Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Jävla värme.. Varm studio...

  1. #1
    Snubbe
    Snubbe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Jävla värme.. Varm studio...

    Det är lika frustrerande varje år att inte kunna sitta i studion mer än 2 timmar i sträck innan det blir för varmt för att kunna sitta.
    Jag har redan 2 fläktar i studion samt en luftrenare men det räcker inte. Det får bara varma luften att cirkulera runt i rummet. Några av dem externa power supplierna är dem som generar mest värme i studion. Skulle man kunna stoppa in dem i någon kyllåda av något slag?

    https://www.thomann.de/se/chandler_limited_psu_2.htm
    Såhär ser lådorna ut.

    Det måste väl finnas någon lösning att åtminstone göra sig av med några av PSUerna i någon form av låda. Något förslag?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Var är studion? Lägenhetsrum? Fönsterlös garderob? Källare?
    Jag tänker att problemet är någonannanstans och kanske kan lösas där.

    Att kyla PSUer funkar dåligt då kylar genererar värme.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Å jag bara älskar när det är hett i studion. Musiken bara smälter fram.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Sitter bara o läser och skriver i offtopic på 99an istället för att göra musik i värmen

    MEN - till grundfrågan. Vad måste du ha igång? Har du en stor konsoll och massa externa FX och jobbar med inspeling av professionella artister? Eller gör du musik för eget stora nöjes skull? Måste du sitta i det rum du gör? Kan du inte -som många 99or ha en "borta" studio med maskiner som går att sitta i trädgården med? Eller "fuck this" och ta med dig gitarr och anteckingsblock ut när det blir för hett?

    Annars ser jag bara dyr lösning framför sig - en ordentlig AC - som du sätter på 18 grader som i ett server rum. Men då kommer frågan - vill man ha så i sin studio på sommaren?

  5. #5
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Fick ner tempen i min studio i söndags kom ner till 32 grader, då gick det spela lite innan det kom svettdroppar på tangenterna, hade över 40 grader innan. idag har det lyckligtvis varit bättre väder ute ( regn och åska ) så nu kryper det neråt igen.
    klarade 30 min förut

  6. #6
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    En ordentlig AC är den bästa lösningen, stäng alla dörrar fönster och sätt den på nedkylning, gör garanterat rummet svalare på kort tid. Bor du i hus så kika även på att göra en mera seriös installation med kompressorn monterad på utsidan av huset för att minimera ljudnivån på kylsystemet. Har själv precis flyttat in i hus och det står på högt upp på agendan för 2022... orkar inte med 40+ på övervåningen under sommaren

  7. #7
    Snubbe
    Snubbe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Mina mixerbord och ljudkorten måste vara igång vad man än gör. Redan där blir det varmt..Det blir en https://outl1.se/portabel-miljovanlig-ac som man får ha i ett hörn samtidigt som slangen får gå ut genom rummet... Ser ingen annan lösning..

  8. #8
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har min studio i källaren på mitt hus, svalaste inredda rummet av alla i hela huset. Ibland tänker jag att jag borde sova där istället eftersom jag ju gör det fler timmar per dygn än jag studerar...

  9. #9
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Mobil AC väsnas ju en del tyvärr.. men en takfläkt kanske, stora blad som snurrar långsamt..

  10. #10
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Köp en Behringer, de har inbyggd fläkt har jag hört.

  11. #11
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Min källare där syntarna bor är förvånansvärt obehagligt sval! : D

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min källare där syntarna bor är förvånansvärt obehagligt sval! : D
    Beror väl på bostadens plats tänker jag fördomsfullt.

  13. #13
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror väl på bostadens plats tänker jag fördomsfullt.
    Njah, vi hade 32 grader utomhus här igår!

  14. #14
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    För att vara lite mer konstruktiv än i mitt förra inlägg, kan du inte helt sonika ställa PSU'erna i ett annat rum? Jag är ingen el-expert men jag tänker att du nog måste kolla upp hur lång kabel du kan ha mellan PSU och rack innan det börjar krångla med tappad spänning och sånt men om det var möjligt kanske du skulle kunna sänka rumstemp lite? Sen är ju inte kablar alltid så billiga heller iofs...

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran

    https://youtu.be/80n2rDIQuCc

    Här har det tydligen blivit kallt iallafall.

  16. #16
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm 21 grader ute idag där jag bor, och ändå tycker jag det är för varmt för musikproduktion =/

  17. #17
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har denna https://www.biltema.se/hem/stadning/...rat-2000043362
    Smidigt med inkluderad tätningslist och slang (det är inte alla AC som har det). Den låter en del men med hörlurar på stör det mig inte. Det stör mig klart mer med en temperatur på 25+ C.

  18. #18
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    I sommar ska jag borra bergvärme och då passar jag på att installera s.k. frikyla som nyttjar det kalla vattnet från berget. Ska även testa att sätta solfilms/uvskydd på de två fönster jag har för att minimera att rummet värms upp av solljuset.

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    47 grader i solen utanför mitt fönster..... tror det är rekord hemma hos mig.

  20. #20
    Snubbe
    Snubbe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    47 grader i solen utanför mitt fönster..... tror det är rekord hemma hos mig.
    Stackarn! Trodde det bara var jag som hade såna problem..

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sommar ska jag borra bergvärme och då passar jag på att installera s.k. frikyla som nyttjar det kalla vattnet från berget. Ska även testa att sätta solfilms/uvskydd på de två fönster jag har för att minimera att rummet värms upp av solljuset.
    Låter smart. Sedan jag installerade utanpåliggande "markiser" (i princip ett finmaskigt reflekterande nät utanpå takfönstren) så är det enorm skillnad i studion. Innan var det rena döden på somrarna.

  22. #22
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Hatar verkligen värme. Har inget emot när det är runt 1 grad så länge man rör på sig, aldrig känt att jag ens behöver ha jacka då. Under vintern hade jag mitt fönster öppet (springa stor nog för katten), även under natten när det är minusgrader, inga som helst problem då det är helt vindstilla inne (såklart), blir inte kallt. Blir oerhört seg under sommaren, helt klart min minst produktiva tid (vad gäller ALLT).

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har köpt några fläktar för första gången och fryser is på natten så att jag har redo på dagen. Det funkar okej med en liten gallerställning framför fläktarna. Men vet inte om det är värt besväret, vi har så kort sommar och det kanske bara är karaktärsbyggande att få lida lite av just värme.

  24. #24
    bartez
    bartez är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hatar verkligen värme. Har inget emot när det är runt 1 grad så länge man rör på sig, aldrig känt att jag ens behöver ha jacka då. Under vintern hade jag mitt fönster öppet (springa stor nog för katten), även under natten när det är minusgrader, inga som helst problem då det är helt vindstilla inne (såklart), blir inte kallt. Blir oerhört seg under sommaren, helt klart min minst produktiva tid (vad gäller ALLT).
    Sommaren är egentligen den sämsta årstiden. Det är enbart av nostalgiskäl och minnen av sommarlov som folk vurmar för den.

  25. #25
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bartez Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sommaren är egentligen den sämsta årstiden. Det är enbart av nostalgiskäl och minnen av sommarlov som folk vurmar för den.
    Jag uppskattar ljuset och växtligheten på sommaren, men en solig och frisk vinterdag slår allt. Jag kan även tycka mörkret är ganska mysigt, man känner sig som nästan ständigt tryggt inlindad i det, men mot slutet av januari börjar jag tröttna.

  26. #26
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag uppskattar ljuset och växtligheten på sommaren, men en solig och frisk vinterdag slår allt. Jag kan även tycka mörkret är ganska mysigt, man känner sig som nästan ständigt tryggt inlindad i det, men mot slutet av januari börjar jag tröttna.
    när jag läser "Jag kan även tycka mörkret är ganska mysigt,..." så tänker jag direkt på detta:
    : D


    https://youtu.be/yOtUnrEH8Xs

  27. #27
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Hahaha känsligt ämne

  28. #28
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    I mina hemtrakter runt Stockholm är det nog bäst att ha fönster mot NNV/NV i rum med elektronik.

    Senast redigerat av RX11 den 2021-06-30 klockan 08:44.

Liknande ämnen

  1. Drumtraks varm PSU
    Av luegoods i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-02-26, 19:02
  2. Varm hifi?
    Av Batteriet i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-01-20, 11:35
  3. Polysix blir varm
    Av swede99 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-11-28, 02:00
  4. varm analog syntmodul
    Av HEK i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 18:31
  5. G5an otroligt varm!
    Av killwithskill i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •