Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Brum, blir tokig!!!

  1. #1
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Brum, blir tokig!!!

    Jag har en liten hemmastudio med en laptop, ett Behringer UMC1820, Presonus Eris 5 monitorer och en drös instrument. Sedan ett tag tillbaka får jag brum i ljudet när jag kopplar in min elgitarr eller andra stränginstrument genom tele direkt in i ljudkortet. Det är samma sorts brum som dyker upp oavsett instrument. Jag har prövat att skifta kablar och även ingång på ljudkortet men det hjälper inte. Mina synthar låter som de ska och även min kondensatormikrofon. Jag har kollat störningar från lampor,, stängt av alla synthar och verkligen utifrån min kunskap försökt att lokalisera problemet. Det enda som hjälper är att vinkla elgitarren 45 grader mot golvet. Då är det tyst. Jag har tidigare spelat in tyst med samma utrustning. Detta dök upp för några månader sedan. Vad kan det bero på? Behöver tips om fler sätt att felsöka. Tack snälla på förhand för all hjälp i ämnet.

  2. #2
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kammarorkestern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en liten hemmastudio med en laptop, ett Behringer UMC1820, Presonus Eris 5 monitorer och en drös instrument. Sedan ett tag tillbaka får jag brum i ljudet när jag kopplar in min elgitarr eller andra stränginstrument genom tele direkt in i ljudkortet. Det är samma sorts brum som dyker upp oavsett instrument. Jag har prövat att skifta kablar och även ingång på ljudkortet men det hjälper inte. Mina synthar låter som de ska och även min kondensatormikrofon. Jag har kollat störningar från lampor,, stängt av alla synthar och verkligen utifrån min kunskap försökt att lokalisera problemet. Det enda som hjälper är att vinkla elgitarren 45 grader mot golvet. Då är det tyst. Jag har tidigare spelat in tyst med samma utrustning. Detta dök upp för några månader sedan. Vad kan det bero på? Behöver tips om fler sätt att felsöka. Tack snälla på förhand för all hjälp i ämnet.
    Om det fungerar att vinkla elgitarren neråt låter det ej som ett jordfel utan som att elgitarren tar upp från någon eller några andra elektriska prylar. Exempelvis skärmen eller datorn. Har du nyligen flyttat runt saker? Pröva stänga av skärmen. Får du brummet då?

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hur bor du? Har kanske nån el dragits om i kåken? Har kanske nån granne skaffat nåt stort elektriskt och ställt det ovanför/under din studioplats? Det låter ju som ett störningsfält mer än jordbrum. Magnetmickar är bra på att ta upp sånt. Hur blir det om du sitter på en annan plats?

  4. #4
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    nån belysningsdimmer i närheten? brukar ju iofs visa sig betydligt tidigare då men man vet aldrig

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag bodde mitt ovanpå ett elrum med jättemånga elmätare till 13våningshus i några år, och det spelade ingen roll vad jag gjorde så plockade mina mixerbord upp brum - men det tog lång tid att räkna ut vad det var, och eliminera allt annat.

  6. #6
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Det kan vara USB jordfel. Har du provat med annan USB kabel mellan ljudkortet eller annat ljudkort?
    Prova också om det är någon skillnad om du har din laptop ansluten med strömkabel eller kör enbart på batteriet.

  7. #7
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tusen tack till alla som hjälpt. Nu har jag fått sitta en liten stund i studio. och testa tips. Jag bor i eget hus med studio i källaren. Vi har dragit om elen helt för ett tag sedan då den gamla från 64 inte var riktigt säker . Jag har ett eluttag i rummet på en säkring samt en gaspanna som går på en annan säkring.. Ingen dimmer. Brummet är kvar om jag slår av all el (+skärm) utom ljudkort. Jag har försökt att flytta mig i rummet (inte så mycket plats dock) men brummet håller i sig och finns utom just när jag vinklar gitarren neråt i 45 graders vinkel. Nästa steg blir att testa i andra rum och byta USB-kabel. Längtar så efter att få lösa detta.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lite rolig lite tankeväckande....


    https://youtu.be/a_90uFCrWWY

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just vinkla gitarren spökar ju om störnigar uppifrån.

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det verkar ju uppenbart bero på fältstörning utifrån men skulle en linebox kunna minska symptomen? Om nu rummet är litet och spela som Hendrix inte är ett alternativ.... har du provat med en humbuck-gitarr?

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag får definitivt mindre tick från det närmaste elstängslet om jag kör via DIbox. Den står framme hela tiden nu.

  12. #12
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det blir även störningar när jag vinklar instrumenten nedåt. Jag har letat utanför och ovanför efter något som skulle kunna störa. Em det finns inget som jag kan se skulle inverka. Med det tillägget utifrån mina kunskaper. Jag spelade in en snabb video där jag kopplat bouzoukin. Ljudvolym är normal inspelningsvolym. Jag har inte maxat ingången m.a.o. Brummet är så tydligt. Ska testa att byta rum idag och se om det hjälper. https://youtube.com/shorts/8vIuDudU0v0?feature=share

    Just det. Humbucker. Det har jag testat och det dämpar brummet. Men det hörs ändå och går igenom när jag kopplar in overdrive/distorsion.
    Senast redigerat av skummelkatt den 2021-07-28 klockan 12:15.

  13. #13
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite rolig lite tankeväckande....


    https://youtu.be/a_90uFCrWWY
    Haha! Ja, sådana där blundrar är roliga. Särskilt vid livesammanhang.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Såpass "knattrig" störning låter som 50 Hz transienter från någon "på/av"-utrustning typ lysrörsarmatur.

    • Eftersom det fungerat bra tidigare, kom störningen efter omdragning?
    • Då det är källare antar jag att det är ordentligt jordat, men är det kollat efter omdragning?
    • (Som tiidigare hintat) Ny elmätare efter omdragning? I närheten av studion?
    • Testat skarvsladd från annat uttag?
    • "Allt elektriskt" - stängt av gaspanna och saker/belysning i våningen ovanför?

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kammarorkestern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Ja, sådana där blundrar är roliga. Särskilt vid livesammanhang.
    Men med en DI-box kanske det inte hade brummat, trots obottnad kontakt?

  16. #16
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    En liten uppdatering.

    Tänkte att jag dels ska tacka er för all hjälp och dels berätta att brummet nu är åtgärdat. Det var linan till robotgräsklipparen utanför som var orsaken. Efter att ha testat till och från idag är brummet borta och jag kan lycklig spela elgitarr igen utan konstigt surr i bakgrunden 😊

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Glöm inte det nästa gång nån liberal tönt babblar om hur ofarlig robotiseringen är. Robotjävlarna är ju uppenbarligen ute efter att förstöra vår kultur.


  18. #18
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Hehe, ytterligare en sak att lägga till på den långa listan av möjliga orsaker till brum!

  19. #19
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kammarorkestern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten uppdatering.

    Tänkte att jag dels ska tacka er för all hjälp och dels berätta att brummet nu är åtgärdat. Det var linan till robotgräsklipparen utanför som var orsaken. Efter att ha testat till och från idag är brummet borta och jag kan lycklig spela elgitarr igen utan konstigt surr i bakgrunden ��
    Jäklar, det var intressant. Hur långt från dig var linan i fråga? Tog sig signalen genom husgrunden eller var det strömmatningen till roboteländet som bakvägen tog sig in i det övriga elsystemet?

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Såna jävlar ligger ju snart i varannan gräsmatta. Strålar dom så frenetiskt? Får snart skaffa en teslamätare (eller vilken enhet man mäter frekvensbaserad fältstrålning i...)

  21. #21
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäklar, det var intressant. Hur långt från dig var linan i fråga? Tog sig signalen genom husgrunden eller var det strömmatningen till roboteländet som bakvägen tog sig in i det övriga elsystemet?
    Linan går precis utanför väggen intill huset. Min studio är placerad vid en av ytterväggarna i källaren så jag kommer väldigt nära. Har inga exakta mått. Men där är det kanske inte så konstigt att den påverkar mickarna i mina stränginstrument tänker jag. Däremot är det lite konstigt att den påverkar även i rummen ovanför källaren. Jag bad en elektriker kika på uttaget till själva laddstationen för roboten. Men varken uttaget eller stationen visade sig ha något fel.

  22. #22
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Så inte nog med att vi musiker måste klä alla väggar med äggkartonger, nu måste vi även klä in allt med jordad folie! :-)


  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    [QUOTE=tommyc;3599285]Så inte nog med att vi musiker måste klä alla väggar med äggkartonger, nu måste vi även klä in allt med jordad folie! :-)

    ...för att få till det där riktigt glittriga i diskanten så...

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Folie i all ära , men om man verkligen vill avskärma sin studio från "luft-el" (jag har kostängsel tickande)... Jag har funderat på hönsnät, kopplat till en tung koppargrej i marken. Men kommer studion då istället bli en åskledare?

  25. #25
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det finns alltid en blogg om allt!

    https://www.thereadystore.com/blog/b...n-faraday-cage

  26. #26
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så inte nog med att vi musiker måste klä alla väggar med äggkartonger, nu måste vi även klä in allt med jordad folie! :-)

    Shit... byggde ju till huset nyligen men glömde be om farradybur när jag var i farten...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Folie i all ära , men om man verkligen vill avskärma sin studio från "luft-el" (jag har kostängsel tickande)... Jag har funderat på hönsnät, kopplat till en tung koppargrej i marken. Men kommer studion då istället bli en åskledare?
    Har du studion på vinden?

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nej hurså?

  28. #28
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej hurså?
    Det är väl störst risk att du blir en åskledare där? Med en jordad farradaybur i t.ex. källaren är det nog inte så stor fara att blixten blir extra lockad.

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ah då förstår jag Nä, inte på vinden men väl i ett separat stående hus på tomten. Visserligen omgivet av flera höga träd, så blixten tar väl där först. Vilket såklart skulle få "vissa" konsekvenser ändå

    Men själva principen med ett metallklätt hus ordentligt jordat i marken är ju egentligen samma sak som en åskledare (som man såklart kopplar FÖRBI huset, ner i marken). Så frågan är kanske om ett blixtnedslag i ett faraday-hus SKAPAR en effektiv EMP inne i huset.

    -----

    Verkar inte så https://www.google.com/search?client...UTF-8&oe=UTF-8 Men det verkar som att om man inte jordar buren kan den bygga upp statisk elektricitet, vilket väl inte är jättebra för en hel del känslig elektronik.

  30. #30
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    sätt up p åskledare först och sen ta hand om huset för att slippa problemen.

  31. #31
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah då förstår jag Nä, inte på vinden men väl i ett separat stående hus på tomten. Visserligen omgivet av flera höga träd, så blixten tar väl där först. Vilket såklart skulle få "vissa" konsekvenser ändå

    Men själva principen med ett metallklätt hus ordentligt jordat i marken är ju egentligen samma sak som en åskledare (som man såklart kopplar FÖRBI huset, ner i marken). Så frågan är kanske om ett blixtnedslag i ett faraday-hus SKAPAR en effektiv EMP inne i huset.

    -----

    Verkar inte så https://www.google.com/search?client...UTF-8&oe=UTF-8 Men det verkar som att om man inte jordar buren kan den bygga upp statisk elektricitet, vilket väl inte är jättebra för en hel del känslig elektronik.
    Nu blev det rätt avancerat, men kul teoretiskt. Åskledare skyddar ju och omgiven av plåt är man normalt skyddad mot blixten (och EMP), men som du skriver, det kanske lockar blixten med den feta jordningen...

    Alla saker som är ojordade kan laddas statiskt så jag vet inte om buren skiljer sig från något annat, t.ex. en metallmöbel. Men i normalfallet är det ju snarare plastskor på plastmatta och liknande som bygger upp statisk elektricitet i en studiosituation. Jag har just det problemet på vintern.

    Kan det inte räcka med "hönsnät" som barriär i den riktning en störning kommer från i det här fallet? Måste man i alla lägen omge sig helt av den, det är ju extremt opraktiskt att genomföra?

  32. #32
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra fråga. Intressant är det Fick när jag flyttade hit, efter många omkopplingar och tunga uttråkade suckar från omkopplare, kontakt med en elektriker på vattenfall och snackade om det där med el som stör studios genom luften. Han tyckte också det var mycket intressant och hade inte hört om det specifika problemet förr. Han rekommenderade också, teoretiskt, nån slags jordad avstörning i riktiningen. Han var riktigt trevlig och vi hade kul i vårt samtal

    Nu i skrivande stund får jag idén att slå ner lite gamla järn i marken nära själva stängslet. Varför inte liksom. Kostar inget, stör ingen och bara att kila bort till studion sen och slå på sitt Rhodes och höra om metoden funkar.

Liknande ämnen

  1. Blir (är) tokig! Kommer inte på låt
    Av miaz i forum Skivor & artister
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-11-05, 09:06
  2. Inställd synk ändrar sig, blir tokig snart!
    Av Imbecillen i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-10-06, 23:46
  3. Blir tokig! Spela in audio blir fel
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •