Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: Vad kostar det att bygga en studio?

  1. #1
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Vad kostar det att bygga en studio?

    Tja,

    Jag har fått en förfrågan om att hjälpa till att bygga ett studioutrymme och undrar, hur mycket kostar det? Ja hur långt är ett snöre liksom, men hör gärna summor på vad folk själva lagt när de byggt egna hemmastudios med mera.

    Någon som själv byggt ett ljudisolerat alternativt flytande rum som vet vad byggmaterial i runda slängar går på? Vad behöver man? Hur lång tid tog det?

    Någon som anlitat ett företag/akustiker/hantverkare och vet vad ett mer professionellt bygge kan gå på?

    Vad är den viktigaste utrustningen att börja köpa in? Jag tror att utrymmet kommer vara ett delat utrymme där folk tar med egen dator och kopplar in, med fokus på bra lyssning och enklare inspelning (typ voice over, mixa musik, kanske line:a gitarr/bas/synth)

    Tror ni man kan få till ett schysst space för 50-70k? Då tänker jag 2.1 system, ljudisolerat, studioskrivbord, bildskärm, ljudkort, något enklare digitalt mixerbord.

    Vad kostar ett ok 5.1 system?

    Tack!!!

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Till att börja med ljudisolerat (ljud läcker inte ut och stör omgivningen/omgivningens ljud läcker inte in och stör inspelning) eller akustikbehandlat (låter bra för lyssning/inspelning), eller båda?

    I övrigt är det definitivt en fråga om hur långt är ett snöre...

    (Givet att frågan ligger i HighEnd skulle jag säga att du knappt får ett 2.1-system för den budgeten...)
    Senast redigerat av rydan den 2021-06-14 klockan 17:23.

  3. #3
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till att börja med ljudisolerat (ljud läcker inte ut och stör omgivningen/omgivningens ljud läcker inte in och stör inspelning) eller akustikbehandlat (låter bra för lyssning/inspelning), eller båda?

    I övrigt är det definitivt en fråga om hur långt är ett snöre...

    (Givet att frågan ligger i HighEnd skulle jag säga att du knappt får ett 2.1-system för den budgeten...)
    Främst akustikbehandlat handlar det om men om budgeten finns, även ljudisolerat.

    Detta är mest en öppen fråga för att höra folks tidigare erfarenheter, från budget lowend till lyx, och få en vag uppskattning om vilka summor det handlar om.

    Nu vet jag inte var gränsen mellan low/mid-end och high end går men min tanke för ett 2.1 system var 2x Genelec 8020D (10.395:-) + 7040A Sub (6.790:-) Detta är nog i min värld ett high end system även om det säkert finns betydligt vassare och dyrare system.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Allmänt så... i en bra lokal låter hyfsat enkla grejer som typ Alesis, KRK, Yamaha väldigt bra. Tycker jag.

    Tankegångarna fokuseras snabbt till: Let's make music

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tankegångarna fokuseras snabbt till: Let's make music
    Fast nu var det inte frågan. Frågan var att bygga en studio från grunden, som gissningsvis ska låta bra.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vad har hänt Rydan? Se upp för att inte förvandlas till grinolle på heltid.

  7. #7
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har hänt Rydan? Se upp för att inte förvandlas till grinolle på heltid.
    Han har ju en solid poäng. Kanske du kunde börja läsa vad folk faktiskt frågar om. Och kanske svara på det? Att du tycker mycket är för dyrt är ju relativt väletablerat vid det här laget. Tipsade dig i en annan tråd där du ville snacka budget om att du kan starta en tråd om allt du tycker kostar för mycket och bra alternativ (enligt dig).

    Gör det!

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Misery loves co.

  9. #9
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Misery loves co.
    Konstruktivt.

  10. #10
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ljudvåg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Främst akustikbehandlat handlar det om men om budgeten finns, även ljudisolerat.

    Detta är mest en öppen fråga för att höra folks tidigare erfarenheter, från budget lowend till lyx, och få en vag uppskattning om vilka summor det handlar om.

    Nu vet jag inte var gränsen mellan low/mid-end och high end går men min tanke för ett 2.1 system var 2x Genelec 8020D (10.395:-) + 7040A Sub (6.790:-) Detta är nog i min värld ett high end system även om det säkert finns betydligt vassare och dyrare system.
    Akustikpanaler är inte så dyrt, särskilt inte om man bygger egna med ramar, tyg och isoleringsmaterial (stenull/glasull/liknande. Man får läsa på lite om lämplig densitet och sort...). Bygger man rummet från grunden kan man "snedda" de främre hörnen och bygga djupa basfällor inuti. Därefter behandla förstareflexpunkter, inklusive tak. Man kan även bygga panelabsorbenter som är bättre på att ta bas. Kan man sen bygga djupa absorbenter/basfällor i bakre delen av rummet är det ännu bättre. (med djupa snackar vi typ bortåt en meter djupa...). Finns gott om resurser för hur man bygger absorbenter med ett par googlingar.

    Att skaffa någon/några timmars rådgivning från en akustiker är antagligen inte så väldigt dyrt heller. Lär ju kosta några tusenlappar, men det kan det säkert vara värt om man ska bygga från grunden.

    Ljudisolering är ofta mycket svårare, särskilt om man inte har kontroll över grundkonstruktionen (väggar, ventilationsgångar, fönster och dörrar m m), och om man också vill ha vettig akustik inne i rummet. Kan även äta en del utrymme (och inte minst takhöjd) man hellre vill ha för aktustikens skull.

    Volantiz har ju byggt en grym studio från scratch, så han kan säkert svara på vad akustiker tar betalt, samt vad saker kostar. Gissar dock att budgeten var en annan i det bygget.

    Skulle köra 7050 till 8020. Skulle inte kalla det highend-lyssning. Skulle däremot säga att det låter bra (kanske inte helt "korrekt", men oförskämt bra. Det är min vardagsrumslyssning... =) )

  11. #11
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Isolerat, för att t ex inte störa grannar, kräver massa. Flera lager gips, flytande golv mm. Det är det enda sättet.

    Dämpat till bra pris = isoleringsmaterial, typ någon ull. Billigare än så blir det nog inte. Kanske du kan snickra själv? I så fall regla upp väggar, golv och tak där du sedan lägger in mineralull (med reservation på vilken sort här, jag är inte ullexpert). Klä ullflaken eller hela väggen med något snyggt men inte för tätt tyg. Kör akustikplattor i taket. Glöm inte bort eluttag, lamputtag mm. och ful-dra inte el i dina nya väggar. Du behöver kanske inte lägga ull på golvet (mtp dörrar och sånt) men lägg iaf en bra matta på plats. Bygg gärna bort 90-gradiga hörn. Observera att rummet kommer bli ganska dött, vilket inte alltid är den roligaste miljön men du kan förhoppningsvis referenslyssna i andra miljöer. Och ett dött rum är bättre än ett rum som ekar eller förstärker vissa frekvenser.

    Högtalare - köp bra grejer begagnat. Välj storlek på systemet efter rummets storlek men välj inte för smått. För stort är bortkastade pengar.

    Troligtvis inte svar på dina frågor men du kan ju alltid mäta rummets storlek och därefter skaffa dig en uppfattning om materialkostnad. Behöver du leja bort arbetet så lär det dra iväg - och då kan du lika gärna vända dig till studiobyggare från ruta 1.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I så fall regla upp väggar, golv och tak där du sedan lägger in mineralull (med reservation på vilken sort här, jag är inte ullexpert). Klä ullflaken eller hela väggen med något snyggt men inte för tätt tyg.
    Finns risk att du dels får ett väldigt dött rum, dels att du får problem med att du dämpar bort alla högre frekvenser, men fortfarande har bas/lågmidproblem + lång utklingning i basen om du inte bygger vääädligt djupt på det sättet. Så antingen varva med panelabsorbenter som kan ta bas någotsånär, basfällor (djupa) i hörn vägg/vägg och vägg/tak. (Vägg/Golv brukar vara lite opraktiskt...) Annars finns risken att du får ett dött rum med väldigt bumligt ljud.

    Sen beror det även en del på om du ska spela in i rummet, eller främst lyssna/mixa/arbeta med ljud i det. Ska du spela in kan det vara motiverat att ha det mer dämpat, alternativt ha flyttbara akustikväggar eller sång/inspelningsbås som komplement.

    Hur stort rum talar vi om förresten?

  13. #13
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns risk att du dels får ett väldigt dött rum, dels att du får problem med att du dämpar bort alla höre frekvenser, men fortfarande har bas/lågmidproblem + lång utklingning i basen om du inte bygger vääädligt djupt på det sättet. Så antingen varva med panelabsorbenter som kan ta bas någotsånär, basfällor (djupa) i hörn vägg/vägg och vägg/tak. (Vägg/Golv brukar vara lite opraktiskt...) Annars finns risken att du får ett dött rum med väldigt bumligt ljud.
    Absolut djupare i hörnen, vilket kommer med vinkeln. Jag tänker budget här. Och kanske inte svinhöga lyssningsvolymer.
    Sedan kan man ju skoja till det med någon rumskorrigeringsplugg.

  14. #14
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Är det ett "seriöst" bygge som ska användas kommersiellt, är det nog ingen dum idé att plocka in offert från akustikfirma/studiobyggare, är grunden lagd rätt, rummet, så blir det sannolikt attans bra nästan oavsett i slutändan.

    Elinstallationen är också något att kika på.

  15. #15
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad skall rummet användas till?

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skall rummet användas till?
    Bra fråga , studio nu för tiden är inte som förr tiden.

  17. #17
    deleted user
    Ange kvadratmeter på rummet - väggytor, golv, tak.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att skaffa någon/några timmars rådgivning från en akustiker är antagligen inte så väldigt dyrt heller. Lär ju kosta några tusenlappar, men det kan det säkert vara värt om man ska bygga från grunden.
    Det är något väldigt värt kostnaden! Och nej, det är generellt sett inte så värst dyrt.

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Volantiz har ju byggt en grym studio från scratch, så han kan säkert svara på vad akustiker tar betalt, samt vad saker kostar. Gissar dock att budgeten var en annan i det bygget.
    Jag är inte sugen på att dela några siffror här, men jo, jag hade milt sagt en annan budget.


    Ett stort problem med att bygga JUST NU är att priset på byggmaterial gått upp en hel del det senaste halvåret. Bara priset på isolering har gått upp med ca 70% sist jag kollade.

  19. #19
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ange kvadratmeter på rummet - väggytor, golv, tak.
    Vet tyvärr inte alls vad för rum det handlar om ännu, utan ville mest kolla runt lite mellan tummen och ett jäkligt långt pekfinger om vad man ska tänka på och vilka priser man kan förvänta sig. Jag skulle gissa att det handlar om ett mindre rum, som främst kommer användas till lyssning, mixning och kanske enklare inspelning (typ voice over, line:a gitarr osv.)

    Har redan fått många bra tips så det tackar jag för!

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ljudvåg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Främst akustikbehandlat handlar det om men om budgeten finns, även ljudisolerat.

    Detta är mest en öppen fråga för att höra folks tidigare erfarenheter, från budget lowend till lyx, och få en vag uppskattning om vilka summor det handlar om.
    Isolering från ljud att komma inte eller att komma ut (störa grannar) är väldigt svårt att få till - och riskabelt. Bygga själv och komma fram till att det inte håller måttet är inte kul (tid och pengar). Med 50-70k i budget tror jag inte att det går - om man sedan ska få råd med lyssning, skrivbord och akustikbehandling. Det finns en kul tumregel som säger att man bör lägga lika mycket på akustikbehandling som lyssning. I klartext betyder det att det man måste lägga en hel del - mer än vad man tror. Lite skumbitar på 5% av rummets yta räcker ingenstans. 40-60% är önskvärt - och skippa skummet. IMHO är akustikbehandlingen det som skiljer en studio från ett rum man gör musik i. Utan akustikbehandling är det i princip onödigt att lägga mycket alls på högtalare. Det kommer låta mediokert ändå och du kommer få väldigt svårt att göra vettiga mixar. Och glöm inte rejäla högtalarstativ till Genelec:en...sånt kostar också
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-06-14 klockan 23:38.

  21. #21
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte sugen på att dela några siffror här, men jo, jag hade milt sagt en annan budget.
    Nej, det förstår jag. Tänkte mer att du har bra kostnadskoll eftersom du gjort det, och kan svara på vad som går att göra billigt, och vad som är väldigt dyrt...

    Utan att vilja såga några planer så är min spontana känsla att budget på 50-70k för att fixa rummet, akustikbehandla och köpa utrustning inklusive lyssning nog dessvärre inte kommer generera något ens i närheten av en professionellt byggd studio. Det är klart att man kan förbättra akustik med relativt små medel och eget arbete, och det är klart att mycket även relativt billig utrustning är väldigt bra, men ändå.

    Men en bra början om man vill köra budgetvarianten med mycket gör-det-själv tycker jag är en mätmikrofon och room eq wizard eller liknande. (Samt ev börja med att ta hjälp av en akustiker för att få mäthjälp och förslag på vilka åtgärder som kommer ge mest med minst insats.) Skaffa de högtalare man tänkt sig, eller bara börja med några rimligt linjära högtalare, och sen börja flytta runt, lyssna och mäta. Därefter börja hälla in akustikbehandling och fortsätta mäta och lyssna.

    Ska det bli bra på riktigt behöver det även vara ett rimligt stort rum (som dessutom kommer bli markant mindre efter akustikbehandling), med så högt i tak som möjligt.

  22. #22
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Om det bara rör sig om att få bra lyssning (inte så bara men...) så finns det några bra sätt som tar en bra bit på vägen. Behöver inte bli så dyrt heller om man är noggrann och händig. Skall man ljudisolera också så börjar det bli både dyrt och omständigt och man måste likväl göra akustikbehandling likväl.

    Om man skall få till akustiken enbart (alltså inte ljudisolera) så får man ställa in sig på att det behövs mycket mer behandling än vad man tänkt sig om det skall bli skillnad.

    Det som är svårast är registret under 200-120hz och neråt, där behöver man "massa" (mycket material) om man jobbar med velocity traps (mineralull e.d.). Membran eller Helmholtz är svårt att få till och mätningar är luriga, så använd metoden att lyssna istället. Då skall man redan iofs skaffat de monitorer man skall använda i rummet, men en ett par hyfsade högtalare funkar faktiskt (det som högtalarna kan återge är det du skall "bekämpa").

    Hitta den bästa lyssningspositionen innan du ens börjar tänka på akustikpaneler eller reflektioner, fokusera framförallt på var basen låter bäst (använd öronen inte mikrofon). Det finns info på nätet var den gyllene positionen skall vara, brukar stämma ok och funkar som en utgångsposition.
    Här gäller det att hitta den bästa lyssningspositionen och det inkluderar högtalarplacering (vad man hittar är en plats där kamfiltreringen är minst, dvs bäst frekvensåtergivning).

    När detta är gjort så börjar man med första reflektionerna inkl. tak. Kör feta, FETA, paneler, typ 100mm eller tjockare, skall ha ett gap mot vägg på nära lika mycket (alltså hänga fritt mot vägg lika mycket som panelerna är tjocka), då jobbar de djupare i registret (typ 0,6 eller bättre mot 100hz). Kör samma paneldesign i hörnen (finns mineral ull i 140mm som är grymma för hörn och enkla att bygga med 140/22mm panel) och skippa de så kallade superchunks (de är inte bättre då vi pratar velocity traps), detta är både enklare och smidigare. Kör sedan samma i alla hörn, dvs tak mot vägg.

    Gör du detta så har du en riktigt bra grund. Blir det för dött (vilket det förmodligen inte blir) så kan du skruva fast några av de 140/22mm:s panelbräderna som blev över framför en panel som difusor, en eller två brukar räcka.
    Det är i princip omöjligt att överdämpa under 5-600hz om du arbetar i ett rum under 40-45m2, blir det för dämpat i de övre registrerna så slabbar du på ett par bräder över några panel som inte tar första reflektionerna (kör "bas" panelerna, de i hörnen, det brukar räcka).

    Kom ihåg du jobbar med kamfiltereffekter och rumsklang inte frekvens som många tror, att mäta funkar inte alltid (svårt som tusan).
    Mät inte för att förstå vilka frekvenser du skall bekämpa, det ända sättet att bekämpa de uppmätta peakarna eller dalarna är med targetdämpning, membran eller Helmholtz, och det är ett jädra jobb och har drivit många galna . RT-tal är sjukt komplicerade också. Jag tror att många tekniker inom området har hittat vad som funkar och applicerar detta efter tillfälle och ganska mycket följer nog vad jag beskrev ovan. Sen vill man nå de sista procenten, då mäter man och öppnar (den djupa) plånboken

    Detta funkar för "små" rum också, samma principer, men ju mindre rum ju mindre arbetsyta då panelerna äter upp utrymmet.

    Långt inlägg men min samlade erfarenhet genom åren
    Senast redigerat av flussmedel den 2021-06-15 klockan 00:53.

  23. #23
    perry
    perry är inte uppkopplad
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Själv är jag nästan uppe i 2 årslöner på min studio.... Och då är det inga studioprylar medräknat.

  24. #24
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av perry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag nästan uppe i 2 årslöner på min studio.... Och då är det inga studioprylar medräknat.

    Kuggfrågan är vad du taxerar...

    😁

  25. #25
    perry
    perry är inte uppkopplad
    perrys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hehe sant. Byggnadsarbetare.

  26. #26
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Jag har flyttat min studio till en ny lokal i vår. Rummet är 12 kvadrat och jag har akustikbehandlat efter konstens alla regler.
    Bilder: https://www.instagram.com/albintunes
    Glasull, stenull, tyg, trä, hyllor osv har gått på ca 7000 kr. Sen kör jag den sista justeringen med sonarworks - ca 1000 kr. Jag har byggt allt själv och det har tagit mycket tid från att klura ut hur allt ska vara till ett färdigt bygge.

    All annan utrustning hade jag redan sedan tidigare. Med 50-70k lär det absolut gå att få till en duglig studio, men det gäller att budgetera smart. Jag hade gjort en avvägning mellan digitalt/analogt. All hårdvara kräver plats, möbler och kablar vilket inte är gratis.
    Senast redigerat av Albin den 2021-06-25 klockan 18:03.

  27. #27
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har köpt lite konsolhyllor och några lagerhyllor.

    Är väl uppe i nån 2000 kronor fler detta

  28. #28
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag känner två som byggt studio och båda två är duktiga byggare och allmänt diy-intresserade. Min uppfattning är att varit lika intresserade av själva byggprocessen som att spela in.
    Men om jag kommer ihåg rätt så vart det med förvärvskostnader, kabellösningar, akustik runt en miljon (inkl arbetstimmar tror jag). Det var kontrollrum och liverum. Båda "flytande".

  29. #29
    Rbe
    Rbe är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    När jag skulle bygga om 35m2 skyddsrum för några år sedan, från ren betong(!) uppdelat i studio och kontrollrum, kunde jag inte göra flytande golv pga av låg takhöjd, utan fick försöka angripa på andra sätt. Väggen som delar upp lokalen blev inte rak, utan mittsektion med ca 12 graders vinkel, och 10cm luftspalt tänk en dubbelvägg med 2 dörrar, och två fönster i motsatta väggen; dubbelgips, OSB, isolering. Luftspalt, isolering, OSB och dubbelgips igen.
    Gips på betongväggar flyttades in 20 centimeter upptill, så det blev lite tältform och fullt med isolering. Detta för att undvika 90 graders hörn och få så bra akustisk miljö att utgå ifrån som möjligt. Arbetade själv, och fick säkert köpa nytt för jag gjorde fel, men en träregel är en träregel och kostnaden blir vad den blir: kanske 40-50 tusen. Det jag sparade mycket på är att belysning, dörrar och fönster är second hand. Snygga glasdörrar som visserligen vart med förut, men som gör massor för att länka ihop rummen; 20 tusen totalt med lite installation.

    jag gick nuts på elutag; dubbelutag varje meter 120 cm upp på alla väggar. Så mycket värt det, men det är ju upp till var och en. Kosta säkert upp till 10 tusen med elektriker.

    regladeihop några liggunderlag med plyfa och fyllde med sand, som eliminerar trumsetvibrationer bra. Annars bara det billigaste tunnaste trägolvet, och mattor i massor från second hand: 20 tusen.

    Blandat lite tyginkädda ramar i taken tillsammans med lite basfällor-trekanter och frigolit jag köpte på Thoman: 7 tusen.

    Jag hade gärna gjort 4 lager gips om jag gjort om det idag, och byt till tjockare glas men är annars väldigt nöjd.

  30. #30
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    High-end studio säger ni... För en miljon känns det som om man kan få ett behandlat rum med lite audiolog/konsulthjälp, praktiskt ljus och uttag på rätt ställe, ventilation, studiomöbler.
    Dator med ljud- och grafiknödvändigheter.
    Monitorer, mixer/controller, masterklav, kablage, några enstaka outbords eventuellt, men sen är det nog slut.

    Jag rör mig både i byggbranschen och studiovärlden samtidigt så, lite koll borde jag ha.

    Det handlar mycket om var man lägger ribban såklart, men de saker man INTE ska snåla på är rummet och monitorerna. Att höfta med dom är som att bygga ett hus med läckande tak.

  31. #31
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar mycket om var man lägger ribban såklart, men de saker man INTE ska snåla på är rummet och monitorerna. Att höfta med dom är som att bygga ett hus med läckande tak.
    Hårdvaran i rummet är ju möjligt att uppgradera efter hand men rummet är ju vansinnigt mycket svårare att fixa i efterskott. Med det sagt, akustikpaneler går ju att förbättra efter hand.

  32. #32
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rbe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag skulle bygga om 35m2 skyddsrum för några år sedan, från ren betong(!) uppdelat i studio och kontrollrum, kunde jag inte göra flytande golv pga av låg takhöjd, utan fick försöka angripa på andra sätt.

    Väggen som delar upp lokalen blev inte rak, utan mittsektion med ca 12 graders vinkel, och 10cm luftspalt tänk en dubbelvägg med 2 dörrar, och två fönster i motsatta väggen; dubbelgips, OSB, isolering. Luftspalt, isolering, OSB och dubbelgips igen.

    Gips på betongväggar flyttades in 20 centimeter upptill, så det blev lite tältform och fullt med isolering. Detta för att undvika 90 graders hörn och få så bra akustisk miljö att utgå ifrån som möjligt. Arbetade själv, och fick säkert köpa nytt för jag gjorde fel, men en träregel är en träregel och kostnaden blir vad den blir: kanske 40-50 tusen.

    Det jag sparade mycket på är att belysning, dörrar och fönster är second hand. Snygga glasdörrar som visserligen vart med förut, men som gör massor för att länka ihop rummen; 20 tusen totalt med lite installation.

    jag gick nuts på eluttag; dubbeluttag varje meter 120 cm upp på alla väggar. Så mycket värt det, men det är ju upp till var och en. Kosta säkert upp till 10 tusen med elektriker.

    reglade ihop några liggunderlag med plyfa och fyllde med sand, som eliminerar trumsetvibrationer bra. Annars bara det billigaste tunnaste trägolvet, och mattor i massor från second hand: 20 tusen.

    Blandat lite tyginkädda ramar i taken tillsammans med lite basfällor-trekanter och frigolit jag köpte på Thoman: 7 tusen.

    Jag hade gärna gjort 4 lager gips om jag gjort om det idag, och byt till tjockare glas men är annars väldigt nöjd.
    fixd

  33. #33
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är det inte en affärsplan och ett företagsekonomitänk som är grundfrågan just för att hantera "hur långt är ett snöre" problematiken? Lite som flera redan tidigare varit inne på?

    Jag träffade för ett tag sedan chefen för en större studio som byggts upp av ett av sveriges större band på 90-talet. De hade börjat göra sig av med alla dyra rum med bra utrustning - för att det helt enkelt inte bar upp sin egen kostnad. (Som han sa - det är ni hobbyister med välbetala jobb som har råd att ha massa dyr utrustning som inte ger avkastning hehe).

    De hade helt övergått till små billiga inpselningsrum för singer/songwriters med väldigt enkel utrustning. Som en hemmastudio - fast med dedikerad lokal. Just för att dagens artister sällan har miljonbudgets för att spela in sina verk med. Vill man ha hi end - finns ju tex rixmixningsverket. Och har du riktiga pengar - lär du ju lämna Sverige just för hi end studios. Många åker ju till Nashville som tydligen har flest pro-studios per km på planeten

    Så vill du tjäna pengar på din studio - så är det nog en affärsplan du måste göra först. Investeringskalkylen lär garantera hamna över millen om du ska ha något kommersiellt gångbart. Leker lite med tanken vad Rixmixningsverkets lokal kostat. Om det är din ambition

  34. #34
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Och fortsätter mitt företagsekonomiska planeringstänk - alternativ-intäkt? Om du ska ut med 1 miljon i investering. Hur säkert är det att du får tillbaka dina pengar? Finns kunderna? Ytterst tveksam till det... Min gamla projektstudio SladdWerk fick främst förfrågningar av folk som behövde ok akustik för Pod-inspelingar. Du kan ju gissa deras budget
    Sen av mö-hippor som på fyllan ville sjunga schlager över nån slagdänga. Är smör och bröd pengar du sannolikt måste fundera på.. hur får jag in min dagskassa?

    Hur många hi end studios finns det idag i sverige? Marknadsundersökning både på konkurrens och utbud med andra ord.

    Om du/ni ska ha studion för kommersiella ändamål då. Man kan ju ha det som ren hobbystudio också... då väljer man ju helt själv. Tänker lite på det PF skrev inledingsvis i tråden.. vad är det egentligen du behöver. I praktiken inte så mycket.. men ska du tävla i hi end nivå... så måste du sannolikt ha det som andra hi end studios har.. och det skiljer sig lite mot vad de flesta har hemma. Tänkter på gamla STAR REC som några av oss var med och slaktade (Sockers Neumann någon hehe). De hade många km kabel i fasta installationer.. det lär kostat en slant. Just patch bays med fasta mic installationer draget av elektriker. Lär bara det kostat några 100-tals K.

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En inspirerande miljö smäller ofta högt för en del artister, det är tydligt när man läser om var och hur vissa spelar in.

    Samtidigt hör man oftare om hur man behåller iphoneinspelningar med sång från badrummet som en del i ljudet hos en stor hit.

    Så jag håller med de flesta i tråden. Tänk på hur det ska användas och betänk att man kan mixa och mastra på annat håll om så krävs.

    TS pratar tydligt hobbystudio, som jag läser det. Satsa då på det.

  36. #36
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    En laptop för 3-5000 kr (8 gb ram), begagnade monitorer för 1500-3000 kr, mixerbord och ljudkort (eller båda i ett). Ett rum utan så många andra ljud, gärna med tak och väggar.

    Slutligen en okej flanger att sätta på mastern. Voilà!

  37. #37
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En laptop för 3-5000 kr (8 gb ram), begagnade monitorer för 1500-3000 kr, mixerbord och ljudkort (eller båda i ett). Ett rum utan så många andra ljud, gärna med tak och väggar.

    Slutligen en okej flanger att sätta på mastern. Voilà!
    Eller en phaser, det är väl smaksak.

    (Detta hände en polare på ett studieförbunds studio nån gång på 90-talet. Mixningskillen la phaser på mastern på hela deras EP.)

  38. #38
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran


    En kompis (och 99:a) påstår sig ha gjort en spelning med delay på mastern av misstag. Han får förbli anonym tills han väljer att kliva fram.

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    En kompis (och 99:a) påstår sig ha gjort en spelning med delay på mastern av misstag. Han får förbli anonym tills han väljer att kliva fram.
    Det kallas dub.

    /outshape





  40. #40
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    En avgörande faktor kan väl vara att hitta och förvärva en byggnad eller byggnadsdel som redan från början är i ett ostört läge = lägsta möjliga byggkostnad, haken är att det ska gå att ta sig dit på lämpligt vis vilket alltid är en kompromiss med logistik. Mtrl. är generellt mer lättkalkylerat än arbete, risken ligger ofta i oförutsedda timkostnader. Med påhittighet går mycket att återanvända t.ex. från ombyggnader där mycket kastas eller säljs billigt, haken är att det inte alltid sker när behovet finns.

    https://blazepress.com/2014/10/21-lo...-houses-world/

  41. #41
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det verkar väl som att när stora musikstudios var mer efterfrågade konverterades ofta nedlagda biografer i bl.a Stockholm. Hur byggs studios när budgeten är enorm, kanske som t.ex. Galaxy Studios i Belgien där bjälklaget vilar på fjädrar? Det kan inte vara den lättaste konstruktionen att få till eller lätt som en fjäder; https://www.moogparts.com/parts/susp...l-springs.html


    Källa: https://www.youtube.com/watch?v=CiNQWjwqwWk&t=266s
    Senast redigerat av RX11 den 2021-12-29 klockan 13:22.

  42. #42
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar väl som att när stora musikstudios var mer efterfrågade konverterades ofta nedlagda biografer i bl.a Stockholm. Hur byggs studios när budgeten är enorm, kanske som t.ex. Galaxy Studios i Belgien där bjälklaget vilar på fjädrar? Det kan inte vara den lättaste konstruktionen att få till eller lätt som en fjäder; https://www.moogparts.com/parts/susp...l-springs.html


    Källa: https://www.youtube.com/watch?v=CiNQWjwqwWk&t=266s
    Man räknar och räknar och räknar. Testar. Räknar lite till.
    Betalar notan. Klart.

  43. #43
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    En kompis (och 99:a) påstår sig ha gjort en spelning med delay på mastern av misstag. Han får förbli anonym tills han väljer att kliva fram.
    det här var kul för teknikern på under bron för några år sedan sa att ett jättetydligt slapback-eko på allting bara var "rummet". det var alltså typ lika starkt som originalljuden och säkert hundra millisekunder fördröjt i det där lilla röda rummet på övervåningen. otrolig proffskänsla haha. det var också där det var en stor baslåda typ inne i logen så allting skakade (vilket iofs bara var charmigt)

  44. #44
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller en phaser, det är väl smaksak.

    (Detta hände en polare på ett studieförbunds studio nån gång på 90-talet. Mixningskillen la phaser på mastern på hela deras EP.)
    Ouch!
    *Hur fan räddar jag upp den här miserabla inspelningen*

  45. #45
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om man inte är beredd att lägga pengarna som krävs, förmodligen 1 miljon eller mer innan du är klar efter alla justeringar, så kanske man kan fundera på att fixa lokal istället. Idén med en flytande ljudisolerad bur i rummet är ju hur häftig som helst men ytterst svår att uppnå. Bara för kostnaden av den buren kan du köpa en hel hästgård i vissa delar av landet.

    Nu hakade jag upp mig på "ljudisolerat" :-)

  46. #46
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Köp en elscooter och dra fram och tillbaka till rummet du köpt eller hyr. Förmodligen billigare om du vill spela högt, som akustiska trummor, än att bygga något ljudisolerat.

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Separat friggebod kan förmodligen bli betydligt billigare kan jag tänka mig också. Tror det är ett seriöst bra tips. Hyra ett hörn i villaträdgård kanske? Många har de som sketna förråd bara.

Liknande ämnen

  1. Sälja saker på E-bay. Vad kostar det?
    Av drifter7508 i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 09:39
  2. Kostar det pengar att använda .sit-program?
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •