Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur använder ni racket för att bearbeta ljudklipp (trummor, röster etc.)?

  1. #1
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Hur använder ni racket för att bearbeta ljudklipp (trummor, röster etc.)?

    Jag har snöat in mig på att dista/mangla trummor i racket och då genom moduler som i sig inte är effekter. Typ VCA som jag kör varmt så att det klipper och två filter som körs separata, som jag sedan driver på olika sätt och frekvensmodulerar. Eventuellt en wavefolder nånstans i kedjan för att verkligen piska skiten ur ljudet, samt en envelope follower på den "rena", ingående signalen som kan användas t.ex. för att öppna och stänga filterna. Låter riktigt bra när man lägger på det som extern effekt på 808 eller breaks i Ableton.

    Det jag tänker mig är alltså främst att man använder modulerade VCA, filter, utility, wavefolders etc. etc. för att bearbeta ljud, inte renodlade effektmoduler. Men det är såklart inte uteslutet med den typen av moduler heller om de låter dig göra något som är svårt att uppnå med vanliga icke-modulära effekter.

    (... kanske lite krångligt förklarat, men jag hoppas ni fattar...)

    Hur använder ni moduler för att bearbeta ljud? Några tips och idéer för vad man kan utforska och vad för typ av moduler man kan använda sig av?

  2. #2
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Har vart inne och snokat på ebay efter lite liknande saker. Är inne på Bogen och Shure för att de är billiga. Har experimenterat med trafos tidigare. Annars är fetkompressorer guld. Kan rekommendera Orban parasound limiter. Really nice compressor, och valley dynamite likaså.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    På Schneiders brukar de använda ordet "stinknormal" om trummor som ännu inte har passerat vissa moduler.

    Visst kan man begränsa det till annat än klassiska effekter. Envelope follower + PLL för att följa amplitud och frekvens, in i vca och oscillator/filter kan vara en väg.

    Jag använder en del fjäderreverb, BBD för flanger, alla filter jag har, kala goañv (speciellt bra för trummor), dist, förstärkning, vågformning, frekvensskiftning och ringmodulering för processering. Ken Stones rör-vca är fint för att färga ljudet och lägga till subharmoniska toner när man skruvar upp feedbacken. Och förresten, en matrismixer är nyttigt för feedback-patcher, som alltid kan vara kul att prova med ljudprocessering.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mitt tips är att trigga enveloper själv också, då får du bättre kontroll över allt som händer. Samma med att resetta LFO:er.

  5. #5
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På Schneiders brukar de använda ordet "stinknormal" om trummor som ännu inte har passerat vissa moduler.

    Visst kan man begränsa det till annat än klassiska effekter. Envelope follower + PLL för att följa amplitud och frekvens, in i vca och oscillator/filter kan vara en väg.

    Jag använder en del fjäderreverb, BBD för flanger, alla filter jag har, kala goañv (speciellt bra för trummor), dist, förstärkning, vågformning, frekvensskiftning och ringmodulering för processering. Ken Stones rör-vca är fint för att färga ljudet och lägga till subharmoniska toner när man skruvar upp feedbacken. Och förresten, en matrismixer är nyttigt för feedback-patcher, som alltid kan vara kul att prova med ljudprocessering.
    PLL?

    Har tänkt införskaffa mycket av det du nämner redan, så jag ser det som en bekräftelse på att jag är på rätt spår.

    Angående VCA så känns det ju rimligt att ha ett par-tre stycken att välja mellan för att färga och dista ljudet på olika sätt. Från subtilt till helt söndertrasat och allt däremellan. Har hittills "bara" en Intellijel Quad VCA (låter riktigt bra att klippa/dista!). En VCA med rör ska jag definitivt klämma in i racket... finns det nån annan variant som skulle komplettera på ett bra sätt?

    Feedback-patcher ska jag också försöka mig på tänkte jag, men har inte så bra koll på vilken mixer som lämpar sig bra för. Matrismixer ska jag kolla upp! Har en ADDAC 601 Filterbank som nog kan vara kul att feedback-koppla också, men den verkar också lite svår och bångstyrig på nåt vis.

    Frekvensskiftning och ringmodulering - är det svårt att få till den typen av effekter utan att ha dedikerade moduler för det, tro?

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt tips är att trigga enveloper själv också, då får du bättre kontroll över allt som händer. Samma med att resetta LFO:er.
    Har testat lite att skicka amplituden från env follower till envelope-moduler och det blir ju klart lättare att styra. Var det så du menade?

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    PLL: phase locked loop. Kan användas för att följa tonhöjden i ett ljud, men i praktiken är det rätt knepigt.

    VCA med olika respons kan vara bra att ha. Intellijels µvca är praktisk för att forma envelopp i alla mellanlägen mellan linjär och exponentiell respons. Kan vara mindre intressant för ren ljudprocessering däremot. Moddemix kanske är mer relevant för den kan fungera både som vca och ringmodulator, och färgar ljudet med lite mild dist när man drar upp volymen. En LPG kan vara ännu ett bra komplement.

    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frekvensskiftning och ringmodulering - är det svårt att få till den typen av effekter utan att ha dedikerade moduler för det, tro?
    Frekvensskift vore mycket svårt att få till utan dedikerad modul. Jag tror det skulle gå, men det krävs två allpassfilter som splittar signalen så att ena är fasfördröjd 90 grader, samt en kvadratur-LFO eller oscillator och en ringmodulator för att multiplicera signalerna.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har testat lite att skicka amplituden från env follower till envelope-moduler och det blir ju klart lättare att styra. Var det så du menade?
    Inte riktigt, snararare att trigga envelope-modulerna helt oberoende av trumloopen. Dvs att samtidigt som du skickar in trumloopen (eller annat ljud) i modularen så har du en temposynkad sekvens som triggar de enveloper som t.ex. påverkar filter eller annat.

    Säg att du har en trumloop på en takt, om du då lägger in triggar manuellt så kan du bestämma rytmmönstren för dem separat från trumloopen, på det sättet lyfta fram de delar du vill istället för att förlita på dig på att loopens inneboende rytm. Typ såhär om jag försöker visa en takt. Trumloop överst och eget rytmmönster därunder.
    Kod:
    <-- trumloop -->
    x--x--x-x--x--x-

Liknande ämnen

  1. Vad använder ni för att kalibrera era euro-byggen?
    Av defalut i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-05-09, 15:06
  2. Vad använder ni för att höja upp saker på bord, etc
    Av stealthtank i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 09:03
  3. Program för att separera instrument och röster
    Av ahellquist i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-10-23, 10:17
  4. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 13:34
  5. Ett tips för att få sjyssta electro-trummor
    Av Dalleponken i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 15:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •