Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Cubase och USB MIDI problem

  1. #1
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran

    Cubase och USB MIDI problem

    Får "plötsligt" (ej använt på något år) Cubase att fungera med USB MIDI, fattar inte varför. Är det något jag glömt göra?

    Trycker man ner tangenter på USB-keyboardet (provat Keystep 37 samt en Oxygen 8) så ser man visserligen MIDI-aktivitet (den där blå stapeln som indikerar det). Men längre än så vill det inte fungera, dvs ingenting händer med VSTi's, Cubase reagerar inte om jag trycker på record och spelar något på keyboardet.

    Testat:
    Kollat så den inte filtrerar ut noter
    Bytt USB kabel
    Bytt USB Port
    Startat om Windows

    Har inte för mig det är något speciellt man behöver göra?? Inget jag någonsin haft problem med förr.. Kanske helt enkelt är någon windows update som pajat funktionen, eller så har jag gjort någon inställning någonstans (vet ej vad i så fall).

  2. #2
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Löste det. Fick göra en total reset och radera alla preferences.
    Ifall någon annan får problemet:

    Initializing preferences

    Corrupted program preference files can bring your Steinberg program into all kinds of troubles, particularly after installing an update.
    Fortunately, refreshing the preferences is quite easy:

    Close all programs.
    Open the 'Run' command prompt by pressing the Windows logo key and R on the keyboard simultaneously. The Windows key is located between the keys Ctrl and alt.
    (To open the command prompt on Windows XP select 'Run' from the Start menu.)
    In the command line of the 'Run' window, enter this path: %appdata%/Steinberg
    Locate the folder which is named the same as your Steinberg program, for example 'Cubase 8.5'.
    Rename it (for example, from 'Cubase 8.5' to 'xCubase 8.5') in order to hide it from your Steinberg software. The folder will only be hidden safely, if the change will be done before the original folder name.

  3. #3
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Vet inte om jag har lite samma problem, men vid flera tillfällen så har inte mitt MIDI-keyboard hittats av Cubase. Windows hittar keyboardet, men det Cubase hittar det inte. Problemet är ganska så lätt åtgärdat, med att stänga av Cubase och dra ut och in USB kontakten till MIDI-keyboarden så att Windows hittar det igen. Därefter kan jag starta Cubase och keyboarden finns (?)

  4. #4
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Mitt hittades av Cubase, fick to.m aktivitet från det, men där var det stopp tills jag helt enkelt raderade alla Preferences.

    Du kanske har något sleep mode aktiverat på USB:et för keyboarden (det är default för alla USB-enheter, så vitt jag vet), låter nästan som det. Jag har slagit av det i enhetshanteraren för flera prylar..

  5. #5
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har slagit av det i enhetshanteraren för flera prylar..
    Hur gör man det?

  6. #6
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Man stänger av det per USB hub/utgång:



    så det gäller att hitta rätt.. eller så stänger man av det för all USB där helt enkelt.

  7. #7
    deadbeats avatar
    Veteran
    Kanon. Tack!

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det ska jag kolla, så att jag inte har det påslaget. Tack!

Liknande ämnen

  1. Många USB-MIDI problem
    Av dannes i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2020-03-22, 14:46
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-09-02, 01:47
  3. Massivt MIDI-problem Cubase/Studiologic Grand SL88
    Av Amonhoteph i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-05-25, 14:07
  4. Garageband + USB midi keyboard= problem
    Av Dag i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 22:57
  5. Problem med midi och Cubase VST
    Av nixpix i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-02, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •