Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Värt att köpa ett UAD-interface för elektronisk musik?

  1. #1
    latenightnurse
    latenightnurse är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Värt att köpa ett UAD-interface för elektronisk musik?

    Hej! Jag står och överväger att köpa ett begagnat UAD apollo twin. Har för närvarande ett Soundcraft Mtk12 signature med integrerat ljudkort vilket är en väldigt smidig lösning.

    Nu har man såklart börjat tänka om man kan få ett ännu bättre ljud med ett Apollo Twin. Frågan är dock: tror ni det kommer göra en signifikant skillnad på ljudet från hårdvarusyntar som jag nästan uteslutande spelar med? Är det onödigt? Har dålig koll!
    UAD plugins är givetvis också något som lockar.

  2. #2
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    UAD-korten är absolut bra men jag kan säga som så att jag köpte ett Apollo Twin mkii i och med jakt på bättre ljudkvalité på inspelningar och uppspelningar för kanske fem år sedan men i slutändan tänkte jag inte ens riktigt på hur skillnaden var, då hade jag gått från ett gammalt Edirol FA-101 (?) kort och trodde pluginsen skulle bli ett friskt tillskott med inspiration samt få mig att bli bättre på att uppnå vad jag var ute efter, då jag inte riktigt är förtjust i pluggar eller snarare specifikt att skruva på rattar och reglar med pekare på en skärm.
    Tyvärr så var det lika mycket pekare på skärm som annars med Apollo vilket jag borde kunnat ha förstått (till mitt försvar så hade version 1 en viktbesatt som också kunde klickas in så att man hoppade mellan olika parametrar medan mk2 bara kunde justera en förbestämd parameter, om jag inte minns fel) om jag bara tänkt efter och inte varit förblindad av UA’s snygga design på sina ljudkort.

    Jag skaffade mig faktiskt ett Apollo x8 efter det och hade tänkt köra båda och för fler inputs till mina syntar så jag eventuellt skulle kunna skrota patchbayn men sedan hägrade pengarna och mitt Apollo Twin såldes och det gjorde även mitt Apollo x8 inom två år.
    Idag sitter har med ett MOTU 828es kort och är faktiskt rätt så nöjd, det finns självklart minus eller saker Apollo gjorde lite eller mycket bättre men överlag vinner MOTU enligt min mening.

    Det har mestadels fick ut som ägare av Apollo-korten är mest vetskap och kunskap om att:
    UAD-pluggar är riktigt dyra även med deras rabatter, vet man exakt vad man ska ha är det kanske enklare och mindre kostsamt men trots en demo på 14 dagar så hade jag svårt att räkna ut det då detta är en hobby för mig, jag hade hellre sett att man fick totalt x-timmar aktiv användning av pluggen.

    Tappade resten av min text då jag inte hade kopierat mer... men min poäng var i varje fall för mig var det inte en bra väg att gå med Apollo eftersom jag vill skriva musik och spela in låter och fokusera mindre möjliga på ljudteknik mer än jag måste. Många andra älskar sina Apollo’s såklart så du kan lika gärna höra dit men försök låna hem ett en period och känn efter, i mitt fall hade det nämligen varit bättre att köpa ett par bra monitorer och akustikmaterial före Apollo så jag faktiskt kunde höra mer än extremnivåerna när man skruvar på en plugg
    Inlägget blev lite lustigt nu eftersom jag blev utloggad och glömde kopiera texten men ville ändå slänga ur en vänlig eftertänksamhets varning, jag tappade helt rytmen för att skriva musik och färdigställde inte en enda låt under min tid med mina Apollo’s. Det är inte bara dess fel men det bidrog tyvärr med att slå mig in på för mig ”fel väg” och jag jobbar fortfarande lite på att komma tillbaka dit jag en gång var när det gäller att slutföra låter.
    Tror att när det kommer till ljudkvalité så ska nog nästintill alla ljudkort idag över 3 000 kr alla ha så pass bra kvalité att det inte hindrar någon från att göra någonting fantastiskt men om pluggarna är något för dig är det såklart säkert en bra investering, själv insåg jag mest att det inte var vad jag sökte just då i livet i varje fall och det blev endel onödiga utgifter. Blev väldigt långt ändå som vanligt, ursäkta det.

    Förhoppningsvis så kommer någon som känner direkta motsatsen in och ger sin syn och sina råd så du får lite balanserade råd kring Apollot.


    Önskar dig i varje fall lycka till och glad midsommar!

  3. #3
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har noterat att många säljer av sina apollos…

    Stod själv i valet och kvalet.

    Apollo är helt klart bra grejer med UAD…
    Men dyrt… Och idag finns det sjukt mycket bra mjukvara som är billigare…

    Har man en dator med bra prestanda så kan man köpa ett riktigt bra interface typ RME och sedan kika in på sommar rean hos de tunga mjukvaruföretagen under sommarrean.

    Jag skulle kolla lite på de pluggar du är taggad på och jämföra priser…

    Köpte exempelvis Arturias Analog Lab V för en femhundring och fuck hela deras studio/effekt system för 1,5k…
    Hela Soundtoys för 2k…
    Man kan få bästa SSL chanel strip feån Brainworx i samarbete med SSL för 500kr på pluginalliance…

    Det som var grejen med Apollo+UAD imo var att de var tidiga med feta pluggar i ett system som inte drog kraft av datorn…
    Idag kanske det finns fetare, billigare och pluggar som inte drar så mycket från datorer som dessutom har högre prestanda för lägre pris…

    Om man inte behöver vara jätteportabel så är ett sjukt prisvärt interface ett RME Madiface och en SSL Alphalink 24 in/ut och expanderbart via ADAT eller EBU…

  4. #4
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det pluggar man vill åt skulle jag kika här…

    https://www.plugin-alliance.com/en/p...ga-bundle.html

    Detta plus ett RME UC…

  5. #5

    Veteran
    Att höra en rejäl skillnad på ditt Soundcraft och USD ljudkort är nog inte sannolik. Kanske hör du knappt någon skillnad alls. Skillnaden är mindre än mellan högupplöst mp3 och wav. Så plockar du med säkerhet en högupplöst mp3 mot en wav då kanske du kan höra en möjlig skillnad på ADDA.
    UAD köper man för andra saker som pluggarna och låg latency monitor vid inspelning med effekter.
    (Dock skall man komma ihåg att lägger du en UAD plugg i din DAW så ökar latencyn så använd bara UAD pluggar i din DAW efter du lirat in saker som är latency känsliga)

  6. #6
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag skulle satsa på ett smidigt portabelt interface med bra drivrutiner och sköna AD/DA.
    Och se se till att det iaf. Finns en ADAT in och ut…

    Då kan du ha en ADAT i studion med syntharna inpluggade… och ut till effekter osv… studio setupen liksom…
    När du reser tar du med ditt lilla kort och lurar… när du kommer hem pluggar du bara in ADAT och har riggen in i ljudkortet…

    Tycker RME är sjukt smidigt med Totalmix för direktmonitor… bra att ha när man spelar osv… och lyssna på ingångar. Patcha ut instrument till effekter osv… och det är jäkla bra drivrutiner och updates…

    Ett beggat RME UC och Mega Bundle på Plugalliance.

    https://www.thomann.de/se/rme_fireface_uc.htm
    https://www.plugin-alliance.com/en/p...ga-bundle.html

    Pang paket!

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag hakade på UAD-racet när det kom. Dvs 20 år sedan. Då var pluggarna ljudmässigt, tex Pulteq och 1176 outstanding. Att de sedan drevs med eget DSP var ett plus men verkligen ingen wow-faktor ens då. Man kunde ha 8st 1176 på ett UAD-1.
    Att köpa UAD idag för pluggar och DSP skulle jag verkligen inte rekommendera. Det är enbart en belastning att tvingas ha hårdvaran som en dyr dongle.
    Däremot är man ändå ute efter ett interface med många ingångar 8 analoga och 8 digitala ja då kanske jag skulle rekommendera Apollo X8. De låter jättebra och man får möjlighet till riktigt bra plugins. UAD reverben är nog bland de bästa som finns 224 och 480 tex.
    Pluggar låter fortfarande pluggar även om det är UAD. Jag levde i villfarelsen att jamen UAD-pluggar är de enda pluggar som låter som hårdvaran men nej. De är också bara pluggar som försöker emulera hårdvaru-originalen.

  8. #8
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hakade på UAD-racet när det kom. Dvs 20 år sedan. Då var pluggarna ljudmässigt, tex Pulteq och 1176 outstanding. Att de sedan drevs med eget DSP var ett plus men verkligen ingen wow-faktor ens då. Man kunde ha 8st 1176 på ett UAD-1.
    Att köpa UAD idag för pluggar och DSP skulle jag verkligen inte rekommendera. Det är enbart en belastning att tvingas ha hårdvaran som en dyr dongle.
    Däremot är man ändå ute efter ett interface med många ingångar 8 analoga och 8 digitala ja då kanske jag skulle rekommendera Apollo X8. De låter jättebra och man får möjlighet till riktigt bra plugins. UAD reverben är nog bland de bästa som finns 224 och 480 tex.
    Pluggar låter fortfarande pluggar även om det är UAD. Jag levde i villfarelsen att jamen UAD-pluggar är de enda pluggar som låter som hårdvaran men nej. De är också bara pluggar som försöker emulera hårdvaru-originalen.
    Där kan man ju i många fall testa pluggar.
    Och om man inte har erfarenhet av originalet läsa på vad de som har det säger…
    Och lyssna på exempel. Ofta är de bra på olika delar av originalet…

  9. #9
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag bytte ut mitt Focusrite scarlett 18i8 mk2 mot just ett UAD Solo Thunderbolt 3. Kan inte säga att jag hörde någon skillnad på ljudkvalité. Däremot så är det ju väldigt snyggt!

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att köpa UAD idag för pluggar och DSP skulle jag verkligen inte rekommendera. Det är enbart en belastning att tvingas ha hårdvaran som en dyr dongle

    Däremot är man ändå ute efter ett interface med många ingångar 8 analoga och 8 digitala ja då kanske jag skulle rekommendera Apollo X8. De låter jättebra och man får möjlighet till riktigt bra plugins. UAD reverben är nog bland de bästa som finns 224 och 480 tex.

    Pluggar låter fortfarande pluggar även om det är UAD. Jag levde i villfarelsen att jamen UAD-pluggar är de enda pluggar som låter som hårdvaran men nej. De är också bara pluggar som försöker emulera hårdvaru-originalen.

    Affärsmodellen bygger på att de skapat ett helt eget ekosystem, istället för att bara tillverka pluggar och släppa, har de från början byggt en strategi som gör att det känns "exklusivt" och givet var de ganska tidiga med algoritmer som "emulerar" rör och annat analogt juck.

    Men i slutändan som FC säger, det är en donglestrategi och ett smart sätt att skapa kundkrets och "hype" runt sina produkter. Inga dåliga produkter, men idag dyrt i jämförelse med mycket annat som låter minst lika bra.

    Och pluggar, finns det idag mer variation av än någon någonsin behöver, även, eller i synnerhet, utan dedikerad DSP.

  11. #11
    latenightnurse
    latenightnurse är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Stort tack för alla hjälpsamma svar! Lutar åt att jag sparar mina pengar till något annat roligare =)

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av latenightnurse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort tack för alla hjälpsamma svar! Lutar åt att jag sparar mina pengar till något annat roligare =)
    Bra idé!
    Köp nåt som gör nåt gött för kreativiteten!

  13. #13
    latenightnurse
    latenightnurse är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    UAD-korten är absolut bra men jag kan säga som så att jag köpte ett Apollo Twin mkii i och med jakt på bättre ljudkvalité på inspelningar och uppspelningar för kanske fem år sedan men i slutändan tänkte jag inte ens riktigt på hur skillnaden var, då hade jag gått från ett gammalt Edirol FA-101 (?) kort och trodde pluginsen skulle bli ett friskt tillskott med inspiration samt få mig att bli bättre på att uppnå vad jag var ute efter, då jag inte riktigt är förtjust i pluggar eller snarare specifikt att skruva på rattar och reglar med pekare på en skärm ...

    Tack för ditt mycket uttömmande svar samt reflektioner!
    Det där med att "slå in på fel väg" låter definitivt något som jag också har tendens till. Ibland lurar man sig själv att "den där" grejen helt magiskt kommer få ens låtar att bli helt otroligt bra! Nej, bättre att använda det man har och göra det mesta utav det!

  14. #14
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag skulle undvika UAD om du inte har för avsikt att göra deras plugins till en del av din studiofilosofi. Det är svårt att undvika att hela tiden bli påmind om att skaffa deras plugins om man har deras hårdvara. Inte för att deras plugins är dåliga, tvärtom, men de kostar ju en del och man blir lite inbyggd i ett koncept tycker jag.

  15. #15

    Veteran
    Dessutom lägger UAD pluggarna till latency om du kör dessa i din DAW. Kan vara bra att veta.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom lägger UAD pluggarna till latency om du kör dessa i din DAW. Kan vara bra att veta.
    +1. Tycker detta är den största belastningen. Jag kan leva med att man har hårdvaran som dongle, den går att använda till en del. Jag kör hårdvaran som MIDI till CV interface, fungerar klockrent, för precis som MOTU har inte UA något DC filter eller vad det nu är som gör de lämpliga att skicka CV på ljudutgångarna.

  17. #17
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    RME och native pluggar här, funkar superbra.

  18. #18
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Fasen vad gött att jag hittade den här tråden. Mitt gamla MOTU Ultralite mk3 har precis gett upp. Går inte igång alls. Sneglade på UAD Apollo Solo TB3 och funderade på om det skulle vara värt pengen (ca 7tkr), men nu lägger jag troligen hälften på annat kort istället...

  19. #19
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Jag har ett apollo duo tb2
    Släpper det för 5000 med standardpluggarna

  20. #20
    plonk
    plonk är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte en apollo 16 precis när mk2 kom och den är fet och så men tbh totalt overkill och nypris var på tok för högt. Det funkar toppen men inte direkt värt det om man inte fyndar billig beg.

Liknande ämnen

  1. Korg Wavestation med 8 kort värt att köpa?
    Av Roboboi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 13:53
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-05, 22:29
  3. Värt att köpa en cinema display beggad?
    Av MK Ultra i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-07-07, 15:05
  4. Är det värt att köpa en hårdvaru-synth idag?
    Av Sjodahl i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 15:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •