Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Xone 42 - gör om xfx till send

  1. #1
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Allen & Heath Xone:42 har ingen standard-send/aux utan det är snarare en slags variabel insert med pot som styr dry/wet. Antingen skickar du signal till master, eller till en extern loop.

    Det är en potentiometer som fungerar som en divider som styr detta. Bifogar schema.

    Jag vill modda denna så den fungerar som en aux. Dvs signal skickas alltid till master och potentiometer styr bara hur mkt som också skickas till effekt.

    Jag tror jag vet hur jag skulle bygga detta från scratch. Signal till ytterterminal på pot, vidare ut på wiper, och andra ytterterminal till jord. Problemet nu är att det är dubbelsidigt kort, ytmonterat etc. Jag vill böka med det så lite som möjligt. Någon som vill slänga ett öga på schemat och föreslå en lösning med så lite modifikation som möjligt? Typ brygga vidare signal på ena sidan och kapa en bana?

    Det är alltså kring VR5A som jag vill skicka vidare signal till mix + filter hela tiden, men attenuera till xfx.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	xone42xfx.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	159,3 KB 
Id:	103872
    Senast redigerat av Kloo den 2021-11-05 klockan 17:38.

  2. #2
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Bifogade schema. Otroligt tacksam om ngn skulle vilja komma med feedback! Hört av mig till A&H och de kunde tyvärr inte säga ngt...

  3. #3
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Jag tror så som du tänker dig är det enda sättet om man inte vill börja byta ut saker.
    Du får kapa alla tre banorna till poten helt enkelt. Ena sidan till signal input. Andra till jord (gör rätt bara så poten går på rätt håll). Wiper till nedre opampen.

    Eftersom du petar in en jordpunkt mitt i kopplingen där är jag lite osäker på huruvida signalen på Mix/Filter kommer påverkas något efter modifikationen och hur den kommer påverkas av potentiometerns position... Tror det finns risk för det, men om man är osäker kan man ju simulera det i ltspice eller falstad eller nåt kanske men det orkar jag inte göra :P

  4. #4
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Tack för input! Ja, jag får fundera lite. Kanske blir så att jag försöker byta upp mig till 92 istället. Innan jag börjar knipsa Men vill egentligen inte, tycker 42 är precis rätt vad gäller features.

  5. #5
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Ett alternativ är ju att offra kanal 2 och 3. Jag kör ju ändå vinyl på 1 och 4, om jag bryggar 1-2 och 3-4, låter 2 och 3 skicka 100 wet till effekt så kan jag använda faders som aux för resp bryggad kanal. Det är ju minimal mod..

Liknande ämnen

  1. Aux send/return och stereo
    Av readyletsgo i forum Mixning & mastring
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-07-20, 23:28
  2. Shure Auxpander, send, return och annat meck
    Av machinepop i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-12-11, 20:40
  3. Liten mixer med 4 send/return
    Av Keiowas i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-07, 15:27
  4. Effekt send och return på mixerbord
    Av AndreL i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 19:09
  5. Send+Return+Fan+Moster
    Av bmeeks i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •