Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Win 10 install frågar efter en jäkla cd-rom/dvd enhet när jag flashdrive installerar?

  1. #1
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Win 10 install frågar efter en jäkla cd-rom/dvd enhet när jag flashdrive installerar?

    Min pc crashade stenhårt igår, och totalvägrar starta upp. Hade inga restore points heller =/

    Lyckligtvis kommer jag åt all data genom att köra en ubuntu via usb sticka, men jag var ju tvungen att lägga in windows 10 iso filen på nytt (från linux), på en usb sticka, men den håller på och frågar efter en jäkla cd rom / dvd drivrutin som jag så klart inte har, eftersom jag installerar från just en sticka!

    Hur löser man det här problemet egentligen? Jag har sökt på webben och youtube i timmar sedan igår, och de har olika lösningar som bland annat inefattar ladda ner usb 3.0 drivrutiner med mera, och att ta ut stickan och sätta in i annan port, samt prova annan usb sticka. Allt så klart förgäves när jag provar dessa alaternativ.

    Om någon har en susning så skriv gärna.

    Annars planerar jag försöka från en extern hdd istället installera, men det tar 1 timme och 17 minuter innan jag kan prova detta, eftersom jag först måste flytta över en massa backup filer från hdd:n, så att de inte går upp i rök när jag "bränner" iso filen till den.

    Och om det vill sig riktigt illa, och även detta inte funkar, så får jag väl kila och köpa en jäkla dvd-r skiva till min externa dvd enhet, som installen tjatar om, så den får sitt!

    Men det vore ju fint om man kunde börja installera omgående, jag har ju 2 usb minnen på 16gb vardera redo i startgroparna.

    Tack på förhand om någon vet / varit i samma sits.

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Har du skapat en bootbar windows 10? Kan du inte köra en reset ifrån den i så fall? Eller var frågar den efter cd-rom någonstans?

  3. #3
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Om du inte har någon konstig storage-controller så ska du inte behöva några drivrutiner för att installera Windows 10.
    Skulle tippa på att usb-stickan med Windows 10 inte blev korrekt skapad.

    Finns många guider att göra det från Linux.
    https://linuxhint.com/create-a-boota...rive-in-linux/

  4. #4
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte har någon konstig storage-controller så ska du inte behöva några drivrutiner för att installera Windows 10.
    Skulle tippa på att usb-stickan med Windows 10 inte blev korrekt skapad.

    Finns många guider att göra det från Linux.
    https://linuxhint.com/create-a-boota...rive-in-linux/
    Mjo jag har följt de där guiderna, men det misslyckades totalt ändå =/ Men NU är jag up and running efter helt otroliga 2 dars bortkastad tid. Det hade varit superlätt att bara "bränna" en usb sticka med Rufus i Windows. Det gick bara inte från linux när jag provade, så det slutade med genidraget att jag installerade Windows 10 i en Boxes - en virtuell maskin. Sedan Rufus i den, och delade in mitt usb minne. Nu funkar allt klockrent igen, och herre gud vad jag ska skapa restore points härdanefter.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    "backup, den tar vi idag"

  6. #6
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "backup, den tar vi idag"
    Hehehe, jo jag såg den tråden Och jag håller som bäst på med 20+ restore points, för tro det eller ej, windows crashade igen igår. Måste vara något jag installerade den inte trivs med. Sedan blir det automatiska backups för första gången ever. Kommer bli nice!

Liknande ämnen

  1. Hur installerar jag Synthclone från GitHub?
    Av moenia i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-05-22, 10:06
  2. Hur installerar jag paket i Linux?
    Av PF i forum Övrig mjukvara
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-04-18, 15:19
  3. Desperat frågar jag...
    Av not2logic i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 21:32
  4. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 13:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •