Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Boss RC-505 Mk2 Loop Station

  1. #1
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator

    Boss RC-505 Mk2 Loop Station

    RC-505 Mk2 Loop Station Features:



    • Tabletop looper with 5 stereo phrase tracks and onboard rhythm generator
    • 32-bit AD/DA and 32-bit floating-point processing
    • 5 stereo phrase tracks with dedicated controls and volume faders
    • Input FX and Track FX each offer up to 4 simultaneous effects (49 Input FX types, 53 Track FX types)
    • Mark Back function offers enhanced undo/redo functionality when performing
    • Comprehensive connectivity with 2 XLR microphone inputs with phantom power, 2 stereo line input pairs, and 3 stereo line output pairs
    • 99 memory locations, each with 5 phrase tracks, effects/playback settings, control assignments, and more
    • Deep MIDI support for integration with external controllers and hybrid setups
    • Over 200 onboard rhythm patterns and 16 drum kits
    • 2 control inputs support up to 2 footswitches or 1 expression pedal each
    • USB connection for data backup, phrase import/export with BOSS Tone Studio, and drum pattern import with the RC Rhythm Converter app


    Den ska komma i slutet av 2021 och priset lär landa på 600 dollar.

  2. #2
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    6599:- hos tysken, känns lite mycket jämfört med mk1

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1F6166B8-3D85-4AA7-98DB-D7353DBE67F0.jpeg 
Visningar:	21 
Storlek:	384,6 KB 
Id:	102671

  3. #3
    elfelet
    elfelet är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är supersugen att testa denna! För att live-loopa technostuff och annat.
    Gör dock ont i mig hur den ser ut.. Har väldigt väldigt svårt för utseendet på lysknapparna.. Men fungerar den bra i övrigt kanske man kan leva med det. Fint att de förlängt längden på faderarna. Ganska mycket annat som verkar ha förbättrats med.

    Någon här som kör MK-1?

  4. #4
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag körde mk1 när den kom. Supernajs looper och inga hack när man byter minnesplats så enkelt göra vers/refräng grejer. Dock hade jag OS 1.0 så väldigt begränsad när de gällde inbyggda effekter. Sedan kom OS 2.0 som löste mycket men då hade jag redan sålt den…

    Jag tycker den närmar sig en digiporta nästan. Om den har en smart phrase hantering typ olika nivåer av pålägg så klart intressant!

  5. #5
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Mk1 är väldigt behändig. Använder den i alla jam. Använder dock effekter från min padda. Rc505 har några bra effekter men inte många. Kommer nog köpa mk2 oxå im jag inte dammar av min octatrack. Vad som är bra är att den är snabbjobbad och avlastar min padda. Men jag har en korg kp3 i slutet av kedjan oxå för att fånga upp loopar med fx från rc505. Speciellt beat (typ stutter effekt)

  6. #6
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Resampling hade varit najs! Finns lite workarounds på tuben men inte så där enkelt som på en SP-404.

  7. #7
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Den är grym som looper och som någon sa ovan så är det lätt att byta till nästa gäng med 5 loopar utan att det blir några hack. Effekterna är inget man gärna jobbar med. Både för att dom är begränsade och för att det inte är särskilt kul att ratta runt med två rattar. Men kan funka om man sätter upp dom och sen rattar på någon parameter. Går bra att styra med midi och där är boss finfina med sina senaste ”lyxpedaler”. Lätt att styra volym, vilket är en stor fördel. Spelade ofta in fem loopar med samma sekvens i olika varianter och åkte med reglarna för att variera ljud och rytmik bara genom att höja och sänka. Riktigt kul och att jobba med. Den här känns en gnutta för dyr men kanske landar på runt 5 i slutänden.

  8. #8
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har den första och är supernöjd. Har tänkt sälja den ibland då min ändra om i hemmastudion tar över. Men den har blivit kvar, inte pga brist på köpare. Nu kanske det finns incitament till en till; undrar hur den kan synca med den första. Jag älskar loop-based men många musiker jag försökt spela med spottar på loop-based.
    Senast redigerat av tinybox den 2021-08-19 klockan 00:49.

  9. #9
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Bounce mood - nice, då kan jag klara mig utan backup loop
    Risk att ot samlar mer damm


    https://youtu.be/6HpIZLv83YM

    https://youtu.be/MwrXWaKdXec
    Senast redigerat av dokido den 2021-08-28 klockan 12:38.

  10. #10
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Fast jäklar vad dyr den blivit, tror jag köpte Mk1 för 4700kr, nu är det 6770kr som gäller. Wow!

  11. #11
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jäklar vad dyr den blivit, tror jag köpte Mk1 för 4700kr, nu är det 6770kr som gäller. Wow!
    Mk1 har legat stadigt där sedan den släpptes 2013, tror nog de kan säljas parallellt ett tag med tanke på Mk2ans högre pris. Är inte riktigt övertygad om Mk2 än, men fler videos lär komma.

  12. #12
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    synd att dom är så dyra, hade gärna velat ha en , samtidigt vet jag att den bara skulle bli sporadiskt använd med kanske år mellan gångerna så det kommer inte hända,

  13. #13
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Fick reda på vad mark back betydde, sätt en mark memory point per individuellt track och den minns allt du spelat in - nice
    Som blooper

    Ni kan köpa min mk1 sen
    Fast nuförtiden vet man ju aldrig om man får nån pryl, all chipbrist etc
    Loupe vart försenad ytterligare flera månader, buhu! Och den är tio gånger ”bättre” än roland

  14. #14
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Resampling hade varit najs! Finns lite workarounds på tuben men inte så där enkelt som på en SP-404.
    Routa kanske (förutom bounce och endless undo)

  15. #15
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Ny RC-505mk2 video:

    https://youtu.be/pjF4dk8fGV0

    De släpper även en RC-600:

    https://youtu.be/dGQXcYGboDs

  16. #16

  17. #17
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Finns en stor risk att det där blir nästa sak som jag kommer skaffa och sen blir den liggande och aldrig använd

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Spiken i huvudet där! Av den anledningen har jag inte kollat på en enda video i denna tråd.

  19. #19
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    så...har haft den några månader nu, gillar många möjligheter
    usb-ipad, bounce remix och jag kan routa in och output
    med det sagt så ... mer än 40 buggar, och enligt det forum jag är på så har programmerarna ingen hårdvara att testa mot
    3 uppdateringar som inte fixat många buggar samt skspat nya
    och
    igår krascha min helt, har skickat på reparation

Liknande ämnen

  1. Boss RC-505 Loop Station
    Av Katzenjammer i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2021-08-06, 09:27
  2. RC-20XL Loop Station BOSS
    Av Lofi i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •