Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Spela via öra eller noter

  1. #61
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noter kan väl vara praktiskt metod att dokumentera vad öra/hjärta/mage gillar och underlätta arrangemang ur ett vetenskapligt perspektiv (ljud kan ju också vara ett sätt arkivera för framtida bruk).

    Vet inte om ägget kom före hönan men känslan kom nog före noteringen.
    Musik hade ju skapats i tiotusentals år innan noter uppfanns. De hade säkert namn för rytmer, intervall osv redan på stenåldern, och traderade sånger muntligt över generationer.

    Anteckningar, ja. Förra vändan med band (tjugo år sedan) fick man skriva ner saker, för hand, i notepad eller guitar pro. Numera går det ju att spela in riff, klappa rytmer eller nynna om man är ute och går. notskrivningen hos befolkningen lär inte bli bättre av det tänker jag mig.

  2. #62
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    AI får väl hjälpa till i framtiden att översätta ljud (och känslor?) till noter.

  3. #63
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    För mig handlar det om att jag upplever att det finns så sjukt mycket att hämta i klassisk musik, men att plocka upp det bara genom att lyssna finns inte på kartan när det blir lite mer komplext. Att gå via musikteori känns för torftigt och avlägset just nu, att göra det via händerna känns betydligt mer rimligt och jag tror att det bästa sättet att göra det för mig är via notläsning.

    Fattar att a prima vista är långt bort, men å andra sidan tillräckligt enkla saker och tillräckligt långsamt borde gå att uppnå, och efter det handlar det väl bara om regelbundet övande.

  4. #64
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow! Kul. Både lärarens och bekantens gehör.

    Kom han in?
    Jadå, han är numera professionell pianist. Men jag tror han började spela först runt 17-årsåldern, relativt sent alltså.

  5. #65
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig handlar det om att jag upplever att det finns så sjukt mycket att hämta i klassisk musik, men att plocka upp det bara genom att lyssna finns inte på kartan när det blir lite mer komplext. Att gå via musikteori känns för torftigt och avlägset just nu, att göra det via händerna känns betydligt mer rimligt och jag tror att det bästa sättet att göra det för mig är via notläsning.

    Fattar att a prima vista är långt bort, men å andra sidan tillräckligt enkla saker och tillräckligt långsamt borde gå att uppnå, och efter det handlar det väl bara om regelbundet övande.
    Ja, om man vill spela klassisk musik så går man via noter (med såna märkliga undantag som pianisten jag har nämnt), och det finns en del andra fördelar med det som att man kan stanna upp och analysera musiken, se på hur teman återkommer och varieras. Det är komplext, så det gäller väl bara att ha tålamod och försöka ta det stegvis. På piano övar man ju ofta en hand för sig, gärna långsamt, och ofta bara kortare fraser tills fingrarna gör vad de ska.

  6. #66
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jadå, han är numera professionell pianist. Men jag tror han började spela först runt 17-årsåldern, relativt sent alltså.
    Skönt att höra.

  7. #67
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har bra relativt gehör. Har troligen ärvt det, och så spelades det mycket musik hemma när jag var liten.
    Jag tog pianolektioner som barn och lärde mig noter litegrann. Men så snart jag lärt mig melodin så spelade jag på gehör. Jag vet vad noterna betyder men kan inte spela efter noter i realtid.
    I högstadiet spelade jag klarinett (vad annars?) och min lärare genomskådade mig när jag låtsades spela efter noterna.
    Han valde då att låta mig strunta i noterna och lärde mig istället harmonilära och improvisation. Alltså denne man !

    Mina barn har ypperligt gehör f.ö.

    Dessutom:
    https://www.musicianwave.com/famous-...nt-read-music/ plus Benny Andersson då...

  8. #68
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom:
    https://www.musicianwave.com/famous-...nt-read-music/ plus Benny Andersson då...
    Lite tillskruvat i artikeln, men intressant att både Zimmerman och Elfman inte kommunicerar med traditionell notskrift - men är å andra sidan DAW-beroende. Än mer intressant då med Irving Berlin, men han samarbetade å andra sidan med personer med notkunskaper - annars hade han inte kunnat kommunicera med andra musiker. Lite som med Anders Eljas som följeslagare till Benny! För att skriva (!) musik fordras inte noter, men för att kommunicera med andra i "branschen" är notskrift och ackordsanalys det gemensamma språket...

  9. #69
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lite roligt att läsa såna listor. Jag tror det är få här som ens höjer på ögonbrynen över att "så stora musiker inte kan LÄSA NOTER!!!". Det är nog mer en vag missupfattning bland folk som INTE funderar så mycket på musik att de som kan spela också läser noter (vilket då antingen får inkludera artikelförfattaren, alternativt att denne ser sin läsarkrets som framförallt denna grupp...).

    Bland de ytterst få jag spelat med som förvånats över att jag inte kan spela vad jag läser, s.a.s., så har samtliga varit mer eller mindre skolade musikanter i klassisk musik, som själva aldrig spelat i andra sammanhang än lektioner eller ensembler med tydlig ledare och utdelade noter.

    Skulle jag gissa så tror jag nog att de flesta av alla som brukar spela nåt instrument inte använder noter.

  10. #70
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle jag gissa så tror jag nog att de flesta av alla som brukar spela nåt instrument inte använder noter.
    Beror ju såklart på vilket instrument det gäller - på en skala som exempel gitarr -> fagott... Ju mer "klassiska" instrument och ensemble det närmar sig, desto mer noter fordras i "processen". Som vanligt inte svart/vitt - finns förstås gitarrister som läser prima vista och blåsare som kan improvisera på fagott!

  11. #71
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så är det såklart. Med de flesta räknar jag med alla som nånsin spelar instrument, från PRO:s nybörjarukuleleklubb till Filharmonikerna. I procent av alla dem gissar jag att den strörre andelen inte läser noter.

  12. #72
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Allt för många källor jag gått efter finns bara på VHS från 80talet kombinerat med ibland problematisk encoding till digitalt, främst reklamfilmsmusik från Japan. Efter örat gäller men:
    - Låter min slutprodukt förnuftigt?
    - Passar det trenden från tiden?
    - Matchar det skalorna?
    - Gick det eventuellt enbart i en specifik region med sin föredragna specifika sällsyntare stil, som svar på varför det låter lite udda?
    - Är det en 50hz VS 60hz kollision eftersom landet har båda?
    - Var det bara kompositörens och regissören som busade?

    Åfyfan

  13. #73
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just i fallet Japan så har de väl flera noteringssystem, för sina olika traditionella instrument, som inte är direkt översättningsbara ens. Vill man gräva ner sig i andra länders speciella stil så finns det definitivt poänger med at sätta sig in i deras musikskrift. Shakuhatchinotering lär vara nåt i hästväg t.ex., och där kan finnas ledtrådar även till varför deras reklammusk kan låta speciellt.

  14. #74
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att skriva (!) musik fordras inte noter, men för att kommunicera med andra i "branschen" är notskrift och ackordsanalys det gemensamma språket...
    Mingus lär visst ha kommunicerat sina arr genom att spela fraserna, ganska slarvigt, på piano. Därav en viss heterofoni.

  15. #75
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle jag gissa så tror jag nog att de flesta av alla som brukar spela nåt instrument inte använder noter.
    Det tror jag inte stämmer. Det beror nog på vilket sammanhang man är i. Hänger man med gitarr- och syntfolk så stämmer det nog, men det finns många som spelar i orkestrar (motsv) och där är det precis som du skriver noter som gäller.

  16. #76
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag menar alla i hela världen. Koraspelare i Mali, bansurispelare i Indien eller candombe-grupper i Uruguay tillexempel. Av alla som spelar nåt så vågar jag sätta mina gitarrer OCH mandoliner på att färre än hälften använder noter

Liknande ämnen

  1. App som konverterar sång till MIDI eller noter?
    Av depulse i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-04-08, 16:30
  2. Spela in i mono eller stereo?
    Av Real Parakeet i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 23:49
  3. Spela in över 20K eller under 20 Hz
    Av Modellear i forum Inspelning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-27, 12:20
  4. Ska "spela" in noter i cubase.
    Av ptg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •