Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Överblivet material?

  1. #1
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran

    Överblivet material?

    Sparar ni på sånt, antar det händer alla. Alltså man spelar in något som är bra, men som man bestämmer inte direkt passar för det man håller på med för tillfället.

    Ni som sparar på det, använder ni det någonsin? Är ni kanske så "avancerade" att ni to.m gör rx2 filer av så ni slipper bry er om tempo på det?

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Menar du tagningar av spår man senare bestämmer sig för att inte använda på den färdiga låten? Jag "sparar" inte riktigt grejer på det sättet, men det har hänt att en låt blivit två av såna anledningar. Jag går tillbaka till grunden, och bygger från den på det ratade spåret. Det kan bli en helt ny låt.

  3. #3
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Brukar spara som antingen en loop eller multitracks beroende på hur mycket som är värt att spara, tanken är att allt ska användas eller slängas måste bara gå igenom först

    Dock fylls det på hela tiden

    Använder ganska ofta nåt från arkivet/soptunnan tillexempel första låten på en kommande EP där är det 4 ackord i en loop som jag sparade i våras då den inte passade i en annan låt

    Varför spara 4 simpla ackord jo mest för att det var bra tempo och feeling + jag hade ansträngt mig lite med att filtrera en sampling genom en pedal.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Däremot har det hänt ett par gånger att jag, som kul utmaning, gör en låt enbart med spår från andra låtar. Jag får inte spela in nåt nytt, utan bara ta en grej från varje. Roligt!

  5. #5
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot har det hänt ett par gånger att jag, som kul utmaning, gör en låt enbart med spår från andra låtar. Jag får inte spela in nåt nytt, utan bara ta en grej från varje. Roligt!
    Ahh skoj vore kul att testa när jag får tid, har nästan gjort nåt liknande försökte pressa in så mycket överblivet material som möjligt i nya låtskisser förra året vilket slutade med att de nya låtarna också åkte in i arkivet

  6. #6
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar spara som antingen en loop eller multitracks beroende på hur mycket som är värt att spara, tanken är att allt ska användas eller slängas måste bara gå igenom först

    Dock fylls det på hela tiden
    Ja, jag är orolig att det blir en del (nu när jag äntligen bestämt för att börja spela in, inte bara leka och improvisera lite snabbt med modularen).
    Jag funderar även på hur organiskt det kommer kännas hmm.. jag måste säga att jag gillar känslan av att musiken ändå kom till genom en tagning och inte som byggstenar som man samlat på sig över tid, som egentligen inte har att göra med varann. Men det är nog bara ovana kanske.

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot har det hänt ett par gånger att jag, som kul utmaning, gör en låt enbart med spår från andra låtar. Jag får inte spela in nåt nytt, utan bara ta en grej från varje. Roligt!
    Så kan man ju också göra

  7. #7
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Jag sparar på allt, i stort sett. Halvfärdiga låtar, skisser... loopar, enskilda ljud. Och ja, det kommer till användning.

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Arkiven är stora här. Alternativa tagningar till låtar är sällan så användbara i andra sammanhang, men just modulärinspelningar brukar jag använda så. Kan vara flera år gammalt material som hittar en plats i ett helt annat sammanhang.

  9. #9
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Jag sparar på allt, i stort sett. Halvfärdiga låtar, skisser... loopar, enskilda ljud. Och ja, det kommer till användning.

  10. #10
    massive
    massive är uppkopplad nu
    massives avatar
    Senior
    Gör det hela tiden. Har för mycket idéer liggandes och sållar når jag har tid. Man vet aldrig när man får användning för det.

  11. #11
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar även på hur organiskt det kommer kännas hmm.. jag måste säga att jag gillar känslan av att musiken ändå kom till genom en tagning och inte som byggstenar som man samlat på sig över tid, som egentligen inte har att göra med varann. Men det är nog bara ovana kanske.
    Ja känns nog mer äkta om man spelar in allt på en gång, själv är det som ett jobbigt pussel, plocka fram 1 grej i taget då jag bara har en stereo ingång på ljudkortet

  12. #12
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag har mängder av snippets. Verser som behöver refränger och vice versa.

    För ett tag sedan kollade jag upp om det fanns något program som kunde spela upp wav-filer och transponera dom till en viss tonart och tempo. Tekniskt så vore det ju inte så jättesvårt, och hade varit guld för att testa hur gamla snippets eventuellt kan passa ihop i en låtstruktur.

    Tyvärr hittade jag inget... men det borde finnas något "dj-program" som kan lösa det...

    Jag brukar glömma av sådant jag gjorde/lyssnade på för över ett år sedan. Det är nog smart att skapa en ordentlig idékatalog

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För ett tag sedan kollade jag upp om det fanns något program som kunde spela upp wav-filer och transponera dom till en viss tonart och tempo. Tekniskt så vore det ju inte så jättesvårt, och hade varit guld för att testa hur gamla snippets eventuellt kan passa ihop i en låtstruktur.
    Transponering och sträckning i tid hanterar man ju med fasvocoderprogram. Finns ett enkelt i audacity bland annat. Ljudkvalitén blir inte så imponerande, men när det är för att testa idéer så är det säkert bra nog.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vanliga pitch shift i Cubase kan lösa sånt. Mindre pitchrörelser märks inte i en färdig låt. Extremare transponeringar märks. Det är inte säkert att resultatet blir dåligt, men en särskild karaktär får det.

    I ett sånt läge där jag gillar en hel halv låt jag märkt att jag inte gjort klart, så spelar jag nog om den helt istället för att försöka bygga från det gamla spåret. I synnerhet om det nu är så att jag vill byta tempo och/eller tonart.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mängder av snippets. Verser som behöver refränger och vice versa.

    För ett tag sedan kollade jag upp om det fanns något program som kunde spela upp wav-filer och transponera dom till en viss tonart och tempo. Tekniskt så vore det ju inte så jättesvårt, och hade varit guld för att testa hur gamla snippets eventuellt kan passa ihop i en låtstruktur.

    Tyvärr hittade jag inget... men det borde finnas något "dj-program" som kan lösa det...

    Jag brukar glömma av sådant jag gjorde/lyssnade på för över ett år sedan. Det är nog smart att skapa en ordentlig idékatalog
    Tempo och transponera gör väl de flesta DAW - och det är väl där du har låten som saknar en del. Är det nått jag missat?

  16. #16
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Ja, men poängen är att har funktionen färdig i en uppspelare så att man slipper göra speciella mixdowns och manuellt arbete.

    "Nu vill jag spela alla wav-filer i playlisten i 115bpm och tonart C/Am". Klart.. botanisera och testa kombinationer blixtsnabbt.

    Audacity fixar bara att transponera relativt, senaste jag kollade.

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    I stort sett allt mitt modularpatchande som jag efter en stund bedömer som användbart eller fint eller bara eget spelar jag in som ljudfil och lägger i mitt ljudbibliotek. Sånna har ofta kommit till användning vid senare tillfälle.

    Påbörjade/halvfärdiga/avfärdade projekt sparas i sin live-projekt-form om jag tycker det finns något i dem som är något att ha, eftersom det är så sjukt enkelt att plocka spår mellan projekt i Ableton. Sånt har också kommit till användning lite då och då. (Brukar även se till att bounce:a en WAV av alla mina live-projekt innan jag stänger för dagen, så det går att snabbt lyssna på vad projekt X i "ide-lådan" egentligen var för något.)

  18. #18
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Förr sparade jag det mesta så att jag skulle ha ett bra arkiv att hämta från när jag blev stor artist och slog igenom... Ljudeffekter, fältinspelningar, samples, ljudskisser, midi, syntpatcher....

    Numera sparar jag mest på musikaliska idéer i not eller ackordform på lösa lappar som jag sedan tappar bort eller glömmer. Men allt som tagit sig in i datorn i audioformat sparas per automatik i och med Timemachine-backup på macOS.

    Det jag kan konstatera för egen del efter decenniers hobbymusicerande är att idéerna vida överskrider tidsramarna jag har till hands så det är egentligen ingen idé att spara på halvfärdiga grejer. Å andra sidan är det ju kul att lyssna på gammalt grejs som en slags dagboksanteckningar.

    Låttitelidéer sparar jag på. Det är rätt skoj.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men poängen är att har funktionen färdig i en uppspelare så att man slipper göra speciella mixdowns och manuellt arbete.

    "Nu vill jag spela alla wav-filer i playlisten i 115bpm och tonart C/Am". Klart.. botanisera och testa kombinationer blixtsnabbt.

    Audacity fixar bara att transponera relativt, senaste jag kollade.
    Jag tror det går snabbare att bara spela in det man vill igen, i rätt tempo/tonart Hjärnan är bästa plug-innen

  20. #20
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ^
    Visst, 2 veckor senare...

    Du har aldrig gjort patchar på modular hör jag

  21. #21
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det går snabbare att bara spela in det man vill igen, i rätt tempo/tonart Hjärnan är bästa plug-innen
    För en kompositör som har alla sina projekt lätt åtkomliga i muskelminnet så skulle det fungera bra!

Liknande ämnen

  1. Copyright material
    Av toski i forum Utgivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-07-20, 19:33
  2. Omixat material
    Av bartez i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •