Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Has been done ! Eller ?

  1. #1
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    Has been done ! Eller ?

    Has been done ! Eller ?


    När jag håller på med mina musik snuttar so får jag ofta känslan att de redan finns, att jag hört dem förut och nu bara omedveten kopierat / varierat dem. Jag gillar mina snuttar ändå, men de vore ju kul om jag själv skulle komma på nått nytt och svängit ;-)


    Känner ni igen er ?


    Har det blivit en 'tvång' att skapanytt om man vill offentliggöra sin musik ? Annars kanske nån vill ha pengar ... eller man själv vill ha fame & cash !


    Det har ju gjorts väldigt mycket musikgenom åren, allt från psalmböckerna, medeltidsmusik, kammer, klassiskt, hillbilly, country, blues, jazz, rock, pop, synth, tech, rap, till dagens EDM och kanske 'morgondagens' AIvetbättrevadDUvill... och så han med dragspelet framför ICA.


    I all regel har jag/vi hört lite av varje även om det mesta av resterande är för oss okänt. Jag tycker att jag hört massor av alla genre, men jag har väl bara skrapat lite på ytan ...


    Hursomhelst har det ju förekommit medvetna/omedvetna plagiat genom tiderna, men antagligen bara de som handlat om pengar eller kändisskap har blivit offentliga.


    Och, hur många oupptäckta plagiat finns det ? Ni fattar, den där melodin som är på not och anslag är lik en gammal psalm, den där textraden som redan sjöngs 1911,arrangemanget som Bach snodde av Beethoven och beatet som numera finns i alla låtar (hust,hust,edm) …


    Interpretationer och cover's kostar extra pengar och är portad från forum, ok för mig, de allra flesta suger, men visst finns det undantag, tex. Metallica - Enter Sandman
    https://www.youtube.com/watch?v=CD-E-LDc384
    covered by Iron Horse (välgjort).
    https://www.youtube.com/watch?v=3c7bISLhVl8


    Hur är det med sannolikheten att faktiskt komma på en melodi, en tonföljd, som inte redan gjorts ?Samma för arrangemang, text, effects, mix, framförande och allomelodiskt, matematisk och experimental, psykedeliskt musik.


    Fysikaliskt sett är går ju mängden av frekvenssammansättningar mot det oändliga, men bara en litenbråkdel upplevs som : ”Det svänger ju !”, och hur stor del av dem har redan gjorts ? Å andra sidan, knyter man ihop musik&video så finns det ju betydligt färre, och möjligheterna ökar, men ska de då betraktas som en copyright enhet, eller två ?


    Att kolla om ens verk är "ny" är inte heller det lättaste, vem är det som jämför, har de all material att jämföra med ? Har det kommit en app eller har Google en audio tjänst ? Eller bygger det helt enkelt på att nån har nån gång hört nått liknande och letar rätt på det ?


    Var går gränsen ? Delvis identiskt är definitivt ett copyright issue, men hur mycket lik får det vara för att ändå räknas som enastående och 'ny' ? Och, om låten nu innehåller en snutt av något nytt, är den då verkligen 'ny', resten av låten är ju inte det ?


    Som bokstäver och ord är noter och akkord inte copyright. Men meningar och tonföljder är det (lyrics och melodi). Är alla möjliga strofer som innehåller ordet 'Love' numera copyright ? Kan man fortfarande göra en låt med akkordföljden CFG som inte har redan gjorts av Country världen ? Finns det en gitarr-riff kvar som ingen nånsin har spelat ?Voice-enhancers verkar ju vara inne just nu, men är användandet aven typiskt effect copyright ?


    Och framtidens copyright ? Det gäller ju stora pengar och vi människor gillar vist stora pengar ... Kommer det nästan vara omöjligt att skapa nytt framöver om det eller delar av det redan har gjorts ?Eller blir det kanske fritt och bara livemusik ger cash ?


    Kom igen ! Hur är det - hur blir det- hur borde det va ?


    … och ni kommer väl inte förstöra min acksåfinalilla tråd med personliga påhopp av nån med annorlunda och kanske obekväma åsikter, eller ?


    PS ... och om jag nu, mot alla odds kommer på nått nytt, borde jag då hålla det hemligt, för att de framtida ska kunna känna skaparglädjen, och kanske bli känt och rik på den ?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	LISA SIMPSON SAX.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	87,6 KB 
Id:	101971

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För mig är det enkelt: Känner man själv att det är lite för likt så är det för likt. Vet man inte själv, men nån postar tydliga exempel på att det är för likt så är det för likt, trots att man faktiskt skrev det själv i god tro. Då säger jag fan också, garvar och går vidare. Man får inte ta det för hårt Det blir nästan bara löjligt att börja hävda alltings statistiska sammanträffande när man råkat skriva typ The Long And Winding Road, för gjort är gjort liksom Gå på känlsa helt enkelt.

    Det finns klara undantag: Blues är en etablerad form som ingen kan claima. Den är fri att använda. Samma gäller den alltför utslitna Am/F/C/G. Den borde få blues-status så att man kan säga att man skrivit "en 4-chord" så att man slapp alla "proffs-songwriters" snack om att de skrivit en ny låt... Det har funnits fler följder/former som varit allmängods, som den gamla50talspoppens C/Am/F/G, jazzens II/V/I mfl.

    Sen är ju just unikumgrejen en rätt ny företeelse. Att hålla på att juridiskt claima små snuttar. Finns Youtubers som väl förklarar det absurda i den trenden (Adam Neely t.ex.)

    Sist vill jag säga att jag inte alls tycker det är svårt att skriva nåt eget "nytt". Och hamnar man ofta i lite för traderade former, kanske ofrivilligt av vana, så KAN man ju slita sig, träna sig, bredda sig, lära sig och plötsligt göra sig fri från dem. Eller så skäms man inte utan står för sina låtar som låter lite för likt, men då får man också leva med att det är så. Själv är jag INTE nöjd om jag hamnat för nära nåt som finns, om det inte var meningen.

    (Från vilket forum är tolkningar och covers portade? Inte från 99, inte från SoundCloud, inte från Audius, inte från Youtube. Jag har covers överallt och det har aldrig plockats ner nån.)

  3. #3
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Har det så bekvämt så jag skiter totalt i sånt. Jag tycker om 50-60s rnb= 7milj versioner av samma låt. Jamaikansk dub/reggae/dancehall=samma där. hiphop/house/jungle och andra stilar som samplar hejvilt. Gjorde en låt igår där jag korsade samplingar från 2 prodigy med en philcollins o rickjames + spelade louielouie på gitarr till. Den blev skitbra. Krossa individualismens bojor och plåga på vårt samhälle. Allt hela tiden. Appropriera mera!

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Detta är ett ämne där man uppenbarligen gör olika bedömningar. Jag vidhåller att min bedömning är den korrekta.

    Ex 1:

    Kompisen har gjort en låt med i princip exakt samma ackordsföljd som en hit (ej super-generic), och ligger centrerad på samma ställe med melodin, med mycket påminnande fraseringar. Låten har ett annat sound och lite annat arr än "orginalet". Jag säger givetvis att den är alldeles för lik - det hade i princip kunnat vara en tidig demo av den kända låten. Jag visar A/B på youtube för att överbevisa honom, men han förstår inte alls vad jag menar eftersom låtarna är "så olika".

    Ex 2:

    Kompisen säger till mig att jag har gjort en för lik låt. Soundet, arret och "känslan" är snarlik, men ackordsföljden och melodin är egna, så jag förstår inte vad han pratar om. Jag säger att kompisen är dum.

    Vem har rätt?

    Bonusexempel:

    En bekant säger att det känns som att han har hört det här tidigare. Du ber om konkretisering, vilken låt han menar, men får bara svaret "jag vet inte, men jag känner definitivt igen det". Bortse helt från dylika kommentarer. Det är en psykosocial effekt som baseras i att du inte kan bli profet i din egen hemstad.
    Senast redigerat av joule den 2021-06-10 klockan 12:53.

  5. #5
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    I förbindelse med en rättssak om plagiering ganska nyligen var det någon som hade genererat samtliga möjliga melodier upp till en viss längd, med ganska många stilistiska begränsningar visserligen. Så i den meningen finns väldigt mycket redan på en hårddisk någonstans.

    Vad som kvalificerar som en egen låt och vad som är en snarlik variant är alltid väldigt svårt att avgöra. Många bra exempel finns i Svenska låtar, även om de ofta nöjde sig med att transkribera en av de många varianterna de hörde i olika byar. Någon lägger till ett extra ornament på ett ställe, en annan spelar mer som trioler istället för rakt, någon lägger in en extra takt osv.

    I musik som innehåller lite musikaliskt material (annorlunda sagt: består mest av upprepning av ett kort motiv) är risken större att det ska likna något annat än om låten är mera komplex och man bedömer låten som helhet. En passage i ett långt verk kan förstås fortfarande vara identiskt med något annat tidigare skrivet. Ungefär som att alla romanförfattare använder samma ordförråd, och i princip skulle man kunna hitta exakt samma mening i två olika romaner även om de handlar om helt olika saker.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Andra tråden på kort tid nu.
    Ett råd från en som varit låtskrivare på heltid en period i livet och vill bli det igen.
    Mina kolleger och jag själv kom fram snabbt till slutsatsen att man inte skall bry sig ett jäkla dugg om något är likt något annat whatsoever.
    Det är den ultimata dödsstöten för kreativiteten om man ständigt går runt och funderar på om man har hört det förut.
    Om det slumpar sig så att det blir en superhit och någon får för sig att stämma vilket är extremt osannolikt så blir det ändå ett lyxproblem än om man slänger låtidé efter låtidé.
    Så, skit i det.
    Kent kom undan med Fade to grey tex. Det finns miljarder uppenbara stölder som kommit undan så har man undermedvetet råkat träffa på någon tidigare låt, skit i det!

  7. #7
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Håller med FC fullständigt..

    Sålänge det inte är en uppenbar kopia, ett rakt av plagiat, så är det skitsamma, igenkänningsfaktorn kan vara en del av det viktigaste i en "hit". När jag skrev kommersiellt åt ett par franska artister, brukade jag och kollegan sno ackordsprogressioner och rytmer från de hits som var poppis just då, helt rakt av medvetet, och bygga kring, funkar skitbra!


  8. #8
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jag snubblade på arrangemanget Bach snodde av Beethoven. Lite som låten Beatles snodde av Daft Punk. Fy farao. Bach föddes typ 100 år innan Beethoven. Om du nu inte menar han i SkidRow...

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, skit i det!
    +1

  10. #10
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag brukar se många melodier som "standard melodier" typ kanske o-originella som skriver sig själv nästan, känns som minst 95% av all musik är sådan så det gäller att försöka klä dom i ett spännande sound eller en catchy text för att göra de intressantare

    Men tänker hellre en bra melodi än en originell och kan man pricka in båda är det bara att gratulera fast melodin är ju bara en del av helheten

  11. #11
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för dit svar Ambulansen. På Studio.Forum, om jag nu förstått rätt, är covers ogillade.

    Hur brukar du ta reda på att dina verk är ny ? Finns det nån granskningstjänst ?

  12. #12
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för svaret trashkaiser. Häftigt, inom sampling verkar det alltså fortfarande gå att skapa nytt av gammalt och kanske tom. tjänar pengar på det ?

  13. #13
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för svaret Joule. Om jag förstår rätt så kan man alltså med hjälp av soundet (effecter, mixing,...) förändra låtar men samma teoretiska grund så pass att de känns som olika och ny. Men, kan den som skapad grunden kräva pengar ? Hur kan jag kontrollera att min skapelse är tillräckligt ny för att slippa evtl. kommande krav på cash och vem avgör gränsen ?

  14. #14
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för svar oberdata. Så, viss teknik begränsar friheten att skapa nytt, som tex. looping av snuttar som kan redan finnas, shit jag är tvungen att loopa mina snuttar ... och lyrics-rader som I LOVE YOU och dylikt är det nog svårare att kräva pengar för ... så, är det framöver fördelaktigt att skapa längre >snuttar<, helst utan upprepning ... och att lyric'sen är en typ 'rimmande' sammanhängande berättelse ... det påminner mig om låten The wreck of the Edmund Fitzgerald
    https://www.youtube.com/watch?v=K6DUFPNILvM

  15. #15
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för svaret Firechild. Det verka så att man kan komma undan med mycket för att det inte >direkt< finns nån som kontrollerar och kräver cash, så länge det inte handlar om aktuella Kändis-ripoff's, stora pengar och break-off bands solokarierer ?

  16. #16
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för svaret Gammal Kuf. Ja, det verkar fungera. Hela världen har ju inte tid att kolla vem, i vilket land, nu tjänar pengar på nått som är, eller gränsar till copyright, plus har råd att dra igång en rättssak ... om de inte skapa audiorobotar som kontrollera nätet och lämnar över bevisningen till de där amerikanska advokatbyråerna som vet hur man kräver betalt ... :-O

  17. #17
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för svar mush. Jag försökte igen vara lite roligt ... funkar aldrig :-(

  18. #18
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tack för svaret KRiS, visst är ju melodien och texen bara en del av låten, soundet och helheten gör ju mycket. Men jag kan tänka mig att många som lägger ut på nätet och kanske vill tjäna, undrar om det kan komma nån och kräva ... går det överhuvudtaget att gardera sig ? Kanske nån i Australien vet ett gammalt original som liknar min låt typ till pricken och så är advokaterna i gång och säjer att soundet må skilja sig men noterna och arret är samma ...

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av HomerJSimpsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för dit svar Ambulansen. På Studio.Forum, om jag nu förstått rätt, är covers ogillade.

    Hur brukar du ta reda på att dina verk är ny ? Finns det nån granskningstjänst ?
    Jag litar fullt ut på min känsla. Har aldrig haft "problemet" s.a.s. Det är inte en fas i mitt skapande att ta reda på sånt. Skulle vara alltför tråkigt.

  20. #20
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av HomerJSimpsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svaret Gammal Kuf. Ja, det verkar fungera. Hela världen har ju inte tid att kolla vem, i vilket land, nu tjänar pengar på nått som är, eller gränsar till copyright, plus har råd att dra igång en rättssak ... om de inte skapa audiorobotar som kontrollera nätet och lämnar över bevisningen till de där amerikanska advokatbyråerna som vet hur man kräver betalt ... :-O
    Det går inte att copyrighta en ackordsprogression eller en rytm, så enkelt är det..

    Svårare med melodier, men även där går det att komma undan, t.ex. en annan bra källa är klassisk musik, finns massa fina melodier där som kan användas till arrangemangsmelodier i bakgrundsljud, stråkarr, och annat med, och ibland kan satsstämmor i klassisk musik vara otroligt vackra även om de är subtila, och bli perfekta delar av en hit-ig refrängmelodi.... (been there, done that too)



    Lyssna t.ex. på melodislingan mellan 8:20 och 8:30 i det här Barberstycket, sjukt nice melodi, den har jag använt flera gånger, bland annat till en del av en refrängmelodi.. (något omrytmiserad) haha!

    Visste dock inte från början var den kom ifrån, det var inte "lån" första gången, utan just undermedveten inspiration, men även efter att jag fann var den kom ifrån, har den använts eftersom jag tycker det är en väldigt vacker melodi...

    https://open.spotify.com/track/2b0TY...bb0c04317a4b1a
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-06-11 klockan 11:15.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och ändå vann vem det nu var mot Katy Perry genom att claima fyra toner i rad nedåtgående i D-mollskala. Världen är sjuk.

  22. #22
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och ändå vann vem det nu var mot Katy Perry genom att claima fyra toner i rad nedåtgående i D-mollskala. Världen är sjuk.
    Hon vann i Appeal Court till slut...

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tack själv Homer för alla svaren på svaren!
    Jag skulle vilja tillägga att det verkar röra sig om två separata frågeställningar här: hur man tjänar pengar på musik, och hur man undgår alltför uppenbar kopiering av något existerande. Och anledningen till att båda frågorna kommer upp samtidigt är önskan om att skriva populär och kommersiell musik, vilket medför risk för plagiat.

    Kanske det finns exempel på hitlåtar som har infört något helt nytt element, istället för att enbart blanda välkända komponenter. Oavsett är chansen att lyckas kommersiellt mikroskopiskt liten om man ser på mängden av artister som har sådana ambitioner.

    Den juridiska sidan av saken med domstolar som ska försöka bedöma plagiat är ... rätt bisarr. Notera att det vore ganska orimligt om en noise-artist stämde en annan för plagiat, medan det däremot faller sig nästan naturligt när en popartist gör det. Det handlar om ekonomiska intressen mer än musikalisk likhet, vad jag kan förstå.

    Slutligen, om du har lätt för att kopiera någon annans sound och uttryck så är väl det en användbar förmåga, det betyder att du kan forma musiken i en riktning du föreställer dig. Men jag skulle föreslå att försöka hitta något mera "eget" uttryck.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hon vann i Appeal Court till slut...
    Och om hon/bolaget nu äger frasen är det nästan ännu dummare. Men det kanske förhoppningsvis inte formulerades så?

  25. #25
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om hon/bolaget nu äger frasen är det nästan ännu dummare. Men det kanske förhoppningsvis inte formulerades så?
    Vet inte hur det stipulerades men hon fick tillbaka cashen hon dömdes att betala från början...

  26. #26
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tidigare diskussion här. I synnerhet videon i inlägg 80.

  27. #27
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidigare diskussion här. I synnerhet videon i inlägg 80.
    Hela grejen är de facto befängd, det handlar om 4 toner som går i ett mönster som vilken treåring som helst kan råka prutta in på pianot därhemma, som dessutom inte är samma mönster som raptöntens. Helt rätt att den ursprungliga domen revs upp och att Perry fick rätt.

  28. #28
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det här är ju dock helt uppåt väggarna!!


    https://youtu.be/KM6X2MEl7R8

  29. #29
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    När man tror att det inte kan bli mer absurt - så blir det det!
    Patenttrollen roar sig med musikindustrin.

  30. #30
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man tror att det inte kan bli mer absurt - så blir det det!
    Patenttrollen roar sig med musikindustrin.
    Fullständigt vansinne!!

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Youtube tar priset över klassiska musikindustrin. Pewdiepie spelade Laser Beat (VR spelet) till titelmeloding till något spel, blev såklart tagen ner. Sen spelade han in den korta biten på några sekunder igen och nynnade istället melodin väldigt falskt. Och samma sak händer igen, nedtagen. Det här gick aldrig till rättegång men Youtube har inte alla får hemma.

  32. #32
    mathsmr
    mathsmr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bumpar tråden eftersom jag har planer om att släppa några låtar till hösten men jag plågas också av tankar som OP nämner. Jag känner ständigt att mina melodier "låter" som något jag hört någonstans, inte så att jag kan identifiera inspirationskällan, men jag tänker att "visst måste väl någon ha tänkt ut den här melodin redan."

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina kolleger och jag själv kom fram snabbt till slutsatsen att man inte skall bry sig ett jäkla dugg om något är likt något annat whatsoever.
    Det är den ultimata dödsstöten för kreativiteten om man ständigt går runt och funderar på om man har hört det förut.
    Om det slumpar sig så att det blir en superhit och någon får för sig att stämma vilket är extremt osannolikt så blir det ändå ett lyxproblem än om man slänger låtidé efter låtidé.
    Så, skit i det.
    Kent kom undan med Fade to grey tex. Det finns miljarder uppenbara stölder som kommit undan så har man undermedvetet råkat träffa på någon tidigare låt, skit i det!
    Det är sant. Chansen att man blir stämd är extremt liten om man inte är känd, och även kända artister slipper oftast undan, som du är inne på... Men det skulle bara kännas så vansinnigt pinsamt om jag reklamerar på sociala medier för en låt jag gjort, och sen visar det sig att jag omedvetet kopierat känningsmusiken ur någon jättekänd film eller något sådant. Så, jag tycker ändå att det är svårt att inte tänka på det.

  33. #33
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kan nog se det som två olika saker. Ska man vara låtskrivare, och tjäna pengar på det som jobb, och producera en strid ström av låtar till andra artister så visst, ös på med stöld och bleka plagiat som folk connectar till för att de hört det förut. Vill man däremot vara nöjd med sin egen kreativitet från hjärtat, så bör man försöka skapa nåt eget. Tycker jag

    Eftersom jag inte hört dina låtar, Mathsmr, så kan jag ju inte säga rakt av om de är "för" inspirerade. Men känslan jag får när jag läser det du skriver är att du kanske är lite väl ängslig över saken. Lite cold-feet/inte ska väl jag-syndrom. Jag tror du kan släppa de tankarna helt faktiskt, och bara köra. Men är det allvar så är väl det bästa att låta olika personer lyssna och hjälpa dig med den specifika frågan. Lägg upp lite låtar på 99 nu! De kan ha privat länk, om du inte vill visa dem för HELA världen än

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av HomerJSimpsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är fantastiskt fascinerande filosofiskt tankestoff som alla borde ta till sig, men inte relevant. Det är ändå inte vettigt att utifrån det resonemanget tycka att man ska få kreativt cred för att man skriver en låt med samma melodi som t.ex Yesterday eller Running Up That Hill. (Vilket såklart inte stoppat mr. Hellström, men det är en annan tråd det )

  36. #36
    mathsmr
    mathsmr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ambulansen - ja, det ligger nog något i att jag tänker lite för mycket på det här, och jag märker att det kommer i vägen för skaparglädjen när jag försöker göra melodier. Jag ska tänka på att lägga upp något här.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •