Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 78

Ämne: Inte sugen på att köpa fler syntar

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Inte sugen på att köpa fler syntar

    Jag har insett, och underbart är det, att jag inte är sugen på att köpa någon mer synt.
    Får ingen gas på vintageanaloger längre efter att jag köp P5 Rev4, den enda som skulle vara intressant är PPG, men den har jag i VST och använder flitigt. Avancerade ljud får jag fram med Synclavier V.
    Försöker som jag gjort i årtioenden, att tänka på en mysig vintagesynt att läsa manualen för eller lyssna på videos av men nope, ingen kvalar in vare sig logiskt eller känslomässigt. Jag älskar industridesign, men har redan de jag tycker är snyggast, tex micromoog.
    EII är ju snygg men det räcker inte för att äga den.

    Möjligen skulle det vara intressant att ha med en Hydrasynt eller kanske en OPSIX på albuminspelning, men äga, nej det känns som att jag har det jag behöver.

    Någon mer som är i samma trevliga sits?


    PS: Gitarrer är en annan historia är jag rädd

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har sedan länge tappat sugen på att köpa rena syntar, moduler är en annan femma det!

    Om det ska vara en synt som får mig intresserad så måste den ha egen sequencer, en tillräckligt avancerad sådan. Elektronstandard är lägstanivån.

  3. #3
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Hade kunnat skriva inlägget själv! Tack och lov börjar gitarr-gasen ge med sig också

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Shh, säg inte till någon men samma läge här. Nöjd och helt klar med synthinköp.

  5. #5
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Känner igen mig. Efter jag köpte min Korg Arp 2600 FS så var det som att jag var "färdig". Totalt ointresserad av att skaffa någon mer synth. Försökte jaga upp mig runt nya prophet 5:an, men efter att ha lånat en en vecka så hade jag bestämt mig för att jag inte vill ha den i alla fall. Kanonfin synth, men inte min grej.

    Har ju köpt mina favoriter, både nyare och äldre. De används alla flitigt under vinterhalvåret eftersom jag stänger ner studion när det är sommar. Då är det fjäll, kajak och skog (och gear ) som tar all fokus vid sidan av familj och jobb,

  6. #6
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    "You should be so lucky!" Jag GAS;ar fortfarande efter syntar och effekter...

  7. #7
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Efter att ha hamstrat synthar i tre decennier har jag också uppnått ett viss mättnad, lite deja vu känsla över det mesta. Mindre GAS, kanske ett ålderstecken? Jag kör mycket in the box numera och orkar inte längre spendera tid på att krypa runt på golvet bakom alla prylar för att felsöka och koppla om hårdvara.

  8. #8
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Känner mig färdig nu: Push 2, Arturias V Collection, NW2 och en NE5. Vad med kan man önska? Har ju bara 10 fingrar.

    Har också alla de gitarrer jag någonsin kommer att hinna spela på.

    Slut på GAS!

    (Sålde av min trave vintage-grejor för ett år sedan. Ångrar inte.)

  9. #9
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Lugn bara, det går säkert över. :-)

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag känner igen mig. Här anländer inget nytt, och jag har dessutom sålt lite smågrejer.

  11. #11
    Mjukvara är det nya hårda! 2021: the year of Linux Audio!

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag är rätt nöjd..skulle sälja av en del, men orkar inte....kanske lägger ut dom..annars får jag väl magasinera dom el nåt...ett par moduler från att få Buchlan komplett... men sen... det finns så oerhört kompetenta maskiner nu..och allt finns att tillgå både för billig peng eller om man fläskar på med deg... något nytt verkligen genomtänkt vore kul... men ser inget i horisonten direkt... Men har en del saker som behöver putsas och fixas lite...men orkar inte....

  13. #13
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjukvara är det nya hårda! 2021: the year of Linux Audio!
    Hur går det med audio drivers för Linux?
    Tycker det verkar sjukt komplicerat att få allt att lira

  14. #14
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Till mitt försvar så lade jag ner musikverksamheten helt i flera år. Så jag har inte hordat lika länge som ni andra veteraner

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gasar mest på en DX7 bara för att, men i övrigt nöjd här med.

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    DX7 vill jag på något sätt alltid ha, pga estetiken.
    Men, säljer den alltid igen. Då jag bara vill ha en 61key synt/MIDI synt.
    Har en TX7 sedan årtionden som varit med på det mesta.
    Men den e ju inte snygg..

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Exakt... det är originalet i bra skick som suktar, men det har nästan gått över iom att ingen säljs för de högst 1500:- jag kan tänka mig betala...

  18. #18
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Möjligen preenfm2

  19. #19
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon mer som är i samma trevliga sits?

    PS: Gitarrer är en annan historia är jag rädd
    Nej, känner inte igen mig. Men jag har gjort ”studion” så ”luftig” jag bara kan så nu kan jag inte köpa fler för det skulle förstöra känslan.

    Några fler basar däremot skulle jag få plats med… : )

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    "Det är Behringers fel" - inte bokstavligen men rent symboliskt.

    De sista fem tio åren har sett en massiv ökning av tillgänglighet, nya produkter, nya syntar i parti och minut från en myriad tillverkare. Det är liksom inte spännande längre. Har inget skimmer av något härligt, ingen mystik, ingen romantik - allting finns tillgängligt i alla prissegment.

    Jag har också tappat suget - men framförallt kanske suget att överhuvudtaget göra musik. Men det är ämne för en annan uppsats. Igår fick jag ändå en liten känning av den där myskänslan jag brukade få av mina syntar. En liten uns. Bättre än inget.

  21. #21
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är också färdig… Så snart jag fått hem min Osmose.

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är också färdig… Så snart jag fått hem min Osmose.
    Jo förvisso

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Det är Behringers fel" - inte bokstavligen men rent symboliskt.

    De sista fem tio åren har sett en massiv ökning av tillgänglighet, nya produkter, nya syntar i parti och minut från en myriad tillverkare. Det är liksom inte spännande längre. Har inget skimmer av något härligt, ingen mystik, ingen romantik - allting finns tillgängligt i alla prissegment.

    Jag har också tappat suget - men framförallt kanske suget att överhuvudtaget göra musik. Men det är ämne för en annan uppsats. Igår fick jag ändå en liten känning av den där myskänslan jag brukade få av mina syntar. En liten uns. Bättre än inget.
    Håller med! Nu är det kul att ”klassiska” synthar finns tillgängliga med en eller ett par nollor färre på priset men samtidigt känns det som att klonerna dödar originalmystiken också. Tror nog att speciellt MS-20 och Arp Odyssey fått stryka på foten rejält. Även Minimoogen skulle nog kostat över 60k om inte klonerna fanns, då folk faktiskt verkar nöja sig med klonerna även om jag som finsmakare fortfarande säger att det är som att jämföra...nä jag nöjer mig där

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och effekter...
    Effekter stod det väl ändå inget om? =)

  25. #25
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F4D93960-B41D-45CC-B1EE-7DD5A42C45FF.jpeg 
Visningar:	27 
Storlek:	3,29 MB 
Id:	102047
    Ibland räcker det med denna och lite vackert reverb, går oftast bra utan också.
    Inte bara gitarrer man kan spela i sängen.

  26. #26

    Veteran
    Platsbrist, blir inget mer. En synt ställd på högkant är ett tecken på att det inte skall in fler syntar.
    Annars sugen på massa godbitar, fast det får bli mjukiar som får plats.

  27. #27
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Har slutat inbilla mig att jag inte kommer få GAS på något även om jag för tillfället är nöjd.

  28. #28
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Njae, har tappat intresset för hårdvarusynthar sedan ett bra tag... har dock lite grumliga nostalgidrömmar om MKS50/Juno-2...

  29. #29
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Klonerna har förstört drömmarna och mystiken om originalen.
    Det stora utbudet med nyanaloger och liknande har mättat behovet samtidigt som det faktiskt inte kommer något nytt och revolutionerande som ger en woow-känsla.
    Jag tror vi som användare har bidragit till utvecklingen som en del i vår jakt på nostalgi.

  30. #30
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Klonerna får mig att vilja äga originalen.

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonerna har förstört drömmarna och mystiken om originalen.
    Det stora utbudet med nyanaloger och liknande har mättat behovet samtidigt som det faktiskt inte kommer något nytt och revolutionerande som ger en woow-känsla.
    Jag tror vi som användare har bidragit till utvecklingen som en del i vår jakt på nostalgi.
    Jag skulle säga precis tvärtom de "riktiga" klonerna.. moog Korg/Arp ..osv är ju helt grymma. därimot så är ju alla taffelkloner rena kräk tråket.. Sen har det ju gjorts så enormt många bra nya analoga maskiner vars kontrollmöjligheter och ljud vida överskrider de gamla härkena... det tråkiga är ju att allt är så mkt i en nördvärld där man vill äga allt..och det var lättare förr

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonerna får mig att vilja äga originalen.
    Fint när ungdomen går in för antikviteter.

  33. #33
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klonerna har förstört drömmarna och mystiken om originalen.
    Det stora utbudet med nyanaloger och liknande har mättat behovet samtidigt som det faktiskt inte kommer något nytt och revolutionerande som ger en woow-känsla.
    Jag tror vi som användare har bidragit till utvecklingen som en del i vår jakt på nostalgi.

    Skulle nog ockkså säga att det är tvärtom. Märker ett stort intresse från nyfrälsta som testat kloner och är sugna på originalen istället. Mättnaden infinner väl sig hos oss äldre som har hållt på med detta i 20 år+

  34. #34
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint när ungdomen går in för antikviteter.
    Heh, börjar ju komma till åren... Men alltid älskat det antika.

  35. #35
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Heh, börjar ju komma till åren... Men alltid älskat de antika.
    Ålders-fixd

  36. #36
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jo, jag utgick nog från mig själv vad gäller mättnad och ålder
    Men sen jag skrev inlägget för en stund sedan så har jag spelat in lite med på Rev2an och där infann sig den bästa tillfredsställelsen.

  37. #37
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Har nått peak hårdvara. Har beställt trippelstativ som komplement men har ändå pjäser på högkant. Katten tittar snett på mig, fru och barn likaså. Nu är det nog

  38. #38
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jag kan, efter några års ivrigt köpande och säljande , också känna igen mig. Jag lovar dock inget
    Visst kan det väl bero på klonerna och det stora utbudet, men jag tror att modularexplosionen bidragit också. Vi som framför allt tycker att det är skoj med "nya" ljud kan liksom sitta och skruva på ett eurosystem och behöver inte nya fixar i form av syntar (en eller annan modul eller effekt däremot)

  39. #39
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Effekter stod det väl ändå inget om? =)
    That's my latest GAS...

  40. #40
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Hårdvara har sin charm. Dock så finner jag mjukvara så himla flexibel och snabbjobbat nu för tiden, att jag switchat om till någon slags mjukvaru-mani. Tycker i många avseenden att många produkter fungerar bättre i det formatet på datorn. Det blir en detaljstyrning som är accellererad av datorns interface. Så nej jag har inget sug alls i dagsläget egentligen efter nya synthar rent praktiskt som något som jag behöver i min kreativitet. Dock är det himla kul att följa utvecklingen på hårdvarufronten och se hur den tar inspiration från mjukvara och vice versa, det blir en inspirerande feedback loop. Så är egentligen inte speciellt vintageintresserad längre, mer än i ett lärande syfte. Lite som arkeologi och att läsa klassiker.

    DOCK så finns det några få undantag som rubbar min nya filosofi/arbetsmetod. Det är t ex Korg MS FS, den tickar för många boxar på nåt vis. Enkelheten kombinerat med en semimodularitet, sen att jag vet hur brutalt den låter, även den digitala Korg MS-20 plugin är ett monster. Den ser också se himla inbjudande ut, ergonomin, vinkeln på interfacet. Den skulle vara värdig nog att stå bredvid mitt käraste instrument laptopen.

    Ett bra exempel på en plugin jag börjat gilla är Thor i Reason Studios. Vilket magnifikt interface/designfilosofi. Semi-modulär, och man kan själv byta ut oscillator och filtertyperna och mixa och matcha hur man vill. Den udda mixen av olika oscillatorer som återfinns hade nog enbart gått att återskapa i ett riktigt modularsystem. Men här har jag det tillgängligt på en skärm som jag dyker in i med hela mitt medvetande, och dagdrömmer mig bort till andra dimensioner. Sen Reason Europa, har inte riktigt hittat någon annan synth som kan låta så utomjordiskt med sina formantklanger. Närmaste jag kommit i hårvara var V-Synth XT, men det var många år sen och den hade sina begränsningar i övrigt.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-06-15 klockan 14:08.

  41. #41
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Måste också erkänna att jag är mättad av för mig nya maskiner. Gas kanske återkommer när jag utforskat klart de jag nu har...

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Förtydligande...att jag känner mig klar med att köpa synthar beror ju inte på att jag skall gå över till plugins...det är liksom ingen option att emulera vintage-analoger, men gärna nya spännande digitala klanger etc. Utan orsaken är att jag kommer köra på de analoger jag har nu

  43. #43
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förtydligande...att jag känner mig klar med att köpa synthar beror ju inte på att jag skall gå över till plugins...Utan orsaken är att jag redan har alla.
    fixd.

  44. #44
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nått peak hårdvara. Har beställt trippelstativ som komplement men har ändå pjäser på högkant. Katten tittar snett på mig, fru och barn likaså. Nu blir det moog
    Framtidsfixd.

  45. #45
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1623780650824.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	85,1 KB 
Id:	102067

  46. #46
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fixd.
    Skönt, ville inte skriva det rent ut, vore lite anti-jante.
    Men alla som är "värda att ha" för att vara fixd2
    Väntar iofs sedan 15 år på att Gordon Reid skall sälja sin GX-1.
    Men det är ingen synth. Det är något heeelt annat (elorgel...?)

  47. #47
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1623780650824.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	85,1 KB 
Id:	102067
    Haha!❤️

  48. #48
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Brukar tänka så ibland sen slutar det med att man köper nåt iallafall, har dock aldrig (typ) varit intresserad av vintage eller nytt utan mest gått på billigast är bäst, dock med vissa undantag

  49. #49
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Behringers klonande gör mig än mindre sugen på att köpa syntar, i alla fall från dem. Fy fan. Tack och lov att det finns andra tillverkare!

  50. #50
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringers klonande gör mig än mindre sugen på att köpa syntar, i alla fall från dem. Fy fan. Tack och lov att det finns andra tillverkare!
    Tror du priserna sjunker på orginalen?

  51. #51
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du priserna sjunker på orginalen?
    Helt irrelevant för min del, jag vill se nya saker.

  52. #52
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag har också nått peak synth. Har i många år försökt fokusera på grundljud. Helt ointresserad av moderna maskiner med inbyggda effekter då jag snarare än synthar är en sucker för FX.

    Har synthen bra grundljud.. formar man ju patchen med en fx kedja. Det innebär för mig - att några få kvalitativa ljudalstrare i botten är det enda som krävs. Så finns ingen som helst gas. (ok, en PPG 2.3 hade fått plats). Och en Emu 2+ - men enbart för att de är coola maskiner - inte för jag behöver dem i det jag pysslar med.

  53. #53
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag vill jättegärna ha en Memorymoog men det är helt bortkastat på mig för jag kan inte spela på klaviatur och när jag programmerar polysynthar låter de som vilken VST-plug som helst. Men den är SÅÅÅ snygg! Och låter fantastiskt alldeles för sig själv.

    Egentligen är det bara vintage som ger mig riktig GAS även om det verkligen tappat av på sistone, men att veva igång sina gamla härken, känna doften av den varma gamla elektroniken, få slita lite med stämning och sen spela någon liten pekfingervals, det är grejer det! Eller helst programmera en fet sekvens.

    Min riktiga guilty pleasure nu är pluggar för "de är ju så billiga" och "skaffar jag bara den här också så kommer min musik blomstra".

  54. #54
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    The CAT har ett ljud som jag inte hittar någon annanstans


    https://youtu.be/hyHF-8SIUzs
    Hamburgare vs äppelpaj eller något annat inte jätterelevant.

    Ok, kanske inte, men jag blir lite ledsen när han får Oddyn att framstå som mesig. Han talar om att Oddyn har ringmod medan Caten har crossmod, men ville han skulle han ju enkelt kunna köra lite FM med Oddyns modmix, som han av okänd anledning inte demonstrerar.

    /Krängt

  55. #55
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen om vissa väljer att gå på hat-linjen är inte mitt problem.
    (Många menar väl att det är just Behringer som står för "hatet". Åtminstone smutskastningen och mobbningen. Ett extremt stort företag som ger sig på individer med rena mobbingfasoner. Gör man det kan man gott bli "hatade" tillbaka, tycker jag. )

    On topic - Jag har bara köpt en synt senaste kanske två åren och den blev jag inte nöjd med (ljudmässigt grym, men klickar inte med hur jag arbetar). Nya instrument inspirerar mig eftersom jag är intresserad av att lära mig teknik, men den kicken får jag genom mina "Buchla"- och eurorackinköp. Jag har också i rätt många år, precis som flera användare ovan också sagt, varit mer inne på effekter än på syntar. Utforskar ju vad man kan göra med primitiva syntar som 202 och 303, men genom studioteknik bygga intressanta ljudlandskap/låtar med dessa.

    Är det kanske så att merparten av användarna på 99musik är medelålders nu och att spänningen och sökandet generellt avtagit? Drömmen om att bli rockstjärna / DJ superstar / glitchpunkidol / nästa Jarre etc är kanske inte lika stor när man är mellanchef med tre barn, villa och sommarhus? Man får andra prioriteringar och musikintresset kanske mer landar i att det är gött att dra igång moogen när polaren kommer förbi någon gång varannan månad? Känns som en naturlig fas i livet. När man är kring tjugo jagar ju de flesta kickar på ett helt annat sätt än när man är kring de femtio.
    Sedan är det väl så att ekonomi också gör sitt. Kan man spontanköpa den senaste synten kanske det inte är lika eftertraktat som när man lusläste Roland Inside och Sound on Sound om kommande instrument man ändå inte hade råd med. Är man 27 kanske man "äter nudlar" i ett par månader för att ha råd att köpa Elektrons nya Machinedrum, men när man är 52 får man en säljbonus av chefen och kan ta med familjen till Alperna.

    Musikintresset är, för de flesta, också större när man är yngre. Många av oss medelålders här på forumet jagar ju inte heller nya musikupplevelser. Lyssnar hellre på musik som spelades i Bommen / Eldorado / Syntetisk Resa / Tracks än sätter sig in i musiken som spelas på P3 idag. Lägger samma gamla Gary Numan / Tangerine Dream / Aphex Twin / Depeche Mode på skivtallriken snarare än att låta algoritmerna rota fram musik liknande den vi gillar, men som är ny för oss.

    Vi har blivit medelålders, mätta och belåtna helt enkelt.

  56. #56
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur går det med audio drivers för Linux?
    Tycker det verkar sjukt komplicerat att få allt att lira
    Plug'n'play kompis! Du kan till och med använda ditt gamla FireWire kort eftersom "planned obsolescence" inte finns på kartan i det här paradigmet.

    Har jag nämt att sedan VST3 blev en grej så har utbudet nativa pluggar 10dubblat?

  57. #57
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Om musiken på P3:s vara/icke vara är det som avgör om man är i medelåldern har jag varit medelålders sedan födseln.

  58. #58
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt irrelevant för min del, jag vill se nya saker.
    Så sant.

  59. #59
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [edit efter flytt av flera inlägg. Detta återstår för sammanhang:]

    Tillbaka till tråden: Nej, jag är inte sugen för det kommer mest trista kopior och eurorack alternativt workstationaktiga digitalmonster. Inget av detta intresserar mig. Då håller jag med TS - jag blir inte sugen.

  60. #60
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag kommer alltid att se mig nyfiket om efter nya saker som kan inspirera mig, och ta mig framåt i och utveckla mitt musikmakande. Behöver inte vara nya syntar, kan ju till exempel vara kontrollytor eller effekter.

    Mätt blir jag aldrig, även om jag hållt på med detta i över 40 år.

Liknande ämnen

  1. Att köpa eller inte köpa, Prophet 10.
    Av Peter70 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2020-11-01, 12:33
  2. Går inte att köpa skivor
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 11:13
  3. sugen på att köpa band?
    Av leere i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •