Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Alla ackordföljder är bra nu

  1. #1
    millieVolt
    millieVolt är inte uppkopplad
    millieVolts avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Alla ackordföljder är bra nu

    Förr tyckte jag bara vissa ackordföljder lät bra, då var det lätt att göra musik.

    Nu tycker jag ungefär att alla ackordföljder blir bra, på något sätt liksom.
    Då blev det svårare att göra musik. Det känns rätt dumt egentligen eftersom det blir för mycket att välja på.

  2. #2
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Absolut ! Och så tillkommer anslagsändringar, taktändringar, övergångar, fasförskjutningar, jordfelsbrumm, uppdateringar, driver issues, sång och så tystnad på de rätta ställen. Annars är det ju en piece of cake ... hmmm cake !

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ju mer man vet desto mer finns att fundera på. Jag tycker det är värt det.ignorance is bliss, men bliss is overrated.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Haha! Jag är mycket benägen att inte hålla med, men gillar provokationen.

    Finns det inte en historia om zenbuddhister som passar in på det här? För novisen låter alla ackordföljder bra, de som har praktiserat zenmeditation ett år börjar höra hur illa vissa följder låter. För dem som har uppnått satori låter alla ackordföljder precis lika bra.

    Däremot är det uppenbart svårare att göra musik när man är medveten om alla möjligheter. Man får hitta på sina egna begränsningar, till exempel att alla ackord ska innehålla minst sex toner, eller att inga ackord alls ska förekomma. Fortfarande för många val, så man fortsätter hitta på begränsningar för instrument, rytmer, melodi osv.

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Jag är mycket benägen att inte hålla med, men gillar provokationen.

    Finns det inte en historia om zenbuddhister som passar in på det här? För novisen låter alla ackordföljder bra, de som har praktiserat zenmeditation ett år börjar höra hur illa vissa följder låter. För dem som har uppnått satori låter alla ackordföljder precis lika bra.

    Däremot är det uppenbart svårare att göra musik när man är medveten om alla möjligheter. Man får hitta på sina egna begränsningar, till exempel att alla ackord ska innehålla minst sex toner, eller att inga ackord alls ska förekomma. Fortfarande för många val, så man fortsätter hitta på begränsningar för instrument, rytmer, melodi osv.
    Eller så agerar man enligt Zen: och bara gör 😁 search your feelings Luke!
    Eller på ren svenska, tänk inte så mycket.

    Men visst håller jag med trådskaparen, jag är där också....

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot är det uppenbart svårare att göra musik när man är medveten om alla möjligheter. Man får hitta på sina egna begränsningar, till exempel att alla ackord ska innehålla minst sex toner, eller att inga ackord alls ska förekomma. Fortfarande för många val, så man fortsätter hitta på begränsningar för instrument, rytmer, melodi osv.
    Bli medveten om alla möjligheter och skit i det sedan Varför teoritisera ihjäl saker? Då kan man ju lika gärna programmera musik med maskiner och lite lagom slump... Men SÅ gör väl ingen i praktiken?

    https://www.allaboutjazz.com/steve-r...ic-steve-reich

  7. #7
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Alla ackord går väl att använda, tror jag, men inte i vilken ordning som helst? Såvida man inte är inne på något slag av avantgardistisk jazz. Hela den kromatiska skalan samt ett förkastande av tonika-konceptet Eller åtminstone ambivalent tonika, eller moduleringar i sekvens.

    Jag tänkte på versen i wuthering heights när jag såg tråden. Men den kanske är från harmonisk dur eller nåt sånt där?

  8. #8
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag har hört att det finns ackord som är varken Dur eller Moll ... ska förekomma i gammal banjo musik som följt med Irländarna till Amerika, men det här är inget jag förstår det minsta av ...

  9. #9
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Banjo power chords. Fukk jä

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bli medveten om alla möjligheter och skit i det sedan Varför teoritisera ihjäl saker? Då kan man ju lika gärna programmera musik med maskiner och lite lagom slump... Men SÅ gör väl ingen i praktiken?

    https://www.allaboutjazz.com/steve-r...ic-steve-reich
    "Ingen" räcker upp handen och säger: Jovisst ja, jag har ju gjort några stycken med lite lagom slump och programmerade maskiner! (Reich har förstås en poäng.)

    Eller så här: Bli medveten om alla möjligheter och fortsätt spela blues!

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla ackord går väl att använda, tror jag, men inte i vilken ordning som helst? Såvida man inte är inne på något slag av avantgardistisk jazz. Hela den kromatiska skalan samt ett förkastande av tonika-konceptet Eller åtminstone ambivalent tonika, eller moduleringar i sekvens.
    En sak som brukar låta rätt fel är om man går från en kontext av starkt färgade ackord till rena treklanger, eller hoppar över några ackord som man vet var de kommer att ta vägen (tonika oftast) och går dit på en gång. Har inga exempel på rak arm, kanske det finns något hos Victor Borge?

    Stilkänsla är avgörande, man kan inte stoppa in en treklang i en dissonerande fritonal kontext utan att det skär sig, eller omvänt.

    Så jag skulle säga: klart att alla ackordföljder kan användas, men i vissa fall kommer man in på en rätt avancerad lek med stilistiska referenser.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Liten The Day Before You Came-aktig sak som ni gärna får bedöma

  13. #13
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stilkänsla är avgörande, man kan inte stoppa in en treklang i en dissonerande fritonal kontext utan att det skär sig, eller omvänt.
    Hjärnan/örat kanske inte tycker om att hoppa alltför långt mellan enkla och svåra matematiska förhållanden? Som elektronerna mellan skalen i Bohrs atommodell Alternativt så kanske det är enklare att hoppa från harmoniskt till dissonant än tvärtom? (dissonanta lånade dominanter är ju t ex alltid välkomna).

    Hur mycket kontrast som är optimalt är en fråga jag ofta brottas med.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Ingen" räcker upp handen och säger: Jovisst ja, jag har ju gjort några stycken med lite lagom slump och programmerade maskiner!
    Intressant förstås i akademiskt forskningssyfte, ungefär som de där japanska människolika robotarna...

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så här: Bli medveten om alla möjligheter och spela mer spännande blues!
    FiXd

    Blues är väl än av de former där större medvetenhet kan ge intressantast resultat! Däremot rock'n'roll, från Chucken till Angus Young, bygger nästan helt på staplade klyschor där medvetenhet bör hållas för en själv...

  15. #15
    millieVolt
    millieVolt är inte uppkopplad
    millieVolts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag menade nog mer att jag enklare hittar en lösning numera vad det än blir, medan jag förr hade lättare att tycka att det och det var rätt och det och det var fel. Som att jag tycker mindre nu liksom. Känns lite fel.

    Att låtsas vara omdveten om det som finns i medvetandet går inte. Om det är Zen är det konstigt.

  16. #16
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tänkte på versen i wuthering heights när jag såg tråden. Men den kanske är från harmonisk dur eller nåt sånt där?[/QUOTE]

    Sett en YouTube video om den låten( orkar nu inte kolla upp om det jag nu skriver stämmer

    ALLA ackord är dur, även om vissa "borde" vara moll, och därigenom blir harmoniken i låten spännande

  17. #17
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker kunskapen är mer plus än minus.
    Ganska många som själva påpekar att de ej har koll, hittar ej på speciellt udda saker rent harmoniskt.
    Utan följer den standard som de säger de ej kan.

    Men det är bra att "lyssna", ibland kan det vara kul med avstickare, andra gånger bara halvdan musikskola.......


    ( dagen efter) inser att jag missförstod ämnet från början
    Senast redigerat av Svedmyran den 2021-07-28 klockan 11:49.

Liknande ämnen

  1. vers - refräng ackordföljder
    Av cyberpunx i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 16:52
  2. Fria ackordföljder
    Av Ambulansen i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 13:49
  3. alla ackordföljder redan tagna
    Av dubsmith i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-09-22, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •