Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 288

Ämne: Sequential Take 5

  1. #181
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Min står på jobbet nu, och ska hem så fort som möjligt!
    Även två rutinerade syntkrängare av rang, har bekräftat att den låter fantastiskt
    Men lådan är stor och otyplig, med tanke på syntens storlek. Så transport med buss och tåg blir lite bökigt. Gissar på en vikt på strax under 10kg inkl. emballage.
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-10-12 klockan 16:02.

  2. #182
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    På väg att hämta min nu. Låter jobbigt att den är otymplig, jag är en bilfri djäfvel.

  3. #183
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Lådan från Thomann var stor men den inuti från San Francisco var lite mer lagom.

  4. #184
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Mina första intryck.

    - Solitt bygge (panelen flexar lite men men håller på och trycker på den?)
    - Trevligt klaviatur, tyst och bra känsla
    - kan låta både modernt och klart men också varmt och mjukt/fluffigt
    - fabriksljuden har flera pärlor och massa skräp
    - lätt att ratta
    - potentiometrarnas värden syns inte i displayen; man får programmera med öronen (rätt befriande initialt)
    - filtret är ganska "snällt" i sitt grundljud. Drive-vredet är bra för det skapar inte dist utan mer "fett", basen blir djupare och resonansen rundas av. Det hörs inte så tydligt på Youtube hur drive påverkar ljudet.
    - effekterna är användbara, men chorus har jag inte fått till ordentligt. Låter inte som ett juno-chorus i alla fall. Tape delay är kul att leka med, klart användbart

    Igår när jag kopplat in den lät den helt ok när jag spelade, men plötsligt stämde den ur sig totalt. Det var kanske efter 10 minuter eller så. Det var inte en röst som lät ok. Körde röstkalibrering och allt var frid och fröjd. Efter kanske en timme till tryckte jag på "init patch" och Bam! så var den helt ostämd igen. Röstkalibrering igen och nu har den funkat bra igår kväll och nu på morgonen. Jag hoppas att den bara var kall efter transport osv.

    Jag känner mig riktigt nöjd faktiskt. Min oro var att den skulle kännas kall som rev2 gjorde. Matt Johnson påstod ju också att den saknade "low mid" och "vintage warmth" men jag hör inte det. Klart att det inte är en P5. Men den är absolut inte kall eller klinisk i mina öron.

  5. #185
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Fick också kalibrera min två gånger igår, men det ser jag som ett tecken på att det verkligen är VCO;er och inte DCO;er.
    Spontant hör jag att SSI2140 är ett rundare lågpassfilter, än SSI2144. Hög resonans ger inte samma basbortfall. Jag har en MFB Synth Pro med SSI2144 att jämföra med, men den har en kompensationsparameter till filtret, som återställer basregistret om man vill Blir mer rattande ikväll
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-10-13 klockan 09:26. Anledning: rättelse

  6. #186
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Polarens P5 rev4 stämmer om sig ganska rejält hela tiden, om det är någon tröst.... tycker att vintage rev 3 är mycket stabilare. Obs anekdotiskt!

  7. #187
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har kalibrerat den två gånger till idag men enligt manualen är det inte helt oväntat. Hoppas detta inte är ett måndagsexemplar...

  8. #188
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag har bara kalibrerat min en gång, men den har stått på samma ställe hela tiden och jag kalibrerade den när den var varm och utan att det egentligen var behov. Min Pro 2 var helt galen i början och jag fick kalibrera den kanske tio gånger innan det blev rätt. HP filtret funkade som ett notch-filter, men sen läste jag någonstans att man skulle ha filterratten helt öppen när man kalibrerade (eller om det var tvärtom). Det blev iaf bra till slut.

    Men det kanske kan vara bra att kalibrera T5 när den är stabil en gång också?

  9. #189
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör lite kalibrering idag och imorgon så får vi se. DLX tyckte jag skulle installera senaste firmware, men 1.0.0 verkar vara den senaste. Hittade en person som haft problem med stämning och då fått hjälp av sequential att återställa temperaturtabellerna. Jag har inte lyckats ta reda på hur man gör det, men kanske bäst att avvakta innan jag lägger mer energi på det.

  10. #190
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Skumt det här med kalibreringen. Min P6 har jag kalibrerat EN gång när jag köpte den för över sex år sedan. Jag har t o m giggat den en del.

  11. #191
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör lite kalibrering idag och imorgon så får vi se. DLX tyckte jag skulle installera senaste firmware, men 1.0.0 verkar vara den senaste. Hittade en person som haft problem med stämning och då fått hjälp av sequential att återställa temperaturtabellerna. Jag har inte lyckats ta reda på hur man gör det, men kanske bäst att avvakta innan jag lägger mer energi på det.
    Till DSI OB-6 finns en instruktion som visar hur man gör fabriksåterställning av kalibrering. Jag hade fått den för stabil tyckte jag, och gjorde bara en kalibrering efter återställningen. Då fick jag mer liv och variation i rösterna.

  12. #192
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Igår var den stabil efter ca kl 15 till 22. Jag gjorde en kalibrering när den var stabil, för säkerhets skull. Förhoppningsvis är det helt normalt att behöva kalibrera lite oftare i början.

    Jag tycker den låter riktigt bra. Mitt mål med denna var att det skulle vara lätt att skruva fram "bröd-och-smör"-ljud lite när som helst, samt att få lite skönt liv och skevhet utan att behöva programmera fram det. Tror Take 5 kan uppfylla det.

  13. #193
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    *Gillar grundklangen från VCO;er, filter och enveloper!

    *Snygg PWM och bra att PW ställs separat, för då kan man få snygga svajningar med LFO

    *Konstaterar att Velocity-styrning till enveloper går att ställas steglöst för varje ljud, i menyfönstret :-) Fabriksljuden har ofta full velocity inställd, vilket oftast inte blir bra att spela med.

    *Ang FX:Hoppas att chorus-effekten får mer vanliga parametrar framöver. Delaytime/ LFO Rate/Feedback/Mod.depth/Mix/Pan/Output vore ju drömmen. Men Depth, LFO Rate samt Mix, känns som ett minimum.
    Reverb får gärna fler parametrar, och andra algoritmer för t.ex. rum och hall.

  14. #194
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Idag har jag inte kalibrerat alls och den har varit stabil, så det var nog bara att den normala kalibreringen behövde göras under ett par dagar. Känns gött!

  15. #195
    raoul flutters avatar
    Veteran
    På Gearspace skriver en person att den i princip kan göra identiska ljud som Prophet 10 R4 och andra att den inte alls kan låta så. Vad gäller egentligen?

  16. #196
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Gearspace skriver en person att den i princip kan göra identiska ljud som Prophet 10 R4 och andra att den inte alls kan låta så. Vad gäller egentligen?
    Båda har nog rätt på sitt sätt. Det beror säkert på vilka ljud man gillar. Men med det sagt så borde den kunna låta likt då den har exakt samma filter och liknande features. Sen litar jag nog mer på någon som Sean Costello (som är ValhallaDSP) än många andra. Han har en P5v4 och en T5 och tycker han kan göra i princip identiska ljud med dem.

  17. #197
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Så kan det nog vara. Det var Sean Costello jag syftade på. Jag har flera av hans plugins och tycker de låter helt suveränt.

  18. #198
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Även om det nu i det här fallet var en mer seriös person som skrev detta så är det så mycket skitsnack på den sajten, ofta av de som troligen aldrig ens ägt någon synth i överhuvudtaget.
    Jag skulle väl tippa att den nosar någonstans i närheten av både P5 och P6 samtidigt som den nog är lite modernare och striktare i soundet.
    Jag har ingen P6 men en AS-1 vilken T5 i bassegmentet låter ganska snarlikt men "mindre VCO brusig".
    Jämfört med Rev2 så är T5 mycket mer bastung, de kompletterar varandra hyfsat.

  19. #199
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Sean Costello (Valhalla DSP) äger både P10 och T5 och han är en av dem som säger att de kan låta mycket lika.

    Han föredrar P10 på grund av direktheten och det större klaviaturet men säger att om man inte har en P5/P10 sen tidigare så skulle han rekommendera T5.

    Citat Ursprungligen postat av seancostello Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Us Prophet-5/10 owners are doing just fine. But we appreciate your concern!

    The Take 5 really does sound great, and can get very close to my Prophet-10. But my Prophet-10 remains my daily driver, in conjunction with the Moog Grandmother. I can get the sounds I like a lot quicker with the Prophet-10. I have 25 years experience with the Prophet-5, so I can focus on the sound and music, rather than learning a new synth. Plus, 5 octave keyboard, bigger controls, and no menu diving.

    Honestly, anyone that is in the marketplace for a polysynth, I'd recommend the Take 5 without hesitation...unless you own a Prophet-5/10. It might be redundant in that case, due to the similarities in the basic sound qualities. For non Prophet-5/10 owners, the Take 5 is a screaming bargain. And the existence of the Take 5 doesn't take away from the inherent value of the Prophet-5/10 in any way.
    https://gearspace.com/board/showpost...postcount=2085

  20. #200
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Båda har nog rätt på sitt sätt. Det beror säkert på vilka ljud man gillar. Men med det sagt så borde den kunna låta likt då den har exakt samma filter och liknande features. Sen litar jag nog mer på någon som Sean Costello (som är ValhallaDSP) än många andra. Han har en P5v4 och en T5 och tycker han kan göra i princip identiska ljud med dem.
    Stora skillnaden är väl att P5v4 även har Curtisfiltret att leka med, som ju har en annan karaktär. Men är det en ny prophet 5 med alla revisions man vill ha, så måste ju P5v4 vara den optimala "all-in-one-lösningen"

  21. #201
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *Konstaterar att Velocity-styrning till enveloper går att ställas steglöst för varje ljud, i menyfönstret :-) Fabriksljuden har ofta full velocity inställd, vilket oftast inte blir bra att spela med.
    Menar du som en mod slot då? För jag hittade inget meny-alternativ för det.

  22. #202
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Har det fixat sig med stämningen?

  23. #203
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du som en mod slot då? För jag hittade inget meny-alternativ för det.
    Sorry! presetljudet jag rattade hade redan lagt upp velocity som modulationskälla, som jag bara behövde ändra modulationsdjupet på.
    VCO;ers stämning håller bra nu på min. Men filter resonans key tracking är helt off tyvärr
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-10-15 klockan 23:20.

  24. #204
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry! presetljudet jag rattade hade redan lagt upp velocity som modulationskälla, som jag bara behövde ändra modulationsdjupet på.
    VCO;ers stämning håller bra nu på min. Men filter resonans key tracking är helt off tyvärr
    Äh det var trist! Min behövde kalibreras en gång igår efter en hel dag påslagen.

    Jag märker att Take 5 har rejält med bas/låg-mid och det är inte alla hörlurar som pallar det. Kan behöva lite EQ för att det inte ska bli bumligt i mixen. Finns ju inbyggt högpass men det är ganska brant och funkar bäst som effekt och inte som EQ.

  25. #205
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh det var trist! Min behövde kalibreras en gång igår efter en hel dag påslagen.

    Jag märker att Take 5 har rejält med bas/låg-mid och det är inte alla hörlurar som pallar det. Kan behöva lite EQ för att det inte ska bli bumligt i mixen. Finns ju inbyggt högpass men det är ganska brant och funkar bäst som effekt och inte som EQ.
    Vad har du för lurar? Lyssnar du genom hörlursuttaget på synten?

  26. #206
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för lurar? Lyssnar du genom hörlursuttaget på synten?
    Jag har både AKG k240 mk2 och BD 770 pro 80 ohm. Ja, jag lyssnar genom uttaget på synten. Tänker du impedans-mismatch?

  27. #207
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ja, lite så. Hörlursutgången på en synt känns inte som bästa sättet att bedöma ljudet på. Jag upplever den inte som ”bullrig” men har å andra sidan en liten aning basfattiga lurar kanske (dock genom mixer ljudkort etc).

  28. #208
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, lite så. Hörlursutgången på en synt känns inte som bästa sättet att bedöma ljudet på. Jag upplever den inte som ”bullrig” men har å andra sidan en liten aning basfattiga lurar kanske (dock genom mixer ljudkort etc).
    Det kan vara sant. På Rev2 tyckte jag dock hörlusutgången på synten var av god kvalitet. Tack för tipset!

  29. #209
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    För övrigt är mina öron inte att lita på för min tinnitus har gått bananas de senaste månaderna. Kan lika gärna vara öronen som är "bumliga".

  30. #210
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry! presetljudet jag rattade hade redan lagt upp velocity som modulationskälla, som jag bara behövde ändra modulationsdjupet på.
    VCO;ers stämning håller bra nu på min. Men filter resonans key tracking är helt off tyvärr
    Är det att det inte går att spela kromaiskt med resonans på 100%? Skiljer det mellan rösterna?

  31. #211
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh det var trist! Min behövde kalibreras en gång igår efter en hel dag påslagen.

    Jag märker att Take 5 har rejält med bas/låg-mid och det är inte alla hörlurar som pallar det. Kan behöva lite EQ för att det inte ska bli bumligt i mixen. Finns ju inbyggt högpass men det är ganska brant och funkar bäst som effekt och inte som EQ.
    Kan ni som köpt en Take5 spela skalor med bara filtret som tongenerator?

  32. #212
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ni som köpt en Take5 spela skalor med bara filtret som tongenerator?
    Ja det går bra även om den kanske inte stämmer perfekt (den var kall visserligen, så kanske bättre stämning efter en stund).

  33. #213
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det att det inte går att spela kromaiskt med resonans på 100%? Skiljer det mellan rösterna?
    Nja, efter första kalibreringen var rösterna olika stämda i filtret. Men skalan följdes inte.
    Jag gjorde då reset global och calibrate wheels, samt körde calibrate voices. Därefter var alla filter samstämda.
    Men problemet med skalan kvarstår tyvärr.
    Har skickat detta som ärende till Sequential, efter att även ha testat deras troubleshooting guide, clear oscillator and filter calibration.
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-10-16 klockan 21:01.

  34. #214
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Dum fråga: du har "key to lpf" eller vad det kallas i menyn till 127? Annars funkar det inte.

  35. #215
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dum fråga: du har "key to lpf" eller vad det kallas i menyn till 127? Annars funkar det inte.
    Japp, har testat med keynumber och vco pitch som källa. Men jag startar om synten idag, och ser om det är bättre idag.

  36. #216
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dum fråga: du har "key to lpf" eller vad det kallas i menyn till 127? Annars funkar det inte.
    Och här ser en jocks1 som gör en "pudel"
    Aha, man skulle gå in i via programknappen för att komma åt" key to LPF"?!
    Trodde all modulation hanterades i LFO 1, 2, eller i mudulations-matrisen...
    Happy, Happy!

  37. #217
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och här ser en jocks1 som gör en "pudel"
    Aha, man skulle gå in i via programknappen för att komma åt" key to LPF"?!
    Trodde all modulation hanterades i LFO 1, 2, eller i mudulations-matrisen...
    Happy, Happy!
    Gött!

  38. #218
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Intressant jämförelse P5 rev 4 vs Take 5:

    https://youtu.be/ccxp2m0tO3Y

  39. #219
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tack, uppenbarligen rätt stora skillnader, i min värld iaf. Men Take 5 är ju mycket mer portabel och är en hyfsat bra lösning för att ta med sig "P5 ljud" live, vilket vi kommer att göra i bandet.

  40. #220
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Intressant det där med "beatingen" Det är just den effekten jag älskar på minimoogen och P5, att de inte cancellerar ut varandra då de alltid driver lite.

  41. #221
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant jämförelse P5 rev 4 vs Take 5:
    Verkligen! Och Starsky brukar grotta ner sej i detaljer, precis som jag gillar

  42. #222
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Den där "beatingen" lät så konstig att jag var tvungen att testa på min T5 och jag får inte fram den. Det närmaste jag kom var om jag vred "vintage" till max och "drive" till max, då kunde jag få lite pulserande ljud om jag letade med "pitch" och nivåerna, men inte i närheten av hur det låter i hans video.

    Han skrev i kommentarerna att det bara var en basic patch där han mixat in osc 2 och detunat lite och gör jag så, så låter det rätt och utan att det pulserar. Han kanske ska kalibrera sin T5a eller något. Eller så gör jag fel.

    Jag tycker T5 är fantastiskt mycket synt för pengarna. Om man jämför på andra hållet, så är det väldigt mycket som P5 inte kan göra som T5 kan.

  43. #223
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ja det lät väldigt skumt, glad att det verkar låta "rätt" på din T5!

  44. #224
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Skruvat lite till nu och ett pulserande ljud får man, men inte i närheten så illa som i hans video och på låg frekvens, precis som på P5an skulle jag säga. Tror det är en kalibrering som behövs eller kanske att han missat något.

    Grymma syntar både P5 och T5!

  45. #225
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där "beatingen" lät så konstig att jag var tvungen att testa på min T5 och jag får inte fram den. Det närmaste jag kom var om jag vred "vintage" till max och "drive" till max, då kunde jag få lite pulserande ljud om jag letade med "pitch" och nivåerna, men inte i närheten av hur det låter i hans video.

    Han skrev i kommentarerna att det bara var en basic patch där han mixat in osc 2 och detunat lite och gör jag så, så låter det rätt och utan att det pulserar. Han kanske ska kalibrera sin T5a eller något. Eller så gör jag fel.

    Jag tycker T5 är fantastiskt mycket synt för pengarna. Om man jämför på andra hållet, så är det väldigt mycket som P5 inte kan göra som T5 kan.
    Jag tyckte det lät som vcf påverkades av en lfo. Förresten fizzlet i de högre registren. Hur högt går youtube i frekvens?

  46. #226
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Han pratade ju om skillnaden i diskant som han upplevde det när han satt och spelade på dem, i sina monitorer.
    Men det blir nog inte snyggt på youtube nej.

  47. #227
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tyckte det lät som vcf påverkades av en lfo.
    Ja, precis så.

  48. #228
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Men P5 låter ju mer bright än T5 i den där jämförelsen, och då är det knappast skillnad bara uppe vid 18kHz, för det hör inte jag.

  49. #229
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Utsläckningen vid beatingen som han visar upp känns knepig, den är verkligen väldigt påtagligt. Men jag undrar vilken nivå han hade på oscillatorerna in i mixern, han sa inget om det och det borde kunna påverka.

  50. #230
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag hade inte läst kommentarerna på Gearspace förrän nu, och många där undrar också hur han lyckades med det pulserande ljudet, för den gör verkligen inte så.

    När jag själv testade, så kollade jag samtidigt frekvenserna med mjukvara och såg tydligt hur den dyker en bit upp och inte låter lika ljust som P5, men jag testade lite olika saker för att se om det gick att öka på lite med keytracking av filtret, amount av envelope eller bara via modmatrisen, men nix. Dock såg jag att man kan kompensera med att släppa på en gnutta resonans, då öppnar den upp rätt bra. Till min glädje så såg jag att ”cmbd” (från Sequential) påpekade samma sak: With the T5 cutoff at max, turning up the resonance boosts the upper frequency range so that it better aligns with the P5 frequency response.

  51. #231
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utsläckningen vid beatingen som han visar upp känns knepig, den är verkligen väldigt påtagligt. Men jag undrar vilken nivå han hade på oscillatorerna in i mixern, han sa inget om det och det borde kunna påverka.
    Jamen det var precis det jag undrade också, tycker ibland jag får en liknande effekt på TTSH/2600 när volymen på oscillatorerna är på max så de överstyr rejält.

  52. #232
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, det är så det blir på Pro-3 också om man drar på mer filter drive - att oscillatorerna fightas mer om headroom och man får tydligare utsläckningar osv. Det låter ofta bra dock! :-)

  53. #233
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Det var det jag lyckades med (som jag skrev ovan) när jag hade drive och vintageknob på max och nivåer på max och en viss detune, men det var ändå inte i närheten av hur det låter i videon.

    Min slutsats är att beatingen inte är ett problem och exempelljudet från P5an i videon kan man få väldigt nära med T5an, i synnerhet om man vrider upp resonansen till klockan nio ungefär för då hoppar de höga frekvenserna upp (vilket också motsäger vissa personer på GS teorier om att "(V)CA"n inte klarar av höga frekvenser.)

    Men en T5a är inte en P5a, båda står stadigt på egna ben tycker jag.

  54. #234
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tack för klargörande Framerate!

    En annan sak som jag upplevde som lite märklig var när han sa att P5 inte kunde svepa filtret hela vägen med cutoffratten och sen började greja med envelope amount. Men det såg ut som envelope amount var på max och filter sustain var på max. Klart filtret är mer öppet då. Visserligen OT men ni som har en P5, kan den inte svepa hela rangen med cutoffratten?

  55. #235
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nope, den går inte ända upp utan att env, keytrack eller polymod adderar sin offset.

  56. #236
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ok tack

  57. #237

  58. #238
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Take 5 växer för varje ljud jag rattar fram på den! Senaste ljuden har jag fokuserat på att återskapa är en Polysix med smal PW och Clave-ljud, och med eller utan flanger och Phaser. Ruskigt mycket analogsynt för pengarna tycker jag
    EDIT: Jag har fått bättre kläm på FX-delen nu: Även chorus-effekter är flexibla, med kontrollerna Time(speed),Depth/Mix och feedback/Misc. Jag får till hyfsade chorus, med lite doft av Roland-syntar
    Modulationen är kanske inte lika flexibel, men karaktären finns där.
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-11-07 klockan 14:07. Anledning: ny info

  59. #239
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kan rekommendera att välja delay-effekten, och sedan modulera parametrar via mod.matrix för flanger och choruseffekter
    EDIT: Fördelen är att man i delay-effekten till skillnad mot chorus-effekten, har tillgång till feedback. Och kan ställa in allt från några ms till flera sekunder i delayet
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-11-29 klockan 10:02. Anledning: ny info

  60. #240
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Blev inköp av lite black-Friday-reade (men ändå snäppet för dyra) patchar från https://www.geosynths.com/take5
    Bara gått igenom första två bankerna men än så länge avsevärt bättre än fabrikspatcharna.
    Jo jag fattar, det här är en synth som inbjuder till egna ljud men då min tid är begränsad så är det väldigt trevligt att gå igenom något som redan är färdigt och tweaka efter hand. Skruvar gärna upp reverbet lite extra, drar på mer release och leker lite med mod-hjulet.
    Fetman i Take 5 är ju helt otrolig men ändå hanterbar till skillnad från många vintagesynthar som lätt låter grötigt.

Liknande ämnen

  1. Sequential Prophet-6
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-22, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •