Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 162

Ämne: Civilrättslig stämning mot Moog

  1. #1
    minka
    minka är uppkopplad nu

    Senior

    Civilrättslig stämning mot Moog

    Vilken Moog ska jag välja?
    Svar: Ingen
    https://ashevilleblade.com/?p=4042

  2. #2
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Shit... ingen rolig läsning. Får se vad domen blir i framtiden.

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Utredning och dom hoppas jag sker i domstol och inte i media och sociala medier som blivit så sinnessjukt populärt.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken Moog ska jag välja?
    Svar: Ingen
    https://ashevilleblade.com/?p=4042&f...YzG90_z8Kp3BP4
    Invänta riktig utredning och dom först. Det kan mycket väl kan vara som det beskrivs, men uthängning i media behöver inte ha mycket med sanning att göra, särskiit inte på en liten, okänd, uppenbart anti-corporate/anti-capitalism-websida.

  5. #5
    minka
    minka är uppkopplad nu

    Senior
    Instant Cancel Culture Now!

    btw jag har inte läst artikeln (jobbar) men såg att den diskuteras flitigt på annat håll

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Invänta riktig utredning och dom först. Det kan mycket väl kan vara som det beskrivs, men uthängning i media behöver inte ha mycket med sanning att göra, särskiit inte på en liten, okänd, uppenbart anti-corporate/anti-capitalism-websida.
    skulle en pro-corporate-tidning vara mer saklig menar du?

  7. #7
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken Moog ska jag välja?
    Svar: Ingen
    https://ashevilleblade.com/?p=4042&f...YzG90_z8Kp3BP4
    Det där var ingen rolig läsning :-( Vad i helsicke håller de på med? Hoppas detta går någonstans och inte bara blir nedlagt.

    Det fanns nog mycket fakta i den artikeln för att kolla upp om det är sant eller båg. Kan inte tänka mig att det är falskt förutom vissa hörsägen Green säger. Kanske lite kryddat men jag tror på saken i stort.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där var ingen rolig läsning :-( Vad i helsicke håller de på med? Hoppas detta går någonstans och inte bara blir nedlagt.
    Någon som hittat/läst den faktiska anmälan?

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som hittat/läst den faktiska anmälan?
    https://www.pacermonitor.com/public/...oog_Music,_Inc

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Invänta riktig utredning och dom först. Det kan mycket väl kan vara som det beskrivs, men uthängning i media behöver inte ha mycket med sanning att göra, särskiit inte på en liten, okänd, uppenbart anti-corporate/anti-capitalism-websida.
    Nu är jag långt längre till vänster än vad rydan är, men jag instämmer helt klart här. Övriga artiklar på den sidan gör att jag vill se mer oberoende insikter i det hela.

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Inlägg flyttade till egen tråd.

  12. #12
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ingen rök utan eld, och det är bra att sånt här kommer ut i media, händer tyvärr alldeles för sällan, så alla vi gubbar som inte fattar ett skit om hur det är att vara kvinna på jorden, får vidare insikt i hur det är att leva helt och hållet på våra villkor.

    Efter 20 år i södra europa kan jag bara säga att jag är väldigt glad att det finns länder som t.ex. Sverige, och jag vet att i den akademiska världen där man jobbar med de här frågorna, tittar man ofta på bland annat Sverige för att hitta modeller för förändring, och det behövs, akut, det jag har sett och upplevt här nere (Frankrike och Spanien), är fanimej katastrofalt!!
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-06-11 klockan 16:54.

  13. #13
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Invänta riktig utredning och dom först. Det kan mycket väl kan vara som det beskrivs, men uthängning i media behöver inte ha mycket med sanning att göra, särskiit inte på en liten, okänd, uppenbart anti-corporate/anti-capitalism-websida.
    Tycker du att det är superviktigt att allt som oftast klämma in dina små politiska rants? Poängen att allt på webben inte behöver vara tillförlitligt framgår liksom också utan bisatsen och personligen blir jag klart störd över att några personer här tycker det är helt ok att slänga in sånt här helt i onödan bara för att göra en politisk poäng och precis så mycket att de håller sig under radarn avseende politikförbudet.

  14. #14
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Ni vet mycket väl att (parti)politik inte är tillåtet. Jag kommer hugga ordentligt om jag behöver...

  15. #15
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Inte det minsta överraskad, det råkar alltid vara just "dessa" (utan att gå in på politik...)

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Är det bara Green vs Moog eller hittar någon andra saker. Artikeln i startposten nämner ju flera potentiella målsäganden utan att namnge dem.

  17. #17
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det lär säkert poppa upp fler efterhand om inte annat, om där är en toxic masculinity i företagskulturen lär det ju ha upplevts av andra kvinnor på firman under åren som gått..

    Det behövs fler EveAnna i den här industrin!!
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-06-11 klockan 15:59.

  18. #18
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte det minsta överraskad, det råkar alltid vara just "dessa" (utan att gå in på politik...)
    Jaha, menar du att "dessa" grabbiga företag alltid beter sig på det här viset eller vad menar du? Om du vill säga något politiskt (vilket jag antar att du försöker göra utan att säga det rent ut) kan du ju stå för det och inte hålla på och larva dig.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ok.

    Jag tyckte artikeln var sakligt skriven, och min bild av åtalet är att det verkar rätt väl underbyggt. Frågan är väl hur mycket som är dokumenterat. Men som jag har förstått det är gamla mail där man har påtalat sånt här värdefullt, och sånt verkar ju finnas. Undrar om hon var klok nog att spela in möten och sånt eller inte.

    Han som beskrivs i artikeln verkar lagom sympatisk...

  20. #20
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen rök utan eld, och det är bra att sånt här kommer ut i media, händer tyvärr alldeles för sällan, så alla vi gubbar fattar inte ett skit om hur det är att vara kvinna på jorden och leva helt och hållet på våra villkor.

    Efter 20 år i södra europa kan jag bara säga att jag är väldigt glad att det finns länder som t.ex. Sverige, och jag vet att i den akademiska världen där man jobbar med de här frågorna, tittar man ofta på bland annat Sverige för att hitta modeller för förändring, och det behövs, akut, det jag har sett och upplevt här nere (Frankrike och Spanien), är fanimej katastrofalt!!
    Detta!!

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han som beskrivs i artikeln verkar lagom sympatisk...
    Där är vi överens. Om artikeln är sann, eller ens i närheten av sanningen, finns det goda skäl att skippa Moog...

  22. #22
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    En massa politik raderat, och dessutom ett par inlägg som i sig inte var politiska men citerade tidigare nämda inlägg.

  23. #23
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara Green vs Moog eller hittar någon andra saker. Artikeln i startposten nämner ju flera potentiella målsäganden utan att namnge dem.
    Bolaget verkar ju, om det är sant, mest bestå av gubbar i vilket fall, så det kanske inte finns så många potentiella offer. Men man kan väl tänka sig att det lär dyka upp mer nu.

    Man tycker ju att företag borde lärt sig vid det här laget att det är dåligt för affärerna att inte städa ut sin skit, men det verkar fortfarande inte gått in på många håll.

  24. #24
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Moog har varit uppe i en tidigare diskussion där jag sågade upplägget med personalstyrt företag. Det här är en klockren bi-effekt av det. Det blir konstellationer som håller varandra om ryggen.
    Överlag så är ett hierarkiskt företag att föredra alla dagar i veckan även om man i lite flummigare läger tycker det låter jättefint att alla får bestämma lika mycket. Jag har själv nära vänner som jobbat på rätt framgångsrika företag där personalen bestämmer. Man bestämmer varandras löner också. Då kan det bli lite fel när lagerkillen får lika hög lön som juristen med 10 års utbildning. Hen som skriver juristböckerna lagerkillen packar. Någon av dessa två är mer nöjd. Över tid kommer juristen att se sig om efter ett annat jobb. Vilket de gör.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bolaget verkar ju, om det är sant, mest bestå av gubbar i vilket fall, så det kanske inte finns så många potentiella offer. Men man kan väl tänka sig att det lär dyka upp mer nu.

    Man tycker ju att företag borde lärt sig vid det här laget att det är dåligt för affärerna att inte städa ut sin skit, men det verkar fortfarande inte gått in på många håll.
    Verkligen. Problemet är ju när urstädandet leder till dålig stämning bland grabbarna. Det låter lite som att det är ett kompisgäng som driver Moog, på gott och ont. eller jag menar det skulle kunna vara superkul, men till slut behöver man nog ha en riktig HR-avdelning hur trist det än låter.

  26. #26
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, menar du att "dessa" grabbiga företag alltid beter sig på det här viset eller vad menar du? Om du vill säga något politiskt (vilket jag antar att du försöker göra utan att säga det rent ut) kan du ju stå för det och inte hålla på och larva dig.
    Om du varit på forumet såhär länge borde du ju veta att vi inte diskuterar politik, så diskussionen är över. Knappast något jag råder över, vilket du även vet, så jag undrar vem som "larvar sig".

  27. #27
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Vilka as. Tur att hon orkade sätta ihop ett mål så man kan läsa om det.

  28. #28
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog har varit uppe i en tidigare diskussion där jag sågade upplägget med personalstyrt företag. Det här är en klockren bi-effekt av det. Det blir konstellationer som håller varandra om ryggen.
    Överlag så är ett hierarkiskt företag att föredra alla dagar i veckan även om man i lite flummigare läger tycker det låter jättefint att alla får bestämma lika mycket. Jag har själv nära vänner som jobbat på rätt framgångsrika företag där personalen bestämmer. Man bestämmer varandras löner också. Då kan det bli lite fel när lagerkillen får lika hög lön som juristen med 10 års utbildning. Hen som skriver juristböckerna lagerkillen packar. Någon av dessa två är mer nöjd. Över tid kommer juristen att se sig om efter ett annat jobb. Vilket de gör.
    Det här känns ju om ska vara lite snäll som en grov förenkling. Säger inte att det inte kan spela in i just det här fallet men möter i mitt arbete dagligen anställda som råkar ut för liknande situationer och tror än så länge ingen av dem jag mött jobbat på ett personalägt/styrt företag. Så är ju inte direkt som att andra företag inte har liknande problematik.

  29. #29
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag hoppas hon säkrat objektiva bevis som håller i rätten så svinen åker dit så det visslar om det.

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag hoppas att domstolen dömer objektivt i ärendet och att den som har rätt får rätt oavsett vem det är.


  31. #31
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag säger som Emu ovan, detta bör avgöras i domstol och inte ute i samhället. Det är ju meningslöst att springa omkring och kalla endera sidan för svin för att plocka billiga poänger.

    I den ursprungliga artikeln ryms flera dimensioner.


    1. Anställd som sannolikt felbehandlats grovt av en eller flera kollegor.

    2. Samma anställd är förmodligen inte heller guld och gröna skogar. Det försvarar inte hennes felbehandling, men kan förmodligen förklara varför hon inte stigit i graderna som hon själv förväntat sig.

    2. En annan anställd som verkar vara lätt psykopatisk.

    3. Ett företag som misslyckats med att agera.

    4. En tidning som inte drar sig drar sig för raslogiska och diskriminerande förklaringsmodeller.

    5. Noterbart är att detta är ett civilmål/tvistemål och inte ett brottsmål. Hans trakasserier och fysiska hot mot henne har således inte bedömts vara så allvarliga som tidningen vill ha det till. Då skulle hennes advokater polisanmält saken.

    Har hon blivit allvarligt felbehandlad skall hon såklart ha upprättelse, men detta får visa sig i rätten, inte här ute.

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Sen är ju en riktigt intressant fråga om man skall bojkotta Moogs produkter beroende på utfall..osv.


  33. #33
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger som Emu ovan, detta bör avgöras i domstol och inte ute i samhället. Det är ju meningslöst att springa omkring och kalla endera sidan för svin för att plocka billiga poänger.

    I den ursprungliga artikeln ryms flera dimensioner.


    1. Anställd som sannolikt felbehandlats grovt av en eller flera kollegor.

    2. Samma anställd är förmodligen inte heller guld och gröna skogar. Det försvarar inte hennes felbehandling, men kan förmodligen förklara varför hon inte stigit i graderna som hon själv förväntat sig.

    2. En annan anställd som verkar vara lätt psykopatisk.

    3. Ett företag som misslyckats med att agera.

    4. En tidning som inte drar sig drar sig för raslogiska och diskriminerande förklaringsmodeller.

    5. Noterbart är att detta är ett civilmål/tvistemål och inte ett brottsmål. Hans trakasserier och fysiska hot mot henne har således inte bedömts vara så allvarliga som tidningen vill ha det till. Då skulle hennes advokater polisanmält saken.

    Har hon blivit allvarligt felbehandlad skall hon såklart ha upprättelse, men detta får visa sig i rätten, inte här ute.
    Jag försöker inte plocka några billiga poäng med mitt inlägg ovan.
    Naturligtvis ska bevisen ska dömas av en officiell rätt.

    Mitt inlägg om att jag kallar dem för svin som beter sig så baseras på att det som skrevs i artikeln har en gnutta sanning.

  34. #34
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är ju en riktigt intressant fråga om man skall bojkotta Moogs produkter beroende på utfall..osv.

    Ja, men jag tänker såhär. Den här skiten finns i de flesta organisationer i någon form, och i alla kulturer. Det gäller på Sequential, Elektron och Korg. På IKEA, Mercedes och i Röda korset. Osv. Det är ju knappast så heller att alla på Moog är svin även om det i rätten skulle framkomma att det faktiskt är ett grovt övergrepp som skett. Är de vid någorlunda sunda vätskor agerar de förhoppningsvis också utefter domens konstaterande och entledigar personer som agerat grovt fel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag försöker inte plocka några billiga poäng med mitt inlägg ovan.
    Naturligtvis ska bevisen ska dömas av en officiell rätt.

    Mitt inlägg om att jag kallar dem för svin som beter sig så baseras på att det som skrevs i artikeln har en gnutta sanning.
    Det var inte riktat till just dig på något sätt!

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men jag tänker såhär. Den här skiten finns i de flesta organisationer i någon form, och i alla kulturer. Det gäller på Sequential, Elektron och Korg. På IKEA, Mercedes och i Röda korset. Osv. Det är ju knappast så heller att alla på Moog är svin även om det i rätten skulle framkomma att det faktiskt är ett grovt övergrepp som skett. Är de vid någorlunda sunda vätskor agerar de förhoppningsvis också utefter domens konstaterande och entledigar personer som agerat grovt fel.
    Nu kommer du bli lynchad av Elektron fanboysen

    Nä det var mer med tanke på första inlägget där svaret på frågan "vilken Moog skall jag välja" var "ingen" (och det svarat innan utfall).

  36. #36
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ja det är säkert bara en frustrerad hormonstinn kärring som tröttnat på att grabbligan inte fäller ner toalocket...

    HÖHÖ!

  37. #37
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utredning och dom hoppas jag sker i domstol och inte i media och sociala medier som blivit så sinnessjukt populärt.
    Det känns som ett vettigt och sansat sätt att förhålla sig till en artikel innehållande en massa namn och påståenden som åtminstone jag inte har en aning om vilka de är.
    Senast redigerat av deadbeat den 2021-06-12 klockan 23:30. Anledning: Kunde missförstås

  38. #38
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja! Eller så är allting påhittat in the name of #metoo!

    Ja nu går kärringarna ut på nätet och gnäller med, det var bättre förr när de stod himma ve spisen och gjorde sitt jobb! Man får ju inte en lugn stund längre...

  39. #39
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är säkert bara en frustrerad hormonstinn kärring som tröttnat på att grabbligan inte fäller ner toalocket...

    HÖHÖ!
    Fast, det är väl ändå ingen som påstått, eller?

    Som jag ser det är det antingen varierade grader av sanning i anklagelserna, och då ska de ansvariga givetvis ställas till svars, eller så är det ett försök att smutskasta en tidigare arbetsgivare/annat bråk i botten. Det överlägset troligaste är det förstnämnda, men även alt två förekommer. Du kan skada en person/ett företag kraftigt bara med rätt åtal, även om du vet att du helt garanterat kommer förlora det, eftersom åtalet oftast blir större nyhet än domen, särskilt om den är friande. (Och även om den blir friande har du "ingen rök utan eld"-fenomenet.)

  40. #40
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Narrativet i den här tråden är så omedvetet biased att jag tänker att liknande saker händer förmodligen väldigt lätt i de mest oanande miljöer...
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-06-11 klockan 21:15.

  41. #41
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Läste det hela fram till frasen "cis men" och där tog kraften slut.

    edit. läste igenom nu. Anser fortfarande att den "andra sidan" bör få komma till tals innan slutsatser dras.
    Senast redigerat av my03 den 2021-06-11 klockan 21:22.

  42. #42
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Narrativet i den här tråden är så omedvetet biased att jag tänker att liknande saker händer förmodligen väldigt lätt i de mest oanande miljöer...
    Hade ju varit extremt spännande att se om diskussionen hade sett likadan ut om detta hade påståtts om Behringer. Nu försvarar jag inte på något vis Behringers högst tveksamma affärmetoder utan ville mer peka på att det känns som det förekommer lite dubbla måttstockar här ibland.

  43. #43
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Hahahahaha!

    Jag gillar hur du tänker!

  44. #44
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Läser detta och vet inte riktigt var jag ska ta vägen. Vill heller inte hemfalla åt någon "whataboutism" men jag antar att det är oundvikligt.

    Detta kan lika väl gå åt båda hållen. Läser hennes story här ovan och tänker "lättkränkt snöflinga". Varför?

    Jo, jag jobbade själv på ett av de större xxxxbolagen i Sverige under 11 år. Såväl gruppchefer likväl som avdelningschef (och undrar ibland om inte även de-facto chef över det hela i praktiken) var kvinnor. Hela arbetsplatsen hölls i princip i någon form av terrorbalans av dessa ovan nämnda. Är det något det täckta könet kan vara duktiga på så är det just sublimitet. I mitt fall så handlade det om ett mindre antal personer som höll resterande organisationen i en form av terrorvälde (väldigt ofta iklädda tajt åtsittande läderkjolar, mind you). Det fanns inte en tillstymmelse till medbestämmande i detta fallet. Alla avvikande åsikter hamnade direkt i frysboxen och jag vill hävda att det handlade om ren terror på ett plan.

    Utan någon som helst vilja att slå mig för bröstet så anställdes jag hit pga mitt rykte inom denna "branch" och hade både vilja och kunskap att ta det hela till modernare nejder. Detta bromsades effektivt av dessa kvinnor som hade sina blickar någonstans i det förgångna. Det hela var helt fantastiskt frustrerande (enda anledningen till att jag var kvar så pass länge var mina fantastiska arbetskollegor).

    Nåväl, jag märkte ganska snabbt att här användes någon form av omvänd sexism (?) där kvinnor premierades i de allra flesta fall. Den högste chefen (man) hölls i korta tyglar av denna armada av kvinnor vilket jag själv kunde bevittna då jag medverkade på diverse möten.

    Jag är ledsen, men denna story kring Moog får mig som mest att rynka på pannan. Läser in snöflinga, lättkränkt (inte unikt i just detta fallet - börjar förstå att hela "generation y" hemfaller åt detta hållet) och en del annat här.

    Återigen. Låt detta ha sin gång. Låt alla sidor komma till tals. Innan detta händer, försök att inte ha förutfattade meningar.

  45. #45
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Allt du säger "makes sense" fram tills episoden om det förtäckta knivhotet. Vi får väl se — jag skulle tro att Moog inte har en aning om att ärendet nu diskuteras på hela jordklotet.

  46. #46
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lättkränkt snöflinga
    Citat Ursprungligen postat av my03
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    försök att inte ha förutfattade meningar.


    Men ja, det är väl bara att vänta och se vad som kommer fram.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är ju en riktigt intressant fråga om man skall bojkotta Moogs produkter beroende på utfall..osv.

    Mm, jag tycker väl kanske inte att det funkar att tänka i dom banorna, ska och inte ska, det måste ju vara upp till var och en att tänka själv.. det finns varor, företag och hela industrier som jag gärna undviker att stötta för att det helt enkelt inte känns bra, jag litar inte på att det går shysst till. Men vad andra gör det är upp till dom. Visst, i större skala pratar man ju om sanktioner mot länder osv men då är det (får man iaf hoppas) en gemensam överrenskommelse framtagen genom seriösa diskussioner baserade på ordewntligt underlag osv osv.

  47. #47
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Uttryck jag avskyr: snöflinga.

  48. #48
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Men ja, det är väl bara att vänta och se vad som kommer fram.



    Mm, jag tycker väl kanske inte att det funkar att tänka i dom banorna, ska och inte ska, det måste ju vara upp till var och en att tänka själv.. det finns varor, företag och hela industrier som jag gärna undviker att stötta för att det helt enkelt inte känns bra, jag litar inte på att det går shysst till. Men vad andra gör det är upp till dom. Visst, i större skala pratar man ju om sanktioner mot länder osv men då är det (får man iaf hoppas) en gemensam överrenskommelse framtagen genom seriösa diskussioner baserade på ordewntligt underlag osv osv.
    I mitt fall - true story. Reagerade på frasen "CIS män" vilket aldrig brukar borga för något efterföljande rättvist epitet. Män som gillar kvinnor?? Hemsk ras

    Min 16-åring brukar säga att det är bara "att brösta". Jag " bröstade" i 11 år utan att gå ut i media. Andra valde en annan väg. Varför bytte hon inte arbetsgivare till någon som kunde uppskatta henne bättre?

  49. #49
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ja kvinnor ska väl fatta att det är bara att "visa framfötterna" och "slå sig för bröstet/n - höhö", här ska vi inte göra något för att försöka peka på det som är det verkliga problemet, låt männen hållas och gå vidare....

    SUCK!!!

  50. #50
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Vet inte om jag förstår dig rätt nu. Det går åt båda hållen (tragiskt nog givetvis). Det sker inte bara ensidigt.

  51. #51
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om jag förstår dig rätt nu. Det går åt båda hållen (tragiskt nog givetvis). Det sker inte bara ensidigt.
    Du förnekar att problemet är strukturellt?

    Byt ut kvinna mot svart, handikappad, gay/lesbisk, och läs vad du själv skrivit och berätta sedan att du inte förstår vad jag menar.

  52. #52
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag hävdar att det beror på specifik kontext.

    Jobbar i detta nu med en finsk bög, en Kenyansk "CIS" man och en sydafrikansk flata. Alla är grymt duktiga och uppskattade uppåt likväl som neråt,

    Hade de jobbat på mitt gamla jobb (eller Moog) så hade de säkerligen sökt sig vidare liksom jag själv gjorde. Utan att gråta ut i pressen. Idioter inom företag och annat finns överallt. Tragiskt men sant.

  53. #53
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ja låt rasister och homofober hållas, gå vidare så försvinner problemet, eller låt någon annan ta skiten, om jag håller låg profil kanske de går på någon annan istället...

    I ett land som Sverige finns det strukturer för att hantera sånt här, misogyna chefer, rasistiska chefer, homofobiska chefer, ingen ska behöva ta sån här skit 2021 i något land, och i synnerhet inte i något enda land som utger sig för att vara en civiliserad demokrati.

    Vad är problemet anser du, med att dra upp det här till ytan och göra slag i saken för att försöka förändra?

    Det verkliga problemet är sannolikt bevisbördan, såvida inte fler kvinnor går samman och bekräftar genom liknande upplevelser (det som häcklades tidigare i tråden #metoo etc.) kommer människor som tänker som du att för alltid bekräfta och normalisera strukturproblemen, och den här debatten kommer fortsätta handla om den hysteriska gnällfittan som istället skulle "ryckt upp sig" och "gjort något åt sin egen situation" istället för att gnälla.

    Stenålder är ett ord som faller på mina läppar här...

  54. #54
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Japp hon är urstark som tar detta vidare. Frågan är bara som sagts tidigare om hon har konkreta bevis, frågan är vad som krävs där. Kanske har hon inspelningar eller annat. Jag förstår my03 också eftersom vi som varit med ett tag har sett så himla mkt taskigt beteende, som vi aldrig kommer få upprättelse för. Till slut blir man lite trött och skulle aldrig orka ta strid.

  55. #55
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du förnekar att problemet är strukturellt?

    Byt ut kvinna mot svart, handikappad, gay/lesbisk, och läs vad du själv skrivit och berätta sedan att du inte förstår vad jag menar.
    Eller varför inte vit man..allt beror ju på kontext. När man fokuserar för ensidigt så kommer man inte hitta några lösningar. Det finns "hö-hö" åt alla håll... men oftast är det ju inte så svart och vitt att begrepp som "rasism", "misogyni", ..osv egentligen är gångbara..det är lite som att skrika våldtäkt när någon kramar dig ofrivilligt... några av de värsta sexisterna och mobbarna jag stött på har varit kvinnor och homosexuella män... de värsta rasisterna jag mött har varit svarta... i ett multiseparatistiskt land som Sverige och inte minst USA så finns de många "strukturer" och kontexter på många olika plan...

  56. #56
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller varför inte vit man..allt beror ju på kontext. När man fokuserar för ensidigt så kommer man inte hitta några lösningar. Det finns "hö-hö" åt alla håll... men oftast är det ju inte så svart och vitt att begrepp som "rasism", "misogyni", ..osv egentligen är gångbara..det är lite som att skrika våldtäkt när någon kramar dig ofrivilligt... några av de värsta sexisterna och mobbarna jag stött på har varit kvinnor och homosexuella män... de värsta rasisterna jag mött har varit svarta... i ett multiseparatistiskt land som Sverige och inte minst USA så finns de många "strukturer" och kontexter på många olika plan...

    Bleka gubbar som känner sig missförstådda och sitter och försvarar sitt revir när såna här saker kommer på tal i offentligheten menar du?

    Var finns det ett strukturellt problem för denna grupp?

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bleka gubbar som känner sig missförstådda och sitter och försvarar sitt revir när såna här saker kommer på tal i offentligheten menar du?

    Var finns det ett strukturellt problem för denna grupp?
    Tyckte precis du målade upp de strukturella fördomarna ganska bra.

  58. #58
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Tråkig läsning och oavsett vad utfallet blir är detta ett misslyckande av Moog. Personligen tycker jag att det är var mans förbannade skyldighet att få kvinnor att känna sig trygga oavsett situation.

  59. #59
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Intressant läsning. Ska bli intressant att se vart det tar vägen. Den länkade artikeln är uppenbart lite väl enkelsidig vilket får mig att tänka att det säkert finns flera bottnar i det här.

    Bl a när jag läser @my03:s inlägg så kommer jag att tänka på hur vissa människor försöker dra nytta av att de tillhör en minoritet för att skyla över sin inkompetens. Det pratas ju t ex mycket om hur få kvinnor det finns bland topplagret i företagsvärlden, och att det skulle bero på att det finns en "mansklubb" som inte släpper in kvinnorna, med tal om kvotering etc för att råda bot på den obalansen.

    Mot det talar starkt ett uttalande från en avlägsen bekant till mig, en kvinna som är styrelseproffs. På frågan om hon upplevt diskriminering i den miljön på grund av sitt kön svarade hon tydligt "Nej" (däremot hade hon i styrelsesammanhang sett diskrimering på andra grunder, t ex utbildning). Nu är det ju bara en enda anekdot, men jag får lätt intrycket av att många som har för dålig kompetens spelar minoritetskortet - "jag var minnsann lika kompetent som N, men fick inte jobbet för att jag var kvinna/utlänning/whatever". (Vilket i och för sig leder in på en diskussion om vissa människor tycker det är lättare att säga att någon avfärdas på grund av deras kön ("du är ju kvinna, och alla vet ju att kvinnor ju inte kan ..."), snarare än att raktfram säga att det är brist på kompetens ("du är för dålig på ..."), eller om vederbörande tolkar det på det sättet ("han sa att jag hade för dålig kompetens, men jag vet minnsann att det var för att jag var kvinna").)

    Det är ju väldigt lätt att över/underskatta sin förmåga, och människan är expert på att rättfärdiga sitt beteende, vad det än månde vara.

    Sen får vi hoppas att det här får en rättvis fortsättning, men risken är att man i slutändan står med två förlorare - Moog får dåligt rykte på grund av exponering i (sociala) media, samtidigt som Ms. Green fortfarande kommer att känna sig förfördelad.

  60. #60
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uttryck jag avskyr: snöflinga.
    Ordet som sådant och vad det faktiskt beskriver tycker jag är fint.

    Snöflingor (av snö alltså) är ju otroligt vackra.

    Så trist när ord kidnappas av både yttervänstern och ytterhögern, de båda har en tendens till att hela tiden försöka skapa ett eget lingo.

    Vettigt folk i mitten undrar bara vad som händer och försöker navigera minfältet och hitta rätt ord som inte kränker samtidigt som man önskar att de bara kunde lägga ner det och låta ord vara ord.

    OBS jag menar inte detta som ett politiskt inlägg, även om det kan låta så, ämnet här är språkvård och språkutveckling (avveckling?) och hur dagens språk påverkas av omvärldsklimatet.

Liknande ämnen

  1. två STA-DSP24, p4p800... mucho problemo, hjälp!
    Av kmax i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 08:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •