Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 62

Ämne: Behringer ger tillbaka namnet Oberheim till Tom.

  1. #1
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran

    Behringer ger tillbaka namnet Oberheim till Tom.

    https://www.musicradar.com/news/behringer-oberheim-synth-name?utm_campaign=socialflow&utm_content=future-music&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&fb clid=IwAR2cIZn2ijTiRRkrLxfpuu-39w-Xc1BHuk9fIdNnrPBEWtdCGb7_jCxPDUU

    Trevligt av Behringer / Music Tribe!

  2. #2
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Kanske början på ett sammarbete?

  3. #3
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Förhoppningsvis början på viss självinsikt om sjukt beteende.

  4. #4
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Eller bara white washing av Uli när han ändå inte kunde få world wide rights?

    Uli blev ju nekad rättigheterna i USA till "Behringer Oberheim":
    "the application was refused on the basis that “Tom Oberheim is a famous audio engineer and electronics engineer well-known for designing effects processors, analog synthesizers, sequencers, and drum machines."

    “The evidence indicates that due to his fame in the relevant electronic music instrument industry, the surname Oberheim uniquely and unmistakably points to Tom Oberheim and a connection with Tom Oberheim would be presumed when applicant’s mark is used on its goods.”

  5. #5
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Behringar förlorade ett mål för ett par dagar sen då de försökte sno varumärket Auratone och har fått mycket negativ kritik för detta. https://cdm.link/2021/07/family-owne...ehringer-case/

    Några dagar senare gör de en solskenshistoria av att de ger Tom sitt namn tillbaka fastän de förlorade striden om namnet, även det ganska nyligen.
    Vilket lättgenomskådligt hyckleri och alla fanboys på nätet jublar idag över vilken messias Uli är.
    Vem kommer ens på tanken att försöka ta andras namn och varumärken och göra dem till sina egna?

  6. #6
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringar förlorade ett mål för ett par dagar sen då de försökte sno varumärket Auratone och har fått mycket negativ kritik för detta. https://cdm.link/2021/07/family-owne...ehringer-case/

    Några dagar senare gör de en solskenshistoria av att de ger Tom sitt namn tillbaka fastän de förlorade striden om namnet, även det ganska nyligen.
    Vilket lättgenomskådligt hyckleri och alla fanboys på nätet jublar idag över vilken messias Uli är.
    Vem kommer ens på tanken att försöka ta andras namn och varumärken och göra dem till sina egna?
    Tom kontaktade själv Music Tribe tydligen.

    https://www.oberheim.com/media/music...-press-release

  7. #7
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Känns typiskt tyskt, när de väl inser att det inte går att forcera deras strategi har de inga problem att backa

    Alla känslor som läses in här på 99 är sannolikt helt irrelevanta, tyskarna är extremt rationella när det kommer till affärer, har jobbat i 20 år snart med sån här dynga, och en sak jag lärt mig om tysken, är att han är 100% förutsägbar, och har absolut inga skrupler så länge det går att backa upp.

  8. #8
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förhoppningsvis början på viss självinsikt om sjukt beteende.
    Jag önskar att jag hade din positiva syn på livet.

  9. #9
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ränderna kommer aldrig att gå ur.

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Så alla Behringers Oberheim-kloner är lagda på is nu?

  11. #11
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Wango! Precis efter att jag gnällt på dem att de borde ta efter Yamaha https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3595707 . Uli måste läsa 99:an .

    Jag tror att de någonstans tänkt att den badwill de fått utstå med "stulna" varumärken framförallt den senaste tiden är negativ ur ekonomisk synpunkt, ergo är det mer ekonomi i att försöka framstå som lite "good guy".

    Sen tror jag ärligt talat inte det spelar så stor roll om det står Obeheim eller inte på deras Oberheimkloner - färgsättning och modellbeteckning gör det uppenbart var det härstammar från, konceptuellt. Så det kostar dem inget att vara "snälla" mot Tom.

    En intressant diskussion skulle vara hur man ställer sig till Ulis förmodade användning av Oberheimnamnet, i förhållande Gibsons användning av detsamma när de lanserade OB-12. Vågorna gick ganska högt den gången vad jag minns, men Gibson hade ju faktiskt köpt inte bara varumärket utan hela företaget så det hela var väl företagsmässigt rumsrent även om det var moraliskt lite tveksamt.

  12. #12
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Oberheim låter tyskt på något vis, det var väl snällt av Gibson att lämna tillbaka. Det räcker nog med en preset som heter "Jump" annars.


    https://youtu.be/zx-JdoxMO1Y
    Senast redigerat av RX11 den 2021-08-04 klockan 08:45.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så alla Behringers Oberheim-kloner är lagda på is nu?
    Det är nog bara att de inte använder loggan eller namnet på berörd produkt, tex UB-Xa.

  14. #14
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Sanningen ligger nog som vanligt någonstans mitt emellan svart och vitt..

    Music Tribe hade förlorat striden om rättigheterna till använda namnet Oberheim i USA i början på året, men hade sedan tidigare rättigheterna i Europa.

    Rent affärsmässigt satte det både Music Tribe och Tom Oberheim i en limbo eftersom ingen av dem då kunde använda varumärket globalt, och syntmatknaden är ju global.

    Sammanslaget blev den här gången summan av slugspel, juridik affärsetik och affärsmetodik att man gav tillbaka namnet till allas vår uppskattade mysfarbror Tom. Jag tror ingen anser att det är fel.

    I andra fall så kommer säkerligen utfallet att bli annorlunda.
    Behringer kommer säkerligen att fullfölja sin strategi att leverera en mängd syntar, både maskiner efter gamla förlagor och nya. Här har sannolikt absolut noll förändrats på grund av en namnrättighetstvist som slutar ”lyckligt” ur mångas ögon. Ibland slutar det åt ena hållet, ibland åt andra, och det sker i bakgrunden varje dag.

    Nu när de gamla hjältarna börjar bli just gamla, så kan vi lägga en moralaisk aspekt i det som nog de flesta håller med om. Men det är ett fåtal unika fall. I den dagliga verksamheten kommer andra mindre kända personer att fortsatt bli trampade på av både stora och mindre aktörer.

    Jag tycker det var bra och rätt att Tom fick tillbaka rätten till sitt namn!
    En liten seger för moralen i affärsvärlden utåt sett. Mer av det!

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Över huvud taget tycker jag det känns jäkligt märkligt när man snor inte bara en produkt (vilket så klart kan vara både välkommet och konstruktivt!) men att försöka plocka alla russin, även på ett personligt plan, är märkligt. Kanske lika märkligt som mitt försök att vara tydlig och helt misslyckas med det…

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Någonstans i den här soppan borde dom ta fram en egen "Jupiter", alltså serie av namn som har egen tyngd och inte relaterade till Behringer.

  17. #17
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Undrar när/om vi kommer att få se någon produkt med Oberheims namn och logga på. TVS Pro ligger på is pga komponentbrist och kommer Tom att licensiera ut sitt namn till Sequential/Focusrite för något nytt/pågående samarbete? Han kanske gör som Dave Smith och låter Focusrite ta över, så cashar han in en del. Ska bli intressant att se vad det blir av det.

  18. #18
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Tom är ju 85 år och kan ju rent konkret lämna oss när som helst. (Hela Sequential-grejen blev ju nästan lite underlig när han sålde så snart inpå att han fått tillbaka sitt företagsnamn), frågan är hur länge Tom får glädje av sitt.

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tycker det är bra att Tom fick tillbaka namnet och Behringer inte kan använda det...men samtidigt så har ju Tom, Moog och Dave sålt och fått pröjs för det så det är ju inget synd om dom. Dessutom tyckte jag DSI var ett namn som blickade framåt medan Sequential som namn tydligen blev en stoppkloss för det. Så Tom kommer väl Casha in en slant innan han går ur tiden.. men han är ju så gammal att det nog inte kommer hända mkt nytt där.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fick tilkbaka? ”Hade” b-ringer det eller försökte de bara köra en f-uling och använda det när ingen annan gjorde det?

  21. #21
    drglas
    drglas är uppkopplad nu
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick tilkbaka? ”Hade” b-ringer det eller försökte de bara köra en f-uling och använda det när ingen annan gjorde det?
    Nej, de "hade det" i delar av världen men inte i USA.

  22. #22
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Gibson glömde att förlänga det är så jag förstått saken...

  23. #23
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag tycker nog Gibson kan få sig en känga bland allt Behringerbashing. Gibson har ju i princip bara tjuvhållit på namnet utan att göra nått på bra länge.

  24. #24
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns typiskt tyskt, när de väl inser att det inte går att forcera deras strategi har de inga problem att backa

    Alla känslor som läses in här på 99 är sannolikt helt irrelevanta, tyskarna är extremt rationella när det kommer till affärer, har jobbat i 20 år snart med sån här dynga, och en sak jag lärt mig om tysken, är att han är 100% förutsägbar, och har absolut inga skrupler så länge det går att backa upp.
    Om du känner Uli är synpunkten relevant annars irrelevant eftersom inte alla tyskar är likadana.
    Själv vet jag inget alls om Ulis känsloliv.

  25. #25
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker nog Gibson kan få sig en känga bland allt Behringerbashing. Gibson har ju i princip bara tjuvhållit på namnet utan att göra nått på bra länge.
    https://www.gearnews.com/gibson-serv...-o-pedal-name/

    Just Gibson är ju kungar över att göra fel. Just de här Oberheim vs. MusicGroup och Auratone vs. MusicGroup är ju lätt att snetolka. Auratones hade i princip varit ett inaktivt brand i lång, lång tid, och behringer la beslag på namnet efter att ägaren hade dött. Just vad familjen tänkt göra med det nu är oklart, jag tror de säljer namnet snarare än sätter igång en produktion igen. Och visst har de kanske rätt att göra pengar på det på det sätt, eller så har de det inte. Men nu fall domen så att de har rätten på sin sida... Angående Oberheim så verkar det inte varit så mycket kamp med Tom, MusicGroup utnyttjade röran i Gibson vid tiden upp till konkursen, då de glömde förlänga det varumärkesskyddet.

    Det finns massor av exempel på rövigt beteende av MusicGroup og Uli, men just de här exemplen är det inte. Om man nu vill belysa Behringers rövighet så ska man nog inte lägga för mycket vikt just på de två fallen...

  26. #26
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du känner Uli är synpunkten relevant annars irrelevant eftersom inte alla tyskar är likadana.
    Själv vet jag inget alls om Ulis känsloliv.

    Jag talar inte om Uli utan om affärskultur.

    Efter 20 år ute i Europa jobbandes internationellt blir mönsterna självklara efter ett tag. Och Behringer jobbar väldigt likt många andra tyska företag jag haft som affärspartners.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.gearnews.com/gibson-serv...-o-pedal-name/

    Just Gibson är ju kungar över att göra fel. Just de här Oberheim vs. MusicGroup och Auratone vs. MusicGroup är ju lätt att snetolka. Auratones hade i princip varit ett inaktivt brand i lång, lång tid, och behringer la beslag på namnet efter att ägaren hade dött. Just vad familjen tänkt göra med det nu är oklart, jag tror de säljer namnet snarare än sätter igång en produktion igen. Och visst har de kanske rätt att göra pengar på det på det sätt, eller så har de det inte. Men nu fall domen så att de har rätten på sin sida... Angående Oberheim så verkar det inte varit så mycket kamp med Tom, MusicGroup utnyttjade röran i Gibson vid tiden upp till konkursen, då de glömde förlänga det varumärkesskyddet.

    Det finns massor av exempel på rövigt beteende av MusicGroup og Uli, men just de här exemplen är det inte. Om man nu vill belysa Behringers rövighet så ska man nog inte lägga för mycket vikt just på de två fallen...
    Det låter väl superrövigt att bara plocka på sig ett namn man inte har någon koppling till för att en annan har glömt förlänga något? Helt oberoende av vad Gibson gjorde. Att ”ge tillbaks” det ger kanske inte så många pluspoäng?

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.gearnews.com/gibson-serv...-o-pedal-name/

    Just Gibson är ju kungar över att göra fel. Just de här Oberheim vs. MusicGroup och Auratone vs. MusicGroup är ju lätt att snetolka. Auratones hade i princip varit ett inaktivt brand i lång, lång tid, och behringer la beslag på namnet efter att ägaren hade dött. Just vad familjen tänkt göra med det nu är oklart, jag tror de säljer namnet snarare än sätter igång en produktion igen. Och visst har de kanske rätt att göra pengar på det på det sätt, eller så har de det inte. Men nu fall domen så att de har rätten på sin sida... Angående Oberheim så verkar det inte varit så mycket kamp med Tom, MusicGroup utnyttjade röran i Gibson vid tiden upp till konkursen, då de glömde förlänga det varumärkesskyddet.

    Det finns massor av exempel på rövigt beteende av MusicGroup og Uli, men just de här exemplen är det inte. Om man nu vill belysa Behringers rövighet så ska man nog inte lägga för mycket vikt just på de två fallen...
    Auratone verkar ha tillverkning igång. Allt med gamla maskineriet osv som har stått förvarat typ. Barnbarn eller någon som driver det.

    Blev sugen på att köpa ett par när jag såg det, men de är säkert svindyra.

  29. #29
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Kanske ett par Beuratone istället?

    😁

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske ett par Beuratone istället?

    😁
    Haha. Nä.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske ett par Beuratone istället?

    😁
    Haha. Nä.

    Auratone var inte så våldsamt dyra faktiskt. Men tror intejag behöver sådana ändå. De är typ dåliga på ett bra vis, eller?

  32. #32
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag talar inte om Uli utan om affärskultur.

    Efter 20 år ute i Europa jobbandes internationellt blir mönsterna självklara efter ett tag. Och Behringer jobbar väldigt likt många andra tyska företag jag haft som affärspartners.
    Nja, du använde det som argument för att påstå att Uli et al. inte har några känslor inblandade.
    Det vet vi naturligtvis inget om. Generella intryck av en kultur kan inte överföras till säkra utsagor om enskilda grupper eller personer.
    Men det går naturligtvis att förmoda saker.

    Min egen förmodan är att de som driver stora företag ofta litar väldigt mycket på sina känslor när svåra beslut skall tas. Sedan om de visar det eller ej är ju en annan sak.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min egen förmodan är att de som driver stora företag ofta litar väldigt mycket på sina känslor när svåra beslut skall tas. Sedan om de visar det eller ej är ju en annan sak.
    "Jag tycker det är en riktigt bra idé och kan slänga in 3MSEK... Nej förresten, 6 MSEK om du ger mig 51%! Lunch någon..?"

    v.s.

    "Jag tycker det är en bra idé så fyll i den här 48-sidiga ansökan så väger vi denna mot de övriga (348 st) när kommittén sammanträder om X månader"

  34. #34
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Min egen förmodan är att de som driver stora företag ofta litar väldigt mycket på sina känslor när svåra beslut skall tas. Sedan om de visar det eller ej är ju en annan sak.
    Min erfarenhet är tvärt om. När alla beslutsfattare är anställda och har bara sin prestige att förlora begraver man sina beslut i ett hav rationalitet. Helst ska en utomstående managementkonsult gjort rapporten. Då finns alltid någon annan att skylla på när det går åt helvete. Då kan man söka jobb någon annanstans i godan ro. I mindre företag där man verkligen har allt att förlora använder man hela sin förmåga och själ, inklusive magkänsla för att få saker att bli rätt. Är man sin egen chef är bortförklaringar rätt överflödiga.

  35. #35
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min erfarenhet är tvärt om. När alla beslutsfattare är anställda och har bara sin prestige att förlora begraver man sina beslut i ett hav rationalitet. Helst ska en utomstående managementkonsult gjort rapporten. Då finns alltid någon annan att skylla på när det går åt helvete. Då kan man söka jobb någon annanstans i godan ro. I mindre företag där man verkligen har allt att förlora använder man hela sin förmåga och själ, inklusive magkänsla för att få saker att bli rätt. Är man sin egen chef är bortförklaringar rätt överflödiga.
    Att man döljer sina beslut bakom förment rationalitet och konsulter är förvisso inget som behöver vara i motsättning till att basera besluten på känslor, i varierande grad förstås.

  36. #36
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nu är äntligen både namn och logga tillbaka hos Tom! <3

    https://youtu.be/mAdapwLeXgs

    Se slutet av filmen!

  37. #37
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Absolut coolaste med den intervjun är dock att Tom berättar att SEM'ens VCO är designad av Dave Rossum (EMU) och att filtret är en förenklad version av filtret i ARP 2500 designat av Dennis Colin.

    Kanske därför SEM'en låter så förbenat bra.

  38. #38
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Härlig film

  39. #39
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut coolaste med den intervjun är dock att Tom berättar att SEM'ens VCO är designad av Dave Rossum (EMU) och att filtret är en förenklad version av filtret i ARP 2500 designat av Dennis Colin.

    Kanske därför SEM'en låter så förbenat bra.
    Ja det visste jag inte, superfin video,

  40. #40
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut coolaste med den intervjun är dock att Tom berättar att SEM'ens VCO är designad av Dave Rossum (EMU) och att filtret är en förenklad version av filtret i ARP 2500 designat av Dennis Colin.

    Kanske därför SEM'en låter så förbenat bra.
    Dave Rossum är väl ganska underskattad. Både Tom Oberheim och Dave Smith hade mycket hjälp av honom. Utan Rossum, ingen Prophet 5 och utan den hade kanske inte Oberheim tagit fart och då hade en hel kedja av händelser sett annorlunda ut.

  41. #41
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem kommer ens på tanken att försöka ta andras namn och varumärken och göra dem till sina egna?
    Skämtar du? Vad sägs om alla som någonsin gjort ett företagsuppköp? Det är inget ovanligt direkt.

  42. #42
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skämtar du? Vad sägs om alla som någonsin gjort ett företagsuppköp? Det är inget ovanligt direkt.
    Precis. Slotts senap, Maille senap, Coleman's senap... Nej, alla ägs av Unilever.

  43. #43
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skämtar du? Vad sägs om alla som någonsin gjort ett företagsuppköp? Det är inget ovanligt direkt.
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis. Slotts senap, Maille senap, Coleman's senap... Nej, alla ägs av Unilever.
    Skillnaden är väl ordet "köp".

  44. #44
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, då kommer väl en B-ringer UB-Xa märkt "B"oberheim eller "T"oberheim istället

  45. #45
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden är väl ordet "köp".
    Mmm, registrerade Unilever de där varumärkena innan köpet? Här är det ju extra skabbigt att det dessutom handlar om ett egennamn.

  46. #46
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmm, registrerade Unilever de där varumärkena innan köpet? Här är det ju extra skabbigt att det dessutom handlar om ett egennamn.
    Fast om du registrerar ditt eget namn får du ju stå ditt kast om du inte kan hålla liv i företaget eller väljer att sälja det.

    Fråga Björn Borg.

  47. #47
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om du registrerar ditt eget namn får du ju stå ditt kast om du inte kan hålla liv i företaget eller väljer att sälja det.

    Fråga Björn Borg.
    Detta. Väljer man att använda sitt namn som sitt varumärke så får man ta med det i beräkningen, särskilt om man sen väljer att sälja sitt varumärke.

  48. #48
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast om du registrerar ditt eget namn får du ju stå ditt kast om du inte kan hålla liv i företaget eller väljer att sälja det.

    Fråga Björn Borg.
    Eller Börje Salming!

  49. #49
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Eller Coleman som sålde sin senap

  50. #50
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ni tycker att Behringer borde ha fått rätt till namnet worldwide eller?


    Precis som Behringer köpte Midas så köptes de här varumärkena. Ingen klagar på det.

    Reckitt & Colman, makers of Colmans mustard since 1814, sold its food business to Unilever for £250m
    https://www.independent.co.uk/news/b...r-1617886.html


    1993 köpte Kraft General Foods fabriken av Marabou, 1999 tog Unilever över.
    https://kollega.se/arkiv/slotts-sena...ljoner-i-vinst


    Anglo-Dutch consumer products group Unilever NV said Wednesday it will buy French culinary business Amora Maille for 460 million pounds ($739.3 million or 716.5 million euros).
    https://www.wsj.com/articles/SB943451428738547739

  51. #51
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tycker inget.

  52. #52
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni tycker att Behringer borde ha fått rätt till namnet worldwide eller?
    Tycker och tycker. Frågan är väl hur varumärkesskydd ser ut i rättsfall och lagstiftning generellt och där måste ju Behringer, oavsett vad man tycker om dem, behandlas likvärdigt med andra liknande fall. Man kan man ju tycka att det Behringer både i det här och andra fall gjort kanske är moraliska bottennapp och man kan kanske hoppas på saker, men det är liksom en annan fråga.

  53. #53
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker och tycker. Frågan är väl hur varumärkesskydd ser ut i rättsfall och lagstiftning generellt och där måste ju Behringer, oavsett vad man tycker om dem, behandlas likvärdigt med andra liknande fall. Man kan man ju tycka att det Behringer både i det här och andra fall gjort kanske är moraliska bottennapp och man kan kanske hoppas på saker, men det är liksom en annan fråga.
    +1. Det är väl det vi diskuterar? Vissa tycker att Auratone/Oberheim får skylla sig själva. Andra tycker att Behringer inte borde ta de namnen för att åka snålskjuts på andras goda rykte, helt utan att ha någon koppling till produkterna mer än att de kört dem i sin kopiator.

  54. #54
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Fegt. Behringer borde namnkapas som straff. Tycker att Uli antingen skall köra "sitt race" eller bli sparkad från sitt eget företag - ungefär som unge herr Zuckerberg. Väjningsplikt undanbedes.

  55. #55
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Rimligt att man får använda brands som man köpt rättigheterna till så som reglerna är uppsatta, gillar man det inte får man väl försöka jobba för att de ändras. Själv är jag helt emot upphovsrätt, patent och annat immateriellt skydd men nu ser reglerna ut som de gör.

  56. #56
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    De flesta tycker nog att det är fullt möjligt att handla klandervärt utan att bryta mot regler eller lagar.

  57. #57
    just uMan
    just uMan är inte uppkopplad
    just uMans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rimligt att man får använda brands som man köpt rättigheterna till så som reglerna är uppsatta, gillar man det inte får man väl försöka jobba för att de ändras. Själv är jag helt emot upphovsrätt, patent och annat immateriellt skydd men nu ser reglerna ut som de gör.
    Kan bara hålla med. © is for losers och finns det verkligen någon som gör musik idag med verkshöjd???? All musik som släpps idag är ju bara repeat på vad som redan har gjorts aka copycats.

  58. #58
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av just uMan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara hålla med. © is for losers och finns det verkligen någon som gör musik idag med verkshöjd???? All musik som släpps idag är ju bara repeat på vad som redan har gjorts aka copycats.
    Om man känner så är det dags att sälja musikprylarna och göra nåt annat.

  59. #59
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man känner så är det dags att sälja musikprylarna och göra nåt annat.
    Varför? Man kan väl använda dem för att spela vacker icke-upphovsrättsskyddad musik som Ludwig Van, Stravinskij och Wagner.

  60. #60
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rimligt att man får använda brands som man köpt rättigheterna till så som reglerna är uppsatta, gillar man det inte får man väl försöka jobba för att de ändras. Själv är jag helt emot upphovsrätt, patent och annat immateriellt skydd men nu ser reglerna ut som de gör.
    Men de köpte aldrig Oberheim. De försökte regga det och annektera logos när brandet inte var tillräckligt aktivt. Samtidigt som det finns verksamhet igång av grundaren. Och de fick heller inte rätt hela vägen, så då blir det ännu mindre förståeligt att hålla på B i den frågan.

Liknande ämnen

  1. Tom Oberheim
    Av Olle Truck i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-08-05, 12:35
  2. Tom Oberheim SEM
    Av visionfactory i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-12-21, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •