Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Dags att expandera euroracket, eller?

  1. #1
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior

    Dags att expandera euroracket, eller?

    Med ett Intellijel 7U fyllt till sista hp har jag varit nöjd ett tag. Men nu kliar det i habegäret, visst vore det kul med fler moduler? Men hur göra? Köpa ett till 7U med eller utan joiner plates? Byta till annat, större case? Köpa nåt annat slags case och bygga två fristående system? En in - en ut? Döda GASen och skala ner istället?

    Berätta om din resa från ett case till flera, eller litet case till monstercase, eller hur du skalade ner till ett effektivt och lagom litet system, eller hur du lärde dig sluta med eurorack och ha kul ändå

  2. #2
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag lägger min röst på ett huvudsystem och ett mindre (eller större) sidosystem med moduler som bara används ibland.

    Jag har ett system vid sidan av där jag kan stoppa moduler jag inte använder så ofta men ändå vill behålla. Som exempel kan jag nämna en joystick som jag nästan aldrig använder men inte skulle vilja vara utan.

  3. #3
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag kastade mig in i euro under covid och fyllde snabbt en Rackbrute 6U, kompletterade därefter med en 3U.

    Med hjälp av en vän har jag nu designat och låtit bygga ett nytt case om 12U 84HP som får stå här hemma. Rackbrute 3U tänkte jag använda som travelcase vilket jag provade i somras. Helt perfekt för att lära sig moduler på djupet och bli kreativ!
    Rackbrute 6U får snart ett nytt hem.

    Att designa och låta bygga ett custom case har visat sig vara nästan lika kul som att knarka moduler på Modulargrid och scanna vend efter begagnat!

  4. #4
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Huvudsystem och resesystem låter trevligare än huvudsystem och ett system med "överblivna" moduler. Tänker att om man inte har sitt system någorlunda samlat kommer man bara använda huvudsystemet ändå.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Haha, skämtar du...vad väntar du på!

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har gått lite fram och tillbaka, och kommer säkert fortsätta göra så, men just nu har jag fyra case. Rackbrute 6U hostar mitt Behringer System 100 plus lite extra. Det är mitt största. De tre övriga är små 4ms-poddar: Mutable Instruments (endast legacymoduler), ljudkort (mest Expert Sleepers) och sequencer (Malekko Varigate+Voltage block).

    Det är ännu några moduler jag inte skaffat, men det mesta är på plats. Jag gillar upplägget med små dedikerade system. Vill jag bara sitta och skapa knasiga ljud behöver jag bara ha mitt Mutablerack igång, eller System 100-racket för lite analog tillfredställelse. Expert Sleeperslådan använder jag som ljudkort till laptopen, men det kan även dubbla som mixer till andra eurorackcase om datorn inte är inkopplad. Sequencerlådan är bara halvfärdig än sålänge, så den är inte riktigt "deployad".

    Ungefär såhär ser de ut:





  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klart du inte kan ha ett fullt case! Jag rekommenderar att plocka ut ett gäng för att ge plats åt nya. Skicka de gamla hit, här finns plats. Så håller jag dom varma åt dig!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	58F03E74-0922-46A2-AC10-50DA08DCB8D0.jpeg 
Visningar:	19 
Storlek:	2,95 MB 
Id:	103025

  8. #8
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Trodde du hade brutit dig fri från eurot, M?

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trodde du hade brutit dig fri från eurot, M?
    Jo. Men jag borde sålt racket också. Nu stirrar det där på mig med tomma ledsna hålor. Men jag vet ju att det för mig bara är ett sätt att byta pengar mot huvudvärk. Kämpar på!

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag säger inget om vad du borde, bara spekulerar i vad som verkar sannolikt. De flesta som har ett system i den storleken bygger ut det, först till det dubbla, sedan tredubbla, osv.

    Flera fristående mindre system är inget problem om man har strömuttag och plats nog. Kan vara praktiskt att inte behöva slå på alla om man inte behöver.

    "Hur jag lärde mig sluta med eurorack och ha kul ändå": Har på inget vis slutat, bara använder det rätt sällan när det verkligen behövs. Alltså inget lek-blinkande-ljus-terapi-instrument utan nyttigt arbetsverktyg.

  11. #11
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag tycker om små men roliga minisystem. Just nu leker jag mest med en 48x pod.

    Har svårt att förstå tjusningen i såna där modularväggar som man ser i vissa studior.

  12. #12
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Euro är knepigt, beror på hur man funkar själv och hur systemet ska låta/fungera. Ser själv en tjusning med begränsningar och att kunna utnyttja modulerna till max. Gick från ett balanserat 6u 84hp till 9u 104hp, främst för att det finns så mkt kul, och genast följde månader av köp och optimering. (Och en del frustration)

    Ett alternativ är ju att behålla case:t och lägga de moduler som inte får plats på hyllan för tillfället och möblera om lite efter behov. Det är ju ett rätt smidigt case för många användningsområden.

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    De små 4ms-poddarna är ju smidiga i och med att de kan kedjas med varandra och dela på en nätdel. På så sätt blir en podd en slags metamodul. En container för ett delsystem, som patchas med powersladdar.

  14. #14
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Även om jag hade platsen och pengarna hade det nog inte blivit en sån enorm modularvägg, nej. Men kanske gärna ett par större case?
    Fördelen med ett Intellijelcase är att det är portabelt och har bra integrering via 1U-raden till inputs och outputs. Men det är ett förhållandevis dyrt alternativ för expansion att köra på ett till likadant. 9U + 1U, 126hp eller nåt, det hade varit grejer det.

    Full disclosure: allt i min lilla studio är lek-blinkande-ljus-terapi-instrument

  15. #15
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har som mest haft ett 2x104 case men fyllde det aldrig. Sen kom jag fram till att jag i nuläget inte var så sugen på att göra musik enbart på modularen och valde då att fokusera om helt så att modularen istället skulle vara ett eget instrument jämte andra instrument i min setup så jag skaffade ett Waldorf KB37 på 107hp och skalade ner från 2x104 så att Waldorfen fylldes med en Intelijel Atlantis som center piece. Det körde jag på i ca 3 år innan jag nu kom fram till att jag ville ha lite fler spännande ljud och modulationsmöjligheter så nu har jag precis bytt ut nästan samtliga moduler och byggt ett system helt baserat på Mutable Instruments med Marbles, 2x Stages, Peaks, Veils, Plaits, Ripples, och Beads. Det enda som ska in är en Shades så är systemet "klart". Denna setup ger mig väldigt stora möjligheter till klart varierade ljud och modulationsmöjligheter i ett tämligen kompakt system som dessutom går att spela för hand eller sequenca från Marbles/Analog Four. Och jag är nu helt såld på att hålla det enhetligt från en tillverkare. Om jag en dag skalar upp till större case igen kommer jag nog skaffa en rad till från en specifik tillverkare. Hela designfilosofin faller på plats på ett helt annat sätt.

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Börjar smått hålla med om att det finns poäng med att hålla sig till enhetliga system. Nitisk klarar jag dock inte att vara. Är alltid någonting som saknas. Oscilloskop till exempel finns inte med i något system vad jag vet. Men det är ju också en del av charmen med det modulära.

    Med det sagt är jag fortfarande svag för lösgodis. Just nu har jag separata små enhetliga modulsystem, men det är något visst med ett helt eget och unikt instrument skräddarsytt av lust och tillfälligheter. Snubblar jag en dag över ett monstercase så vet man aldrig vart det bär.
    Senast redigerat av johey den 2021-09-09 klockan 08:54.

  17. #17
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag hade ett väldigt litet system de första två-tre åren, 2 stycken Doepfer Beautylådor. Sen spårade det ur ordentligt och jag var som mest uppe på 18U/84hp. Jag sålde av det mesta 2016 och hade 9U/84hp något år innan det började växa igen, till 15U/84hp.

    Till sist så tröttnade på att det tar för stor plats och att jag mest skrapade på ytan, så i våras byggde jag ihop en Doepfer 6U-väska med fokus på Monome, Mannequins och Make Noise + lite blandade nyttomoduler för euro/banan-konvertering osv. Resten (mest Make Noise och Intellijel) hamnade i garderoben medan jag utvärderade men jag borde väl sälja av det snart för euroracket har inte varit så här roligt på många år.

    Jag kommer iofs ha kvar en hembygd skiff för moduler som jag använder väldigt sällan men ändå vill ha tillgängliga, t.ex In CV.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	703ADDBE-C44D-409A-BE1B-9959CDF49D75.jpeg 
Visningar:	20 
Storlek:	212,4 KB 
Id:	103031

  18. #18
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Fint system Jonlin

    Det hör nog också till euro-resan att stilla sin nyfikenhet, testa olika saker och fundera över vilka slags synergieffekter man tror sig kunna uppnå. Och då kanske det blir så att man först måste expandera upp till nån viss nivå och därefter förfina. Svårt att landa direkt i det vassa minimala systemet?

  19. #19
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Johey, gillar "produkttänket", där varje låda har en tydlig definition. Det känns som motsatsen är norm inom euro?

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lite så kanske, men samtidigt står alla dörrar öppna för att crosspatcha.

  21. #21
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hör nog också till euro-resan att stilla sin nyfikenhet, testa olika saker och fundera över vilka slags synergieffekter man tror sig kunna uppnå. Och då kanske det blir så att man först måste expandera upp till nån viss nivå och därefter förfina. Svårt att landa direkt i det vassa minimala systemet?
    Ja absolut! Det går kanske att landa snabbare i ett litet men kompetent system om man håller sig till en eller två tillverkare, men med det enorma utbudet som finns idag så känns det svårt att behärska sig i början av resan.

    När Mangrove finns tillgänglig igen så tänkte jag byta ut DPO mot två sådana och en Cold Mac, men det har jag försökt med i några år nu utan framgång så jag kanske bara nöjer mig såhär.

  22. #22
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här känns ju väldigt lockande helt plötsligt.. jag måste skaffa nytt ljudkort men inte hittat något passande, men det här skulle ju nästan bli perfekt.

  23. #23
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jonlin: Ja, jag är nöjd med den. Men den är ju rätt nischad mot eurorack, även om little mikey hjälper till med konverteringen av en extern källa. Men det är ju ingen intern patchning mellan dem, så det blir ju en patchkabel mellan den och en ingång när den ska användas. Och ES-9 är förstås inte bus powered, så extern nätdel behövs. Så söker du ett generiskt ljudkort finns det billigare och smidigare lösningar. Men antagligen vet du redan vad det är du tittar på.

  24. #24
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jag skummade genom manualen nyss, mest för att se hur den hanterar icke-euro ljudkällor, jag hade hoppats på att det skulle gå att konfigurera gain på de olika ingångarna men så verkar det ju inte vara. Jag kör plug-ins istället för pedaler numer så det borde inte vara ett problem.. och de Ciat-Lonbarde/övriga bananmaskiner jag har just nu har väldigt heta ut-signaler så det borde fungera med.

    I manualen förstod jag det som att ES-9 är bus powered men jag får ta och läsa mer noggrant lite senare.

    Ja ett vanligt generiskt ljudkort kan ju bli billigare, men med ADAT osv så rusar det ju iväg i pris där med. Och skönt med en lösning som inte tar så mycket plats.

  25. #25
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Berätta om din resa från ett case till flera, eller litet case till monstercase, eller hur du skalade ner till ett effektivt och lagom litet system, eller hur du lärde dig sluta med eurorack och ha kul ändå
    För många år sen köpte jag ett litet Beautycase för att komplettera mina System 100 med lite mer LFO, filter och annat.
    Det blev några till... och sedan förenades de i ett större case... som blev ytterligare lite större. Till sist blev det ett Monster Case från Addac med 21U x 197 HP (totalt 1379 HP).

    Men efter ett tag kände jag att den tog för mycket av min tid, och jag ägnade mer tid åt modulerna än att göra musik. Så jag sålde det!

    Efter att ha varit utan Euro ett bra tag bestämde jag mig i början på året att bygga upp en Europlats i studion som är integrerad med resten (dvs dator och Cubase) men även kan rulla helt fristående.

    Yay...DAW-less!

    Racken är två 6U Rackbrute samt kringutrustning som mixer, effekter och controllers (och en DFAM). Detta känns helt lagom.

    En stor fördel att bygga upp Euro igen är att jag nu är mycket mer bestämd på vad jag vill ha i racket, och vad jag ska ha racket till. Det minskar modulhattandet och underlättar musicerandet.

    Euro eller inte - jag har nästan alltid kul i min studio!

  26. #26
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Euro eller inte - jag har nästan alltid kul i min studio!
    Det är väl det allra viktigaste!

    Bra namn på Addac-caset btw, vilken best!

  27. #27
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Monstercase FTW

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210616_151119_964.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	103033

  28. #28
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Patcha upp det där lär ju ta en halv dag

  29. #29
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vad är det för modul på översta raden strax till höger om mitten som ser ut att vara laddad med en plutoniumpatron?

  30. #30
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för modul på översta raden strax till höger om mitten som ser ut att vara laddad med en plutoniumpatron?
    ERD/Gamma så helt korrekt, plutonium som faller sönder, random source extra ordinär...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patcha upp det där lär ju ta en halv dag

    haha ja jag har nog aldrig patchat alla moduler samtidigt någon gång..

  31. #31
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Elektrofon, kvantiserare/accordgenerator nått

  32. #32
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Summa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    haha ja jag har nog aldrig patchat alla moduler samtidigt någon gång..
    Nä men ens hälften av det där Skulle även själv va så lost vid det där berget men men, man är olika

  33. #33
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektrofon, kvantiserare/accordgenerator nått
    tror han syftar på den till höger man ja det är Klang modulen, grymt fin

  34. #34
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Summa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ERD/Gamma så helt korrekt, plutonium som faller sönder, random source extra ordinär...
    Åfyfan vad cool! Hade ingen aning om att det fanns något sånt. Haha, den där borde man kunna driva racket på.

  35. #35
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä men ens hälften av det där Skulle även själv va så lost vid det där berget men men, man är olika

    Jodå men längst ner har jag ju ADDAC 807 mixern med 9 Stereo kanaler med 3 Stereo Aux så matchar allt genom den så är det inte så mycket att ratta runt med där uppe när man väl hittat rätt, inte jättekul att stämma alla analoga vco's dock men det blir nog an Caltrans snart så man slipper tänka på det.

  36. #36
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag kan förstå poängen med separata, och ev då små, system. Behöll 0-coast som enda euro när jag la ner modularandet. Har nu beställt en 0-ctrl och tänkte ha detta som en mini-Easel i knät på kvällarna. Taggad! Men tyvärr verkar det dröja typ två månader innan den finns i lager hos tysken.

  37. #37
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag tror det gyllene snittet är 42. Dvs 42 moduler är lagom.

  38. #38
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det gyllene snittet är 42. Dvs 42 moduler är lagom.
    Skönt att höra. Då kan jag fortsätta i nuvarande riktning.

  39. #39
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det gyllene snittet är 42. Dvs 42 moduler är lagom.
    Räknar efter: 21 moduler i nuvarande låda, hur fan ska jag tolka detta nu då?

  40. #40
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räknar efter: 21 moduler i nuvarande låda, hur fan ska jag tolka detta nu då?
    Hahe, köp en trisslott!

  41. #41
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räknar efter: 21 moduler i nuvarande låda, hur fan ska jag tolka detta nu då?
    Att du ska ha en låda till!?

  42. #42
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att du ska ha en låda till!?
    sen vid 42 moduler, total harmoni

  43. #43
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sen vid 42 moduler, total harmoni
    Exakt så blir det!

  44. #44
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Räknade just här... och tro det eller ej... 42...

  45. #45
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Whoa!

  46. #46
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag har svängt in mig runt detta. Fyra LC6 är lagom. (Nu har jag iofs bara fyllt befintligt till ca 7/8 men svårt att motivera mer när phase plant finns...

Liknande ämnen

  1. Dags att rensa?
    Av Assar i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 00:54
  2. Dags att ta ledigt...
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 10:52
  3. Dags att rösta!
    Av Martin Pettersson i forum Nyheter
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •