Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Federerat Alternativ till Facebook Events

  1. #1

    Federerat Alternativ till Facebook Events

    Tja!

    Har styrt upp en Mobilizon, som är ett etiskt alternativ till Facebook Events.
    Kör hårt med den! Eller ännu bättre: installera en egen och federera med den

    https://events.basspistol.org

    Skön sommar på er!

    Med datasuveräna hälsningar,
    *Set

    Ps.
    Hoppas jag valde rätt underforum nu...

  2. #2
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag fattar inte

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Inte jag heller.

  4. #4
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte jag heller.
    Jag har druckit 2 Bier och fattar ändå inget : D

  5. #5
    Vet inte hur jag ska tolka det riktigt, för om du tittar på sidan så står det där.

    Men så här då:

    Mobilizon är ett federerat system för att skapa och planera events. Det fungerar lite som med email: en hotmail användare kan skriva mail till en loopia eller en gmail använadre. Varje Mobilizon server kan prata med varandra och aggregera events från varandra. En användare från en server kan vara med och planera ett event eller delta i andra servars event.

    Det finns massor av folk och föreningar runt om i europa som kör servrar. Inte i sverige förens nu, för det är typ 2 föreningar och basspistol här som pratar om hur viktigt det är att vara data-suverän.

    Det bästa med systemet är att du som event besökare inte behöver ett konto någonstans, det räcker att ha en email adress för att OSA. Det är alltså inte låst till en och samma tjänst/leverantör (som dessutom är högst suspekt, som facebook)

    På min server ser man inga events om man loggar från Sverige, för ingen har skapat något event ännu, och dom instanserna basspistol federar med är för långt bort på jorden.

    Men här är en instans i Berlin: https://mobilize.berlin
    här en instans från frankrike: https://mobilizon.fr/
    här en instans från finland: https://tapis.app/

    Här en jätte lista på instanser: https://instances.joinmobilizon.org/instances
    Senast redigerat av reSet den 2021-07-19 klockan 01:14.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Federerat låter påhittat, det förvirrade

    Men det är nog bra grejer. Har aldrig ens sett en FB-eventsida dock.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Federerat låter påhittat, det förvirrade

    Men det är nog bra grejer. Har aldrig ens sett en FB-eventsida dock.
    Ja, svenska är väldigt förvirrande. Men också väldigt rikt och duktigt på att låna ord hit och dit
    https://www.saob.se/artikel/?seek=federera

  8. #8
    LesslieHammond
    LesslieHammond är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte hur jag ska tolka det riktigt, för om du tittar på sidan så står det där.
    Står massor där och så fruktansvärt rörigt så man orkade ju inte ens läsa vidare.
    fick inget grepp om det på det lilla jag läste men säkert bra om man orkar läsa

  9. #9
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Egentligen inte så konstigt.

    Att federera: Att samordna flera databaser eller andra informationskällor med hjälp av ett speciellt program.
    Kallas även för Enterprise Information Integration - EII.

    @reset: Hur många når man om man skulle posta ett event?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av LesslieHammond Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Står massor där och så fruktansvärt rörigt så man orkade ju inte ens läsa vidare.
    fick inget grepp om det på det lilla jag läste men säkert bra om man orkar läsa
    Jag tolkar det som att du inte ens tittade. Men tack för trådbumpen!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    @reset: Hur många når man om man skulle posta ett event?
    Än så länge, inte speciellt många tyvärr. Den har varit upp i någon vecka. Och jag har berättat om den lite low-key hit och dit i ett par dagar.

    Men du kan alltid posta länken till eventsidan överallt. Och eftersom det inte är bundet till någon tjänst, fungerar det på alla plattformer, eftersom ingen behöver skapa nytt konto för att delta. Dvs, en twatter användare behöver inte regga fejjan för att OSA

  12. #12
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Än så länge, inte speciellt många tyvärr. Den har varit upp i någon vecka. Och jag har berättat om den lite low-key hit och dit i ett par dagar.

    Men du kan alltid posta länken till eventsidan överallt. Och eftersom det inte är bundet till någon tjänst, fungerar det på alla plattformer, eftersom ingen behöver skapa nytt konto för att delta. Dvs, en twatter användare behöver inte regga fejjan för att OSA
    Alltid intressant men nya försök att bryta upp det inflytande som FB, Insta, TikTok, Twitter m fl har.

    Jag har under åren hoppat på en del av dessa tåg, men antingen har de upphört eller för en tynande tillvaro med ett fåtal trogna användare.

    Jag tror att det ska oerhört mycket till för att ens bli ett intressant alternativ.

    Personligen tror jag att framförallt FB kommer att gå samma öde till mötes som AT&T.

    Men cred till de som orkar.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltid intressant men nya försök att bryta upp det inflytande som FB, Insta, TikTok, Twitter m fl har.

    Jag har under åren hoppat på en del av dessa tåg, men antingen har de upphört eller för en tynande tillvaro med ett fåtal trogna användare.

    Jag tror att det ska oerhört mycket till för att ens bli ett intressant alternativ.

    Personligen tror jag att framförallt FB kommer att gå samma öde till mötes som AT&T.

    Men cred till de som orkar.
    Ja... Det står så himla mycket grupptryck på spel. Ibland vet jag inte om jag orkar. Mycket för att mottagandet antingen manifesterar sig med skepsis som ovan, och aldrig med någon from av konstruktiv feedback utan bara "blä". Alternativt rakt av mothugg av folk som blir rädda. Det är ofta mycket ego och profit som står på spel i dessa frågor: att erkänna det dåliga med monoliterna är även att riskera uppoffra allt arbete som lagts ner på att bygga sina kanaler där i. Att det som byggts upp egentligen ägs av monoliterna och i princip bara gynnar dessa monoliter är totalförnekat. Och det är en normal reaktion tror jag, speciellt bland dom större "influerarna" som dessutom har det som levebröd. Don Quixote 3000.

    Men ok, det går inte att prata om det, då får jag väl göra så här: tillhandahålla alternativ. Sen får det gå som det går. Jag behöver iaf inte känna någon skuld för att våra fysiska och virtuella kommuner slits samman och hjärntvättas av diverse marknadsföring/propaganda-algoritmer. Och det hjälper mig sova bättre om nätterna. <3

    Det är skit job men det är också kul, och någon måste göra det!

    Underjorden lever! :fist-in-the-air:
    Senast redigerat av reSet den 2021-07-19 klockan 14:59.

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tycker det är grymt, men jag fattade inte riktigt vad det var. Var såklart lat som inte läste, men en hemsida med info om ett event kändes inte som en ny grej (det var det jag tolkade det som). Men om/när jag har ett event ska jag nog testa detta.

  15. #15
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Nu förstår jag upplägget och uppskattar oerhört mycket att det skapas alternativ.
    Jag har aldrig haft FaceBook och instagram och kommer aldrig ha det heller.

    Är av den gamla skolan som tycker att internet ska vara så öppet och fritt så möjligt.
    Dock, inget är gratis och nånstans ska pengarna komma ifrån, men att skapa intranät som FaceBook och sedan på ett ganska otrevligt sätt dammsuga information om allt och alla är inget jag stödjer eller gillar.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Detta bygger på att alla har en egen server hemma så det är ju extremt oldschool.

  17. #17
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta bygger på att alla har en egen server hemma så det är ju extremt oldschool.
    Nej.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nähä allt flyter i rymden gratis för alltid?

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock, inget är gratis och nånstans ska pengarna komma ifrån, men att skapa intranät som FaceBook och sedan på ett ganska otrevligt sätt dammsuga information om allt och alla är inget jag stödjer eller gillar.
    Det är sant. Det kostar mig 400kr och 10 timmar i månaden att ersätta ALLT vad googlebook heter (whatsapp, googledrive, email, sociala medier, marknadsföring, planering, underhållning osv). Men för det priset kan jag även förse ett 50-tal personer med dessa tjänster. om alla ska ha ett konto på allt. För pleroma och mobilizon servern klarar 1000-tals användare rent tekniskt. Peertube mindre pga av video tar upp så mycket utrymme.

    Det jag håller på med nu är att göra som alla andra som tillhandahåller infrastrukturer på fediverse och det decentraliserade nätverken och göra allt ekonomiskt transparent och stödbart. Som till exempel Nixnet gör.

    Det är faktiskt väldigt uppmuntrande att se hur många såna här aktörer det finns nu för tiden. Det finns även sådana i Sverige, DFRI till exempel och linux.kompis mm....

    Data av folket för folket.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta bygger på att alla har en egen server hemma så det är ju extremt oldschool.
    Nej inte alls. Det är bara en av möjligheterna att driva en egen server hemma eller i en data hall. Dels så kan du regga på min server, eller så kan du regga på t.ex mobilize.berlin. I båda fallen kan du interagera och skapa innehåll på båda servrarna. Det är inte som SSO (Single Sign On) för du kan liksom inte bli utelåst ur hela nätverket, bara för en instans förkastar dig av någon anledning. Som det är med med facebook, reddit eller twitter... Blir du bannad där är du bannad, Försöker du komma tillbaka och det upptäcks blir du bannad igen. Och det kan du liksom inte göra något åt.

    Med detta sagt så kan en instans blocka en annan för alla användare där och en användare kan för sig själv blocka en instans eller annan användare. Så det finns inget garanti för att det kommer finnas någon som vill ta del av vad du har att ge bara för att du har en kanal att ge det på. Inga sensations-algoritmer som kommer pusha skit som du hatar till dig, bara för att den vet att det kommer få dig att bli rasande och därmed super engagerad på plattformen. För det är just det här algoritmerna på youtube och facebook är till för: vinstoptimera ditt användande till varje pris.

    Potentiellt så löser Fediverse moderationsproblemet med facebook eftersom varje community kan sköta sitt och federera med dom communities som dom faktiskt vill ha något att göra med. Lite som om man kunde läsa och skriva i trådar på muffwiggler (eller vad den heter) i från själva 99musik och utan att skapa ett till konto.

    Men det är så klart inte perfekt, det är en bit på en väg i en riktning som jag kan stå för.
    Senast redigerat av reSet den 2021-07-19 klockan 16:33.

  20. #20
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland vet jag inte om jag orkar.
    Ja, det är just det.

    Jag behöver bara gå till mig själv. Jag har jobbat med datorer sen mitten av 80-talet. Kodat, hackat, IRC:at, byggt BBS:er... och sedan konsultat, undervisat.. suttit med beta-versioner av Linux, varit certad MS systemingenjör ända från Win 3.1... Haft egna servrar och under många år legat i framkant av teknik och utveckling.

    Men idag är situationen annourlunda. Jag kan inte längre prioritera att tex sätta mig in i tex Mobilize. Jag har mina etablerade kanaler bland monoliterna, och jag är mycket medveten om hur de jobbar och vad deras affärsmodell är. Jag har ju bokstavligen talat sett dem växa från noll till idag. Tex är ett av mina Gmail-konton sen när de låg i beta.

    Kort sagt, jag tycker inte att den tid jag behöver lägga ner motsvarar det jag får i retur. Och jag tror att där är svårigheten att etablera alternativ ligger. Ska det slå igenom så måste det i princip vara som att trycka på en knapp. Dränker man det i teknik har man i princip skrämt bort alla - utom kanske sådana som jag. Den bistra sanningen är att folk idag har vant sig vid hur Internets landskap är utformat, och de ska fruktansvärt mycket till innan det kan ändras på.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska det slå igenom så måste det i princip vara som att trycka på en knapp. Dränker man det i teknik har man i princip skrämt bort alla - utom kanske sådana som jag. Den bistra sanningen är att folk idag har vant sig vid hur Internets landskap är utformat, och de ska fruktansvärt mycket till innan det kan ändras på.
    Sen ska folk våga också. För om du testar pleroma, peertube eller mobilizon, så skulle det se att ur en användares perspektiv är det bara att trycka på en knapp. Men till skillnad från monoliterna kan du också titta under huven om du vill.

  22. #22
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen ska folk våga också.
    Ja det är inte bara det - de ska bli motiverade. Varför ändra på något som funkar?
    -"Med <monolit> kan jag skräddarsy min målgrupp och kan nå en jäkla massa personer. Och det är enkelt."

    Det ska mycket till att övertrumfa det.

    Men igen, kudos och cred till alla ni som går mot strömmen.

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Verkligen. All cred. För min del tillhör jag dem som aldrig haft konton på de där megajättenätverken. På sätt och vis kändes allt sånt nästan som en dröm som sprack efter att det färgsprakande mångstilade spännande nät man hade typ 95 sakta försvann. Så jag skulle gärna se en ny revolution av egna servrar med friare former. Jag har bara missat (gjort annat än) att lära mig programmeringsspråk och avancerad datakunskap. Inte varit tillräckligt intresserad av just det för att hänga med vissa av mina kamrater som nu är betydligt mer "in the game". Med allt detta sagt så ser ju trådens eventsida inte ett dugg komplicerad ut. Men det funkar väl som sagt bara om tillräckligt många börjar kolla där ofta. Hoppas det funkar! Bara att få många att lyssna på nån annan plattform än Spotify är ju snudd på omöjligt.

  24. #24
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    I detta fallet räcker det ju att eventskaparen tar smällen och lär sig ny plattform, de som bjuds in via länk får väl klicka i sitt svar som vanligt bara. Fint med ett fristående event-alternativ!

  25. #25
    Tack för pepp! och ja, Shike, du har helt rätt. Det handlar väldigt lite om eventen syns på själva sidan och mer om var länkar för att OSA till event läggs ut. En väldigt enkel princip som gäller överallt på internet.

    Ett exmpel som berör många här: när ni skickar en länk till en låt på Bandcamp så hoppas ni ju att folk ska lyssna, inte nödvändigtvis att dom ska skaffa ett bandcamp konto.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag hatar Facebook och har avinstallerat från telefonen från två år bakåt men måste ändå in där på grund av vissa bakåtsträvare.


    Så alla andra alternativ är uppskattat.

  27. #27
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Svinbra grej reset

  28. #28
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag tycker spontant det här är skitbra. Om jag inte har ett alternativ till det jag vill byta bort så kan jag ju inte byta. Inte utan att göra jättestort avkall på min standard.

    Det handlar om att vi ska kunna göra sånt som får oss att må bra, och att bygga en värld där vi kan göra det vi önskar med gott samvete.

    Jag vill också säga att jag tycker det är väldigt eftersträvansvärt och bra gjort av dig reset att du ständigt i alla år jag känt till dig strävat för att hitta, anamma och berätta om decentraliserade och fria lösningar till e-problem vi alla stöter på, och att du lever som du lär. Det är verkligen mer än vad jag kan säga för mig själv. Som tur är behöver jag inte facebook för att organisera mina events då jag kan kontakta de jag vill ska komma på andra vis, men det här är helt rätt steg i alla riktningar.

  29. #29
    Mysig läsning, gjorde mig choglad! tack Wiktorion!

    Jag tycker inte att jag är mycket av en förebild, men vet däremot att jag ofta är ganska klumpig med min entusiasm och mina ställningstagande. Så det är fint att läsa att mina intentioner lyser igenom litegranna.

  30. #30
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Detta verkar ungefär hur fiffigt somhelst. Om jag någonsin ska arrangera en sammankomst blir det via baspickorna eller om jag drar upp en egen.

  31. #31
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker spontant det här är skitbra. Om jag inte har ett alternativ till det jag vill byta bort så kan jag ju inte byta. Inte utan att göra jättestort avkall på min standard.

    Det handlar om att vi ska kunna göra sånt som får oss att må bra, och att bygga en värld där vi kan göra det vi önskar med gott samvete.

    Jag vill också säga att jag tycker det är väldigt eftersträvansvärt och bra gjort av dig reset att du ständigt i alla år jag känt till dig strävat för att hitta, anamma och berätta om decentraliserade och fria lösningar till e-problem vi alla stöter på, och att du lever som du lär. Det är verkligen mer än vad jag kan säga för mig själv. Som tur är behöver jag inte facebook för att organisera mina events då jag kan kontakta de jag vill ska komma på andra vis, men det här är helt rätt steg i alla riktningar.
    Plus ett!!

  32. #32



    johey: att diversifiera nätverket är alltid att föredra och det är inte precis överflöd av folk med förmåga och verktyg att sätta upp och bjuda på tillgångarna. Hojta om det skulle bli av, så jag kan federera med planet johey! du är i vilket fall välkommen på basspickan!

    I en perfekt värld har alla familjer, vare sig av blods- eller sinnesband, sin egen dator i molnet. Tills dess har gjort en lista på alla verktyg jag kan erbjuda en musiker här: https://basspistol.com/

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mysig läsning, gjorde mig choglad! tack Wiktorion!

    Jag tycker inte att jag är mycket av en förebild, men vet däremot att jag ofta är ganska klumpig med min entusiasm och mina ställningstagande. Så det är fint att läsa att mina intentioner lyser igenom litegranna.
    Tycker intentionerna lyser igenom och peppar. Undviker fejs och sånt så vill gärna ha alternativ, men här var jag för lat/datadum för att fatta. En snygg video med bra musik kanske vore något? Tyvärr. Eller bara några bilder

  34. #34
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det är något som jag tror det saknas mycket av i denna värld. Något lättsmält som kan snappas upp utanför nördkärnan.

  35. #35
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker intentionerna lyser igenom och peppar. Undviker fejs och sånt så vill gärna ha alternativ, men här var jag för lat/datadum för att fatta. En snygg video med bra musik kanske vore något? Tyvärr. Eller bara några bilder
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är något som jag tror det saknas mycket av i denna värld. Något lättsmält som kan snappas upp utanför nördkärnan.
    Det är faktiskt en hyperlig idé!!!

  36. #36
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett exmpel som berör många här: när ni skickar en länk till en låt på Bandcamp så hoppas ni ju att folk ska lyssna, inte nödvändigtvis att dom ska skaffa ett bandcamp konto.
    Förklarar väl bra vad det går ut på: Man kan posta sitt event någonstans dit man kan länka utan att folk behöver konto för att logga in och se vad det gäller.
    Med det sagt vet jag inte om jag har användning för det. Jag kan skriva några rader på min hemsida och göra utskick per epost till samtliga mina elva bekanta med länk dit. Eller är skillnaden bara att eventsidan kan innehålla events postade av många fler användare och att man kan råka trilla in på någon annans event?

  37. #37
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller är skillnaden bara att eventsidan kan innehålla events postade av många fler användare och att man kan råka trilla in på någon annans event?
    Ja, det är väl en sak, men det ger framförallt verktyg för att kommunicera med anmälda besökare, verktyg för att sköta organisering och den interna kommunikationen för eventet mm.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till Cubase?
    Av McVicar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-04-20, 11:16
  2. Alternativ till Gigguide.se
    Av Katzenjammer i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 01:39
  3. Raiders Of The Lost Arp - Musik till Dataspel (Facebook)
    Av reverbsvansen i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 21:56
  4. Alternativ till telecaster
    Av minop61 i forum Stränginstrument
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •