Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "5:2" metoden för skivor & artister inom rock

  1. #1
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

    "5:2" metoden för skivor & artister inom rock

    -Subjektiv (personligt anpassad) sammanställningsmodell "5:2" för skivor & artister som påverkat mig mest inom rock (alt. "Här är ditt liv"). Forskning antyder att dom formbara åren påverkas mest, jag tror det sätter spår för livet...

    KISS: Destroyer+Rock and Roll Over
    BLACK SABBATH: Master of Reality+Sabotage
    JUDAS PRIEST: Unleashed in the East+Defenders of the Faith
    VAN HALEN: Fair Warning+1984
    YNGWIE: Rising Force+Odyssey
    Senast redigerat av RX11 den 2021-07-28 klockan 08:50.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    RUSH: Caress of Steel + A Farewell to Kings
    QUEEN: II + Sheer Heart Attack
    YES: Close to the Edge + Yessongs
    AC/DC: High Voltage + Let there be Rock
    LED ZEPPELIN: II + IV

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    STEPPENWOLF: The second + Masters Of Rock (samling)
    THE WHO: Sell Out + Tommy
    ELP: Tarkus + Trilogy
    YES: Relayer + Tales From Topographic Oceans
    SABBATH: Master Of Reality + Första

  4. #4
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Adam and the ants - Kings Of The Wild Frontier + Friend Or Foe
    Rush - 2112 + Moving Pictures
    Alice Cooper - Killer + Billion Dollar Babies
    Iron Maiden - Number of the beast + Powerslave
    AC/DC - Back In Black + For Those About To Rock

    Ronnie James Dio i Black Sabbath, är definitivt min Sabbathperiod. Lyssnade även mycket på Demon, följde dem även när de bytte sound efter Night Of The Demon och The Unexpected Guest. Blue Oyster Cult - Agents Of Fortune <3
    En 10:2 lista hade varit lättare...

  5. #5
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Enbart rock?
    AC/DC: Back in black & For those about to rock
    Deep Purple: Made in Japan & Machine head
    Black sabbath: Paranoid & Sabbath bloody sabbath
    Iron Maiden: Piece of mind & Powerslave
    Black sabbath: Black sabbath & Live evil


    Oj, kom på att Punk också är rock så jag skulle kanske haft med lite Ebba Grön
    Senast redigerat av 99JJQ den 2021-07-29 klockan 09:09.

  6. #6
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Att lyssna på musik startar väl alltid med ett tomt blad från födseln och att bli matad med vad som finns till hands, sedan börjar ju så småningom upptäcktsfärden för egen maskin i någon ända. För min del ställde då jämnåriga mer eller mindre ett ultimatum att välja musikstil och jag fick först tillgång till (hård-)rock, bortsett från det som vuxenvärlden ansåg vara "bra" musik via TV/radio/hemstereo. Därav blev att mitt första egna musikskafferi fylldes först med "rock", men det räckte inte för att stilla aptiten på ljud visade det sig (visst kommer det ny "bra" musik hela tiden). Black Sabbath blev lite speciellt, först tyckte jag att djävulsintervallen lät "fel" men kom att uppskatta fenomenet på senare tid som ett alternativ till "vanlig" musik - eller som en ost lagrad på ett speciellt sätt...
    Senast redigerat av RX11 den 2021-07-29 klockan 10:03.

  7. #7
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Mina första inspelade kassettband var från kusinen och min farbror. Alice Cooper - blandade godingar. Från hela sjuttiotaletsskivor.
    Steven, Generation Landslide, Desperado, The Ballad Of Dwight Fry, Elected, Go to Hell, Billion Dollar Babies och den instrumentala Halo Of Flies. Symfoniskt och refrängstarkt. Han har flera röstregister att bjuda på... liten och späd, sjuk, arg, skräck, glam och show..

    Adam and The Ants - Kings Of The Wild Frontier kom från min farbror. Den rullade så många gånger. Hade aldrig hört nåt liknande
    eller efter egentligen, perkussivt, rytmiskt, ennio morricone, punkigt, feta gitarriff, cowboys och indianer, pirater bra refränger. Hoist the Jolly Roger!

    Rush 2112 kom på kassett från samma farbror. Underbar skiva. Tajt så det förslår, synthljuden, fillinsen rasslar på..

    Jag gillade massa annan musik paralellt där i början av 80-talet: pop, elektroniska tongångar, electro från 83ish men ovanstående var de första i rocksvängen som satte spår.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Man letade sig ju fram på en smal stig i en stor skog där i början och snubblade över saker! Queen hade blivit "stora" och jag var på! Obskyra Rush dök chansartat upp i något udda amerikanskt TV-program SvT visade någon sen kväll. Yes har jag Tomas Tengby att tacka för. Rockpalast och senare Måndagsbörsen har lett till flera upptäckter.

    Men vissa annars givna gick förbi. Gillade hårdrock, men fastnade aldrig för Deep Purple eller Black Sabbath, trots att de fanns i"överallt" i omgivningen (och jag lirade covers av en del låtar). Kiss och Alice Cooper var också överallt men gillade inte (fast Detroit Rock City och Schools Out gillade jag). Hela NWBHM gick totalt förbi, liksom Thrash! Av det symfoniska - Genesizzzz måste ha gått in genom ena örat och ut genom det andra

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För mig var det dels farsans vinylback som utforskades (Who, Kinks, Yardbirds, Beatles, Stones mm, gissa hans generation ). Minst lika stor influens var den enorma mängd vinyl jag hittade i en klassisk kontejner i femman. Utan det fyndet hade mitt musikliv tagit andra banor. Men där fanns Steppenwolf (min kanske största influens alla kategorier), Sabbath, Sparks, Billy Cobham, mycket mer.

  10. #10
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    The Beatles – White Album och Abbey Road
    Pink Floyd – Wish You Were Here och The Wall
    The Clash – första och London Calling
    Joy Division – Unknown Pleasures och Closer
    The Stooges – Funhouse och Raw Power

  11. #11
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Vet inte hur mycket det påverkat mig senare men det här var väl några av de tidigaste skivorna som var viktiga för mig som liten parvel och som gick varma under ett antal år.

    Beatles - Magical Mystery Tour
    Police - Zenyatta Mondatta
    Madness - Absolutely
    Bob Marley - Uprising
    10cc - Bloody Tourists och Deceptive Bends

Liknande ämnen

  1. Artister som säger från gällande sexismen inom musikbranschen
    Av deleted user i forum Allmänt om musik
    Svar: 112
    Senaste inlägg: 2016-03-09, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •