern length och en alternativ version av sitt patterns med just fills. T.ex säg att du skall ha ett fill på en takt. Då måste man ha en rad med 3 takter av spåret och sedan en rad med 1 takt av kopian.

    Sedan märker man att nivån är fel på sitt pattern och fixar det, men då glömmer man såklart att ändra på kopian och... aaaargh... mycket knövvel

  55. #355
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har stenkoll.

    Satt och grejade med syntakten igår och kom på den briljanta idén att få in alla spår i ableton. Körde pluggen och allt blev så fint så. Men ett problem är ju att effekterna hamnar i ett eget spår och de andra vanliga tolv blir ju då helt "torra". Är ju då stört omöjligt att klippa och klistra audio eller "mutea" spår då de ändå hörs på effektspåret

    Hur gör ni andra när ni skall spela in era alster? Hittills har jag ju kört allt på ett spår, men då är det ju enbart live-jams. Här hade jag tänkt att vara med seriös och prodda upp en låt och kanske skicka iväg för mastring

    Just det.. tog bort effektspåret och lade effekter direkt från ableton, men blev ju inte i närheten lika bra som de som är inbyggda i syntakten då de patterns jag gjort är ju gjorda med just de inbyggda effekterna och optimerade efter de liksom
    En tanke från badkaret - Går det inte att invertera fasen och på det sättet släcka ut de torra ljuden och behålla reverb/delay? Hmm. Troligtvis inte.

  56. #356
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En tanke från badkaret - Går det inte att invertera fasen och på det sättet släcka ut de torra ljuden och behålla reverb/delay? Hmm. Troligtvis inte.
    Jo det kan gå, jag har lyckats ett par gånger. Men problemet är ju att delayet från det torra ljudet blir kvar även om man inte vill det. Så att om man har en melodi med delay och så vill man ha med melodin ibland och ibland inte. Om du bara tar bort det torra ligger melodidelayet kvar.

  57. #357
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det kan gå, jag har lyckats ett par gånger. Men problemet är ju att delayet från det torra ljudet blir kvar även om man inte vill det. Så att om man har en melodi med delay och så vill man ha med melodin ibland och ibland inte. Om du bara tar bort det torra ligger melodidelayet kvar.
    precis.

    Men skall leka lite mer ikväll får vi se var jag hamnar.

    P.S: Fan vad skoj syntakten är, börjar bli mindre rädd för den nu

  58. #358
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Går det att skicka audio till syntakt från ableton och på så vis använda mastereffekterna som en send via overbridge istället för att lägga på dem i burken, borde väl lösa ditt problem isf?

  59. #359
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, tanken var korta snuttar av varje spår, men problemet med effektspåret kvarstår ändock. Jag vill ju att effekterna klingar ut när spåret slutar (är lite dålig på att förklara, men tror du förstår ändå).

    ...

    Sedan märker man att nivån är fel på sitt pattern och fixar det, men då glömmer man såklart att ändra på kopian och... aaaargh... mycket knövvel
    Knövvel är ordet! Hej Kga

    Jag förstår precis och brottas med samma dilemma ibland. Jag har dock gjort så att jag spelat in ett spår i taget och sen låtit utklingningssvansen följa med. Det brukar gå fint att loopa ändå. Så säg att du har en melodi i ett pattern med ett delay som går in i nästa pattern för det är så långt. Då spelar jag in tre varv av det patternet. Det första varvet använder jag när helst jag vill att den slingan ska starta. Det mittre varvet är det jag loopar då det innehåller delay från det första varvet. Och det sista varvet med svansen får vara det som avslutar loopandet. Det funkar oftast toppen i en mix. Självklart likadant med reverb. Problemet är ju när man vill filtrera och automatisera en massa parametrar men enklare såna saker kan man ju göra med plugins efteråt, typ lite filtrering el dyl

  60. #360
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knövvel är ordet! Hej Kga

    Jag förstår precis och brottas med samma dilemma ibland. Jag har dock gjort så att jag spelat in ett spår i taget och sen låtit utklingningssvansen följa med. Det brukar gå fint att loopa ändå. Så säg att du har en melodi i ett pattern med ett delay som går in i nästa pattern för det är så långt. Då spelar jag in tre varv av det patternet. Det första varvet använder jag när helst jag vill att den slingan ska starta. Det mittre varvet är det jag loopar då det innehåller delay från det första varvet. Och det sista varvet med svansen får vara det som avslutar loopandet. Det funkar oftast toppen i en mix. Självklart likadant med reverb. Problemet är ju när man vill filtrera och automatisera en massa parametrar men enklare såna saker kan man ju göra med plugins efteråt, typ lite filtrering el dyl
    Skall jag vara helt ärlig så i slutändan så är det vad som är enklast för dig när du sedan skall mastra detta

    Skämt åsido. Är helt med på vad du menar, Tänkte göra exakt det igår, men det föll på att "svansen" blir ju likadan hela tiden. Säg att du har en takt som du loopar tre gånger, den fjärde gången skall dock de sista bastrumme-slaget försvinna. Då får man ju spela in det explicit för just den lilla grejen för att svansen skall passa till det (tar man bara och kortar och klipper bort blir det ju liksom tyst på torra spåret, men reverb/delay spåret blir helt annrolunda). Har inte samma tålamod att fixa å trixa.

    Allt detta borde ju gå att fixa till om song-mode var liiite mer anvancerat. Bara en sådan grej som att kunna säga vilka steg på ett pattern en rad i songmode skall starta och sluta på skulle lösa det mesta.

    t.ex:

    Rad1: pattern A01 - börja på steg 1, sluta på steg 60, inga mutes
    Rad2: pattern A01 - börja på steg 61, sluta på steg 64, mute på track 1 (inga bastrumme-slag)

    För att få samma grej i dag:
    Rad1: pattern A01, börjar alltid på steg 1, längd 48, välj vilka spår som skall vara tysta
    Rad2: kopia på pattern A01, enbart page 04 (längd 16), ta bort de triggers i slutet som ej skall vara med för baskaggen

    Så hur man än gör.. fixa genom att spela in flera olika versioner av ett spår i ableton, eller krångla i songmode, så blir det knövvligt för en gammal farbror utan tålamod


    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det att skicka audio till syntakt från ableton och på så vis använda mastereffekterna som en send via overbridge istället för att lägga på dem i burken, borde väl lösa ditt problem isf?
    Det har jag inte provat, vet ju att det går att skicka audio över USB, men undrar om det går att säga explicit vilka spår som gäller. Hmmmm
    Senast redigerat av kombatsanta den 2023-02-22 klockan 14:02.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •