Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mixjobb, slutar med att man producerar

  1. #1

    Veteran

    Mixjobb, slutar med att man producerar

    Ganska ofta händer detta, börjar med en mix som jag ”bara” skall mixa åt ett band/artist sedan sitter man och petar i arret, byter ljud och rättar till sura toner samt taskig timing. Fix it in the mix har nåt nya höjder…

  2. #2
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fr
    ...ankly mister shankly?

  3. #3

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ankly mister shankly?
    Ungefär som jag beskriver ovan, skickade ett oklart inlägg och man får fixa till det efteråt.

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ungefär som jag beskriver ovan, skickade ett oklart inlägg och man får fixa till det efteråt.
    Ah! Ja, det där känner jag igen. Bra att vara överens från början där. Annars är nog mitt tråkigaste vad det gäller jobba med kund när jag mastrar och artisten kommer på efteråt att de vill mixa om låtarna. Hänt rätt ofta faktiskt.

  5. #5
    papawasarodeo
    papawasarodeo är uppkopplad nu

    Senior
    Att göra lite småändringar i arr hör ju till mixning. Vissa saker som blir ett problem i mixen är ju enklare att åtgärda på det viset. Det tänker jag faktiskt är det som skiljer en riktigt bra mixare från en helt ok. Men samtidigt får man inte våldföra sig allt för mycket på grundmaterialet. Det handlar snarare om att realisera artisten/bandets intention på ett så effektivt sätt som möjligt.

    Att helt byta ut ljud får man väl dock vara lite försiktig med. Man ersätter inget bärande så att säga.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2021-06-06 klockan 11:20.

  6. #6

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att göra lite småändringar i arr hör ju till mixning. Vissa saker som blir ett problem i mixen är ju enklare att åtgärda på det viset. Det tänker jag faktiskt är det som skiljer en riktigt bra mixare från en helt ok. Men samtidigt får man inte våldföra sig allt för mycket på grundmaterialet. Det handlar snarare om att realisera artisten/bandets intention på ett så effektivt sätt som möjligt.

    Att helt byta ut ljud får man väl dock vara lite försiktig med. Man ersätter inget bärande så att säga.
    Tycker ofta att någon vision inte direkt finns, jag påpekar ett problem med något eller flera spår och plötsligt är man igång och producerar. Tycker faktiskt kvalitén på det man får sänt till sig bara sjunker.
    Kanske inte alltid ljudmässigt men idé och arr är inte alltid mixbara.

    Sedan finns det undantag naturligtvis, sångtagningar som man knappt behöver EQa och det sitter som en smäck i mixen direkt. Trummor som faktiskt inte behöver triggas…

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska ofta händer detta, börjar med en mix som jag ”bara” skall mixa åt ett band/artist sedan sitter man och petar i arret, byter ljud och rättar till sura toner samt taskig timing. Fix it in the mix har nåt nya höjder…
    Detsamma anser jag absolut även gäller i mastering. Fix it in the master har nått nya höjder...
    Antingen så gör man som de flesta andra och försöker läxa upp kunderna, eller så anpassar man sig efter behovet.

  8. #8
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nu var det många år sen jag gjorde nåt åt andra men känner väl igen det.
    I mitt fall kom en kille in med ett helt arr på en fysisk W30 och ville bara ha det 'mixat' lite snyggare, så jag tänkte -nåja, vi synkar den mot sequencern och spelar in varje spår som ljudspår, så borde miditimingen bli avsevärt bättre...men fyfan vad jag fick jobba för att få den tight. Sampla av saker som bara inte kunde spela snyggt, och ja, det var ett hästjobb, men blev helt okej euro90 till sist, producerad...inte bara mixad.

  9. #9
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Idag får man väl nästan en demo som man sen skall ta till färdig mix, men det är säkert så det ser ut idag, mixar lite jämfört med dem som lever på det så det är bara min erfarenhet

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...enklare då att ta sig en större roll redan inledningsvis och/eller jobba i mer "traditionella" sammanhang, men det beror förstås på vad (och från vem) något droppar ned, om man väljer att ta sig an det.

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra att vara överens från början där.
    Detta! Såklart olika från situation till situation men ska man bara mixa så kanske man ska hålla sig helt från att peta i tajming o sura toner om artisten inte bett om det. Vi mixade just (satt alla i samma rum) och en ton i en slinga störde jag mig på för att den låg för otajt. Mixaren hörde säkerligen detta men först när jag påpekade det (det var inte jag som spelat instrumentet så inte heller jag ville kasta mig på den bollen) så fixade han till det. Och då på några sekunder så jag är rätt säker på att han visste precis vad jag menade. DET tyckte jag var klass!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2021-06-08 klockan 21:56.

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Ja, det där känner jag igen. Bra att vara överens från början där. Annars är nog mitt tråkigaste vad det gäller jobba med kund när jag mastrar och artisten kommer på efteråt att de vill mixa om låtarna. Hänt rätt ofta faktiskt.
    Om man hör att en master kommer stjälpa mer än hjälpa så brukar jag bara dra den igenom en radiokompressor typ "Broadcast.dll" och visa kunden hur det kan utveckla sig. Inte alltid dom själva testat multibandare/limiter.

    Jag minns ju hur "sköra" mina egna första mixar var och dom aaaaaaldrig skulle gå att återskapa, och ibland kollapsade av hård komprimering - ofta pga stereosub, motfaseffekter och annat man bara låter bli idag.

  13. #13

    Veteran
    Lösningen är nog att man preppat bandet/artisten med att man kommer att ta ett större ansvar för att få det bra. Så slipper man det konstiga mellanläget som känns obekvämt för mig och kanske artisten också.

  14. #14
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Tycker det ofta är bandet som vill att man går in och är kreativ. Jag är mer på linjen att jag bara vill spela in just nu. Kanske ställa nivåerna o köra in i en analog limiter o säga till mig själv att det var så här man gjorde när man gjorde det bäst.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lösningen är nog att man preppat bandet/artisten med att man kommer att ta ett större ansvar för att få det bra. Så slipper man det konstiga mellanläget som känns obekvämt för mig och kanske artisten också.
    [img][/img]

Liknande ämnen

  1. Thor slutar att fungera på IOS/iPados 14.5
    Av drloop i forum Reason Studios
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-06-18, 08:58
  2. Hur slutar man mixa?
    Av barockugglan i forum Mixning & mastring
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-09-06, 14:17
  3. Hiphoparen Ken Ring slutar, eventuellt, att göra musik
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-10-10, 21:11
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-11-25, 12:13
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-24, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •